U Kdyně se srazily dva vlaky, zraněných je přes dvacet. Vlak nedobrzdil ve stanici, mluví se o zarostlých kolejích
Osobní vlak vyrazil proti služebnímu vlaku.
(aktualizováno 12:49) Po několika týdnech zažila tuzemská železnice opět srážku vlaků. Došlo k ní dnes v 7:10 ve Kdyni v Plzeňském kraji.
Osobní vlak Českých drah (Os 17544 Klatovy – Domažlice) ve stanici projel odjezdové návěstidlo. Vjel tak do postavené vlakové cesty pro vlak ČD Cargo, který přijížděl od Domažlic, a došlo ke srážce vlaků. Šlo o soupravu lokomotivy s diagnostickým vozem.
Událost potvrdil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Podle něj nebyl při nehodě nikdo usmrcen, počty zraněných dosud nejsou známy. Aktuální počet zraněných je 22, šest lidí bylo transportováno vrtulníkem do nemocnicí v Plzni a Praze. Provoz na trati je zastaven. Podle stránek ČD mimořádnosti se zavádí náhradní autobusová doprava.
Podle vyjádření záchranářů pro ČTK byl jeden člověk zaklíněný. Armádní záchranářské vrtulníky převezly zraněné do nemocnic v Plzni a v Praze – Motole. Vrtulník z Líní odvezl dva lidi do fakultní nemocnice v Plzni. Byli při vědomí a mají středně těžká zranění. Jihočeský vrtulník letěl se dvěma pacienty se středně těžkým zraněním do Motola.
Jednou ze spekulací o příčině nehody je i stav trati. Kolejiště stanice je zarostlé trávou, navíc ve směru z Klatov je ve spádu. Při brzdění vlaku mohlo dojít ke skluzu a nekontrolovatelné jízdě přes celý obvod stanice bez možnosti strojvedoucího jakkoliv zasáhnout. Správa železnic ale uvedla, že 3. září došlo ve stanici k úpravě vegetace. Podle snímků byla ale pesticidem ošetřena jen jedna kolej, motorový vůz Českých drah měl postaveno na velmi zarostlou vlakovou cestu.
Vlak stanicí projel, nezvládl zastavit
„Většinou máme na místě už jasno, jaká byla příčina, v tomto případě tomu tak není,“ řekl Kučera na jednání Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny k bezpečnosti železnice. Podle něj v tuto chvíli nejde o klasický případ projetí návěstidla. Vlak podle něj jel ve skluzu 350 metrů. Upozornil současně, že letos počet mimořádných událostí klesá, ale přibývá zraněných a usmrcených. Podle něj až do letošního roku za posledních pět let nezemřel žádný cestující kvůli chybě drážních zaměstnanců. Až do červencové nehody v Perninku šlo vždy o usmrcené na přejezdech či chodce. „Železnice je bezpečná,“ dodal Kučera.
To, že vlak ve stanici nezastavil, potvrdila Správa železnic v tiskové zprávě. „Z dosud nevyjasněných příčin vlak při vjezdu do stanice nezabrzdil u nástupiště a projel celou staniční kolej až za odjezdové návěstidlo, kde se střetl se služebním vlakem. Ten měl postavenou vjezdovou vlakovou cestu na 1. kolej,“ uvedla Správa železnic.
Odhadovaná škoda dosahuje 4,2 milionu korun na motorovém voze ČD, 500 tisíc korun na lokomotivě ČD Cargo a 50 tisíc korun na drážní infrastruktuře.
Kdyně leží na regionální trati Horažďovice předměstí – Domažlice, má dvě dopravní koleje a je vybavena staničním zabezpečovacím zařízení 2. kategorie (mechanické zabezpečovací zařízení doplněné světelnými návěstidly a předvěstmi – ústřední přístroj). Osobní vlak Os 17544 ze směru od Pocinovic na Domažlice s pravidelným příjezdem v 7:05 měl postavenou vjezdovou vlakovou cestu na 2. kolej, kde měl zastavit pro výstup a nástup cestujících. Na odjezdovém návěstidle byla návěst Stůj.
„Odpovědnost za nehodu bude možné určit až po rozboru záznamu elektronického rychloměru a všech dalších souvislostí,“ uvedla Správa železnic.
K události došlo v den, kdy bezpečnost na tuzemské železnici bude řešit Hospodářský výbor Poslanecké Sněmovny.
(zprávu průběžně aktualizujeme)