Trosky cisteren měly den po požáru teplotu 300°C. Hasiči porazili plameny, začali přečerpávat chemikálii

Požár cisteren nákladního vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Foto: Hasiči SŽPožár cisteren nákladního vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Foto: Hasiči SŽ

Bylo rozhodnuto, že práce na přečerpávání se provedou za denního světla.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří

Proč byl hned vyloučen teroristický útok? Těch náhod je všude nějak moc.

Vesper

Štěstí v neštěstí bylo že se to stalo na relativně málo významné trati. Dovedete si představit, že by se tohle stalo mezi Prahou a Třebovou?

Důchodce Pepa

Moje hodnocení je, že vlak jel z druhé traťové na třetí staniční kolej rychle, asi né 40. Zabezpčovací zař byla releovka. Vím, jak se na spádoviští chovaly cisterny při vjetí do kolejové brzdy. Prudká změna směru jízdy rozhoupala kapalinu v cisterně a tá vykolejila. Lokomotiva se utrhla a náběhem dojela na třetí kolej Lokmotiva má níže těžiště a mohla odbočkou projet. Cisterny za vykolejenou cisternou pochopitelně taky vykolejily. Záznam o rychlosti vlaku je uložen v rychloměru. Asi došlo k porušení troleje a výpadku napájení Otázkou je, jak mohla lokomotiva ujet bez proudu s otevřeným potrubím průběžné brzdy .tak daleko. Vlak… Číst vice »

Vid

To už se tu řešilo. Lokomotiva byla v G a samotná lokomotiva pak velmi špatně brzdí. Pokud projel odbočku rychostí 90, tak to odpovídá, že loko po vypuštění vzduchu z HP zastavila po 600 metrech. Souprava určitě brzdila, jinak by hromada vozů byla větší a skončily by v ní i ty poslední vozy, co zůstaly na kolejích. Takže zavřené kohouty mezi loko a vozy nejspíš nebyly.

Pavel

Aktuálně je již mimořádnost na webu čd posunuta na 15.3. Bude to na dlouho….

Pavel

Již opět posunuto a to na 31. 3.

Janči

Vedel by niekto povedať, z čoho sa to mohlo chytiť a začať horieť? Iskra od bŕzd to asi nebola ak vagóny už ležali na zemi, alebo možno spadnutý trakčný kábel? Alebo je benzén tak nestabilná latka pri styku s kyslíkom?

Petrovič

Benzén sa sám nevznieti (napríklad v roku 2019 pri nehode v Trnovci nad Váhom sa rozlial, ale nevznikol požiar), ale je prudko zápalný a prchavý, môže ho iniciovať čokoľvek, (v tom Trnovci sme boli všetci prekvapení, že sa to zaobyšlo bez požiaru).

M19

Kov o kov jiskří, kov o křemen jiskří, křemen o křemen jiskří, přetržená trolej může jiskřit… Zdrojů při takové události máte dost.

ČD krachgo

Spadlý dráty ti přijdou málo? Navíc cokoliv, na co spadne ta cisterna, když se převrátí na bok, může udělat jiskru, nebo jí něco může prorazit…

Petrovič

Nezávidím hasičom, z vlastnej skúsenosti viem, čo je to likvidovať podobnú nehodu v atombordeli a plynovej maske. Zúčastnil som sa ako príslušník dhz Žilina na likvidácií podobnej nehody v Trnovci nad Váhom v roku 2019. Povolali nás z dôvodu striedania miestnych hasičov, z nášho dhz boli nasadené žeriav AMK 60-41 s nosnosťou 40 ton a rýpadlo UDS 114 oboje na podvozku Tatra 815. Žeriavom sme pomáhali s odpratávaním zbytkov vagónov, rýpadlom sme po ich odstránení nakladali rozsypaný hydroxid sodný. Aj keď pri našom príjazde už boli zbytky benzénu a anilínu zo zbytkov cisterien už odčerpané, stále boli na mieste ešte… Číst vice »

Smutny pohled

Jediná výhoda je ta, že není 38°C. Ale jinak souhlas.

