Infrastruktura Silnice

Tunel pro tramvaje v Brně se ŘSD prodraží, přišly jen dvě nabídky

Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno
Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno

Jen dvě nabídky dorazily do velké soutěže na pokračování Velkého městského okruhu v Brně. ŘSD po otevření obálek už ví, že za stavbu zaplatí oproti předpokladům nejméně o 22,5 % navíc.  Vyplývá to z informací, které si vyžádal deník Zdopravy.cz od ŘSD.

Levnější je nabídka Společnosti Žabovřeská, v které je Eurovia, Hochtief a Subterra. Za zhotovení sdružení požaduje 1,948 miliardy korun. Druhá nabídka od Porru je vyšší: činí 2,214 miliardy korun. Sdružení nabídlo, že stavbu dokončí za 194 týdnů.

Jde o takzvanou druhou etapu velkého městského okruhu na Žabovřeské ulici, kde je nejzajímavější částí zbudování tramvajového tunelu. Kilometrová stavba druhé etapy zhruba dvoukilometrového úseku už má všech šest stavebních povolení, která jsou pravomocná.

Práce by měly začít v dubnu příštího roku.  Stavba zahrnuje přeložení tramvajové tratě do tunelu pod Wilsonovým lesem, což umožní rozšířit stávající dvoupruhovou silnici na směrově rozdělenou čtyřpruhovou komunikaci.

Trasa části Velkého brněnského okruhu v Žabovřeské. Foto: ŘSD
Trasa části Velkého brněnského okruhu v Žabovřeské. Foto: ŘSD

Investorem je z drtivé většiny Ředitelství silnic a dálnic, zhruba 80 miliony se ale bude podílet i město. „Zajišťujeme zejména obslužnost území v podobě doprovodných komunikací a tras pro chodce. V této fázi vybudujeme lávku, která propojí levý břeh řeky Svratky a Wilsonův les, zajistíme velmi rozsáhlou výsadbu zeleně a další vegetační úpravy za více než 13 milionů korun. Město také zajišťuje úpravu neogotické kaple svatého Antonína z roku 1884,“ přiblížila primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Zahájení prací přinese výluku tramvajové dopravy přes Žabovřeskou, která potrvá zhruba dva roky. „Díky ní se ale celková výstavba velkého městského okruhu v tomto úseku zrychlí a řidiči pak budou moci projíždět plynuleji,“ doplnil brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

První etapa na tomto úseku byla zahájena už v říjnu 2018. Práce se ale zdržely kvůli napadení jednoho ze stavebních povolení spolkem Voda z Tetčic. Právní moci tak stavební povolení nabylo až letos v červnu.

Velký městský okruh je jedním ze strategických projektů města. Na Žabovřeské je dlouhodobým cílem odstranit dopravní špunt, který způsobuje dlouhé kolony.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mbrno

Brnensky tunel, tech 22procent navyseni jde vime kam…
Vyberovko znovu a lepe!!!
196 tydnu defakto 4 roky stavet takovej kousek.. nehorazny!!!

Výběrko

No, dělat výběrko znovu – aby to nedopadlo tak, že se přihlásí ještě míň zájemců a s ještě vyšší cenou, to se většinou při opakování soutěže stává 🙂

Petr Kusavec

Musíte brát v potaz úskalí a rizika vyplívající ze zadání projektu a sankce, které investor po stavebních firmách při nedodržení termínu chce. Např. protáhnutí výluky tramvaje do Bystrce je pěkná sumička a o ostatních věcech ani nemluvím. Vím, že neznáte detaily projektu, ale je to mnohem složitější než si myslíte! Firmy při dnešní nabídce práce do rizika kdy mají prodělat prostě nepůjdou.

O.K.

Hehe, kdyby takovým tempem stavěli pražské metro, dočkali bychom se v roce 2032 otevření úseku Kačerov– Háje, Áčko by jezdilo od Kulaťáku na Mírák a trasa B by ještě neexistovala vůbec 🙂

Dalibor

Kdyby měli takový přístup k financím, měli by Brňáci metro dávno taky….

