U Čelákovic pojedou vlaky poprvé po nové trati, vznikly dvě přeložky

Práce na trati Mstětice - Čelákovice. Foto: mstetice-celakovice.czPráce na trati Mstětice - Čelákovice. Foto: mstetice-celakovice.cz

Nové přeložky mají délku téměř tři kilometry, došlo k narovnání trati.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MaT

Přemýšlím o významu té informace o rychlosti – 140 km/hod, s klopením až 160 km/hod. Počet souprav s možností naklápění u nás spíš klesá. Takže k čemu něco takového je? To je asi jako kdyby se napsalo: Po této nově otevřené dálnici je možné cestovat až 130 km/hod. Nebo až 350 km/hod, pokud nad ní letíte vrtulníkem… 🙂

mikemp

Jen dodatek pro autora článku. Na přeložce u Mstětice se jezdí už půl roku a dokonce dvokolejně.

U přeložky u Čelákovic se nejdříve čekalo až si energická síť vybuduje nové a vyšší sloupy a pak byli mrtví dost dlouho. Tak teď se zprovoznila teprva.

Martin

Podle mého ještě déle. Jednokolejně myslím už zhruba rok. Dvojkolejně řekl bych už nějakých 10 měsíců.

Lukáš Novák

Pokud by stát, respektive ministerstvo dopravy dopravy mělo nějakou koncepci, pak se daný úsek rekonstruuje v této trase: https://mapy.com/s/lurucogenu
Proč? Protože by se z připravovaného VRT terminálu u Nehvizd stal opravdový terminál, kde by byla návaznost VRTky Praha-Brno a zároveň rychlé železnice směr Ml.Boleslav a Liberec. Takhle pokud se to jednou postaví, tak z Liberce cestující projede kolem, bude muset zbytečně do centra a pak zase zpátky z centra Prahy do Brna.

ŽUP

To sice sice možná není úplně špatný nápad, navíc by pak vlak mohl obsloužit i Jirny, ale až do Mstětic je už modernizace hotová a přitom nevynechává Zeleneč. Já si spíš říkám, že když už zvolili tuto kratší trasu, mohli tam rovnou v rámci té stavby vložit i oblouk na lokálku do Toušeně a Brandýsa nad Labem a mohlo být na hodně dlouhou dobu po problémech s nápady na stavbu nějaké nové trati mezi Prahou a Brandýsem (ať už čistě vlakové, vlakotramvajové, nebo jiné). Lokálku lze urychlit mnohem snáz a hlavně levněji, než kolik by měla stát zcela nová trať,… Číst vice »

Lukáš Novák

Už je to passé, bohužel. Děkujeme, pane Sosno!

ŽUP

Chtělo to jen trochu velkorysosti. A mohlo se to hodit i jako triangl.

mic

Třeba jednou ta spojka z Nehvizd do Čelákovic vznikne. A dál do Prahy se může jezdit po rychlé i od Liberce. Jednou. Již brzy… :o/

Náhodný Kolemjdoucí

Kdyby hodně chtěli, tak by asi mohli přes Nymburk město.

ŽUP

To jistě, to ostatně bývalo do Mladé Boleslavi stejně rychlé jako přes Všetaty vždycky, i když je to trasa asi o 10 km delší, ale naráží to na kapacitu „štégu“ z Prahy do Poříčan.

Náhodný Kolemjdoucí

Tak tam už by to jeli po VRT, takže by se to úzké hrdlo posunulo někam do Vysočan.

Náhodný Kolemjdoucí

Vešlo by se to vůbec mezi dálnici a Jirny? Přeci jen by to bylo 4+2 koleje.
Jinak původní trať přes Mstěnice by asi stejně museli v nějaké podobě zachovat.

Frantisek X

Právě. Mnohem jednodušší by bylo přeprojektovat tu dosud neexistující VRT a udělat na ni případně spojku, než stěhovat uzly od sídel do polí (co třeba uzel Mochov, kde už trať je…).

Náhodný Kolemjdoucí

Takže celá česká část VRT vrátit zpátky na začátek?
Oni lidé tu VRT za barákem asi spíš nechtějí. To napojení okolních obcí na terminál VRT se dá řešit i třeba autobusem, což by bylo asi flexibilnější než lokálka do Mochova.

Martin Šanda

No až na to, že po jedne z těch přeložek se jezdí už nejméně rok. Možná téměř dva…

Lukáš Kníže

Ví prosím někdo, o kolik minut se zkrátí jízda vlaků díky tomuto modernizovanému úseku?

Standa

10 – 15 sekund

Projektant

Přidejte. Jen 19 s se ušetří díky zkrácení trasy o 525 m při jízdě stejnou rychlostí 100 km/h. A až se začne jezdit 140, můžou to být v celém úseku 2 minuty.

Bert

V tom oblouku u Čelákovic se jezdilo 80.

Projektant

Děkuji za upřesnění, v tom případě je to 40 s čistě na přeložce 100 vs 80.

