Obří drážní požár u Hustopečí nad Bečvou. Vlak vykolejil, cisterny se dlouho nedaří uhasit
Hořící železniční cisterny u Hustopečí nad Bečvou. Zdroj: Hasiči SŽ

Hasiči zůstanou na místě přes víkend.
Hasiči zůstanou na místě přes víkend.
Jen nechápu, proč ten vlak bral v Hustopečích na 1.SK. Os 93215 už byl pryč, zpoždění neměli, tak proč? Ví někdo?
Šílená katastrofa. Takové neštěstí se stane jednou za desetiletí. U nás se snad od války nic podobného nestalo.
Vectron je budamaru, to se Odosu nejem za mašinu pěkně prodraží
Najem
Tak mašina nejeví známky poškození. A přesněji řečeno Vectron je RSLease, Budamar ho má v nájmu. A jistým specifikem je, že ODOS Cargo je na konci většinově součástí Budamaru, i když ano, je to jiný subjekt.
Od „vedle“:
Obří požár cisteren s benzenem. Hasiči zůstanou do neděle, vlaky neprojedou týdny.
Z DEZA kamsi… že by to na tom kousku tak rozpálil, aby už v HnB vyskočil na zhlaví…?
Jsem zvědavý, co nakonec vyleze. Každopádně – těžký průšvih :-/
Přes 4 km a na klesání…
Kontejnerový NEx 1500 tun…
1 minuta – 30 km/h
2 minuta – 62 km/h – 660 metrů
3 minuta – 90 km/h – 2000 metrů
No asi je štěstí, že v tu chvíli nejel nějaký osobák z druhého směru.
Jak vůbec tohle funguje, má SŽ nějaké smlouvy se stavebními firmami, že jim tam naletí ihned po nějaké takové havárii a začnou okamžitě pracovat?
Dopište prosím do titulku “nad Bečvou”, takhle je to na první dobrou dost matoucí.
A smažte informaci, že hořela lokomotiva. To už bylo vysvětleno, že požárem zasažena nebyla.
Stačí změnit citaci: „… hořela lokomotiva,“ jak mylně uvedl mluvčí HZS.
Z ONJ před chvílí vyjel tahač s vyprošťovacím tankem drážních hasičů. Čeká je dlouhá cesta…
Přitom by stačilo objednat jeřáb, ani by nemusel přes celou republiku… Ale je třeba propálit naftu a trochu více to tam rozorat 😁
Jeste ze jste poradil
No tak troleje jsou dole, kdepak je problém? Je to tam krásně rovné, stejně jako najeli hasiči by to zvládl i ten jeřáb…
Tady už hlavně není kam spěchat.
ale přeci Svobodo-Eichlerovi hasiči obecně jezdí ke každému pšouku, ať jsou čárky
Diik za info.Tocil to někdo?
Ještě štěstí, že po silnici.
Není vyprošťovací tank taky v ČT?
A jeste pocet vagonu… Lehlo to asi komplet, krome te duchaplne odpojene lokomotivy
https://x.com/hasici_olomouc/status/1895484342241259875
Psalo se 17 vozů a 15 hoří, ale kdo by to počítal. 🙁
Hořící ložené kotle
A kde je pan ministr? Kde je generál SŽ, kde je ředitel SŽ OŘ Ostrava? Ptám se já. Asi ví, proč tam s ohledem na kancerogen nejezdit . . . Celá tato MU (nehoda) je však skutečně obrovité neštěstí pro nás všechny.
Co by tam dělali? Zavazeli?
Tak v Pardubicích reportér Kupka byl… zajímavé, že tady ne,….
Tak je to dobre, hasici to tady ctou. https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/pozar-cisterna-benzol-vlak-hustopece-nad-becvou-hasici-trat.A250228_115830_olomouc-zpravy_slv
K haseni pouzivaji penu a maji dychaci pristroje. Jeste ze jim to tady par lidi poradilo 😀
Já nechápu, jak mohl někdo na SŽ a ČD předpokládat obnovení provozu dnes kolem 20:00, nebo k zítřejšímu dni.
Protože to nemuselo chytnout celý?
Protože na dispečink nejspíš přišla první informace „požár na trati, zásah HZS“. Podobné hlášení obvykle znamená doutnající vagon od vajglu v kabině WC, nebo hořící suchou trávu kolem trati. Tak tam dali obvyklou lhůtu 6 hodin, na běžné požáry to stačí. Kdo nebyl na místě, tak v tu chvíli ještě netušil, že je tam hromada a požár vysoce hořlavé chemikálie. Po bitvě je každý generálem…
“Vtipny” je , ze jeden takovy pozar vyprodukuje tolik skodlivin co vsechna auta v EU za 10-15 let. Co na to ekosilenci? Zakazou zeleznici?
