Turci úspěšně napadli největší trolejbusový tendr. V Jihlavě se jim to přitom nepodařilo
Trolejbus Bozankaya SNG 12T na první homologační jízdě v Praze. Foto: Ropid

Spor se týká zákazu účasti firem ze zemí mimo EU.
Spor se týká zákazu účasti firem ze zemí mimo EU.
Celý koncept toho, že musím vypsat výběrko a soutěžit je sám o sobě v pořádku.
Ale u vozidel to funguje blbě. Vozidlo prostě není kilometr asfaltu/potrubí apod. Specializovat technické požadavky výběrka se nedá, protože to je zas účelové. Cena je nešťastné dominantní kritérium, protože kvalita a úroveň technologií logicky stojí víc.
Touhle logikou by všichni policajti vyjma dálničních stíhaček měli jezdit daciema na plyn.
Proč je oukej, že složky IZS si kupujou co chtějí (škodovky, bavoraky, apod.) a dopravní podnik nemůže?
Mířím tím obecně na celý segment – vím, že u trolejbusů je to složitější kvůli minimální konkurenci.
Ani IZS si nemuze dovolit kupovat co zrovna chce vyjma velmi specifickych zarizeni a veci podlehajicim utajeni. Pri VR treba na policejni.vozy davate podminky stanoveneho minimalniho vykonu a kroutaku (napr. vuci hmotnosti), zrychleni atd., typ prevodovky, reseni podvozku, obecne velikost vozu atd. a ta poptavka ma nejake radne oduvodneni potrebami sluzby. Takze logicky Kokodak 2,0TDI nebo nejakej vykonej Hyundai atd. ty podminky splni, dachna v plynu se k tomu ani nepriblizi, protoze je to uplne jina kategorie vozidla. A dodavatel neni casto automobilka, ale jina firma kvuli dodavani vybaveni, vestavby apod. U hasicu, sanitek a komunalnich sluzeb to jsou typicky… Číst vice »
Když to ve velké zkratce přeložím do češtiny pro ty, co se jako já nejdřív ztratili (s přečtením tiskové zprávy UOHS jsem to pak už pochopil: https://uohs.gov.cz/cs/informacni-centrum/tiskove-zpravy/verejne-zakazky/4307-predseda-uradu-rozhodl-o-dvou-rozkladech-tureckeho-dodavatele-trolejbusu-bozankaya.html ): 1) O věci samotné se v Praze teprve rozhodovat bude, zatím bylo předsedou pouze rozhodnuto, že Bozankaya může proti tendru něco namítat a že jejich stížnost nemá jít „Loudovi na zátop“. Takže to je jen taková předehra. 2) V případě Jihlavy proběhlo rozhodnutí i ve věci samé, zvýhodňující kritérium (nikoli vylučující) na již schválený typ vozidla v některé ze zemí EU je v pořádku. Ad1) Jen dobře, ale holt se bude VŘ… Číst vice »
Já tyhle boje EU vs ne-EU výrobce stejně nechápu. Pokud někdo zahraniční bude o ty zakázky silně stát, tak si to udělá vždycky nějak přes evropskou firmu, aby prošel, a nebo to tu celé složí, ale z 90% z tureckých nebo čínských hotových komponent – a stejně nabídne lepší cenu..
Ja bych to i obecne nejak pochopil, ale to by muselo jit o nejakou ochranu fungujiciho konkurencniho trhu proti zcela nerovnym umelym podminkam zvnejsi nebo ochranu proti nepratelske mocnosti a ne o zcela ucelove vytvareni fakticky monopolnich podminek ve prospech JSV ciste za ucelem vyrazeni jednoho konkretniho dodavatele.
Podle mě by to mělo řešit evropské právo a to formou reciprocity, tedy do jaké míry otevře neevropská země svůj trh evropskému zboží, tak ve stejném rozsahu EU otevře trh zboží z dané země. Samozřejmě by se to pak lišilo u jednotlivých zemí napříč segmenty, ale to není nic co by se nedalo řídit.
A také by to zboží muselo odpovídat EU standardům, ale to není nic nového.
Podle mě rozumný kompromis mezi dvěma extrémy., tj. libertariánskou otevřeností a levičackou ochranou trhu.
Tak si můžeme oživit vzpomínky na obchod před rozšířením EU o většinu středo a východoevropských zemí. Škoda vyvážela auta někdy v sestavách jen na finální smontování, někam se to dováželo i po mnohem menších dílech, tak aby to odpovídalo že to je produkt vyrobený v cílové zemi a obeslybsebtim ekonomické bariéry. Tedy toto umělé omezení by nebylo nic nového. Na druhou stranu, pokud by se udělal hloubkový rozbor kolik dílů nebo hodnota má původ v zemích mimo EU u JSV nebo podobného zavedeného výrobce, byl by člověk nemilé překvapen. Tedy účelová omezení na to, kolik hodnoty vozidla musí pocházet z… Číst vice »
Zkoušky bez cestujících jsou již dokončeny (trvaly cca 2 měsíce), od září se předpokládá nasazení s cestujícími. Nájezd s cestujícími v rámci testů je dvojnásobný, tj. tak za 4-5 měsíců by mohlo být schváleno. Nicméně do rumunského Temešváru je (mj.) dodáván stejný typ a je možné, že tam bude schválen dříve.
Je otázkou (krátkého) času, než bude mít Bozankaya schválený typ v EU, a pak už bude dost obtížné hledat semi-racionální důvody pro vyloučení ze soutěží. A až lokalizují finální montáž v některé členské zemi, bude mít JSV horké chvilky.
Je to tak. A samozřejmě jakmile bude SNG T12 homologován díky zkouškám u DPP, už má dveře v dalších výběrkách otevřeny.
V nejhorším případě se výrobce domluví s libovolným provozovatelem v EU, že si u nich udělají testy a homologaci. Škodovka to tak dělá s PMDP desítky let.
Ale jen v tech, kde neni vyrazeni dodavatele ze zemi mimo EHS…
To ale přece Bozankaya tvrdí, že dokáže obejít…
Ale kloubáky mít homologované nebude, to až je obdrží Timișoara, kde mají zatím také jen sólo. A spousta výběrek je sóla+kloubáky nebo jen kloubáky. Taky aby to nebylo trochu s křížkem po funuse, to taky záleží, jak dopadnou už vypsaná výběrka v HK, CHJ, ÚNL (jestli jsou/budou taky napadeny), když už jinak moc měst nezbývá. A stejně se to dá ještě zkomplikovat.
Božka by měla vyjet s kaštany v září tohohle roku.