Účet za dvanáct měsíců státních slev: 5,6 miliardy korun. Necelá polovina mířila k ČD

Cestující FlixBusu. Autor: FlixBusCestující FlixBusu. Autor: FlixBus

Ministerstvo dopravy dnes zveřejnilo srpnovou výši kompenzací dopravcům za státem nařízené slevy, čímž zároveň uzavřelo účet prvního roku fungování této

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Démon

SFDI chybí na infrastrukturu cca 10 mld Kč. Výborně „Bude líp“ 🙂

jan

Pokud ČD mají 2,5 mld a 180 mil cestujících a regiojet 362 a 6 mil cestujících Tak u ČD je to 13Kč na cestujícího u regiojetu 60Kč. (Ovšem včetně platících!)

Radek Janata

Ano. Ale není na tom nic překvapivého.

Gajda

RegioJet nejezdí v okolí Prahy a dalších velkých měst a má jinou cílovou skupinu zákazníků. Mimo to ČD na těch 180 milionu platících cestujících dostali dalších skoro 14 miliard od státu a krajů, RegioJet nic. Pak už je to 16,5 mld na 180 milionu cestujících všech věkových kategorií a tedy 91,66 na každého cestujícího oproti 60

Hrackalw

Ale o to vůbec nejde. Jedná se o to že RegioJet a Leoexpres možná zneužívají doplatky pro studenty a seniory. Ne o to kolik kdo dostává od státu. Viz jiný článek od pana Sůry.

Dalibor

že všichni hled ví, co je zneužívání. Nebo využívání? co je správěn? Dělají to, co jim systém dovolí. Jako v podstatě každej, že.

Dushan

Je třeba uznat, že ministerský výpočet předpokládané výše kompenzací byl velmi realistický a navzdory skeptikům systém funguje podle plánu a žádné katastrofické scénáře s vlaky a autobusy přeplněnými studenty a důchodci se nevyplnily.

Jožin Zbažin

ok, tak neděle večer Ostrava -> Praha příští týden (8 dní do odjezdu), kdy se stěhují studenti na koleje, aby mohli v pondělí ráno do školy. RJ 1018 přesně 19 volných míst (ale pouze ve třídě Business) v době psaní příspěvku. SC 240 má přesně 0 volných míst (jak v 2., tak 1. třídě). To je docela málo na to že zvývá víéc než týden do odjezdu, kdy se celá řada lidí ještě rozhodne že pojede. Rozhodnout se můžou, ale mají smůlu.

Jiří

Jenže lidem, kteří ve vlaku seděli naposled na výletě se základní školou (jako třeba Dushan) nevysvětlíte, že ty vlaky jsou všechny vyprodané a není dostačující kapacita – a po konci prázdnin to už není jen v pátek večer a neděli večer. Ale pššššt, nesmí se o tom mluvit, protože ČD prodá neomezeně jízdenek i do vyprodaných vlaků a vlastně je všechno v pořádku a „žádné katastrofické scénáře s vlaky a autobusy přeplněnými studenty a důchodci se nevyplnily“…

J.L.

Tak jsem si přečetl ten článek p. Šindeláře ještě jednou a chybí mi jedna dosti podstatná informace. Fakturované částky zhruba odpovídají „pasažero-kilometrům“ za studenty a důchodce. Předpokládejme, že poměr těchto státem dotovaných cestujících je u všech dopravců přibližně stejný, což lze očekávat. Jestliže ČD přepraví 10x více cestujících (což je nic nevypovídající údaj – oproti pasažero-kilometrům) než RegioJet a ČD dostávají jen 7x více peněz, pak mi z toho vyplývá jediné: RegioJet vozí méně vzduchu.

Prosím o vysvětlení v čem je moje úvaha zcestná. Předem děkuji.

J.L.

Oprava: „… ČD 30x více …“

os.ka.rek

Samozřejmě, na tratích Praha-Ostrava a Praha-Brno je lehčí vlaky zaplnit než osobáky po krajích…

J.L.

Takže uznáváte, že vypovídací hodnota tohoto článku je prakticky nulová.