Hmmmm. K tomuhle bych chtěl asi vidět čísla.
Žádná nejsou, ale tvrdí to Sputnik, tak je potřeba ruské žvásty aktivně šířit dál a nezatěžovat se ověřováním informací.
To je ale blbost, co jste právě vypustil… Množství paliv spotřebavané za JEDEN je o řád(y) vyšší než tenhle „vláček“…
Pokud průměrné auto v EU najede 15k km ročně a má spotřebu 6l / 100 km tak ročně spálí 900 litrů benzínu, při hustotě 700 kg/m3 je to nějakých 630 kg, za 10 let tedy 6,3 tuny. Tady hoří 900 tun, takže asi jako 143 aut. Jsem netušil jaká je vzácnost potkat v Evropě auto. A pokud snad budem počítat jen benzen, tak toho je v benzinu asi 5 %, takže máme v EU jen 2 860 aut?
A co ropné požáry, havárie tankerů?
Podle Grappu je obnovení provozu plánovaného na 5.3.2025 ve 23:00, jestli to stihnou takto rychle dát dokupy tak teda před SŽ smekám. Protože vzhledem k únikům a kontaminaci okolní půdy to je na odbagrovaní zasažené půdy. Nehledě na to, že ze svršku nic moc nezbylo. Kolejnice i trakční vedení se rozteklo.
3.3 na můj vlak ukončení mimořádnosti 23,59 zatím ale do 5.3 bych to nevylučoval. Ale první info do večera či během zítřka mě taky zaskočilo.
I tak je to velmi optimistický termín, vzhledem ke kontaminaci půdy pod tratí i v jejím okolí.
To je na kompletní rekonstrukci.
Z toho až mrazí v zádech…
https://x.com/hasici_olomouc/status/1895484342241259875
Doufám,že se někdo zamýšlí nad tímto druhem přeprav. Asi by to chtělo nějak snížit rizika.
Konkrétní návrhy?
Podle Tv se to stalo na výhybkách ..co tedy omezit rychlost přes výhybky?
Co takhle počkat na závěry šetření, z nichž se dozvíme, co bylo příčinou nehody?
Nereším příčinu….stat se muže cokoliv,vetsinou to s cim nikdo nepocita…ale jak omezit nasledky?jeste ze se to stalo mimo obydlená mista. tohle stat ve meste..ani na to nemyslet.
Výhybky zrušit!
Ja bych zrusil rovnou ty vlaky, spolu s tema internetama
Mohl byste to poradit projektantům železniční infrastruktury. Po 6 letech studia by je to bez vás určitě nenapadlo…
Pravděpodobně měl omezenou rychlost přes výhybky nařízenou.
Ale Vaše si přečtu rád .
porad je bezpecnejsi, kdyz je to na kolejich, nez na silnici!
Váš návrh na bezpečnější přepravu. No tak navrhujte, jsem zvědav co z vás vyleze.
omezit pocet vozu? radit mezi cisterny jiné vozy?
„Jak DHL nad Brnem…“
Vozit kamionem je fajn napad.
Potrubí Valmez – Ostrava?
Když může být potrubí z Kralup do Litvínova???
Dobře minusy. asi je tedy vse spravně nastaveno…proč se tedy toto stalo?
To přece nevíme, proto je blbost teďka vymýšlet opatření. Až se to vyšetří, tak to pod příslušným článkem můžeme produkovat pořádně. Jenom pár možných příčin, z nichž každá mi zcela laicky přijde pravděpodobnější než že někdo špatně spočítal maximální rychlost jízdy po výhybce: nedodržení maximální rychlosti, závada vozu způsobená nedostatečně častou údržbou, závada vozu způsobená odfláknutou údržbou, sabotáž vozu, sabotáž trati, přehození výhybky pod vlakem, závada trati A to je jen to, co mě napadlo teď z hlavy. A pokud to byl kterýkoliv z těchto důvodů, tak by snižování povolené rychlosti bylo k ničemu a akorát by to zbrzdilo a… Číst vice »
Jak byste to chtěl vozit? Kamionem?
Aktualně (16:05 ) se na cenu ČD mimořádností píše 23:59 , takže to bude do zítřka.
Tak určitě 🙂
Omlouvám se píse se 3.2 . 23:59, ale pátek by mě vůbec nepřekvapil.