O.K.

Znáte to s těma rybama a kdyby? To jsem chtěl jen udělat legrační srovnání. Pražskobrněnské frustrace do toho, prosím, netahejte 🙂

Dáda

klííd, já Brňák nejsem, i když tu už chvíli bydlím ( v Brně) Představa, že by Brno „doběhlo“ Prahu by mne donutila se zase stěhovat, což bych nerad. Nechci bydlet v turistickým Disneylandu, kde se čeština už pomalu nepooužívá.

Václav

A nechtěl bys to třeba vyvrtat sám? Vždyť je to brnkačka.

B.H.

Jste vidím odborník, který se vyzná aniž o tom cokoli ví. To co nejvíce prodražuje veřejné zakázky pro ŘSD, je samo ŘSD svými požadavky na zhotovitele. ŘSD je bezkonkurenčně nejhorší veřejný investor v ČR, možná i v Evropě, a proto si obtížnou práci pro něj nechají firmy dobře zaplatit a jsou to těžce vydělané peníze, přál bych vám to zažít. A každá druhá stavba hrozí soudním sporem.
Nové výběrko bude ještě dražší, už z počtu nabídek je jasné že zájem zlevnit by byl nulový -)))))

Petr Kusavec

 Postup výstavby bude následovný: 1) Musí se odstranit stromy v části Wilsonova lesa, který kopíruje tramvajovou trať (svah je dost prudký) – můžete kácet jen v určitém období v roce – dále tramvaj nesmí při kácení jezdit, aby nedošlo k pádu kmenu nebo větve na trolejové vedení nebo samotnou tramvaj. 2) Dojde k samotné sanaci skalního ostrohu Wilsonova lesa pomocí těžké mechanizace a střílení skal malého rozsahu. Následné kotvení a zajišťování samotné skály. To za provozu tramvaje neuděláte. Musíte odvážet napadaný materiál. 3) Přístupové cesty pro těžkou techniku k raženému tunelu jsou jen přes stávající tramvajovou trať. Přes Bráfovou… Číst vice »

Petr Z.

Podle argumentace to vypadá, že se v tématu orientujete. Mám dotaz. Proč neukončí provoz linky 1 v Pisárkách a neposílají je do Bystrce jen přes Žabovřesky (nyní linka 3 a 11)? Tím by se nepoužívala jedna nebo dvě stanice a výše zmíněná logistika by byla výrazně jednodušší.

Petr Kusavec

Dobry den. Nevim zda bude fungovat linka c.1 kyvadlove z Mendlaku do Pisarek. Ale pristi rok probehne rekonstrukce tramvajove trasy na ulici Veveri jako priprava pro 2 letou vyluku linky c. 1. Budou se hlavne na teto trase pres centrum a Zabovresky prodluzovat tramvajove nastupiste, aby tam mohly zastavovat i ty nejdelsi soupravy, ktere na lince c.1 jezdi. Demontaz kolejiste vcetne trakcniho vedeni, sloupu a vytezeni kolejoveho spodku bude zacinat cca 150 m za zastavkou Pisarky az po dnes stavenou 1.etapu v Zabovreskach. Linka c.1 bude tedy jezdit jako linky 3 a 11. A vlastne jste si odpovedel. Tim se… Číst vice »

Anonym ze severu

Není to k tématu, ale plánuje redakce napsat článek o stavbě kruháku v ústeckých Předlicích? 😅 Otevření se blíží

Vít Jůza

Kdyby měli psát o každém kruháku …

Anonym ze severu

Tak zrovna tenhle se do povědomí lidí docela zapsal tou nehodou…

libcha

Jaký smysl má ta protihluková stěna mezi tramvajovou tratí a silnicí?