Neznalek

M*stětice – Čelákovice a zpět z kabiny řidiče – duben 2025 https://www.youtube.com/watch?v=z4B7MeELKc4&t=13s

Jirka

Denně po té trati jezdím z Lysé do Prahy a denně je nějaké zpoždění. Pět až deset minut skoro každý vlak. Trať je v rekonstrukci již pátý rok, tedy nehotová, ale rychlíky na Hradec Králové tam už vrátily, aby situaci ještě více komplikovaly. Po jednokolejných úsecích je těžké tolik vlaků protáhnout.

MKL

Vrátili ale nezastavují v Lysé nad Labem takže se člověk musí kodrcat Osobkou až do Nymburka…..takže proč ne za ty 2miliardy to je akorát pro mě větší komplikace 😆😆

Nemel

15 kilometrů kodrcání CityElefantem, no kde to jsme…

😀

ŽUP

Ono asi jde spíš o tu ztrátu času …

Martin Chovanec

V Lysé nezastavují, protože (pokud mě paměť neklame):
Mají jezdit přes Lysou a stavět tam.
Kvůli výluce jsou / byly vedené přes Poříčany.
Při výluce na výluce byly vedeny odklonem po své pravidelné trase, ale bez zastavení v Lysé, protože by to cestující nepochopili.

Ale ne, docela by mě to nezastavování v Lysé zajímalo – ví někdo?

David

Vmax tam bude ještě několik let 100 km/h.

Hájek

Proč by mělo, Stavba ETCS Praha- Milovice, se už realizuje.

oklahoman

Od zítra? Dneska jsem jel Čelákovice – Praha a měli jsme +54 minut. Pravda, jeden vlak nepřijel vůbec a ten druhej měl +14. Ale je fakt že ta kolej vypadá dost hotově. Ostrov v Mstěticích je komplet, rozplet na vjezdu Čelákovic se mi připravenej uplně nezdál, ale bať….inu, dráhy. Pořád nevím, proč chce Boreček zdražovat, běžně jezdím na 171 a tam to bude podobně zpozděně rozkopaný ještě mnoho let… tak nevím, za co platit víc, spíš by měli kompenzovat zpoždění…

Pan průvodčí

Proč se zdražuje ? Protože snad kromě ceny nafty rostou náklady ve všech kapitolách rozpočtu a kraj nefinancuje jen veřejnou dopravu. Kdyby trať 171 nebo 221 procházela rekonstrukcí před deseti lety, měl by jste stejný kydy. Že někde probíhá rekonstrukce není argument proto, aby jste jezdil zadarmo.

Ingip

Zadarmo ne, ale jako člověk ano.

Pan průvodčí

Pokud se cítíte být někým jiným, je to případ pro odborníka.
Co si představujete pod pojmem ,,jako člověk“ ? Že jsou s rekonstrukcí spojené nepříjemnosti a komplikace je prostě přímo související skutečnost, se kterou se potkáte i všude jinde, kde probíhá rekonstrukce, výstavba čehokoliv a kdekoliv. Kolem pár sebestředných jedinců se svět netočí.

Neznalek

Zpoždění by ani tak nevadilo – Mě ale vadí ta OBROVSKÁ ŠPÍNA V AUTOBUSE 324 KDE SE NEDÁ SEDNOUT ANI NA JEDNU SEDAČKU!!!! – https://www.youtube.com/watch?v=9P6tXP6WZe8&t=41s

Neznalek

SORRY — BUS 342 Praha-Nádraží Veleslavín – Slaný

Ivan_pha

Jak to souvisí s tratí Čelákovice Mstětice?

Nijak.

J.K.

Tak snad se tam do doby instalace zabezpečovače nic nesrazí…

Milan Dvořák

Stavba pěkná, nechci být hnidopich, ale už by to chtělo přerušit praxi, že se ETCS instaluje dodatečně roky poté, co jsou koleje připraveny na vyšší rychlost…

Qěcy

Tato praxe možná bude narušena v úseku Karlštejn – Beroun.

N.N.

Uničovka šla do provozu rovnou s ETCS.

Sova

To je ale v celorepublikovém měřítku ojedinělý úkaz, ve více ohledech…

Dědek

To teda nešla, celkem dlouho se tam jezdilo bez ETCS a motorově.

N.N.

https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zahajily-elektricky-provoz-na-unicovce-od-patku-i-pod-etcs-133345/

– úterý zahájení elektrického provozu
– pátek pod ETCS

Do té doby tam jezdila Regionova po částečně dokončené stavbě, což bychom mohli přejít, nebylo to ani půl roku.

Petr Šimral

Ty máš nějaké pozitivní signály? Já ne…

Hájek

Ta iuz se opustila tak před čtyřmi lety, nesmíte zapomenout že tato stavba se projekcne připravovala před rokem 2020.

Proton

Proč tam tu trať vlastně původně postavili s takovou zákrutou? Terén to nevyžadoval a navíc tohle byla hlavní trať a ne lokálka.

flirt2004

Domnívám se, že trať obloukem obcházela cihelnu, která tam asi stála dříve. Dnešní depozitář NTM stojí na skládce, která vznikla zasypáním vytěžené cihlářské hlíny.

flirt2004

..zasypáním obrovské jámy po vytěžené cihlářské hlíně, skládka byla v provozu ještě v 60.letech 20.století.

asfalter
ŽUP

Ona ta delší trasa byla výhodnější i pro snížení stoupání.