(Příští)
SŽ už píže že do půlnoci 5.3., ale dle dronových záběrů o tom silně pochybuji…
Benzen je silný kancerogen, nemělo by vzhledem k podzemním vodám spíše smysl to nechat hořet? A myslím, že by u všech účastníků byla na místě dýchací technika.
Hele… Nevim jaky mas v tomto oboru vzdelani, ale myslim, ze o tom budes vedet min nez ti, co jsou na to skoleni.. Ale zkus tam zajet a poradit jim to.
V odbore mam aj vzdelanie a urcite by som im doporucoval tie masky nasadit.
Benzen je podle IARC ve skupině 1, takže kancerogen. Co ale hoří, je benzol a o tom v registru není nic… not great not terrible?
Benzol bude obsahovat tak 90 % benzenu. Ten zbytek budou jiné kancerogeny.
Tak už jsem to našel, benzol je jen starší název pro benzen který nezní tak strašně, takže akorát pro tiskovku DEZA 😀
dle wiki je benzol buď starší označení pro benzen, nebo je to označení pro kapalinu získávanou z koksárenského plynu (která je tvořena hlavně benzenem)
co z toho bylo v tom vlaku nevím
Už by to chtělo upřesnit, že lokomotiva nehoří,. zato vagóny že shořely všechny. Na jedné fotce bylo vidět roztavený stožár TV, koleje asi dopadnou podobně.
Tak to se zřejmě bude závada na výhybce odhalovat dost těžko…
Pokud by k vykolejení opravdu došlo kvůli závadě na výhybce, tak pravděpodobně ten vlak ještě kus cesty pokračoval (dle fotek stojí na širé trati, zatímco výhybky jsou ve stanici), takže by výhybka mohla být požárem nedotčena
Podľa tých fotiek z vrtulníku to vyzerá ako keby sa zadná časť vlaku pri vjazde cez výmeny do stanice utrhla a úplne vykoľajila
Žádná zadní část vlaku neexistuje. To, co vidíte na fotografiích i videích je celý vlak, 15 cisteren. Jediná věc, která chybí je lokomotiva, která se pravděpodobně utrhla od soupravy a dojela za nádražní budovu cca 600 metrů od soupravy.
Dle starostky Hustopeč byla odvěšena, což je Superinfo.
ps: „utrhla“ – od Vás bych také slovíčko nečekal .. 🙁
Utrhla se používá běžně…
A kolikrát jste slyšel-viděl že se lokomotiva utrhla??? Já nikdY!!!
Není to právě všední jev, ale byl jsem jednou svědkem, jak se elektrická lokomotiva při rozjezdu vlaku oddělila od tažené soupravy. A dokonce to nebylo po rozlomení šroubovky, ale po ulomení tažného háku na lokomotivě. Rarita, ale stalo se.
Přetržení vlaku je oficiální název.
Já snad sednu do auta .. a odjedu těch 15km od mého bydliště .. abych vyfotil tu utrhnutou lokomotivu … Za 10 let mé praxe jsem žádnou utrhnutou loko neviděl …
ps: vidím to na vykolejení vlaku na výměnách … a nouzové odvěšení lokomotivy zkušeného strojvedoucího
Ano, tohle bylo v reportazi. Odpojil lokomotivu a odjel s ni.
TAK to beru.
Zkuste nám na základě trosek podle leteckých snímků vysvětlit, od čeho se mohl strojvedoucí asi tak odpojit (ne, ty vozy do pozic nenaskákaly výbuchy kotlů) a současně zkuste vysvětlit, jak mohl odjet od soupravy, když s vysokou pravděpodobností byla poškozena trolej…
Já viděl mnoho Hollywoodských filmů, kde to hlavní hrdina dokázal!
A bylo to v televizi, takže to musí byt pravda!
😀😀
Setrvačnot?
1 promile klesání. Necelé…
Aha, takže to trochu pripomína nehodu u Chodové Plané, kde bola prekročená rýchlosť a lokomotívy tiež zostali na koľajach, zrejme vďaka nízko položenému ťažisku, ale vagóny leteli dolu kopcom. Každopádne možná je aj porucha na infraštruktúre, zatiaľ môžeme len špekulovať…
Každopádne sa v tej spúšti bude príčina asi hľadať dosť ťažko…
Loko přece sama nedojela 600metrů …… jak dlouho pracujete pro dráhu??? ………
Pro dráhu pracuji od 1.7.1986, tedy téměř 37 let.