Tomáš Gottschalk

Podle mne chrání před hlukem zástavbu na pravém břehu Švarcavy. On se totiž ten hluk zejména šalin přes vasrůvku dost dobře nese.

libcha

A není to spíš tak, že před hlukem šalin by ochránila PHS stojící mezi silnicí a řekou, zatímco ta mnou dotazovaná bude odrážet hluk automobilů směrem k řece?

Tomáš Gottschalk

Nemyslím si. Hluk automobilů je přece jen o poznání menší – v daném místě se bude s ohledem na Vmax 60 km/h ednat prakticky pouze o aerodynamický hluk. Šalina dělá o poznání větší randál a základ úspěchu je ten randál odklonit směrem vzhůru, což splňuje právě PHS v těsné blízkosti trati.

Kamui

Protože hluk z tramvaje se posuzuje zvlášť od hluku silnice. Proto je problém stavět nové TT kvůli hluku, ačkoli souběžná silnice produkuje hluk mnohem intenzivnější. To však nikoho nezajímá – silnice je stará zátěž, tramvaj nová.

Dáda

Velmi důležitou. Je tam proto, aby automobilisté nezáviděli cestujícím MHD pohodlí a výhondost cestování luxusní, klimatizovanou šalinou s WiFi. 😀

Zbyněk

Citace: „Na Žabovřeské je dlouhodobým cílem odstranit dopravní špunt, který způsobuje dlouhé kolony.“

Dopravním špuntem, který způsobuje (mj.) dlouhé kolony jsou dopravní návyky řidičů.

Jan

Tam zrovna naozaj nie. Tak disciplinované zipsovanie a riadenie do pruhov, ako tam, podľa mňa neuvidíte nikde v ČR.

Lech Malý

Od výstaviště se tam sbíhají čtyři pruhy do jednoho.

Zlámalík

Až na to, že někteří experti to z levého pruhu, co vyjíždí z podjezdu (směr Pisárky -> Žabovřesky), předjíždějí přes ještě „levější“ klesající pruh od Hlinek, aby se posunuli o 5 – 10 aut dopředu. V obráceném směru jsou problémem pitomci, co se přeřazují mezi pruhy v průběhu a ne až na konci. Ale ano, obecně to na tu bídu funguje.

David

Sice bude dvouletá výluka tramvají, ale za to budou moci jet řidiči po dokončení stavby plynuleji. Aneb. pojďme vyhnat lidi z MHD na silnice.
Opravdu nešel nejprve vybudovat tunel pro tramvaje a pak až čtyřproudá silnice ve stávající stopě?

Jiří Kocurek

Jistě že by to šlo. Otázkou je, jak dlouho by taková stavba trvala, jaké problémy by to přineslo. Jestlipak by bylo možné razit tunel těsně vedle provozované tramvaje a to v prudkém svahu, který je metastabilní? Metastabilní, protože zatím se nehnul, jenže ve starém lomu se nedá věřit ničemu.

Jiří Kocurek

A pak je tady otázka, zda tramvaj z Bystrce na Mendlák dokáže pobrat dopravu v relaci Bohunice – Královo pole a dál. Dle mého názoru nikoliv, tito jezdí trolejbusem od Antroposu přes Komínskou vozovnu.

Tomáš Gottschalk

Nešel, údolí je příliš úzké a hýbat s korytem není ani rozumné, ani krajinotvorné. Ta stavba tam bude navěky a důležité je, aby dobře zapadla. Stejně kvůli ní a její stávající předchůdkyni byla obětována osada Kamenný mlýn/ Steinmühle. Důležitým požadavkem také bylo zpřístupnění žabovřeských luk od vilové zástavby ve Stránicích. Proto ty přesypané tunely a lávka. Stejně tak byste se mohl ptát, proč se královopolské tunely razily, když se mohly udělat levnější metodou hloubením. Co na tom, že by se při tom zničila celá Dobrovského, že. Takže asi tak. Nemáme na to, abychom si kupovali levné věci.