Petrovič

Ešte môžem ako dobrovoľný hasič povedať, že je obrovské šťastie, že k tomu došlo na voľnom priestranstve a nie napríklad v neprístupnom záreze, na násype, na moste alebo v tuneli. Neviete niekto, ako je to u iných dopravcov, kamarát pracujúci ako rušňovodič pre ZSSCS mi povedal, že všetky ich rušne nasadené na preprave nebezpečných látok sú povinne vybavené ochrannými plynovými maskami a ochrannými protichemickými jednorazovými pláštenkami (s ochrannými návlekmi na obuv a rukavicami patriacimi k pláštenke), pre prípad nutnosti prebehnúť cez povrch zamorený škodlivou látkou alebo cez oblak škodlivej látky alebo toxických splodín jej horenia pri opustení rušňa po nehode,… Číst vice »

ČD krachgo

Tou maskou jsou vybaveny dnes všechny moderní loko (i Vectron) hlavně kvůli případnému požáru na loko.

Petrovič

Neviete, aký filter má tá maska, u ZSSCS majú kombinovaný s prachovou vložkou, aktívnym uhlím (adsorbuje väčšinu škodlivín) a katalytickou vložkou (premieňa oxid uhoľnatý na oxid uhličitý), neviete, podľa čoho sú u vášho dopravcu (predpokladám čd cargo podľa prezývky) vybavované maskou konkrétne stroje, a ako je kontrolovaný stav tých masiek, u ZSSCS sú protichemickými ochrannými prostriedkami vybavené všetky rušne nasadzované na prepravu nebezpečných látok, pred jazdou je rušňová čata povinná skontrolovať ich prítomnosť a stav (neporušenosť obalu, platnosť poslednej kontroly (raz za 4 mesiace u masiek, raz za 6 mesiacov u plášteniek), ak nie sú v poriadku, potom nesmie byť… Číst vice »

M474003

Lidi si budou tak dlouho hrát, a znásilňovat přírodu, až někdo syntetizuje látku, která zahubí veškerý život. K čemu je porřeba benzen, nebo benzol? K výrobě umělých hmot, nebo lepidel, barev? Svět by se měl vrátit k přírodním materiálům. Na vozech EČS byly izolátory z bukového dřeva a taky jezdily.

PvvS

Proč mít lepší nehořlavý materiál. EČS bylo plný azbestu a taky jezdilo..

Vrjos

Jj, nebo drevene prazce impregnovane dehtovymi oleji.

M19

Je to jedna ze složek ropy, čistě přírodní látka. 😉 A využívá se při mnoha syntézách například léčiv.

Adam Ř

Na zrovna benzol je produkt výroby koksu. Chcete zkusit veškeré železo vyrábět pomocí dřevěného uhlí? Nebo se vykašlem na železo a nahradíme ho kamenem?

M474003

My jsme se učili, že se uhlí rozkládá na koks a svítiplyn. Kam se dřív vyléval benzol, když začalo tavení železa?

Petr Herbrik

V zásadě tu mohou být jen 4 viníci: 1) fíra. Ten bude vinen jen, pokud jel vyšší rychlostí než měl. To se dá prokázat velmi snadno a proto nepředpokládám, že to bude příčina nehody, protože to už by se vědělo. 2) závada na voze. Tohle se bude prokazovat velmi špatně, ale dá se to vyloučit až zjistí způsob vykolejení. 3) závada na vyhýbce, kde došlo k vykolejení. 4) závada na zabzař. To znamená, že to ukazovalo něco jiného, než mělo a fíra se řídil pochybnými pokyny. Toto se bude těžko prokazovat, poněvadž SŽ s pochopitelných důvodu nebude mít zájem, aby… Číst vice »

Petrovič

Ešte to môže byť cudzie teleso na trati ako v Trnovci nad Váhom v roku 2019, (kus metrovice, spadnutý z nákladného auta na prejazde, 1. vozeň vykoľajil 2 nápravami a 2. vozenň 1 nápravou, na 1. výhybke v Trnovci sa vykoľajili úplne, viac som o nehode v Trnovci písal v komentároch k minulému článku o tejto nehode).

M474003

5 je správně.

Alfonse

Otázka je odkud kdo čerpá…

Když starostka řekne, že to fíra odpojil… tak to evidentně být pravda nemusí…

DI by nic říkat neměla, pač vyšetřování není uzavřené…

Ale byla to rychlost… kdyby jel pomalu tak by zůstala lokomotiva u vagónů

Teď ještě zjistit proč jel rychle…

Amper77

Tak.
A proč jel rychle: Occamova břitva říká, že když je v místě past na strojvedoucí, tak ta past nejspíše sklapla. Fíři z panterů by mohli mluvit…

Vid

Jo návěstit traťovou rychlost do rovna jako pojistku i na vjezdovém návěstidle je pěkná blbost. Bylo jen otázkou času, kdy tam při jízdě do odbočky někdo vypadne. Prý už v historii se to na jiných místech neosvědčilo, tak nechápu, kterého blba u SŽ to napadlo dát do Hustopečí.

