Tunelový komplex Blanka opět přišel o kolaudaci. Praha se snažila obejít problémy s hlukem
Podle rozsudku změna stavby před jejím dokončením byla v rozporu se zákonem.
Městský soud v Praze po několika měsících už podruhé odebral kolaudační povolení pražskému tunelovému komplexu Blanka. Jeho součástí totiž bylo provedení dalších protihlukových opatření kolem ulice V Holešovičkách, které se podle soudu snažilo město obejít. Informují o tom Hospodářské noviny (HN).
Město má s kolaudací komplexu problémy dlouhodobě. V původních podmínkách stavebního povolení byla kromě hlukových limitů ještě nutnost zprovoznění městského okruhu, které je však dlouhodobě v nedohlednu. Stavba tak byla otevřena řidičům jen ve zkušebním provozu.
Až po čtyřech letech podmínku okruhu stavební úřady uznaly jako neadekvátní a dodatečně ji vypustily. V případě hluku město argumentovalo novými studiemi, podle nichž jsou dokončené úpravy již dostatečné. Blanka tak v roce 2019 dostala kolaudační razítko.
S tímto argumentem však podle HN nyní Praha narazila. „Změna stavby před jejím dokončením byla v rozporu se zákonem,“ stojí v rozsudku z konce června, který mají HN k dispozici.
Podle něj město uvedenou změnu stavby provedlo, aniž by o ní dalo vědět těm, koho se týkala. A připravilo je tak o právo na provedení protihlukových opatření na jejich nemovitostech. Vyhověl tak spolku Holešovičky pro lidi a části tamních obyvatel, kteří protestují proti tomu, že do již tak velmi zatížené oblasti přivedl tunel Blanka další desítky tisíc aut denně.
Rozhodnutí provoz neomezí
Ulice V Holešovičkách navazuje na tunel Blanka, její obyvatelé dlouhodobě kritizují míru dopravy ve frekventované ulici a požadují zahloubení silnice. To by se mohlo uskutečnit při plánované dostavbě vnitřního městského okruhu, magistrát to prověřuje. Město prozatím na silnici nechalo položit tzv. tichý asfalt a platí postupnou výměnu oken v okolních domech.
Advokátka spolu Petra Humlíčková ale nevěří, že by žaloby provoz v Holešovičkách omezily. „Ale je možno jimi stále vytvářet vyjednávací prostor s magistrátem, že něco udělají. Až to opravdu zkolaudují, tak se už nedomůžeme ničeho,“ uvedla.
Stavba komplexu Blanka začala v roce 2007 a postupně nabrala několikaleté zpoždění. Denně třemi tunely, které jej tvoří, projede na 80 000 aut, doprava v něm musí být kvůli vysoké hustotě velmi často regulována. Komplex byl otevřen v roce 2015.