Radek Janata

„Předpokládejme, že poměr těchto státem dotovaných cestujících je u všech dopravců přibližně stejný, což lze očekávat.“
—-
A to jako proč? Struktura kategorií spojů o Regiojetu a ČD je velmi rozdílná. Navíc Regiojet je mmnohem více „in“ u studentů.

Radek Janata

estliže ČD přepraví 10x více cestujících (což je nic nevypovídající údaj – oproti pasažero-kilometrům) než RegioJet a ČD dostávají jen 7x více peněz, pak mi z toho vyplývá jediné: RegioJet vozí méně vzduchu. —- Máte hned dvě logické chyby v této větě. 1. sám uznáváte, že počet cestující není vypovídající údaj, ale v zápětí z toho činíte závěr. 2. „vožení vzduchu“ souvisí s průměrnou obsazeností. Tedy poměrem mezi kapacitou souprav (v místokm) a přepravním výkonem (v oskm). Nesouvisí nijak s počtem cestujících jako takovým, natož se jejich skladbou. JInak anmo, Regiojet má vyšší proměrnou obsazenost. Je to naprosto logické, provozuje… Číst vice »

J.L.

Správně. Tedy bez údajů o oskm to neříká vůbec nic.

Milan

Asi si budeme muset polozit otazku u voleb: opravdu potrebujeme aby nam nekdo vzal nase tezce vydelane penize neco z nich ukrad a potom je rozdelil tak jak mysli ze je to dobre?
A nebo si je proste nechame a svym detem proste ten vlak zaplatime kdyz budeme chti?

Dalibor

jenže takto min 30% voličů NEDOKÁŽE UVAŽOVAT.

Milan

Staci jen omezit volebni pravo na ty co plati dane a bude vyreseno, nemuze preci rozhodovat nekdo o necem do ceho neprispiva
Tyhle myslenky vedou k situacim ala greta a jine podobne hlouposti
Rozhoduj nes zodpovednost

Dalibor

Víte co by byla prča ve vašem modelu? Kdyby každej hlas měl „sílu“ danou částnou na tom růžovým formuláři, co se jednou ročně posílá na berňák.

Milan

To uz by bylo moc a mohl by to byt pruser
Ale kdyz poslocham pritrouble studentiky jak chteji vyvlastnovat byty a rozhodovat co jak se bude delat tak se mi stale casteji nabizi otazka o cem chces rozhodovat kdyz neprispivas
Ono bude vzdycky ten co neplati volit tak aby se ostatnim vzalo a jemu dalo protoze nic nema a to mam pocit ze nas dlouhodobe bude degenerovat a ucit ze za nic je neco

Hrackalw

Milane a co důchodci? Ti také teď nepřispívají ale přispívali větší část svého života.

Martin V.

To už tu bylo (před 150 lety). Podívejte se do historie – majetkový census, volební kurie. Od té doby jdeme právě opačným směrem. Volební právo je u nás všeobecné, rovné, přímé a tajné. Může se nám to nelíbit, ale má to něco do sebe (viz ta diskutovaná váha hlasu podle daňového přiznání). 🙂 Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Volebn%C3%AD_pr%C3%A1vo_v_%C4%8Cesku#%C3%9Anorov%C3%A1_%C3%BAstava_a_pozd%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD_v%C3%BDvoj

Dalibor

vzhledem k tomu, že poměrný systém zden již není (děkuji Zemane, Klausi) je víceméně jednou jakým kritériem výhu hlasu budeme přepočítávat. Prostě bude to deformace, ne spravedlnost. něco jako volební „dotace“ všichni jsou si rovni (volební právo) ale někteří jsou si rovnější (váha halsu)

Okoloidúci

Žiaľ, väčšina premýšľa štýlom:
„Však aj tak by ich ukradli, tak takto ich aspoň dajú ľuďom.“

Keď ich upozorním, že či by boli radi za darček, ktorý som kúpil za peniaze, ktoré som im ukradol z peňaženky, tak som označený za liberálneho fašistu… žiaľ.