Jiří Kocurek

Navíc ta silnice supluje chybějící R43, jezdí tudy nákladní doprava. Kanalizační prefabrikáty z Kuřimské Prefy šalinou opravdu ne e! Stejně tak znojemské okurky MHD nepojedou a vlakem je to kravina – Ostatně ikdyby je složili v Malé Americe z vlaku na dodávku, tak ta dodávka do Bystrce pojede… hmm po Minské?

Tomáš Gottschalk

A to je možná zárodek velkého budoucího průseru,. Obávám se, že ani rozšíření Žabovřeské na 2+2 neodstraní nebezpečí vzniku kolon ve směru od Komína. Kdyby Bystrc měla přivaděč na dálnici ve stopě D43, nebylo by zatížení Kníničské tak velké. Ale po volovi husí játra chtít nemůžeš.

Martin z Moravy

Přesně tak, stejně se mohla udělat výluka do Komárova, místo toho se zrušila i točna pro šaliny. Prvně postavit náhradní trať, udělat přepojení a pak začít stavět silnici. Ukažme si to na příkladu 1000 cestujících, kdy 1 člověk=1 auto, nebo 5x T3 ve dvojici. Kde jsou ti ekologičtí aktivisté?

Hanzi

Mně se na tom líbí jak jistí jedinci mají neustálé nutkání někoho nekam směrovat. Staví se, protože lidi bohatnou, pořizují si auta a chtějí mobilitu. A i kdyby se veřejná doprava servirovala na zlatém podnose, tak stejně lidi auta nezahodí a těm ,,morálním jedincům,, nezbyde stejně nic jiného než placat o nesmyslnostech IAD na diskusních fórech.

Jedine vlaky

Jasně, lidi auta chtějí, nejlépe až k obyváku nebo rovnou do ložnice, a my jim to ještě zpřístupníme. Neříkám, že tato stavba není důležitá, ale spíš bychom měli hledat alternativy k tomu, aby aspoň část lidí mohla dát přednost MHD před svým autíčkem, se kterým si prý „ušetří čas“.

X 1

To ale není, tento konkrétní případ.

Hanzi

Tak de facto ano, lidi de facto auto pod obyvakem v garáži mají. A v tom je ta jeho mobilita a časová nezávislost A celá tato společnost žije v tržním hospodarstvi a silniční doprava je dost silný ekonomický hrac. At se to nekomu libi nebo ne.

jva

A má ta MHD na to kapacitu? Ať už vozidla, řidiči nebo kapacita uzlů (dokonce i těch, kam se auta nepletou – Hlavák či Česká)? O odpovídajícím zázemí pro dojíždějící (i regionální doprava má své limity kapacity), tedy P+R, nemluvě. A znovu – VD je silně doptovaná, a nezanedbatelné příjmy veřejné kasy jdou právě z dopravy individuální – třeba daně z PHM.

Jedine vlaky

Vůbec netvrdím, že lidé by neměli auta využívat. Ale že jezdí se svým autíčkem každý den do práce a kvůli tomu musí trpět uživatelé VD, tak je to nefér. Pak oni řidiči omezují sami sebe i ostatní z VD.

Jiří Kocurek

Říkejme mu třeba Bobeš. Bobeš jezdí z Vyškova do KrPole. Je to od něj nefér, že to v 7 ráno zvládá za 35 minut ode dveří do podzemní garáže. Měl by jet MHD o hodinu delší dobu a tak ztratit 2 hodiny denně cestováním.

A nebo nejblbější varianta: Bobeš by si měl najít práci v místním JZD, vývojáři/konstrutkéři/programátoři v ČR nesjou potřeba. Za Bobeše to fotbalista ze Zbrojovky nevezme. To spíš nějaký Ašiš Kumár z Banglóre.

Vít Jůza

Průšvih je, že zrovna do místního JZD mu veřejná hromadná doprava moc nepomůže, a pojede vlastním autem … .