A lokomotiva brzdící v režimu G bez EDB vám těch cca 600 metrů může klidně ujet.
Ta sedla:-)
Systém udává u tohoto vlaku vedle dalších údajů brzdící režim „P“, což je překvapivé, taky bych čekal „G“. Možná se jen někdo upsal…
Nikdo se neupsal, to je správně. Předpokládám, že dopravce ODOS má podobný předpis o brzdách, jako máme my a tam se píše:
hmotnost soupravy vozů do 800 tun – všechny brzdy v P (není tento případ).
hmotnost 800 – 1200 tun, lokomotiva v G a souprava vozů v P
hmotnost soupravy 1200 tun a výše (zde už to mívají dopravci různě) – lokomotiva a prvních 5 vozů v G, ostatní v P (to je tento případ, pokud tam bylo 17 vozů).
Petře pořád žasnu že máš tu energii tu s některými diskutovat… Argument já to nikdy za 10 let neviděl tak se to nestalo, je k nezaplacení 😁😁😁 Stejně jako znát okamžitou příčinu vykolejení vozů (jízda jiným než přímým směrem, škoda že při jízdě přímým směrem v Hustopečích svítí 100 km/h a něco) Jinak pro upřesnění předpisy o brzdách z hlediska hmotnosti soupravy nejsou všude stejné. A to nemluvím o sousedních státech. Jo a ne každý vlak dojede z Opatovic do Maloměřice výběhem. Takové prázdné autovozy… A výběhem až na Dolní aniž bych překročil rychlost? No nevím nevím… Možná u loženky… Číst vice »
Ahoj. Ano, my máme loženky a velmi nízké jízdní odpory. Ostatně na to vznikla i nejedna vědecká práce a jízdní profil S-DFJP. I proto máš v každém normativu hmotnosti napsáno, že všechny kontejneráky s podvozky Y25 jsou v T4 bez ohledu na jejich nápravovou hmotnost.
A protože máme těsné soupravy, tak mi to vyšlo.
Příčina nehody je po zveřejnění snímku z termovize v následujícím článku na tomto webu jasná. Vysoká rychlost. V rychlosti 40 km/h by ty vozy nedocestovaly tak daleko.
Otázkou je, zda to byla chyba strojvedoucího, nebo brzdy nebo zabezpečovačky.
Pokud je tam trať do stanice ve spádu, není problém.
Nebrdzdici vlak dojede z Opatova na Brno dolni. Info P. Simral
Nikoliv nebrzdící, ale vlak jedoucí výběhem. To je dosti podstatný rozdíl.
Kolem 20. hodiny, ale kterého dne?
Vypadá to, že doktorka Peková se nechala zaměstnat na zeleznici. Tohle snad nemůže nikdo myslet vážně…
Také jsem se pobavil, to snad nemysleli vážně.
To je jak ten znamy Reaganuv vtip o SSSR: Zigulika si muzete vyzvednout za 10 let. A rano nebo odpoledne? Vzdyt je to za 10 let, co na tom ted zalezi? No rano ke mne prijde instalater.
Tak a nejdůležitější starostí DÚ teď bude zda na stanovišti byly “ Pokyny RID“ a kdy měl strojvedoucí školeni 😊.
A čekám že se redaktoři , ideálně CNN Prima N. ,budou zajímat , zda by ETCS…….
řekl bych, že pokyny RID asi shořely spolu s lokomotivou 😅
Žiadna loko nehorela
Hlavně dát všem dýchnout! 😄
A proč by se neměli ptát, „zda by ETCS…?“ Pokud je příčinou překročení rychlosti ve výhybkách, tak je odpověď „… určitě ano!“
A pokud by příčinou překročení byla nefunkční samočinná brzda vlaku, tak „určitě ne“.
A doufáme, že si při případném odpojování lokomotivy vzal helmu a výstražnou vestu/bundu alá posunovači.
Tady bude zastaven provoz na několik dní. Už teď se ví o rozsáhlém poškození žel. svršku, trakční vedení je na celém nádraží kompletně na zemi. Několik sloupu šlo k zemi včetně bran. Poškozeno je i zab.zař.
No já bych to spíš viděl na týdny…
To budou muset dočasně přejmenovat Valachy. Kysucký expres?
Já to vidím že se nejdřív začne jezdit v létě a to ještě bůhví když se musí odtěžit i kontaminovaná půda
Kdy už konečně tu nebezpečnou chemičku někdo zavře? Kdyby tam nestála, tak k žádné nehodě nedošlo, protože by žádný takový vlak nikdy nejel.