Milan

Doba kdy clovek co neco tvori a dela je povazovan je davno pryc
Ale kdyby jste nesl nejaka moudra jak ostatni omezovat tak budete frajer😉

Zbyněk

Vemte si třeba Karlovarsko, okolí Aše, donedávna se uvažovalo o zrušení spojení a nyní? Protože cestování je odsud drahé, tak převážnou skupinou jsou právě lidé se slevou. Díly nim zůstane spojení i prp budoucnost. Moc by zřejmě z toho nezůstalo.

Samuel Novák

Zajímavé jsou autobusy. 176mega ročne, to dělá skoro půl mega denně!! Zajímal by mě počet přepravených cestujících, počty přepravených studentských socek a počet provozovaných autobusů. Hádám, že tyto čísla budou jedny z nejstřeženějších, že, soudruzi?

c.arol

Za ty peníze, které je stojí jízdenka po slevě, se kolikrát ani nevychč.jí na veřejných zachodcích. Ale držkovat budou furt.

Tomáš V.

?

Divočák

Penězovody.. z nich se dá odklánět

Hezky česky

Tolik povyku, eště stát 400 míčků ušetřil, žádný podvody se nekonaj. Na MD se budou rozdělovat prémie.

Alibaba

Prd ušetřil, jen se o 400 míčků k dobru netrefil v odhadu.

Hrackalw

Pane Sůro sice pěkný článek ale chybí mi tu v něm i počty cestujících. Pak by si čtenáři mohli udělat jasný obrázek o tom kdy si nejvíce “ masti kapsu “ ze státních peněz. Pokud si to dobře pamatuji z článku o prvním pololetí tohoto roku tam píšete že ČD přepravili asi třicetkrát více cestujících něj třeba RegioJet . Takže jestli dobře počítám RegioJet pobírá v přepočtu na cestující přibližně desetkrát více než ČD. A hned je asi jasné pro koho se to hlavně dělalo a kdo jak ty slevy zneužívá.

Hrackalw

Pardon omluva za počty pobírá čtyřikrát víc ne desetkrát. 😀

J.L.

Autorem článku je Jan Šindelář.

Dalibor

jojo, p. Sůra může úplně za všecko, včetně posledních zatmění slunce, jak tak koukám…

Radek Janata

„Takže jestli dobře počítám RegioJet pobírá v přepočtu na cestující přibližně desetkrát více než ČD.“
—–
To je zcela logické, protože:
1. průměrná přepravní vzdálenost u Regiojetu je vyšší. Provozuje totiž jen dálkové vlaky, navíc tarifně zvýhodňuje dlouhé cesty.
2. Regiojet je u studentů o dost více „in“, než ČD. Proto je u něj vyšší podíl studentů.

Kuba W

musíme studenty pochválit. jezdili studovat i o letních prázdninách. tak to mají už dopředu volno na ty ekologické pátky asi ne?

Hans

Ani to bych nerek, na voliče vesmes kasle bilej tesak. Hlavní účel vidím v nakrmeni kamose Jancury. Svoje si nabagruje i Leoš a ostatní. CD taky, ale těm to nijak extra nepomůže, tam to vytahnem zpátky třeba přes Skodovku. Zamaskujeme to jako pomoc studentům a důchodcům.

Y.K.

Matematika vám asi mnoho neříká, co. 2,5 milirady pro ČD, to je 2500 milonů pro ty co moc neumí přidávat nuly… Jestli tohle ČD nepomůže, tak fakt nevím.

Hrackalw

Pro ty co umí počítat 😀 . Dvě miliardy se dají každý rok jen za IN 100 jestli dojde k znehodnocení rezijek jak se plánuje. A budou se muset nahradit něčím jiným.

Tronda

Takže nám chceš říct, že hlavní účel je v nakrmení režistů. 🙂

Hrackalw

Trondo nejdříve si prosimtě přečti to na co reaguji a pak něco pis 😀 .

mgr.pavel

Zkuste být míň osobní 😉 Ono to klidně může být úlitba Jančurovi. Množství peněz od státu do ČD nehraje roli v případě, kdy se Babiš chtěl zavděčit kamarádovi z mokré čtvrti Jančurovi. Pak je jedno že vejvar pro Jančuru je pár set mega a pro někoho jiného miliardy. Důležité je těch pár set mega, přece..

