Tržby ČD v pololetí vzrostly, zisk se snížil. Osobní doprava výsledkem předčila nákladní

Jihočeský RegioFox v Trutnově. Pramen: České dráhyJihočeský RegioFox v Trutnově. Pramen: České dráhy

Nákladní doprava vykazuje setrvalý pokles přepravních výkonů.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
gotop

Děkuji za tento článek plný čísel, z nichž si lze udělat mnohem lepší obrázek o současné situaci na železnici, než z dílčích úspěchů či neúspěchů jednotlivých nových vozeb.
Nejen u nás je v poslední době vidět, že osobní doprava je na vzestupu a nákladní naopak klesá, prostě víc kamionů na silnicích a zároveň míň osobních aut, a o to víc lidí ve vlacích, jestli je to dobře či špatně, to nevím, ale osobně mi to vůbec nevadí.

Beny

Možná také lidé obecně více cestují, což by odpovídalo jednak růstu bohatství občanů ale zároveň nedostupnosti bydlení ve městech.

Twix

Více cestují, ale nevím jak moc má příměsto vliv na zisky dopravce. Jezdí tím víc lidí, soupravy se musí posilovat ale v protisměru je ta posila spíš nevyužitá. Spíš bych řekl že lidi cestují na větší vzdálenosti (to ostatně i ČD potvrzují), vlak se častěji využívá pro pracovní cesty, rostou všechny mezistátní linky.

Vokurka

Nic ve zlém,ale ČD Cargo přepravilo o necelé 3 milióny tun zboží míň než loni,ale zisk klesl o 240 milionů??To tedy byly sakra dobré přepravy třech milionů tun zboží, když to v podstatě dělalo půlku loňského zisku…

Kubrt

A všechny ostatní položky, např. investice, byly meziročně stejné? Asi ne, že.

Bert

9% pokles výkonů neznamená o 9% menší zisk.

Myslíte si, že se okamžitě zbavili 9% vagonů a lokomotiv, propustili 9% zaměstnanců a o 9% omezili investice?

(Kvůli dalším položkám by to ani tak nesedělo, ale to byla jen ilustrace, proč to takhle brát nelze)

Dan

Mimochodem, ČD stále vlastní pozemky pod kolejemi. To bude taky ještě zajímavá transakce. Ale narozdíl od nádraží se na to nějak zapomnělo a nikdo to teď neřeší.

Kebab

Ono je toho víc. Běžně vedou třeba obecní chodníky po soukromých pozemcích.

Jiří Kocurek

Toho jsou hromady, ale při delění ČD/SŽDC se to fakt nemuselo zpackat, jak se to zpackalo. Hádám ale, že si to vymohla dráha takhle sama.

Pája

Dřív jsem jezdil hodně a i léta po tom, co drážní vozidla neopravuju. Přiznám se, že od nucené „evakuace“ PČR na Hlavním jsem nenašel odvahu jet s ČD. Přesunul jsem se na silnici. Chápu, není to ekologické a někdy ani pohodlné, ale takové chování k platícím zákazníkům odmítám tolerovat. Mínusy mi nevadí.

Petr

A to opravdu stačila jedna jediná událost. To já bych snad už nevlezl do žádného dopravního prostředku, kdybych to takto bral. Nějakou evakuaci nebo co to bylo na hlaváku jsem taky zažil, tehdy byla zavřená hala a metro, tak jsem vlezl do nějakého vlaku (Berlineru) 170 minut opožděného, který měl jet před 180 minutami a odjel asi za 10 minut poté (takže 190 minut zpoždění, ale to mě nemuselo trápit). Ani nevím, jestli v Berlineru platí tramvajenka, spíš ne, ale nikdo se na jízdenky neptal, tak jsem se v pohodě dostal do Holešovic, kde metro už jezdilo (teda ono asi… Číst vice »

Pája

Tohle nebyla evakuace, jakou popisujete Vy….

Jiří Kocurek

To vypadá, že popisujete nahlášenou bombu a preventivní vyklizení nádraží. Hádám, že tohle by ČD za vinu dával málokdo.

Pokud ovšem už ve vlaku seděl a „byl vyklizen“, načež souprava odjela prázdná, jak tu byl článek …

Juraj

Já spíš myslím, že popisuje nucené vyprázdnění přeplněného Bavorského expresu.
Ale i tak mi to smysl nedává.

