Účet za slevy v dopravě loni dosáhl 3,86 miliardy korun, prosinec se přiblížil době před covidem

Cestující v Židlochovicích. Foto: České dráhyCestující v Židlochovicích. Foto: České dráhy

Tři a půl roku velkorysých slev pro vybrané skupiny cestujících vyšly daňové poplatníky na více než 14 miliard korun.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ryk Mat

Velmi správně. Tlupy ječících a často opilých stařen na výletech vyhnaly mnoho pravidelných cestujících do aut.

Petr

Obecný trend všude bez ohledu na slevy, jsem fanoušek VHD, ale ty socky uvnitř a vagabundi na zastávkách, kteří vám kouří do obličeje, jaksi odrazují. A při vzrůstající sociální diferenciaci v ČR toto bude stále horší. MHD zůstane pro sociální případy a proto bude politicky nutné držet nízkou cenu, jak je vidět v Praze. ODS pro ně dokonce zavedla jízdné zdarma už dávno.

Milan Šimša

Tak si myslím že těch pár korun nikoho že státu nevytrhne a tak proč se ty slevy rusily.

ušatá

Z té částky důchodci dělali jen 20%, takže to klidně mohlo zůstat a stále schází pořádné slevy na ty síťové jízdenky. To by skutečně něco řešilo a ani mnoho nestálo.

Frantisek

Hlavně je špatně, že teprve 50% sleva, soudě dle vyjádření pana Kupky, nemotivuje k přestupu (žáků a studentů tedy :)) do aut. Tady je asi někde chyba – neřešitelná ovšem dalšími slevami, nýbrž změnou investiční strategie. Zatímco silnice a auta na nich stále až děsivým tempem přibývají, u kolejí není prakticky vůle postavit něco nového – přímější úseky, přiblížení sídlům, vlečky, prodloužení či propojení – a místo toho se ořezávají a ruší.

Vašek

K těm vlečkám, leckde jsou, nebo do nedávna byly a přesto je podniky nevyužívyly. Dokud se jim vyplatí kamiony více, než železniční doprava, nemají motivaci využít ekologičtější dopravu.

Šejdr

Přiznejme si otevřeně, že teď bude hůř a šetřit se musí, pokud nechceme skončit jako Řecko. Ovšem s tím rozdílem, že my nejsme v eurozóně, takže by nás před bankrotem nikdo nezachraňoval, spíš by se supi naopak s chutí slétli a vyzobali za pakatel vše, co má nějakou cenu. Je velké štěstí, že teď máme vládu, která se nebude bát šetřit, protože už prostě nemůžeme rozhazovat a dotovat všechno, co vládě přijde pod ruku.

Frantisek

Otázkou je jen, kde šetřit, aby to zároveň vedlo k větší efektivitě. Rušení tratí a namísto jejich zlepšení jen lití dalších lánů asfaltu do krajiny mi v tomto ohledu dlouhodobě rozumné nepřijde.

Jaroslav Cempírek

Já úplně nechápu jednu věc, pro dopravce je osobní doprava ztrátová záležitost, na jedné straně mají náklady, na druhé mají příjmy, od cestujících a z rozpočtu, když zdraží slevy, pojede méně lidí, budou menší tržby z jízdného a menší kompenzace. Ty peníze nebudou dopravcům chybět? Mám to chápat tak, že předtím měli nadměrné zisky?

Kevis

Trochu se mýlíte. Dopravce, který je dotovaný z krajského rozpočtu, z tržeb nemá nic. Tržby se odvádějí krajskému koordinátorovi dopravy. Ten dopravci vyplácí nasmlouvanou cenu za dopravu,teda za sedačkokilomety bez ohledu na přepravené počty cestujících.
Takže dopravce si přijde vždy na své peníze ať věže plný či prázdný autobus.

Jaroslav Cempírek

Děkuji, ale nemýlím se, protože většina dopravců nemá brutto smlouvy a většině dopravců ta kompenzace šla přímo. Tím netvrdím, že to v části případů nefunguje tak, jak píšete, ale ta část je zcela zanedbatelná (v případě kompenzací za slevy).

M19

To záleží jak kde? Zda mají smlouvy postavené jak píšete nebo se jim dorovnává tzv. prokazatelná ztráta.

Frantisek

Otázkou je, kolik lidí skutečně odradí absence hyperlevných jízdenek, a zda se to vůbec projeví na samotných tržbách, když ostatní zase zaplatí více. Nakonec na to nedávno dostali plošně přidáno zrušením „superhrubé“ mzdy.

Petr

Myslíte, že si na snížení daní ještě někdo pamatuje? Tuhle jsem zase od jakéhosi pravičáka četl, že by klidně posílal na charitu, kdyby byly daně nižší 🙂

MTl

Jasně teď bez velkorysých slev to bude o 25% méně takže stát neušetří těch 14miliard jak to na první pohled vypadá ale jen cca 4miliaardy a těch 10miliard stejně půjde do slev.

xyz

– 75 vůči 50 % znamená změnu o 1/3, ne o 25 % (neboli 1/4).

– Reálně půjde asi o větší snížení, protože přesně třetinové by bylo v situaci, pokud by všichni senioři i studenti jeli i s 50% slevou tolikrát/na takové vzdálenosti, jako by jeli se 75% slevou. Reálně ale pojedou o něco méně, takže to méně bude potřebovat kompenzovat.

(Ale v jádru věci máte pravdu, tzn. i při nižším % slev než vysokých 75 % by část těch miliard na ty kompenzace šla.)

