U Znojma hotovo. Nebezpečná křižovatka na hlavním tahu zmizela, nahradila ji okružní
Nová okružní křižovatka na silnici I/38 u obce Kasárna na Znojemsku. Foto: ŘSD

Přestavba křižovatky zabrala čtyři měsíce.

Přestavba křižovatky zabrala čtyři měsíce.
Dneska cca okolo 11 té jsme tam jeli, nebetyčný rozdíl před a po.
Štvát to může maximálně lidi co jezdí s cihlou na plynu .
Nevím, jestli je něco podobného i zde, ale nejlepší kruháče jsou ted dělaný v USA. Prostorově by to vyšlo stejně a přitom je to nejlepší a nejrychlejší řešení. Př příjezdu ke kruháči jsou dva pruhy, na kruháči pak také. Ti co vjíždí na kruháč z pravého pruhu, mají povinnost odbočit na dalším, ty z levého najedou do vnitřního kruhu, a odbočí druhou nebo další odbočkou.
Je to rychle efektivní, bezpečné.
https://www.hernandosun.com/wp-content/uploads/2025/07/02.02.24_Roundabout.jpg
nebo i takhle
https://www.swflroads.com/d1safety/wp-content/uploads/roundabout-banner.jpg
Ten horní vypadá hodně zajímavě, to by slušelo, leckterému kruháči u nás na silnici první třídy, pokud jsou asymetrické intenzity v jednotlivých směrech.
Máte lokaci nebo upřesnění té stavby?
Takto to mají i v Chorvatsku. Hlavně kolem Puly.
Takto to mají i v Chorvatsku. Hlavně kolem Puly.
Proč se rovnou nerealizoval i pruh mimo okružní křižovatku směrem od Vranova na Znojmo??
Nebuď chytrý 😉
Nejsou nebezpečné křižovatky, jenom řidiči.
I ten kdo tvrdí že je absolutně „bezpečný řidič“ nemá s největší pravděpodobností pravdu…
Vedou se diskuze o kruhových křižovatkách. Zeptám se co třeba a nevím jak to pořádně říct česky: RCUT- Restricted Crossing U-Turn, tedy „omezené křížení s otočkou do U“. Je to použité někde v Čechách nebo v Evropě? Otázka je kam to patří (Město, mimoměsto; rovina nebo zvlněný terén atd). Viz https://www.jalopnik.com/1986237/rcut-intersections-cut-commute-times-save-lives/ Někdy na Wiki je to jako https://en.wikipedia.org/wiki/Superstreet otázka, jestli tam musejí být semafory. Je někde v ČR místo a kde je jeden směr prioritní, použito nějaké jiné řešení a než kruháč a Múk o průsečných a stykových křižovatkách se nebavím. Chápu, že odborní projektanti a architekti asi moc dobře… Číst vice »
Omlouvám se za doplnění. Přesnější varianta bez semaforů je spíš tady toto , budu-li to brát přes Wikinu. https://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_left Otázka je zábor půdy, intenzity dopravy v místě a další parametry (např. jednoproudá a víceproudá silnice). Jsou na to nějaké tabulky? Určitě se to učí na fakultách :-). Odborníci sem, jak je to s praxí v Čechách! 🙂
Běžně v jižní Americe. Třeba v Brazílii to používá přes 50% dálnic. Rodovia Padre Manoel da Nóbrega
Brazil
Hm, pokud je to skutečně dálnice, nemělo by být lepší řešení múk??
Za mých let se to na fakultách neučilo. (beze srandy)
Řešení dobrý, jen bych řekl, že je to náročný právě na prostor (zábor půdy), ty tabulky by mě taky zajímaly, hlavně poměr projíždějících a najíždějících (co chtějí odbočit doleva), při jakých intenzitách se to hodí.
Moje myšlenka je taková, použít něco co vytvoří větší plynulost v dominantním směru a zároveň to bude mít bezpečnost podobnou kruháku. Ty U-terny jsou tak trochu kruhák roztažený do délky (dva vzdálené pruhy a na obou koncích půlkruhy). Takhle mimo město pokud není „městská intenzita“ by dávalo smysl, řešit všechno (pseudo) připojovacími pruhy. Pravda, je že spíš se to asi používá ve městech případně na předměstích. Cílem je nevydat prachy na drahou MúK, ale vymyslet něco mezi s vyšší plynulostí a menší cenou. Škoda, že se to neučilo, bylo by fajn kdyby se to v Česku dohnalo nějakými postgraduály nebo… Číst vice »
Jenže by tam nejspíš musely být semafory… Tím, že necháte „plynulý“ průjezd po hlavní, znemožníte rozumné křížení těm z vedlejší. A kruhák řidiče jen zpomalí, nezastaví, jako když je červená. Zdržení při rozjíždění ze stání ve frontě je větší.