Dáda

Řeknu příklad. Můj konkrétní. DO práce jezdím autem, 20 minut normálně, 35 minut když je špička a zácpy. Nebo si mohu zvolit MHD a mám to na hodinu. Odkud? Z Mokré Hory do Horních Heršpic. MHD min 3 přestupy plus pěší tůra. Autem od baráku před barák, kde sedím v kanclu. Opravdu nechci být v práci 10,5 hodin a mít placenýjch jen 8.

Jakub

Dádo, ale zase použitím MHD by ses hýbal. Zvaž to.

Jiří Kocurek

Ony jsou v mokré Hoře bytovky? Hádám, že má rodinný domek, což je fůra práce, tak 3 hodiny denně na zahradě. A postávání na zastávce a čekání na přestup není žádný pohyb.

Dáda

Je tam i bytovka ale v mám případěš domeček. A na něm je práce a pohybu na celej život dost.

Dáda

Jojo hýbal a tím spaloval kalorie který taky stojí balík, takže ještě by se mi prodražilo jídlo. 😀

E.M.

Takhle zase musíte trávit čas v práci navíc, abyste vydělal peníze, které následně proženete výfukem…

Zbyněk

… a následně plícemi.

Dáda

proženu výfukem přibližně to, co by stály šalinkarty. Páč dělám hromadný rozvos celýho cirkusu, tj máma do práce mladej do školky a já do práce. Odpoledne je to totéž, ale v opačným pořadí. V klidu, bez přestupů, bez moknutí v podzimních plískanicích. No a když umíte nakoupit palivo „zalevno“ 😀 je MHD i dražší, že.

Jedine vlaky

Jasně, chápu, když jedete velké vzdálenosti. Štve mě, jak od nového GVD většina vlaků S3 v Heršpicích zastavovat nebude. Taky mi nebyla škoda, kdyby u Heršpic byl P+R a nějaký terminál s tím, že by zde zastavovaly vlaky S4, S41 i S3. Ve špičce by byl krátký interval a na hlávaku jste za 4 min, v Kr. Poli za 20. Zavedením autobusů k žel.st. by se i příbližilo samotné nádraží obyvatelům Heršpic a okolí.

Dáda

P+R terminál v Heršpicích? Dyk se nedá dojet ani k nádraží (krome pár jedinců, co to tu znaj…) Řehákova zákaz, na Výpravní – osobákem – uzoučká cesta z Pražákový, nikam nevedoucí.. jak by se tam otočil autobus??? K tomu teď podjezd kšírova pražákova zavřenej a minimálně další rok bude, Bohunická rozkopaná… Heršpice jsou na týto strně totálně zabitý a to bude trvat minimálně rok.

Vojta

10 minut pěšky do Řečkovic na nádraží, 25 minut S3 do Horních Heršpic (pravda, staví tam jenom některé) a pak záleží kde v Heršpicích. Škoda, že se tam nepostavily nástupiště nad podjzedem s vazbou na linku 50.

Dáda

do Řečkovic na nádr je to 20 min ostrý chůze – jen pro pořádek – v plískanici v dešti. Z Heršpickýho nádraží do kanclu dalších 10 min pěšky (a to se fakt vyplatí, zase hodina…). Mamina pěšky s prckem do školky, 70 pak přestup na 1, výstup na Moraváku, opět turistika do školky, pak pěšky do práce… a k tomu 1100 za šalinkarty pro oba měsíčně mi tohle „ježdění“ udělá nějakých 600km, spotřebu si tam dejte každej jakou chcete, já jezdím tak za 6,5l/100km po městě…. Marně hledám nějaký přínos, proč bych to měl takto dělat. Jedu autem, topím, v… Číst vice »

Vojta

Lidi obecně nechcou auta kvůli tomu, že jsou to auta, ale používají je, protože podmínky jsou nastavené tak, že je to výhodné (nízká cena paliv, masivní dotování infrastruktury, parkovací socialismus…)

Dáda

Já auto chtěl a taky ho mám. A když ho mám, tak jej používám. I když jej používám, nenadávám (moc) na to, že je socialismus hromadný dopravy, kterej platím, i když používám jen výjimečně. Přemejšlím, jak se projevuje onen parkovací socialismus…Infrastrukturu pro auta využívá i hromadná doprava takže taky tento argument není úplně neprůstřelnej…Palivo je levný, když si ho umíš sehnat bokem. Jinak je to drahota (kupovat naftu za 31 je fakt moc)

Zbyněk

Ach jo. Takže dokud budeme dýchat, tak je hromadná doprava přínosem pro každého. Největším přínosem je pro motočmoudily, protože bez VHD by byl tlak na využití silnic a parkování výrazně vyšší.

