Trolejbusovou dráhu z Holešovic k zoo a na Černý Most připraví Sagasta
Slavnostní zahájení provozu na trolejbusové lince Letňany - Čakovice (15. října 2022). Pramen: DPP/Petr Hejna
DPP počítá na trasách s nasazením parciálních trolejbusů.
Abychom nakonec neměli kompletně všechny busy pod trolejemi a jezdili tam autobusy a čas od času historickým trolejbusem, jestli DPP bude soutěžit vozy jako pro 58. 🙂
Tak blbý je, že u busů pro 58 do toho zřejmě zasáhla válka na Ukrajině a dodavatel elektrovýzbroje neměl i jiná místa, kde by dělal stejnou výzbroj. Když tak koukám, že autobusy pro Prahu(Streetway) se dělají v Turecku místo ve Vysokém Mýtě, ačkoliv je to stejný výrobce, tak potenciálně hrozí něco podobného s tímto kontraktem, kdyby se něco podělalo v Turecku, protože najednou nebude kdo by to dělal a Iveco by muselo improvizovat, co dodat místo toho. Jsou přece jen věci, co se úplně neovlivní.
Podle zadávací dokumentace jsou na sebe ty úseky 201 návazné. A podle mapy v příloze by teda měla být elektrizována celá trasa od Bulovky (Kuchyňky) až po Kbely.
Víte někdo přesněji jestli to je jen pro projektování, nebo to tam fakt bude oddělené na pár metrů? A proč je tam podrobně zpracována výhybka z Lovosické na Proseckou, ale ne z Tupolevovy na Rýmařovskou?
Pardon, z Tupolevovy na Veselskou
Už aby to jezdilo a za tu 201 taky
Zoo by si zaslouzilo tramvaj. Je jedno jestli v té jedné úzké příjezdové ulici stojí autobus a nebo trolejbus.
Z hlediska produkce sazí, NOx a podobně to jedno není.
PS: Ulice je úzká na bus, ale tramvaj se vejde?
Tramvaj by vedla jinudy, podél Vltavy.
Tam to mělo víc problémů. Chybějící pěší průchod ke Kazance, aby tam mohla být zastávka. Nutnost překopat začátek lávky. Problém s vlivem na krajinný ráz kolem oranžérie, kde je neprůchodné rozšířit nábřeží (kvůli tomu neprošla ani stavba obchvatové silnice k zoo).
A ještě nějak vyřešit přestup pro ty, kteří z nějakého důvodu nechtějí skončit v ZOO, ale jedou dál.
Mám za to, že s tramvají je počítáno z Podbaby k zadnímu vchodu do ZOO. Nejprve ovšem s lanovkou…
Na kloubový autobus?
Tak tramvaj by se dala udělat jinde či jinak. Blbý je, že narvat do Tróji tříčlánkový trolejbus je dost iluze. Už současný stav, kdy tam jezdí kloubáky je blbý, i když to projede a na obratiště se vejde v pohodě. Ale současný kloub má zastavovat v zastávce(Kovárna), která je a vždy byla dělána na standardní bus. Nejlepší by byl přesun zastávky blíž k Pelc Tyrolce, ale to by zas jsou tam soukromé garáže, což by dělalo neplechu.
Hlavne dvoukloubak bude zajimavej…
A kam by se měla napasovat? Do Trojské se nevejde, nad Kazanku také ne a před ZOO smyčku nepostavíte. Na nějaké bourání vzhledem ke skladbě obyvatelstva dané lokality bych nespoléhal už vůbec.
Vychází mi z toho hypotetická podzemní stavba pod hladinou spodní vody. Cena? Hrozná. Pohodlí? Schody, podesta, schody, podesta, schody. Efektivita? Záporná. Něco jako „každá školní jídelna bude mít vlečku, aby děti nebyly hlady“ až se zakáže i dvoukolák.
Smyčku nepotřebujete, stačí úvrat v ulici u Trojského zámku. Trať by se do Trojské samozřejmě vešla (na úkor 16 parkovacích stání). Stejně tak by ale mohla vést povltavskou (resp. za protipovodňovým valem). Jen okolo oranžerie by musela mít visutou galerii.
Nechtěl bych být řidičem trolejbusu na takové trati. To by mě nebavilo ta věčná manipulace se sběrači. Mě stačí bezpočet stahovaček na dráze a to jich je čím dál méně.
Dá stáhnout automaticky za jízdy a nahazuje se to při čekání na zastávce taky automaticky, jen je nutné zastavit relativně přesně.
Viz třeba zde (cca 3:15): https://www.stream.cz/bus-salon/velka-jizda-v-pardubicich-64526537
Popis neustálých nesouvislých zatrolejovaných úseků bez křížení a výhybek, což zbytečně fixuje vozy s velkou baterkou a proti obvyklým poměrům zatrolejování začíná bohužel připomínat lobotomii aneb jak vzít nevýhody fixní infra a zároveň baterek…
No predevsim na sesti mistech nahazovat tykadla je oprus… tech 50% (60%) trati je uz na hrane, takze s tim docela souhlasim, ze to spise sbira nevyhody obou typu…
Trolejovat rovníku co dokonce klesání … tam se baterka či lepení superkondenzator sikne
postupně můžou zatrolejovat vše.
Důležité slovo je…můžou.
Já bych čekal, že se zatrolejované úseky naopak budou zmenšovat, jak se bude vylepšovat technologie baterií. Ono to trolejové vedení není žádná sláva (stojí to peníze, esteticky nic moc, sloupy překáží), takže je lepší, když se obejdeme bez něj.