Jinak – tohle se používá pro levé odbočení v Budpešti – odbočím doprava, pak dvakrát doleva kolem bloku a na další křižovatce křížím tu hlavní už kolmo. Výhoda – úspora levého odbočení (časová, šířková).
A neoficiálně i v Brně v případě kolony u OBI: https://mapy.com/s/karabakoke 🙂
Souhlasím s tím, že většinou je to provedeno ve světě se semafory. Nicméně dala by se udělat ta věc, že řidič po provedení U-turnu by byl v průběžném pruhu (a musel by být vlevo) a ti co přijíždějící v dominantním směru by byli v připojovacím a museli by dávat přednost. Dále si myslím, že by tam musela být v dominantním pruhů značka 70/50 km/h a ideálně šikana jako bývají dnes často na vjezdech obcí. Pak by asi semafory být nemusely. A většinu času by byl hlavní směr relativně plynulý (40- 50 km/h) Jen doplním , že naopak ten kdo by… Číst vice »
To ovšem vypadá na tom jalopnik.com i na té wiki se superstreet, že se v jenom směru vůbec nedá projet rovně, tedy přímo přes křižovatku. Přímý směr je na těch obrázcích jen vodorovně, ale svislý směr tam asi musí složitě kličkovat, aby se vůbec přes křižovatku nějak dostal?
Ano, to je podstata, ale stejně jako na kruháku. Jedete doprava, aby jste mohl jet doleva. Myslím, že ideálně by tam měla být zábrana v přímém směru. Záleží případně na variantě
Ovšem to vypadá jako znevýhodnění jednoho směru. Ta varianta Michigan umožňuje přímý průjezd v obou směrech, a úplně na konci tam jsou popsány výhody i nevýhody, např. velká zajížďka pro odbočující vlevo, a nutnost zastavit až 3x.
Za mě by si tato lokalita zasloužila mimoúrovňovou křižovatku, podobně jako je to na obchvatu Znojma. Bohužel to zřejmě ztroskotalo buď na nedostatku financí, nebo na chybějící vůli. I tak ale považuji nový kruhový objezd za výrazné zlepšení – je rozhodně bezpečnější a přehlednější než původní křižovatka na horizontu, která byla nebezpečná zejména kvůli omezené viditelnosti a nerespektování maximální rychlosti.
Letos v červenci jsem tam byl na dovolené poprvé cestou ze Slavonic a když jsem na tu původní křižovatku cestou do kopce dorazil, tak jsem se utahanej a těšící se na bydlení ve Znojmě, úplně lekl auta najíždějícího z vedlejší od Vranova zprava před sebou. Vůbec nechápu jak se tam mohlo roky jezdit. To musela být samá nehoda. Takže třikrát sláva.
O tom že je kruháč lepší než prosté křížení v tomto místě asi není moc sporu, otázka bude jestli když už se investovalo, jestli to nešlo za víc peněz ještě líp… přitom ta křižovatka ani není v obci, takže tam auta nejezdí „jenom“ padesátkou…
Ano, pokud si někdo libuje ve zpomalovacích prazích (které jistě mají svůj význam, ale ne úplně všude!) tak toto má podobný efekt 🙁
Kruhák je dočasný s jednotkou dočasnosti jeden Furt. V daleké budoucnosti se plánuje MÚK a obchvat Kasáren ze západní strany. V českých reáliích bude úspěch, když se to stihne v tomto století.
Jak to vypadá u České Třebové??? Tam by mělo být taky brzo hotovo ne jel sem tam před měsícem..
O tomto vím jako o jednom z opravdu velmi mála rozumných, ospravedlnitelných a přínosných KRUHÁČŮ na silnicích první třídy. Dobrá práce. V 80 % ostatních případů je kruháč na jedničce totiž úplný nesmysl. Pro ukázkový příklad idiot**ého kruháče nemusíme jezdit daleko, leží na „zmodernizované“ I/53.
Kruhové obejzdy snižují počet úmrtí při nehodách až o 90 %, počet těžce zraněných až o 75 % a nehodovost samotnou až o 40 % . To, že vám připadají nepohodlné, je ve srovnání s tímto naprosto bezvýzná banalita.
ale co si budem, na múk se taky neumírá zrovna snadno a plynulost je někde jinde. jasně, stojí to prachy navíc, zábor je taky větší, ale kdekoliv, kde se skrz jiné důvody nemusí brzdit v průjezdném směru to díky úspoře paliva dlouhodobě smysl dává.
jasně, tady je na jedný straně ves, kde se stejně jede 50 a v druhém směru mezi citonicema a příměticema na II/408 taky o nic zásadního nejde.