To bychom mohli pozavírat rovnou všechny průmyslové podniky…
Všechny ne. Valašsko dlouhodobě deptá pouze Babišova DEZA
doufám, že je to ironie
Někteří lidi jsou tak hloupí… Asi si myslí, že ta hromada plastů, barev apod. co nás obklopuje vzniká v Tescu? 🤪
Kdyby tam naši předci nepostavili železnici, tak se to také nestalo. Btw.ten příspěvek jste psal na počítači z přírodního dřeva?
Dočkáš se brzo, Green Deal a ESG to už zařídí.
Pak to budem dovážet z poza oceánu a šance na nehody budou ještě větší.
Ale hlavně že jsme zachránily planetu.
🙂
Jestli je řeč o té chemičce co myslím, tak tu nezavře nikdo. Leda by se něco stalo s tím člověkem, kterýmu to nepatří…
Mluví z vás nepochopení podstaty GD. ESG je pouze reporting – firmy reportují, co dělají pro ochranu životního prostředí, společnost a jak fungují uvnitř s cílem tyto procesy zlepšit. Green Deal je primárně závazek dosáhnout klimatické neutrality v roce 2050 (tj. zanedbatelnému vlivu člověka na klima, návrat k přirozeným klimatickým cyklům) a na to navázaný soubor legislativních opatření. Ty schvaluje Evropský parlament, Evropská rada a často se to ještě překlápí do národní legislativy (tedy náš parlament). Co si do parlamentů zvolíme, takovou legislativu máme. Cíle GD jsou za mě správné, cesta, jak jich dosáhnout, by měla být více motivační a… Číst vice »
Máte sice pravdu, že ESG je „pouze“ reporting, ale zrovna to je pro Evropu neskutečně škodlivá věc, která by se měla zrušit, případně zakázat. Protože ten „pouhý“ reporting má velmi tvrdý vliv na věci jako investice. A tím, jak je ESG prolezlé bankovním systémem, je strašně těžké se ho zbavit, což jsme viděli v posledních letech na zbrojním průmyslu v souvislosti s válkou na Ukrajině. Navíc je to často postavené na hlavu (jedno z nejvyšších hodnocení u nás má ČEZ). I v souvislosti s GD, Evropa bude potřebovat víc flexibility a rozhodně ne to, aby kádrovala firmy podle toho, kdo… Číst vice »
….. píše anonymní hrdina od klávesnice. Teda, spíš nevzdělaný trouba. 😉
A do Ostravy, kam jel ten vykolejený vlak, byste jel kudy?
Tak v r. 2020 DEZA otrávila řeku Bečvu pod závodem, teď zas její produkty vzduch , půdu a vodu nad fabrikou. I když za tohle třeba nemůžou. Součástí je karcinogenní benzen, ale většina toho shoří.
Benzol je pro Dezu surovina.
Ale stavět to do tohoto světla je nesmysl.
🤡
Hlavně, že dle ISOŘe byla cílem Ostrava a ložené vozy do Borsodchemu… Ale může za to DEZA.
Co tam bylo za lokomotivu?
383 223 zápůjčka od Budamaru. Ohněm nepoškozená, dojela do stanice. Je to vidět v reportáži na ČT. Naštěstí dojela, takže fíra by měl být OK.
Trochu trolim, no. DEZA je drsná fabrika, byl jsem tam na exkurzi. Takže jel benzol ze Slovenska do Ostravy tudy? Nebo odkud a opravdu kam a čí vagony? Dává smysl jet z nějaké koksovny do DEZY třeba.
Spekuluju: jeslti to jelo od Valašského Meziříčí do Borsodchemu, nabízí se, že ve vozech byl benzen (výrobek Dezy), nikoliv benzol (mají szejný UN 1114). V Borsodchemu se z benzenu dělá anilín.
Tak to by dávalo smysl. Tak schválně kudy teď budou jezdit odklony cisteren. Každopádně fuj katastrofa.
Tak jeden vlak ze Lhotky teď jede přes Holešov do Hulína. Tam se dá ale čekat taky minimálně ještě kumulace PHM do Čepra v Osíčku, a hlavně tam ráno od pěti do devíti, a pak od oběda do večera neprojede skrze pendlující osobku ani kolo…
Vn IDS Cargo jela přes Holešov
Benzen z Dezy do Ostravy na Borsodchem.
Surový benzol jezdí opačně do Lhotky z koksoven, jeden vlak mi měl zrovna teď odjíždět z Polska, ale vlivem vzniklé situace zůstal na koksovně.
