Turbolet oslavil 55. narozeniny, kunovický závod chystá prohlídku prostor i výstavu
Letadlo L410. Ilustrační foto: Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation - Let L-410UVP, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38046476
Čtyřistadesítek vyrobili od roku 1969 v různých variantách více jak 1 200 kusů.
Turbolet je a byl krásné letadlo. Škoda, že dnes není in říkat objektivně celou pravdu – skoro všechny naše strojírenské pýchy z dob socialismu (motorky JAWA, lokomotivy ČKD, cvičná letadla Delfín, Albatros, větroně L-13 Blaníky, atd). by se nikdy nevyráběly v takových sériích, nebýt jejich zajištěného odbytu v SSSR. Jen díky tomu ta obrovská množství vyrobených kusů. Ať se nám to líbí, nebo ne…
A’t se nám to líbí nebo ne, kdyby naše strojírenské pýchy byly vystaveny otevřenému trhu, mohly by některé z nich stále vyrábět konkurenceschopné výrobky a nebýt pouhou vzpomínkou.
Přesně tak. Dnes jsme mohli mít strojírenské podniky velikosti Siemensu, Bosche a dalších. Jenže národ si zvolil do čela komouše, kteří znárodňovali. Ať se nám to líbí nebo ne.
Jiný úhel pohledu : dlouhodobě zajištěný odbyt je sen všech výrobců, jiná věc je socialistický přístup : berou všechno, na co inovace, zlepšení …
Náš průmysl nebyl tak dobrý díky socialismu, ale navzdory socializmu. Všechny známá jména socialistického průmyslu byla hnusným režimem ukradena svým původním majitelům.
Je neuvěřitelné, jak jeden šikovný člověk (který navíc „jen“ vhodně opisoval, respektive adaptoval) dokázal celý region nakopnout na tolik roků dopředu a napříč několika průmyslovými odvětvími…
Kdo a jak opisoval?
Bylo by možné napsat čím že se to inspiroval?
Jistým výrobcem automobilů z USA.😉
A nebyl on původně švec?
V ČR jich bylo více, ale nyní nejsou v módě. Němci to dokážou více využít…
Kde je dnes Baťa, ČKD, JAWA, Škoda Plzeň, Poldi, Zetor, a mnoho dalších firem, které mají lví podíl na tom, že tu ještě něco pozitivního odeznívá.
Komouši to všechno prožrali a pohřbili
Přesně tak! Odporný profízlovaný socialistický režim pod kuratelou moskevských slouhů všechny tyto značky a známé firmy ukradl a většinu jich pak postupně zničil, některé podinvestovaností, jiné zákazem interakcí se světovými trendy, nucenými dodávkami do rozvojových zemí jako SSSR, a jiné systematickou likvidací a/nebo vyháněním kádrů z výzkumu, vývoje, výroby, marketinku a vedení.
ha ha a kde skončila L-610 ?
Tyhle stroje jsou moje srdcovka. Už jako dítě jsem si pamatoval charakteristický zvuk. No a když jsem vídal zkušební piloty, co s těmi stroji dokázali……..na druhou stranu se mi jeden už bohužel zesnulý svěřil, že při nejaké misi nebo co to bylo na místo dorazili na 1 motor a jelikož tam nebylo úplně bezpečno, tak po urychleném nástupu pasažérů ihned následoval vzlet a návrat. Na 1 motor. Jasně, byl to extrém a stav nouze. Ale ta mašina to dokázala.
L410 turbolet je nádherné letadlo a opravdu dokáže neuvěřitelné. Nedokážu si však představit vzlet na jeden motor. Od určité rychlosti už to možné asi je. Ale ten rozjezd a asymetrie při tahu jen jednoho motoru by směrovka asi nedokázala kompenzovat a udržet letadlo ve směru dráhy. Nebo máte někdo jinou zkušenost? Rád se něco dozvím
Samozřejmě, že to je blábol. Na dlouhé, široké a suché dráze, při postupném a velmi pomalém přidávaní výkonu by to “možná” šlo, ale než by dosáhl Vmcg (70KIAS) tak by nejpravděpodobněji vyjel z dráhy.
Pánové, teda to jste mi úplně zkazili odpoledne, protože až do této chvíle jsem mu to věřil. Mně živila pozemní doprava, takže to neumím posoudit a jeho se už bohužel nezeptám. Byl jsem nejednou nejen u jeho akrobacie s L410, ale pochopitelně bez cestujících. Takže tohle byla vymyšlená historka, kterou jsem pilotovi normálně sežral ? ☺️
Tak pokud vám to řekl Franta Srnec, tak to asi možná pravdivé je, ale velice nepravděpodobné a tuplem s naloženou mašinou někde na nezpevněné, krátké a úzké draze v nestabilním kraji.
Jj, byl legenda. Netvrdil, že to bylo snadné. Když jsem obdivoval nějaké ty předváděčky s akrobacií, vypínáním motoru a tak, jen ucedil“pche, to eště nic néni“ a přidal pár historek. Taky jak někde na východě v mrazech pečlivě připravovali stroj na vzlet a na tom samém letišti místní se stejným typem startovali chvíli po nastartování motorů. Takže teď by mně docela zajímalo, jestli vzlet od nuly na jeden motor opravdu jde.
Obecně, každé dvoumotorové letadlo potřebuje na rozjezd oba funkční motory. Výhodou vrtulových letadel je, že za vrtulí je slipstream a proudí kolem směrovky a to jí pomáhá v účinnosti narozdíl od tryskových letadel, kde se účinnost směrovky zvyšuje s rostoucí rychlostí. Ale do určité fáze jsou nutné oba motory. Kdyby jeden vysadil před V1 nebo Vmcg, tak ani plná výchylka směrovky pedálem nesrovná to letadlo do osy..navíc ta výchylka sama o sobě bude mít slušný vliv na odpor. Některé letadla navíc po vzletu ešte musí trochu nabrat rychlost na blue line, což zaručí let a stoupání na jeden motor. Ale… Číst vice »
Nu, po prečítaní len tol´ko, preto je motorovka, no a iba takí, čo zažili vysadení motora možú vraveť, čo má Turbolet 410 UVP za možnosti. Bolo a je to vynikajúci stroj, stavený vynikajúcimi luďmi, a veru, nebol jediným (Morava 200). Žial, nynejšie nastavení ekonomiky nedovoluje taký rozmach. I napriek Evektoru, a i iným výrobcom UL.
Veĺ´a úspechov tomuto výrobcu praje pilot, cestujúci aj fanda, a dúfa v lepšie časy uplatnenia aj predaje.