Lumiere

I těch 50 % je docela dost vzhledem k tomu, jak je u nás veřejná doprava levná. A to říkám přes to, že mám doma dva studenty a vyšší jízdné pro nás bude znamenat vyšší náklady. Ale přijde mi naprosto nesmyslné, aby stát doplácel jízdné třeba na to, že se 10 mladých sebere a jede vlakem na pivo do Prahy, protože je jízdenka vyjde levněji než jedna točená plzeň.

rozinka

Stejně tak je nesmyslné doplácet jízdné důchodcům na to aby celý den objížděli slevové akce. Protože je to vyjde levněji než si nakou0it v jednom obchodě.

petr

a stejně nesmyslné je i jízdné zdarma pro Ukrajince, když si na úřad můžou dojít pěšky že?

rozinka

To se musíte zeptat předřečníka, který by slevy osekal na přesně vyjmenovaná důvody, jako cesta do školy a zpět, cesta na lekáře a zpět (protože to osekání určitě není namířené jen proti jedné skupině), v případě UK by patrně navrhl cesta na úřad a zpět.

Sinthera

Tak to byl nesmysl od začátku… Mnoho z nich toho krásně zneužívala… Viděla jsem v práci každý den…

Jiří Kocourek

vás bych nechal platit školu i zdravotnictví v plné výší vy osobo zavistivá…

rozinka

Však já to studentům ani důchodcům nezávidím, pouze mě zaráží, že v jakékoliv diskuzi o slevách se objeví hned několik prďochů, kteří mají potřebu hned ventilovat, jak studenti se slevou jezdí do hospody, ale srovnání s důchodcema, objíždějícíma slevy v akci, jim najednou vadí. Přece když sleva, tak buďto pro obě skupiny nebo pro žádnou.

ušatá

Závist nebo nějaké jiné problémy?

Frantisek

Třeba i podpora místního hospodářství, abychom konečně přestali směřovat k přelidněné Praze a vylidněnému venkovu. Každá doprava by měla mít svou cenu a pouze přiměřenou podporu.

ušatá

Vzhledem k příjmů řady skupin občanů levná není, pro milionáře ano, ale ti asi VD nejezdí.

Frantisek

Což je ale problém těch příjmů, ne dopravy. Nebylo by lepší řešit příčinu? Ale když někde čtu, jak teď chudáci budou muset svítit jen tam, kde to potřebují, a vařit v konvici jen tolik vody, kolik se jim vejde do hrnku, tak si říkám, prd chudoba. A to nemluvím o chudině, která živí auto… Tohle fakt dotovat nepotřebuji. Jo, jsou i jiné případy, ale rozdávat slevy plošně i nepotřebným mi přijde zbytečné.

Erik

Mozna by bylo to lepe vysvetlit studentum na TikToku a ruznych platformach.. prijde mi, ze komunikace vuci temto skupinam (nejen studentum) je zcela minimalni a muze se to otocit proti soucasne vlade. Jinak tento krok podporuji a byl bych i prisnejsi.

Petr

To je těžké, poslední, kdo oslovoval studenty, byl nějaký Feri.

Lumiere

Pro studenty není jízdné tak zásadní problém jako náklady na internáty a koleje, jídlo a pomůcky do školy.

Erik

Nechci vam brat iluze, ale zrovna na socialnich siti se studenti velmi tvrde vymezuji a „stezuji“, ze maji drazsi jizdne a nikdo jin nevysvetluje souvislosti. Ja se jen obavam, ze muze dojit k preskupeni pravicovych stran a to bych nerad jen kvuli tomu, ze jim to neumi nikdo poradne vysvetlit. Tot cele 🙂 (na koleje, jidlo a dalsi si nestezuji, alespon ne nyni)

Chmelař

Pro studenty možná ne, ale pro rodiče určitě ano.

Šejdr

Z pohledu rodiče, kterému jezdí dítě na VŠ: cena jízdenky je úplně zanedbatelná suma, je mi celkem jedno, jestli za dopravu utratí týdně 150 nebo 300 korun. Řádově větší náklady jsou totiž koleje, které stojí několik tisíc měsíčně a další tisíce jsou strava (jídlo v menze taky už dávno není za pár korun). Pozitivem je, že na rozdíl od dřívějších generací dnešní studenti ušetří za skripta, protože si společně koupí jedny, naskenují a vytisknou.

Kleist

A můžeme jít nakupovat tanky co nikdy neposlouží (naštěstí) 🙂 ať žije úspora

Šašek

Kupka to řekl správně a 50 % sleva na jízdném je stále fajnová.

Karel JIRÁSEK

Ta byla už za komunistů.

Šašek

Důležité je, že se dá jezdit za polovic. Komunisté jsou v propadlišti dějin a je tomu tak správně. Tento web je o dopravě, komáři a další hmyz se zde neřeší.

Pája

Když úplně odbočím – nejste autorem nebo spoluautorem knihy o železnici?

ušatá

Až ten pán bude mít plat 25 000 hrubého, pak si ho rád poslechnu.

Frantisek

Tak řešme řádné odměňování práce, ne jakési držhubné ve formě slev, a to ještě plošně vybraným skupinám, příjmy jejichž členů se také dost různí (někdy jsou i vyšší, než u členů dalších skupin).

ušatá

No tak k tomu je dost velký odpor. Stačí se podívat třeba na tarify advokátů, právníků, platy politiků a srovnat to s námahou a výkony práce a na druhé straně třeba lidi jen vyučené, ale celý den provádějící těžké a nutné práce, bez kterých bychom se neobešli. To platí i pro zemědělství, zdravotní sestry a mohu pokračovat. Jak chcete v této společnosti prosadit skutečnou spravedlnost, zásluhovost, když je proti tomu takový odpor? Zejména ze strany těch, co toho moc nenadělají a odměny mají vysoké a to i z našich daní? A pak se nedivte, že se to musí řešit třeba… Číst vice »