Jan

dobře vědět tyto zásadní informace k článku / trzbách ČD

Zdrasa

Co to bylo za situace, že vás tak poznamenala? Každý občas zažije na dráze den, kdy se prostě vše pokazí, ale zatím mě nic tolik neodradilo.

Beny

Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde…

Pohádkár

Tak na to se napiju 🍻

Ondřej

Ten zisk z prodeje nemovitostí je trochu kaňka na kráse, ale jinak se mi velmi líbí, jak se v posledních letech ČD posouvají. Nové vlaky, lepší služby, častěji fungující wifi a zároveň přestávají být černou dírou na peníze. Jen tak dál.

Radek

Čili bez prodeje nemovitostí vlastně ve ztrátě?

Tonik

Jistě – a bez investic do nových vozidel vlastně v zisku. 🙂

Jiří Kocurek

Jenže se starými vehykly (exemplárně 460 a 854) by ČD byly nejen bez tržeb, ale tratné i na pokutách.

Tonik

Chtěl jsem tím Radkovi naznačit krátkozrakost jeho vyjádření, nikterak jsem nehodnotil účelnost investic.

Petr

Ještě aby Českým drahám nerostly tržby, když cesta vlakem ve dvou vyjde dráž než cesta autem.

El Barto

Jak se to vezme, za předpokladu, že už auto máte a počítáte jen náklady na palivo, tak ano.

Jan Tichavský

V tom případě by se mělo drahám počítat, že už vlastní vozidlo a provoz stojí jen provozní náklady. Bez nákupu vozidel, instalace ETCS, školení, atd. budou hodně v plusu.

Petr

Ony existují relace, na kterých využití železnice smysl dává a pak relace, na kterých železnice smysl nedává. Když chcete jet z Prahy do Olomouce, tak tam máte krásný přímý spoj, který je rychlejší než auto. Proto dává smysl pro takovou cestu využít železnici. Pokud ale chcete jet z Prahy na Okoř, tak do Noutonic je to ze Smíchova 1h 21m. To moc smysl nedává a tak vezmete auto. Objednatelé / provozovatelé železniční dopravy by se měli snažit, aby lidé co nejvíce využívali železniční dopravu na takové cesty, na které to dává smysl. Jednou z hlavních motivací by měla být i… Číst vice »

noerf

Ono obecně železnice je velmi drahá, zejména z hlediska investic do infrastruktury a pořízení vozidel.
A co se týče cen jízdného, tak reálně ke každé koruně, kterou zaplatíte na jízdném objednatel (MD, kraje) přidá dvě. Ale porovnávejte porovnatelné. Jízda vlastním autem a veřejnou dopravou podobný poměr jako pivo z lahve a v hospodě. V prvním případě ztratíte nějaký čas nákupem, řízením, v druhém máte službu, za kterou platíte.

Jan Tichavský

Asi jako vaření oběda doma a jídlo v restauraci. Ano, suroviny si koupím levněji, ale do nákladů si nepočítám strávený čas, propálenou energii, nákup spotřebičů, cestu do obchodu a vůbec všeho kolem. Samozřejmě, že pak to vypadá dost levně.

Petr

Pokud přirovnáváte cestování na železnici k restauraci, tak nezapomeňte, že ta restaurace přijímá objednávky jenom v každou celou hodinu a platit se může jenom vždycky o půl, posadí vás ke společným stolům, na jídlo čekáte hodinu a ještě si pro něj musíte přijít až do kuchyně. Záchody jsou špinavé a v létě a v zimě tam mají vždycky buď strašnou zimu a nebo strašné vedro.

Jan

Se všemi náklady ?

Kebab

To záleží na autě.

Twix

A ve Švýcarsku je to dražší i v jednom. Co z toho vyplývá? Pokud by ČD nabízely předražené služby, nikdo by s nimi nejezdil a tržby by jim nerostly, ne?

Jarda

Jen za cenu pořízení obyčejného auta (300 000 Kč a to jsem z levného kraje) můžete jezdit cca 12 let vlakem (roční síťová jízdenka).

Klemovak

K čemu je, když třetina republiky je soukromá.

Jarda

Ok, tak s One ticketem 10 let.

Kubrt

Což ovšem nic neznamená, protože „produkt“ nabízený autem a roční síťovou jízdenkou je velmi odlišný. Asi jako, že za cenu kvalitního oběda v pěkné restauraci si můžete koupit 10 kg buřtů a kelímek hořčice. Oboje je to k jídlu, ale tím podobnost končí.