Na baterie bych úplně tolik nesázel, to bych viděl spíš jako doplněk. Ono je lepší mít plnohodnotné trolejbusy, než elektrobusy. Jako technologie baterií bude vždy nějak omezená. A nahradit drát bude vždy lepší než nahradit baterie. Samozřejmě, ideální je mít všude tramvaje a pak infrastruturu pro kola v šířce cca 1 pruhu, ale to je nereálné.
Ne, platit výstavbu a údržbu trolejbusové trati opravdu není lepší, stejně jako není lepší ulice se sloupy než bez nich. Provozování trolejbusů oproti bateriovým busům má své výhody ale i nevýhody. Technologie baterií se neustále vyvíjí, primárně ne kvůli autobusům. Že by se ale nějak zásadně změnila trolejbusová trať, to nečekám. Že by se třeba výrazně zlevnila výstavba nebo údržba, že by se zmenšil zásah do ulic. Vývoj zkrátka směřuje k tomu, že drátů bude ubývat – protože budou mít baterie větší kapacitu, budou se nabíjet rychleji, bude snazší je nabíjet. Za nějakou dobu třeba nebude problém, aby se „bezdrátový“… Číst vice »
Technologie jdou kupředu a dá se předpokládat, že dráty nakonec potřeba nebudou. Baterie ale mají mnoho nevýhod a pravděpodobně potrvá ještě dlouho, než efektivitu drátu doženou. I jen údržba trolejového vedení není tak náročná a nákladná činnost, jako výměna baterií celé flotily. Rovněž není potřeba provádět tak často. Pak je zde ekologická zátěž spojená s s výrobu a recyklací baterií. Efektivita je u baterií taky úplně jinde, vzhledem k velkým ztrátám a klesající kapacitě. Nehledě na to, že každý vůz vozí váhu baterií, které rovněž zabírají místo, což znamená větší spotřebu a méně prostoru, který by šel využít jinak, například… Číst vice »
Já si dokonce myslím, že baterie nedoženou efektivitu drátů nikdy. Pokud jde o efektivitu přenosu energie. Jenže efektivita není všechno, trolejové vedení má také své nevýhody, které jsem zmiňoval. Většina lidí vnímá sloupy a trolejové vedení jako podstatně větší zásah do ulice, než asfalt na zemi. A je snaha už ten asfalt nedávat úplně všude a mít v ulicích např. stromy. Stejně tak se odstraňují zábradlí, lampy pouličního osvětlení si vystačí se subtilnějšími sloupy, případně je snazší je uchycovat na baráky. Troleje lidé určitě lépe snáší v ulici, která je vnímána především jako dopravní tepna, než kdyby byly v dopravně… Číst vice »
Stejně v ulicích musí být sloupy kvůli veřejnému osvětlení.
Nemusí. Veřejné osvětlení může být třeba na barácích. A i když je na sloupech, pro veřejné osvětlení stačí podstatně subtilnější sloupy.
DPP by se už měl zbavit posedlosti parciály a fobie z rozjezdových výhybek. Baterie mají smysl na koncových úsecích s dlouhým intervalem, ale ne na páteřní trase kde trolejbus bude stahovat a nasazovat sběrače čtyřikrát za kolo.
No lahudka je Palmovka – odstavna stani… Do odstavu musi ridic shodit tykadla, zajet tam, nahodit tykadla… sjezdove vyhybky uz jsou,… Dalsi lahudkou je U krize, kde se trolej nevejde pod most, ale tramvajova kupodivu ano, mozna stalo za to, nechat tolejbus na tramvajove trati a zavesit trolej hned vedle, kdyz uz tam jedna je,… Tudiz pred mostem zpomalit, shodit tykadla, a na dalsi zastavce na znameni je opet nahodit, coz uz jsem v provozu videl, ze to ridic neudelal a jel ten krpal na baterie, tedy i nizsi vykon… Nepochopitelne je preruseni troleji mezi Proseckou a Letnany, nedava to… Číst vice »
U kříže to komentoval to p. Šurovský, že novostavba musí být podle norem, a podle norem se to tam nevejde. Všechna hanba padá na hlavu těm, kdo nechali Zenklovu rekonstruovat tak jak je. Nezahloubení, zmenšení poloměru odbočení do Prosecké, včetně toho zrušení pruhu pro auta u tramvajových kolejí ve prospěch parkování.
Další taková hanba nastane v Jandově ulici, kde se při nynější reko nádraží nezvedl most. Také tam má vést trolejbusová stopa.
No, podle norem tedy nevyhovuje ani tram. trolej, ale presto tam je i po rekonstrukci… Mate pravdu v tom, ze je trolejbusova trat novostavbou, tudiz by to normu nesplnovalo, pokud je tedy norma zavazna, a ne doporucena… druha vec je pak co presne v te norme je specifikovano, nezda se mi, ze by nesla udelat vyjimka v souvislosti se stejnym resenim tram. trati…
Z výše uvedeného dává smysl akorát ten most, kde by trolej bla tak nízko, že by ji strhávali ti, kteří se předtím sice sotva ale vešli (vč. hasičů).
To me napadlo jako prvni, proto si myslim, ze slo nechat trolejbusy jezdiot po tram. kolejich a trolej natahnout blize k ni. Jako je to na Palmovce…
Jinak, troleje mezi Prosekem a Letňany jsou součástí elektrifikace linky 375. Těžko říct proč.
Alespon se ten usek propoji…
Já to osobně porovnávám se Zlínem, ale u něj je pravda, že tam trolejbusová doprava je údajně hodně používaná (oproti jiným městům).
Brno je zas dobré pro srovnání kombinovaného provozu tramvají a trolejbusů.
50 % trolejí? A není to málo, Antone Pavloviči?