K odhadům na dobu trvání opravy trati si dovolím připomenout, že benzol je toxický, tudíž se bude muset odtěžit kontaminovaná zemina. Což může být i pěkných pár metrů do hloubky. Takže budeme spíš mluvit o týdnech než dnech.
Na zánovní trati..
Tady bych počkal na víc informací, problém mohl vzniknout ve stanici Hustopeče nad Bečvou, které jsou ještě postaru.
Na úvodní fotce je jasně vidět, že je to otevřená trat.
„Zdroj obeznámený s místem podle fotografií odhadl, že k vykolejení zřejmě došlo na výhybkách na jednom z konců stanice.“ https://domaci.hn.cz/c1-67635580-u-hranic-na-morave-vykolejil-nakladni-vlak-s-cisternami-skoncilo-to-bezprecedentnim-pozarem
Ale samozřejmě, je to jen odhad.
Místo, kde vlak zastaví, může být i docela kus od místa, kde vykolejení začalo. Zvlášť pokud vykolejí třeba poslední vůz dlouhého těžkého vlaku a ještě si toho třeba strojvedoucí nevšimne a nezačne hned brzdit
No brzdit to začne samo, když se vlak roztrhne.
To sice jo, ale on se nemusí roztrhnout hned při vykolejení. Klidně může zadní vykolejený, ale stále připojený vagón vléci třeba kilometr a u toho nebrzdit, naopak aktivně motory táhnout
V Hustopečích se modernizovalo jen zhlaví a pak trať na Valmez, proto to z fotek vypadá dosti nově, ale stanice je opravdu postaru
„Postaru“ je elektromechanika?
Nebo klidně první generace ESA11. Narozdíl od releovek a elektromechanik má ten počítačový šmejd životnost jen okolo dvaceti let.
V 16 hodin jo. Ale nejdřív tak v pondělí.
Nějaké pondělí v roce 2026
Kolik vozů je tak asi venku = v ohnisku požáru? Podle obrázků z pole 5-6, mašinu nevidno, snad je opravdu dál.
Dle hasičů na síti X, hoří 5 vozů.
15 vagonu, kazdy 60 tun.
Pevně věřím a přeju si, že kluk z mašiny je v pořádku. A že hasiči vše zvládnou ve zdraví.
Mašina je v bezpečí, odjela dostatečně daleko, tak snad je OK i strojvedoucí.
Strojvedoucí by měl být bez zranění.
Strojvedoucí to způsobil, jel příliš rychle do odbočky.
A to víte jak??
Možná to kočíroval, když to tak dobře ví… takoví už zde v diskuzi také byli… Že něco po… a pak to tady ještě komentovali…
Děkujeme za informaci.
Drážní inspekce odvolána. Viník nalezen. Vyšetřování skončilo.
Vyšetřování zjistí výrazné překročení rychlosti, kdy namísto rychlosti 40 km/h pro jízdu do odbočky jela souprava 80-100km/h.
A jak je možné, že lokomotiva zůstala na kolejích?
Bez jakýchkoliv spekulací se mrkněte na nehodu u M. Lázní, kdy jede dvojice lokomotiv vyšší rychlostí do oblouku, ale díky níznému těžišti zůstane, na rozdíl o ložených vozů na kolejích. Takto to může být. Vůz se překulí, těžiště je vysoko.
Měla na kolech suchý zip
Lokomotiva je relativně těžká a má stabilní těžiště. U cisteren je ta fyzika dost jiná. Jak se ta kapalina pohne tak se poloha těžiště dost mění.
Cisterna neni duta nadoba.
Tak aniž bych chtěl podporovat spekulace, tak to, že lokomotiva zůstala na kolech a vagony vykolejily, je celkem normální. Mašiny zejména tím, že mají mnohem níž těžiště, drží na kolejích mnohem lépe. Ostatně i u Mariánek lokomotivy normálně projely, až cibule vykolejily.
A tím, že vagony vykolejily prakticky přímo při přejezdu z 2. na 1. kolej, je ten Kolovratův scénář dost možný.
Lokomotiva má trafo a nízko těžiště, rozhoupaná cisterna se obulí hned, Mašina se urvala, i když brzdila, tak už ne s EDB, protože napětí vypadlo hned jak spadly dráty a tak, brzděné jen kotoučovou brzdou dojela až do stanice….
Tak podle všeho vlak vjížděl odbočkou z druhé traťové na první staniční. A kdo to tam zná, tak ví, co tam je za specifikum.
