Ucpávka ze Suezu Ever Given znovu pluje. Prošla plastikou nosu a míří do Evropy
Loď v Číně naložila tisíce kontejnerů a po zastávce v Malajsii se vydá do Evropy. Suezem by měla proplouvat 7. prosince.
Kontejnerová loď Ever Given, jejíž nehoda koncem března způsobila šestidenní blokádu Suezského průplavu, znovu plní své obchodní poslání. V čínském přístavu Čching-tao u Žlutého moře prošla opravou a naložila tisíce kontejnerů pro Evropu. Informují o tom čínská média.
Oprava lodi, kterou provozuje společnost Evergreen, trvala šest týdnů. Spočívala především v úpravě přídě, která při nehodě utrpěla největší poškození. Média proto opravy přirovnávají k plastice nosu.
Čínská média uvedla, že loď v sobotu naložila asi 5000 kontejnerů v přístavu Čching-tao, nyní míří do dalších čínských přístavů a po zastávce v Malajsii se vydá do Evropy. Suezem by měla proplouvat 7. prosince.
Přes 400 metrů dlouhá kontejnerová loď o hmotnosti 220.000 tun zablokovala Suezský průplav 23. března. Vyprostit se ji podařilo až po šesti dnech, během kterých byl zastaven provoz v obou směrech a zhruba 400 lodí muselo čekat opodál. Správa Suezského průplavu (SCA) poté loď zadržela ve Velkém Hořkém jezeru mezi severní a jižní částí průplavu, a to kvůli sporům o náhradu škody.
SCA požadovala odškodné 916 milionů dolarů (19,5 miliardy Kč) na pokrytí záchranných prací, ušlých příjmů a za poškození pověsti. Později požadavek snížila na 550 milionů dolarů. Japonský majitel (firma Shoei Kisen) a jeho pojistitelé výši odškodného a zadržení lodi zpochybnili. Po dohodě loď mohla odplout až 7. července, podrobnosti o vyrovnání nebyly zveřejněny.
Soudní tahanice ale nejspíš nekončí. Podle serveru Splash247.com se ozvali další provozovatelé lodí, kteří chtějí po majiteli Ever Given odškodné.
Giant cargo ship Ever Given that blocked the Suez Canal for nearly one week in March reaches east China's coastal city of Qingdao for repairs https://t.co/DwSgSiWaeX pic.twitter.com/QySl9A6gmi
— China Xinhua News (@XHNews) October 4, 2021
Photos of #EverGiven with her new bow fitted and out of the drydock in Qingdao. She was there for 6 weeks, twice as long as planned.
She is loading in China and heading to Europe with a transit of the Suez scheduled for Dec 7/8. https://t.co/t3X0sli4fK pic.twitter.com/NlS2mbbNyI
— Sal Mercogliano (WGOW Shipping) 🚢⚓🐪🚒🏴☠️ (@mercoglianos) November 15, 2021