Vid

Samozřejmě nedám ruku do ohně za strojvedoucího, co na stanovišti dělal, že si nevšiml, že na předvěsti místo jako obvykle zelené bliká žutá, ale člověk je tvor chybující a těmto přehlídnutím zabrání jedině ETCS. Ale třeba moderní lokomotivy mi připadají uživatelsky dost nepřívětivé, hlavně tedy Vectron, který ženským hlasem na strojvedoucího kvůli každě blbosti řve Porucha, Porucha, což si myslím dost dokáže odvádět pozornost od sledování tratě. A nevím jestli je to jen na nových slovenských vectronech, ale řvát na strojvedoucího při každém zpomalení pod myslím 30, že má odjistit dveře je taky dost přes čáru. A vůbec tomu vectronu… Číst vice »

ČD krachgo

Přesně.

Flatt 1

1)

ČD krachgo

Bude to nejspíš za 1 bohužel.

Petr Šimral

Ahoj Petře. Dnes, 28 hodin po nehodě ses probudil a začal psát?
Nyní je 31 hodin po nehodě a je zcela evidentní, že vlak jel do stanice rychleji, než bylo možné a k žádnému hrdinskému činu nedošlo.

Petr Herbrik

Neměl jsem prostě čas sledovat tento web, já v podstatě mám čas na podobné věci, jen když sedím ve vlaku a mám vše ostatní hotovo. A pravda, cizí těleso ve vyhýbce mě nenapadlo, i když už jsem to osobně zažil.

Petr Ulrich

Aha, ono se o nehodě nikde jinde nepsalo a neříkalo, jen na Zdopravy 😉

Petr Herbrik

Samozřejmě že o ní vím dlouho, ale na tento web jsem se dostal až dýl, toť vše.

Jiří

a co teroristický útok?

Petr

Připadá mi to jak v Americe

Lars

Asi inspirace Norfolk Southern. Ještě převléct ODOS do černého kabátu.

Michal82

Mám laickou otázku. Kdo to všechno uhradí? Má dopravce tak vysokou pojistku, pokud to bude jeho chyba?

Jan

Uhradí to viník. Tj. nejdřív pojistka, pak vlastní majetek a co zbude s odepíše jelo ztráta.

fous55

Viník to uhradí, pokud se najde. Ale možná budou všichni nevinní.

ČD krachgo

Uhradí to viník nehody. Pokud chyboval strojvedoucí, tak jeho zaměstnavatel, firma, dopravce…

Amper77

Jakože strojvedoucí má podepsanou hmotnou zodpovědnost?

Průvodce původní Aleš

Předpokládám, že pan Jan měl na mysli firmu, která je viníkem. Tedy pokud se nejednalo o prokázanou sabotáž a dokáže se zavinění z nedbalosti, bude škodu muset do výše svého majetku uhradit provozovatel vlaku, vagónů nebo infrastruktury. Pokud se nedokáže nic, tak to bude „zajímavé“.

Petrovič

Tiež môže byť vinník úplene iný napríklad v roku 2019 v Trnovci nad Váhom došlo k tomu, že na priecestí z nákladného auta spadol náklad (kus metrovice), vykoľajili na ňom 1. vozeň dvomi a 2. vozeň jednou nápravou a až na 1. výhybke stanice Trnovec nad Váhom došlo k vykoľajeniu, viac som o tej nehode písal v komentároch k predchádzajúcemu článku o tejto nehode.

Průvodce původní Aleš

Ano, samozřejmě tam může být další cizí zavinění.

Amper77

No to je je zřejmé, co měl pan Jan na mysli ale použití slová „viník“ pro firmu je řekněme hodně neobvyklé. Závěrečné zprávy viníka sice neurčují ale určují kdo co porušil a tady nebude uvedena firma ale konkrétní člověk.

Kolvrat

Pojištění…

A. O.

Zaměstnanec je odpovědný za škody, které svým pochybením zaměstnanci způsobí a to vždy. Avšak, v případě nedbalosti a nikoliv úmyslu, pouze do výše 3 svých měsíčních odměn, jestli si dobře pamatuju.

Petrovič

Neviem, ako v ČR, na Slovensku je to do 4 a okrem úmyslu je vyňaté aj požitie alkoholu alebo inej omamnej látky zamesnancom počas pracovnej doby.