Nicméně počkejme na vyšetření, těch příčin by tam mohlo být více.
Jo do rovna je na vjezdu rychlost 100. Nevím proč, když je 100 i tratova přes stanici. Takže mirel do manuálu. A když si fira nevšimne, že tam jako vždy 100 není, tak je průser na světě.
Přesně tohle jsem myslel.
Ta stovka se tam zavedla jako bezpečnostní pojistka skrze velký propad rychlosti po rekonstrukci přilehlých traťovych úseku, kdy však samotná stanice zůstala v původní podobně.
A když tam nesvítí jako vždycky 100 a volno, ale 40 a volno, tak to může někoho zmást.
Dobrá pojistka, pokud se ukáže, že to fakt firu zmátlo. Kdo tuhle kravinu vymyslel? To je pekne otravne pri brzdeni do stanice si hrat s mirelem a jeste je tam stahovacka. Pokud by to vykolejilo ve 40, tak by to nebylo tak rozházené. Si myslím,že to je nejpravděpodobnější příčina.
Propad traťové rychlosti ze 140 na 100 zas tak mimořádný není. Z druhé strany je 130 a tam se myslím jezdi normálně na volno. Pěknou past na strojvedoucí zase SŽ připravila.
Vždyť mu blikala předvěst, že bude 40ka, pak mu svítěla odbočka 40kou. Co je to za past, že jede vlak do odbočky?
Stejná past jako v Pardubicích?
Dvě návěstidla svítí něco jiného, než jízda do příma plnou traťovou?
Hele, to chce vážně ty kamery na stanoviště, anebo dáme povinnost dispečerovi, aby vždy volal strojvedoucímu, že pojede jinou než traťovou rychlostí…
Ano, na každý návěstidlo pověsíme na provázek bloček a tužku a každý strojvedoucí tam potvrdí svým podpisem, že návěsti na návěstidle rozumí,
Tak vudím trošku rozdíl, když bliká zelená a nebo žlutá….Ale dneska je na těch mašinách materiál, že nikdy nevíš…
No pokud bude řádně sledovat trať,tak bude vědět,že nepojede 100,ale 40 podle toho co mu namrká předvěst,že?😉 A nebude spoléhat na Mirela ….Jinak souhlasím,že je to takové prapodivné řešení.
Samozřejmě, ale ruku na srdce komu se v naší profesi někdy nestalo něco podobného (rutina, chvilkova nepozornost, přehlédnutí návěsti, tam zrovna taky celkem splývající zelené pruhy na vjezdovém návěstidle). Jen to v 99% případů nemá žádné následky.
Obdoba Prosenic, vždycky to bylo na spojku 100 a jednou to bylo jen 40 a Rajky se válely až na poli. Jen tam nehořely takový chemický srajdy…
No nejspíš to tak bylo. Vlak měl postaveno na 1.SK, takže jel na vjezdu odbočkou a podle svědků jel nepřiměřeně rychle….
„Hoří několik vagonů a lokomotiva. Na místě už zasahují hasiči Olomouckého kraje a Správy železnic. Podle informací od velitele hoří několik vykolejených cisteren,“ uvedl mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka s tím, že vyšetřování probíhá.
Zdroj: https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/pozar-cisterna-benzol-vlak-hustopece-nad-becvou-hasici-trat.A250228_115830_olomouc-zpravy_slv
Lokomotiva určitě nehoří, odjela do bezpečné vzdálenosti.
Nehoří, jednou provždy nehoří
Těžko říct. Na žádné fotografii lokomotiva nehoří. Snad stihl alespoň zachránit Větroně.
Na tohle můžou hasiči tak z dálky koukat a čekat, až to dohoří.
Dle poslední foto chápu správně, že to nemá cenu hasit a spíše se to nechá vyhořet?
Ten sajrajt údajně vodou neuhasíte.
Obecně se kapalné uhlovodíky hasí pěnou, ale tohle konkrétně je asi dost složitá situace.
A i kdybyste ho uhasil, tak o to víc se ho vsákne. Pokud dokazi zajistit, aby se oheň nešířil, tak pálení je docela šikovný způsob likvidace
Ano, souhlasím, nejlepší a nejlevnější řešení. Nechat to vyhořet z bezpečné vzdálenosti a chránit okolí.