Pořád jsem tajně doufal, že I/38 bude třetí, byť ne tak důležitou, oproti oběma dálnicím, přesto bezesporu přínosnou spojnicí (a to i s dějinným rozsahem) na Ostmarku, s tím, že silnice bude parametricky kopírovat rychlostku S3 (prosím odhlédněme od prozatím kousku B303 od Guntersdorfu po Staatsgrenze). Tedy alespoň ten střídavý třípruh (no…, dejme tomu), avšak s MUK. A u nás… No…, darmo mluvit. Nejen, že obě dálnice nestojí (prosím o laskavé odpuštění si keců, že budeme na D3 u hranic dříve než rakušani, protože za tu krávu fakt nemohli, mimo to oni se na všech třech trasách, krom těch pár… Číst vice »
Podepisuji vsemi deseti..
Naprostý souhlas, již 10 let vyhlížím 3-pruh na I/38 s MÚK, zatím velky špatný, nicméně ty MÚK to vypadá, že bude ŘSD už držet na všech stavbách, které bude připravovat. To je určitě to hlavní. Škoda že Stonařov-Jihlava má být jen 1+1, ale určitě lepší takhle a s MÚK, než kruháče. Jen ten termín, ten se za 10 let posunul .. hmm .. myslím že tak o 10 let. Ano je pořád stejně v nedohlednu. Jedno ale velmi důležité a zásadní info je, že právě teď v říjnu (snad) má na CK MD proběhnout schválení/neschválení toho poctivého 3-pruhu S 15,25/110… Číst vice »
Pozoruhodné je že o pár set metrů dál na (nehotovém) obchvatu Znojma jsou všechny křižovatky (včetně rozpletu) mimoúrovňové… počítám že myšlenka byla že řidič by měl být motivován nejezdit přes centrum (což je mj. kratší) tím že po obchvatu bude jízda plynulá a bez komplikací…
Tomuto kruháči se ovšem vyhnout nedá, že.
Doufám že už se aspoň tvoří plán na obchvat obce Kasárna… mimo jiné také proto že to bude postatně bezpečnější pro tamní obyvatele!
no tak využiju místní znalosti a řeknu, že ten kruháč byl asi na papíře docela dlouho a plán byl zpomalit rozdivočelou mládež jezdící na diskotéku do citonic. že se mezitím priority mládeže trochu posunuly je holt život. kdyby byl obchvat obce Kasárna, tak taky na kruháč prskám, ale jak říkám, na hlavním tahu za 200m ves a na vedlejším žádnej zásadní provoz, asi nezbyde než pokrčit rameny a vědět, že se za ušetřenej peníz může vyřešit další podobná problémová křižovatka. dle hesla lepší ztratit vteřinu v životě, než život ve vteřině.
Možná no, ale ono celkem stačí i to že stacionární radar v obci Kasárna už se docela „proslavil“…
Kruhové objezdy jsou bezepečnější i než mimoúrovňové křižovatky. Mosty jsou navíc jak investičně, tak údržbově nejnáročnější stavby. Ve srovnání s nimi jsou kruhové objezdy prakticky zdarma.
Tak ale snad uznáte, že na silnici, kde projede nějakých 1500 kamionů DENNĚ, není kruháč tou nejsprávnější volbou. Proto na 38 patří jedině tam, kde opravdu hodně dopravy odbočuje a najíždí doleva na hlavní. Což je ostatně případ právě Kasáren u Znojma.
Rovněž tu jde o dočasné řešení, spolu s přeložkou kolem Kasáren jednou vznikne MÚK.
Na I/53 vznikl kruháč u Bantic, který za den využijí pro odbočení/najetí nanejvýše pár desítek aut za celý den. A jinak to zpomalí naprosto každé jedno auto a jeden kamion, který jede po hlavní trase rovně. Proto mi připadá naprosto hloupý. Nejde o buzeraci při jízdě, jde o celkové časy a hlavně zbytečně vypouštěné emise při naprosto každém rozjezdu, protože je ten kruháč ještě ke všemu šíleně maličký. Do projektu totiž dodaný až dodatečně. Měla tam vzniknout od začátku MÚK, protože jinak se na celé I/53 mají MÚK stavět (tedy až na výjimky kde to technicky víceméně nejde). Idio*ý kruháč… Číst vice »
Ano, dokonce i kruháč může být nepříliš vhodným řešením zejména daleko mimo obec, „uprostřed polí“.
Jel jsem vloni přes německo přes hraniční přechod Strážný, a dále po B12, a na 50km trasy tam existuje JEDEN JEDINÝ kruháč, a jelo se tam vysloveně krásně (pravda, bylo to v noci).
Teda jak oni to dělají, a je jisté že my jsme ti pokrokoví a oni jsou ti zaostalí??