pruvodce

Tržby ČD v pololetí vzrostly, zisk se snížil. Osobní doprava výsledkem předčila nákladní

Jihočeský RegioFox v Trutnově. Pramen: České dráhyJihočeský RegioFox v Trutnově. Pramen: České dráhy

Nákladní doprava vykazuje setrvalý pokles přepravních výkonů.

Skupina Českých drah hospodařila v letošním prvním pololetí s hrubým ziskem ve výši 694 milionů korun, což je o 293 milionů korun méně než ve stejném období loni. Čistý zisk činil 554 milionů, meziročně o 86 milionů méně. Vyplývá to z pravidelné pololetní zprávy, kterou dnes dráhy zveřejnily.

Ostatní ukazatele rostly. Tržby skupiny se meziročně zvýšily o 1,1 miliardy na 25,4 miliardy korun, zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) vzrostl o 600 milionů na 7,1 miliardy. Pokles hrubého zisku dráhy přičítají zejména rostoucím odpisům u nových vozidel a úrokům, které ovlivnila slabá koruna.

Osobní doprava

Osobní doprava, která spadá pod mateřskou akciovou společnost České dráhy, vykázala zisk před zdaněním 262 milionů (loni 286 mil.), ukazatel EBITDA vzrostl téměř o miliardu na 4,9 miliardy korun.

Služeb státního dopravce využilo v prvním pololetí 81,6 milionu, což je o 2,5 milionu více než ve stejném období loňského roku (79,1 mil.).

„Nárůst cestujících se pozitivně projevil i na výnosech z osobní přepravy, které dosáhly 16 miliard korun. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ doplnil předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Za jízdenky utržily České dráhy pět miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 375 milionů (cca 8 %).

Přepravní výkon v prvním pololetí 2024 dosáhl 3,9 miliardy osobokilometrů, což představuje meziroční nárůst o 8,5 %. Průměrná přepravní vzdálenost byla v prvním pololetí 48 kilometrů, což je meziročně o 2,4 kilometru více (loni 45,6). Podle Krapince se tak Českým drahám vyplácejí velké investice do nových vozidel, ačkoliv to sebou nese růst nákladů, například v podobě odpisů a úroků.

Nákladní doprava

Setrvalý pokles výkonů potvrdila i letos nákladní doprava, kterou provozuje dceřiná společnost ČD Cargo. Objem přepraveného nákladu klesl v pololetí meziročně o 2,8 milionu tun na 28,1 milionu tun. To se projevuje na zisku, který (před zdaněním) klesl z loňských 481 milionů na letošních 240 milionů. Na úrovni EBITDA zaznamenalo ČD Cargo pokles ze dvou miliard na 1,8 miliardy. Nákladní doprava tak postupně ustupuje z pozice tahouna výsledků skupiny.

„Strukturální změny v energetice a problémy v hutnictví nejen v České republice, spolu s recesí, respektive stagnací evropského průmyslu v posledních letech, ovlivňují kontinuální pokles výkonů ČD Cargo. Je zřejmé, že změna struktury přepravovaného zboží je trvalého charakteru a vede k poklesu objemu zboží přepravovaného po železnici v České republice. Aktivní obchodní politikou a expanzí do zahraničí se nám sice daří část objemů nahrazovat, ale plně kompenzovat tyto ztráty nedokážeme. Nejsme v tom sami, podobné situaci čelí většina nejvýznamnějších železničních nákladních dopravců v Evropě a na rozdíl od řady z nich ČD Cargo zůstává v zisku. Bude však nezbytné pokračovat v přizpůsobování našich kapacit aktuálním a budoucím potřebám dopravního trhu,“ komentoval situaci předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Osobní doprava tak předčila hrubým ziskem dopravu nákladní, což je dle pololetních zpráv poprvé minimálně za posledních 14 let.

Ostatní

Českým drahám mírně pomáhá do zisku i položka Ostatní, u které evidují za letošní pololetí hrubý zisk 727 milionů. Jde především o zisky dalších dceřiných společností. Při eliminaci vnitroskupinového byznysu je čistý přínos zhruba 25 milionů.

Zvlášť ČD evidují segment Certifikace a testování (dceřiná společnost VUZ), který v pololetí přinesl hrubý zisk ve výši 221 milionů korun.

„Nasazování moderní železniční techniky našich dopravců a celkové zlepšování palubních služeb jsou hlavními faktory, které přispívají ke zvyšování atraktivity železniční dopravy,“ komentoval výsledky ČD Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia). „Tato strategie se našim členům osvědčila již před covidem a osvědčuje se i v současnosti,“ dodal.

Tagy České dráhy výsledky
37 komentářů