Většinou má smysl aspoň chladit to, co ještě nechytlo. Ale netuším, jak v tomto případě
Obnoveni provozu nehrozi
Ale jo, vidím to, půl roku tam bude třicítka, po jedné koleji, stahovačka udělají jednu stranu, pak se to přehodí na druhou…a bude to
Kolik ma asi IQ prumerny hasic, ktery stoji par metru od pozaru benzolu a nenasadi si masku. Rakovine zdar.
Kolik IQ má někdo, kdo si nedokáže všimnout, kterým směrem jde kouř?
Pri benzole je to skutocne jedno.
Ani benzol se nešíří proti větru.
Nemáte zač.
Pane Ivane, kour z pozaru benzolu je CO a CO2, ale vypary, ktere nejsou videt a jsou silne karcinogenni, jsou tam vsude.
Jako že ty výpary půjdou proti větru?? No, neke!!! 😮 😀
Myslíte, že nevědí, co dělají?
„Myslíte“ – Právě, že ne.
Vacsina hasicov nedokaze posudit nebezpecnost horenia benzolu.
Co delas za profesi? Doufam, ze na tobe nezavisi zivoty ostatnich 😉
Prumerne o 48 vic nez ty. Z toho si to lehce dopocitas.
Pochybuju, ze by meli 190.
Takže ani jednoduché počty nezvládáte, no, snad máte aspoň šikovné ruce.
Ten sloup černého dýmu začíná být znatelně vidět už z Hranic. Těch 16h mi přijde opravdu velmi optimistických.
Kdo ty škody zaplatí? Mají drážní dopravci nějaký ekvivalent povinného ručení?
Nemají, bylo by to dražší než platit škody
Mají.
Pletete si ekvivalent „povinného ručení“ a ekvivalent „havarijního pojištění“.
Ano mají, ze zákona, min na 50 mil Kč
Je to předčasné, ale pan Beránek píše, že to vyskočilo na vekslu.
https://domaci.hn.cz/c1-67635580-u-hranic-na-morave-vykolejil-nakladni-vlak-s-cisternami-skoncilo-to-bezprecedentnim-pozarem
Ten titulek mi přijde zavádějící, Hustopeče bez přívlastku označují město na jižní Moravě (drážně Hustopeče u Brna), ne ty nad Bečvou.
Také jsem se divil, proč u Valašského Meziříčí. Protože Hustopeče nad Bečvou.
Je to omluvitelná chyba. Kdo to tam nezná, tak neví, které názvy jsou geografické a které drážní. O kousek dál jsou Hranice a místní velmi neradi slyší a vidí, když jim někdo ke jménu města dopisuje „na Moravě“.
Takže lidé z Hranic v Čechách mají ten dovětek trpět?
V Čechách se netrpí, Čechy je pozitivum. Na Moravě zní pro pražáka už jako v Asii, proto to hraničtí neradi slyší.
Pravda, ale zase na Seznamu mají Hustopeče nad Bečvou na Přerovsku. Nevím no. Hustopeče bych jako Přerovsko úplně neoznačil.
dovětek na Přerovsku je správný, bere se to podle okresu a Hustopeče nad Bečvou jsou na okraji okresu Přerov
Spadají do okresu Přerov, proto se to tak píše.
Řekl bych že ta 16 h. je velice optimistická. Vše v nejbližším okolí požáru bude na odpis a bude to třeba vyměnit.
Nenapsali datum… :-/
GRAPP teď píše konec 1.3.2025 6:00, ale ani na to bych si nevsadil, podle fotek spadlo trakční vedení a co zbyde kolem hořící soupravy je otázka, moc toho ale nebude.
Zítra při troše štěstí začnou odklízet škody, první vlak by snad mohl projet do několika měsíců.
koved píše neprůjezdné několik dní
Nejdřív tak v pondělí 🙂
To je jedna věc druhá je kontaminace benzolem a splodinami hoření…..
Hasiči žádné škodliviny nenaměřili, stačí jen omezit větrání 😀
a to množství taky nesouhlasí
Hasiči nenaměřili více než je povolený limit.
Povolený limit ale neznamená bezpečnou koncentraci. To je v případě toxické látky jedině čistá nula. Individuální odolnost jedince k toxikantu má jako skoro všechno v přírodě normální rozdělení, většina je tedy „středně odolná“, ale jsou i extrémy s velmi vysokou a naopak velmi nízkou odolností. Limit pak chrání typicky 99,9% jako u všech obdobných rizik.
Ten kouř nevadí….ale moje kamna na dřevo,to je pro EU strašný problém.👍
Hele…. mas komin? Co se na nej po zatopeni jit podivat?
Půjdu,hned jak dojedu domu mým nakrmenym TDI👍