egoe-plus
Infrastruktura Železnice

Tříměsíční výluka v podhůří Jizerských hor končí, vlaky se vrací do údolí Kamenice

Motorové vozy 854 v Železném Brodě. Foto: Michal Chrást
Motorové vozy 854 v Železném Brodě. Foto: Michal Chrást

Na trať ze Železného Brodu do Tanvaldu se od sobotního podvečera po třech měsících vrátí pravidelný provoz. Dva týdny budou ještě na trati jezdit České dráhy, od 15. prosince bude na tomto úseku provoz zajišťovat Arriva vlaky.

Podle jízdního řádu vyjede jako první na trať osobní vlak s odjezdem ze Železného Brodu v 17:01. Ke slavnostnímu otevření má dojít v pondělí. Šlo o letos největší stavební akci Správy železniční dopravní cesty v Libereckém kraji.

SŽDC za opravu zaplatila sdružení firem ŽeBroTa, ve kterém je Hrochostroj, Chládek a Tintěra Pardubice,  GJW Praha a N+N – Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice, celkem 381 milionů korun.

Trať vedoucí údolím řeky Kamenice byla dlouhodobě ve velmi špatném stavu. Oprava má zkrátit dobu jízdy o tři až čtyři minuty, vlaky na sebe nově nebudou muset čekat ve Velkých Hamrech. Šlo o kompletní opravu celého svršku včetně oprav sedmi mostů, sedmi propustků a jedné opěrné zdi. Došlo také k opravě šesti přejezdů.

Na trati je dnes maximální rychlost 60 kilometrů v hodině, 600 metrů před Tanvaldem se jezdí jen třicítkou.  „Provozní stav tratě je úměrný stáří tratě,“ napsala SŽDC do zadávací dokumentace. Poslední větší oprava proběhla na konci osmdesátých let minulého století.

Součástí stavby byla i výstavba zábran pro vstup do kolejiště mezi Velkými Hamry a Tanvaldem. Má jít o 1,1 metru vysoké bariéry ze silničních betonových svodidel. Došlo k úpravě zastávek Spálov, Jesenný, Návarov a opravě nástupišť ve Velkých Hamrech.

Sedmnáct kilometrů dlouhá trať prochází náročným terénem, je na ní 16 mostů, 41 propustků a dva tunely. Oprava se týká jen části z nich. Na trati se stala v roce 1990 jedna z nejtragičtějších nehod za posledních třicet let, kdy došlo ke srážce motorového osobního vlaku s nákladním vlakem a zahynulo 14 lidí.

SŽDC už dříve odmítla, že by trať začala opravovat kvůli příchodu nového dopravce, společnosti Arriva. Ta vyhrála poptávkové řízení na rychlíky z Prahy i osobní vlaky v objednávce Libereckého kraje. Část vlaků z Plav do Tanvaldu a dál do Liberce budou dál zajišťovat České dráhy.

Dopravu v regionu komplikovaly ještě opravy na trati ze Smržovky do Josefova Dolu a v Desné, ty byly dokončeny již dříve.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Divočák

proč zrovna z Plavů bude obsluha ČD? Není tam náhodou JEDNOKOLEJNÝ provoz?

Divočák

díky, tedy žádná návaznost na druhého dopravce, jen posílení spojů pro cestující z Plavů a Hamrů směr krajské město, sympatické gesto

pozorovatel

Zkuste se tam někdy zajet podívat, abyste to pochopil „na vlastní oči“: mezi Tanvaldem a Plavy je údolí Kamenice osídlené téměř souvisle, tak tam vlak může fungovat i jako jakási „venkovská MHD“, ale dál až do Spálova (a tedy fakticky až do Železného Brodu) je údolí dost „divoké“ (vy Divočáku!),hluboké a dost pusté (spíše pro turisty, výletníky a trampy-vandráky), takže tam ta řidší vlaková doprava s přípoji v Tanvaldu a v Železném Brodu stačí, protože většina obcí, byť se podle nich jmenují zastávky vlaku (pokud už nebyly zrušeny) leží nahoře a jezdí do nich autobusy, takže vlak už pro ně… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jojo, kdysi dráha vozila uhlí, dnes teče zemní plyn potrubím.

pozorovatel

„proč zrovna z Plavů bude obsluha ČD? Není tam náhodou JEDNOKOLEJNÝ provoz?“
Možná i proto, aby se místní dostali do Jablonce nad Nisou a Liberce sndno i na jízdenky ČD a se slevami ČD (= In-karty všech druhů) – navíc jde jen o pracovní dny mimo vánočních prázdnin ráno a dopoledne, takže asi jde především o cesty žáků a studentů do škol, a také starších lidí k lékařům a na nákupy a zpět domů.

Vít Jůza

Já vidím na výlukovém jízdním řádu první vlak 17:01 ze Železného Brodu …

Karel

Mělo by to být tak, jelikož výluka končí ofiko v 16:50, první rychlík, který není nahrazen autobusy, pak vyjíždí v 17:50 z Tanvaldu.