Petr Studnička

Původní plány na vedení trati byly přes Brandýs nad Labem či Jirny. Tehdy s tím obce nesouhlasily. Proto vede trať přes Čelákovice, kde je velký oblouk, aby směřovala do Lysé nad Labem. Přeložka tento oblouk odstraní a trať napřímí. V Čelákovicích jsme šťastní, že přes nás tato trať vede a za původní nesouhlasy obcím děkujeme🙏🏻. Jinak by Čelákovice bez železnice stěží měly tolik obyvatel… Příměstská železnice zvyšuje atraktivitu našeho města a tomu jsme skutečně rádi🙂.

fous55

V Brandýse a v Jirnech tehdy učinili opravdu strategické rozhodnutí! Dodnes jim tam žádná hlavní trať železnice nenarušuje klidný život. Podobně v Kaplici před 200 lety místní konšelé vyhnali jakéhosi pana Gerstnera, který jim tam chtěl natáhnout koňskou dráhu z Budějc do Lince, s odůvodněním, že by to byla nekalá konkurence pro místní formany. Díky tomu železnice dodnes nemůže kaplickým formanům konkurovat a kaplické nádraží je 5 km od města.

Ketchup1970

Spíše je otázkou proč se pak výstavba v Kaplicích neposunula směrem k nádraží á la „Tenkrát na Západě“. ? 🙂

N.N.

Na mapě z 19. stol u kaplického nádraží nic není. Dnes okolo něj stojí vesnice.

Frýdlantský výběžek

Těch několik domů nazýváte vesnicí? „Kaplice nádraží“ je spíš jen trochu větší samota.

N.N.

Asi 50, možná 60 čísel popisných, dětské hřiště, obchod, několik firem. Chybí kostel. Logicky.

Frýdlantský výběžek

No, podle internetu je to osada = část obce Střítež, která nemá ani 200 obyvatel – ale budiž, ať je po vašem. Také tam bývala hospoda, ale už není. A z Kaplice (města) je to na vlak stejně blíž do stanice Omlenice, jenže se to nějak moc neujalo.

bakiy

A v tý trochu větší samotě je dokonce obecní úřad! 🙂

Frýdlantský výběžek

Ano – obce s jiným názvem, než jaký má ta osada. A také je tam pošta pro bůhvíjak velký obvod. Ale formální význam lokality s její velikostí zase až tak úplně souviset nemusí, ten lze spíš odvodit ze snadné dostupnosti (křížení dráhy a důležité silnice právě v tom místě).

haxor

To samé se říká i o Vysokém Mýtě. Tam si ale nejsem jistý, jestli je to vůbec pravda. Každopádně kdyby bylo Mýto na koridoru, tak by to byla pro místní velká paráda.

Hájek

Takových míst je kde díky železnici si města vyměnila důležitost, vemte si města jako Kutná Hora, Chrudim, Vysoké Mýto, Litomyšl, Lanškroun, Moravská Třebová, versus Kolín, Pardubice, Choceň, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová, Svitavy. Ty první byly dříve Okresní některá i královská města a dnes….

Lukas B.

nejsmutnější je příběh města Kouřim, svého času druhého největšího města v čechách (tedy bereme-li souměstí čtyř pražských měst za město jedno). kdo z Vás najde na první dobrou Kouřim na slepé mapě? a to polovina Prahy 4 bývala v Kouřimském okrese….

Frýdlantský výběžek

Vysoké Mýto odneslo spíš asi nechuť Litomyšle, na které vydělala vlastně trasa podle Tiché Orlice a i Česká Třebová.

Air Traveller

No, resit jestli to byla hlavni trat nebo lokalka v 19 stoleti 🙂

faktm je, ze podle mapy nekdy z konce 19 století tam ta trat uz je s oblouckem, ale krom trati tam neni nic. zadna zastavba, ani fabrika .. prazdno.

Rudolf Tuček

Byla to odbočka do Prahy z hlavní trati Vídeň – Děčín. Hlavním cílem ÖNWB bylo spojení Vídně se Saskem.

Zbynek

Je to i kvůli terénu, ještě před rekonstrukcí zst Čelákovice tam byla krajina trochu níže, během stavby se tam nalezlo plno zeminy a suti.

Jarda

taky se mi to zdá nejpravděpodobnější, že stavěli cestou menšího odporu

Hynek89

Ty rychlosti se předpokládají se zavedením ETCS?

mates14

Jo ták, já tam po dlouhé době jel rychlíkem a divil jsem se, že po trati na 140 z Čelákovic do Lysý se ten vlak plouží 100. (Jo, moderní vagón, nová rovná trať = „ploužení“ stovkou.)

No hádal bych, že když to bude teď celý, že už tam to ECSV brzo dají, ne? GSM tam je, a v mapách SŽDC mají plán tam zavést výhradní provoz od 12.12.2027.

micat1

Ano. Které tam samozřejmě s touto stavbou instalováno nebylo.