U Olomouce začala dostavba západního obchvatu na D35, ukončí zajížďku ke Globusu
Stavba propojí současný konec D35 ve směru od Mohelnice s první etapou západního obchvatu a jižní částí obchvatu.
Olomouc se může po dlouhých letech čekání těšit na dokončení západního dálničního obchvatu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes slavnostně zahájilo stavbu 3,2 kilometru dlouhého úseku dálnice s oficiálním názvem 2. etapa D35 Křelov – Slavonín.
Po jejím dokončení za dva roky by měly zmizet dlouhé kolony před okružní křižovatkou u hypermarketu Globus. Tato provizorní objížďka trvá už 16 let. První etapa stavby Křelov – Slavonín, která navázala na jižní obchvat města, byla dokončena v listopadu 2007.
„Provizorní řešení během dvou let nahradíme moderní dálnicí v přímém směru. Původní silnici I/35 spolu s mimoúrovňovým křížením u Křelova přeřadíme do kategorie komunikací nižších tříd,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Dodal, že místem denně projede zhruba 18 000 aut.
Přípravu stavby poslední části obchvatu Olomouce mezi Slavonínem a Křelovem dlouho komplikovaly spory o vedení trasy v katastru Křelova. V roce 2008 například vznikla petice místních občanů, která požadovala odklonění budoucí dálniční trasy. Kvůli změně zákona bylo také nutné v roce 2018 zopakovat složitý proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
„Po letech odkladů se dálnice D35 stává skutečnou prioritou. Mezi Hradcem Králové a Olomoucí je společně s dnes zahájeným úsekem ve výstavbě 21 kilometrů a letos zahájíme dalších 25 kilometrů včetně tunelu Homole. Dálnice D35 tak přebere po dálnici D4 štafetu nejvíce rozestavěné dálnice v České republice,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Smlouvu na poslední úsek tzv. západní tangenty Olomouce získalo sdružení firem Eurovia a M-Silnice s cenou 838 milionů korun. Cena předpokládaná byla 1,15 miliardy. Stavba propojí současný konec D35 ve směru od Mohelnice s první etapou západního obchvatu a jižní částí obchvatu.
Stavba téměř patnáct kilometrů dlouhé jižní části obchvatu Olomouce byla dokončena už v roce 2003.