Pavel

Takový byl původní plán. Napřed (skoro) bez přerušení provozu šalin (tramvají) a aut vyrubat ve skále tunel, pak přehodit koleje šaliny a následně dělat na rozšíření silnice. Ale kvůli panu Josefovi Dvořákovi z Tetčic, který podal námitku, se stavební řízení prodloužilo a stavba by se nestihla dokončit do termínu, do kdy byly potvrzeny dotace z Evropských fondů.

Dáda

Jo Voda z Tetčič… to je věc… Já bych navrhl Tetčice oplotit, aby do tý díry nikdo nespadl, a časem bych ji zavezl hnojem. Aspoň by Rosičtí měli víc místa na zahrádky.

xyz

„Ale kvůli panu Josefovi Dvořákovi z Tetčic, který podal námitku, se stavební řízení prodloužilo a stavba by se nestihla dokončit do termínu, do kdy byly potvrzeny dotace z Evropských fondů.“ Ve skutečnosti: těžký skluz na celé stavbě je primárně zaviněn někým jiným; reálné zdržení je 10 – 15 let (přinejmenším po dokončení MÚK Hlinky/Bauerova se – z technického hlediska – mohlo začít stavět toto). Byť nakonec se „kope“ do (nakonec zamítnuté) námitky jistého spolku (kde mimochodem mezi podáním námitky a jejím zamítnutím proběhlo mnoho měsíců; pokud ta námitka byla tak neopodstatněná, tak ji úřady mohly smést ze stolu o dost… Číst vice »

Vladimír Chadima

No, ale přece – když už má něco ať už z jakýchkoli důvodů skluz, tak přece další zdržení je pořád další zdržení, navíc zbytečné. A jestli tu námitku mohlo shodit ministerstvo ze stolu dříve – to nedokáži posoudit. Ale tipoval bych, že takových námitek tam má ministerstvo několik set. A na úřadech to většinou funguje podle pořadí podání, nikoli podle snadnosti řešení – viz např. OÚPR v Brně. Mimochodem – byl/byla jste někdy v kanceláři úředníka stavebního úřadu? Naprostá zavalenost rozdělanými spisy, nedělal bych to ani za 100 tis. měsíčně. Obraz naší stavební legislativy.

xyz

„když už má něco ať už z jakýchkoli důvodů skluz, tak přece další zdržení je pořád další zdržení“ – Ano, ovšem zdržení typu „13 let namísto 12″, pokud vůbec (viz další bod). – Dle jiného zdejšího článku, změna technologie výstavby (2letá výluka tramvajového provozu namísto jednokolejných tramvajových provizorií) urychlí realizaci celé akce o 2 roky. Je-li pravdivé vyjádření předřečníka ve smyslu “ Napřed (skoro) bez přerušení provozu šalin (tramvají) a aut vyrubat ve skále tunel, pak přehodit koleje šaliny a následně dělat na rozšíření silnice. Ale kvůli panu Josefovi Dvořákovi z Tetčic, který podal námitku“ (kde ono „zdržení kvůli pánovi… Číst vice »

Dáda

což je pravda, nicméně to nijak nezmenšuje vysírací schopnost podobných ****(velmi sprosté slovo)*** typu p. Dvořáka. Sám nic konstruktovního neudělal a jen se rýpe a hledá chybičky a tím zdržuje ještě víc, co by se už dělat dalo.

xyz

„Sám nic konstruktovního neudělal“
Nemáte docela pravdu, např. jeho první z námitek proti „Elektrizaci Brno – Zastávka vč. PEÚ“ byla shledána odůvodněnou.