Tronda

Vždyť už vám výše Hrackalw napsal, že jde o miliardový dosyp do ČD na nákup IN100 pro jejich zaměstnance, tak v tom furt nehledejte spiknutí. I když to mohli udělat ještě okatěji jako v Horních Uhrách, kde hlavní účel, dosyp do jediných správných ŽSSK ani příliš nemaskují. Protože, kdyby šlo skutečně o blaho důchodců, tak by to platilo aspoň v autobusech, takhle jsou tyto slevy velké části obyvatel k prdu.

Hrackalw

Trondo jdi se léčit vykladas něco co jsem vůbec nenapsal !!!!! Jestli ti to trochu myslí tak to byl jen příklad toho že dvě miliardy pro tak veliký podnik opravdu není nijak závratná částka. Na rozdíl od tvého oblíbeného žlutého který na slevách zdime státní rozpočet v přepočtu na přepravené cestující čtyřikrát více než ČD.

Dalibor

Říkáte to tónem, jako by za to Jančura mohl, že to ČD nestačí. nevíc na tom vydělává Leoš i když má nejnižší přepravní výkony….Holt s budou muset ještě modří zlepšit, aby urvali větší krajíc|! Myslím totiž, že žlutí a černí se zhoršovat neplánují

Hrackalw

Nejdříve si přečti i to na co jsem svým příspěvkem reagoval pak možná pochopíš.

Dalibor

já to četl…

Y.K.

Já nejsem vůbec osobní, ale přišlo mi pozoruhodné přehlížet 2,5 giga jako nepodstatné a stovky mega soukromníkům hodnotit jako klíčové. Prostě je to politická kalkukace, nic více. Podnikatelé a ČD se jen chopili šance brát tam kde stát dává a evidentně se o to mocnezajímá.

vreckam

Já stále nerozumím, co toto má za smysl? Proplácet něco studentům a důchodcům, ale proč? Aby se podívali po světě? A pak já, pracující, který jim to vlastně platí, tak si pak ani nekoupí místenku, protože je vlak narvaný těmito netáhlama …
Totální nesmysl toto … kdyby aspoň ubylo aut na cestách, ale předpokládám, že studenti auty nejezdi a důchodci taky ne …

dopravak

Smysl to má jeden jediný – uplácet voliče.

mgr.pavel

Přesně tak. Jakýkoliv veřejný výdaj musí mít nějaký veřejnoprávní užitek. A ten já zde nevidím. Proč je pro stát tak moc důležitější, aby si důchodce zajel na výlet nebo student na pařbu, oproti tomu když zaměstnanec se chce dostat na daný čas do práce? V kterém z těch případů je větší veřejný zájem?

(ano, studenti také jezdí do školy a důchodci k lékaři, kde takové zdůvodnění prospěšnosti existuje – imho srovnatelné s prospěšností toho, že se zaměstnanec dostane do práce a roztočí kola ekonomiky. Ale stát proplácí slevu vždy a všude, bez ohledu na účel cesty, to je ještě absurdnější..)

důchodce

Ať žije nesmrtelná teta

Jiří Kocurek

Rýpnu si: A neměla by režijka platit jen a pouze pro režijní jízdy, tedy za účelem cesty na pracoviště? A za tím účelem na Nábřeží zřídit pracoviště ministerstva dopravy, které bude kontrolovat každý účel cesty… a jehož běh vyjde dráž než veškeré úspory takto dosažené?

Jiří Kocurek

Jojo, studenti jsou netáhla. Co takhle rovnou školy zavřít s oddůvodněním, že inteligence je v ČR nepotřebná, obyvatelstvo ČR je nutno „šlechtit“ na práci v montovnách a skladech. Nebo ne a bez vzdělání čeká ČR jen a pouze úpadek?

mgr.pavel

Argument ad absurdum. Takové nesmysly zde nikdo nechce. Ale já nechci zase platit studentům výlety o prázdninách, třeba.

Zbyněk

Řekněte, nač tu dopravu dotovat, z Prahy do Liberce vlakem místo stovky jeďte třeba 450, to je v pořádku, proč by měla veřejná sféra tu dopravu platit? Nebo rovnou 90% tratí a autobusů zrušíme, přece nebudeme chudině cca. 8 miliónům lidí přispívat na takovou charitu? Však si má na sebe vydělat né? 🙂 Zrovna v tuto chvíli jedu vlakem a se slevou, co je na tom tak špatného.

Hrackalw

Zbyňku já ti tu slevu přeju 😀 slevy na hromadnou dopravu jsou podle mě správně i dotace dopravcům. Jen by se mělo lépe kontrolovat zda nedochází k podvodům s těmito slevami. Šťastnou cestu 😀 .

Zbyněk

To jsem rád, že ne všuchni vidí tak černě. Ale ta kontrola by byla opravdu třeba. Hlavně tam, kde jsou nejvíc využívány.

Hrackalw

Je to vlastně investice do budoucnosti . Když se vy mladí teď naučíte a zvyknete si využívat hromadnou dopravu již u ní třeba zůstanete a to bude jen dobře.

Dalibor

No nevím. Za mlada jsem dojížděl denně na střední školu (Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm) autobusy narvaný k prasknutí (odjezdy v VM 7:05 7:10 7:20 – všecky narvaný co se vlezlo), pak každej tejden na vejšku (Brno), po vejšce občas zpět z arodiči atd, vlakem, autobusem. A celou dobu jsem se v práci snažil vydělávat, abych si už konečně pořídil auto, a teprv pak až vlastní bydlení (do tý doby koleje, podnájmy). Abych už konečně NEMUSEL jezdit vlakem, autobusem…Abych molh yjet kdy chci, a ne kdy je napsáno v jízdním řádu, abych mohl jet z domů a nemusel 2x… Číst vice »

MartinS.

Nejde o to, že veřejnou dopravu je třeba dotovat, to je opravdu nutné, ale o to, kde je ta rozumná výše dotací, aby to veřejné finance utáhly, kde je rozumná výše jízdného a slev a jak se dá efektivně ten systém ze strany toho, kdo to platí, kontrolovat. V tuto chvíli se nedají pořádně kontrolovat ani slevy ani tržby některých dopravců, aby se nemuselo zvyšovat jízdné, jde do VHD čím dál více veřejných peněz, které chybí jinde a slevy pro studenty a důchodce jsou v nesmyslné výši – pro příklad student nebo důchodce pořídí nyní cestu rychlíkem z Tábora do… Číst vice »

Dalibor

tak tak, Salotha Sara reinkarnovat by to chtělo, jak tak koukám!!! Žádný školy , všichni na pole a pěstovat a obdělávat!!!

Zbyněk

Vydíte a já z těch polí opravdu jedu.

Vít Jůza

Procenta nejsem schopen odhadnout ani zhruba, ale ze svého okolí vím, že studenti auty hojně jezdí. Když vezmeme v úvahu jejich nezvažování rizik a opotřebení vozidla, finančně je to díky slevám už nevyjde výrazně levněji, když jede sám, ale až když se domluví na spolujízdu (na 5 osob kolem 1Kč/km za plyn, kolem 1,5 za benzin nebo kolem 1,6 za hromadnou dopravu většinou se znatelně více km, pokud se nejedná zrovna z velké části např. o linii Praha-Olomouc-Ostrava s levnějšími jízdenkami a přímějšími kolejemi). Motivy ale u nich samozřejmě nejsou zdaleka jen ty finanční.

Zdeva

Některá netáhla táhla i přes 50 let….

Dalibor

Hledáte smysl tam kde není. Prostě je to kobliha. Kobliha zadarmiko, a jde se házet kartička do zapěčetěný krabice. Kdo dává koblihu? Tomu kartičku házej…