Jackub

A o co v ní šlo? Kdyby ji býval byl nepodal, jaký by to po dokončení stavby mělo negativní efekt? Předem děkuji za odpověď!

Dáda

Udělal neznamená, že podal námitlu i když byla odůvodněná. Udělal znamená udělal díli „něco“ z čeho mohou mít lidi hmatatelný užitek – postavil silnici, opravil brigádně starou lokomotivu… to myslím slovem udělal.

xyz

„Udělal znamená udělal díli „něco“ z čeho mohou mít lidi hmatatelný užitek – postavil silnici, opravil brigádně starou lokomotivu…“ Předně, to že „udělal znamená udělal díli „něco“ z čeho mohou mít lidi hmatatelný užitek“, je váš subjektivní názor. A dále (když už nic jiného) – v době, kdy byl zastupitelem obce Tetčice, došlo k situaci, kdy připomínky občanů Tetčic (ze Sušilovy ulice, tedy ulice „za tratí“) odmítajících výstavbu vysoké protihlukové zdi byly následně Obecním úřadem Tetčice směřovány k SŽDC tak, že došlo k úpravě projektu do podoby s pouze nízkými protihlukovými zábranami (které jsou na onom místě zkušebně instalovány již… Číst vice »

Dalibor

poslední bod, pokud vímjde výhradně za starostou.

Jan

Realita je taká, že vzhľadom k nedostatku kapacít na prípravu stavieb sa často už v okamihu odoslania dokumentácie k nejakému stupňu konania musia zúčastnení vrhnúť na iné stavby. Každá námietka tak znamená, že sa buď ďalšia stavba zastaví, alebo že sa k nej budú môcť vrátiť až po niekoľkých mesiacoch.

Dáda

Výluka se dotkne jen pár zastávek. Od pisárecký vozovny bude provoz normální a Bystrc pojede přes Minskou…

Jiří Kocurek

Navíc od Komínské vozovny na Mendlák jezdí trolejbus. Je to ale o pár minut delší cesta a jede po opačném břehu Svratky.

Petr Kusavec

Dobrý den Davide. Postup výstavby bude následovný: 1) Musí se odstranit stromy v části Wilsonova lesa, který kopíruje tramvajovou trať (svah je dost prudký) – můžete kácet jen v určitém období v roce – dále tramvaj nesmí při kácení jezdit, aby nedošlo k pádu kmenu nebo větve na trolejové vedení nebo samotnou tramvaj. 2) Dojde k samotné sanaci skalního ostrohu Wilsonova lesa pomocí těžké mechanizace a střílení skal malého rozsahu. Následné kotvení a zajišťování samotné skály. To za provozu tramvaje neuděláte. Musíte odvážet napadaný materiál. 3) Přístupové cesty pro těžkou techniku k raženému tunelu jsou jen přes stávající tramvajovou trať.… Číst vice »

Mbrno

Naprostí idioti, cena přemrštěná, doba vystavby je nehorazna, to tam zss budou postavat 5 delniku a ve 4h zahidi lopsty a jdou pryc??? Jinde ta 3 roky dokazi postavit vic jak 100km dalnice a my tu resime jeden tunylek. Ing jsou fakt kreteni kdyz nedokazi to naprojektivat tak aby do roka bylo hotovo….

Jan

Jejda, invázia sedliackeho rozumu. Oni by to dokázali, ľavou zadnou. Ale znamenalo by to zavrieť Žabovřeskú. A tiež by v kľude pracovali nonstop na tri smeny, pretože by si to dokázali riadne naceniť. Lenže tie lopaty sa o 16:00 väčšinou zahadzovať jaksi musia, inak by ich obyvatelia okolitých domov pozabíjali.

Dáda

Tak jim ukaž, kterak to udělat líp!