Tři procenta trhu. O auta se spalovacími motory není v Norsku zájem, ukazují poslední data

Elektromobily Tesla S v Norsku. Foto: Norsk Elbilforening / Wikimedia CommonsElektromobily Tesla S v Norsku. Foto: Norsk Elbilforening / Wikimedia Commons

Čtyři z pěti prodaných nových aut v Norsku jsou auta jen na baterie.

Odebírat
Upozornit na
guest
111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gouda

Samozřejmě nebudou muset nikdy řešit extrémně nákladnou externalitu – nakládání se starými bateriemi s garantovaným obřím množstvím toxického odpadu. To se bude dělat v „chudých“ zemích, a typický aktivista i řadový arogantní Nor to budou úspěšně ignorovat.

haxor

Můžete to prosím rozepsat? Jaký toxický odpad máte na mysli? Kde najdu infromace o tom, že Norsko nehodlá použité baterie recyklovat, ale vyvážet je jako odpoad do zemí třetího světa? Děkuji

V.N.

To, že baterie představují toxický odpad, který vznikne jak při recyklaci, tak i při likvidaci již nerecyklovatelných bateriií, to je fakt.

Y.K.

Kolik přesně a jakého typu přesně toxického odpadu máte na mysli? Co přesně zbyde toxického po recyklaci? Je toho více nebo méně nebo stejně jako toxického odpadu z ropy (a jejího pálení)?

Je samozřejmé, že baterie nerostou na stromech, ale tohle střílení od boku je iritující a vždy to má složitý kontext (že spalování ropy uvolňuje do vzduchu toxické prvky ve fantastickém množství), nehledě na to, že si lidi nějak nedělají moc starostí s chemicky stejnými bateriemi v mobilech, počítačích, sluchátkách a já nevím jakém milionu věcí.

Jirka

A jste si jistý, že ta ropa není surovina pro výrobu chemie do baterií? Ptám se, protože to sám nevím

Tomáš R.

Jojo, zatímco benzín a nafta vznikají přirozeným kvašením pramenité vody a těžba, doprava, zpracování ropy, likvidace ropných produktů nebo ropných havárií šíří do krajiny a ovzduší lehkou vůni šeříku.

Adam

Ta infrastruktura udělá hodně. Loni v květnu/červnu jsme si s přítelkyní v Norsku na týden pronajali malej elektrickej van (Nissan e-NV200 v první verzi z roku 2014 se 170 km dojezdem) a nebyl problém si s tím projet oblast Bergenu a okolí, s velkými výškovými rozdíly. Jezdí se tam pravda pomalu (úzké silnice, prudké zatáčky, strmé kopce), na druhou stranu do kopce to žralo energie hodně, ale z kopců naopak velmi dobře fungovala rekuperace. Skoro každý den jedna zastávka na dobití baterie, které jsme dělali tak jako tak i bez nutnosti nabíjet. Mýto i trajekty oproti spalovákům za poloviční ceny,… Číst vice »

none

Clanek o elektroautech v zemi, kde je s podivem, ze se stale nejezdi na drevoplyn…

XXyy

A pořád dokola, články o neobjektivních statistikách nuceného prodeje elektromobilů. Pojďme to udělat obráceně – dejme dotace na spalovací auta a vysoké daně na elektromobily a uvidíte, jak budou oblíbené. Pořád budou politické tlaky několika nadřazených skupin politiků ovládat společenství lidí v jakémkoli režimu. Ale smrtelní jsme všichni nebojte se, i politici, zubatou si nekoupíte.

Marek

Kdybys alespoň trochu cestoval, tak zjistíš, že si Norové nekupují auta na baterie jen kvůli ekologii či dotacím (které jsou již omezené), ale také kvůli hluku. Norská města jsou až nepopsatelně tichá a klidná. Celkově je kultura na silnici naprosto odlišná od českých, kde uhání jeden zamindrákovaný pošuk v jedničkové oktávce vedle druhého.

Tomáš R.

Naprosto přesně jste to vystihl. Já byl v Norsku letos poprvé, autem jsem tam najel jen asi 500 km a je to naprosto jiný vesmír. Klid, tolerance, ohleduplnost, všichni jedou dle rychlostních limitů, takže je to neuvěřitelně plynulé a pohodové. Balzám na nervy.

jva

Jo. A na dotace vydělávají prodejem ropy a plynu. Takže klasické ekologické=smrdí to jinde (a v globálu emisí neubude).

mark56156

takže jim tedy závidíme, že nám to tu smrdí a jim ne nebo furt ještě nadšeně zachraňujeme spalováky ? 🙂

superhero

Akorát, že hluk je spjatý spíš s rychlostí než typem motoru. Od cca 30km/h už převažuje aerodynamický hluk nad hlukem motoru. Pojďme se tedy spíš zaměřit na tu kulturu na silnici. Je to narozdíl od výměny pohonu (skoro) zadarmo.

Air Traveller

Hele, není to tak … ono kdyz mas hodne aut, tak i ty motory na volnobech jsou slyset.

Loni na podzim v new yorku, kde elektroaut a hybridu je docela dost, jsem si uvedomil, jak moc je to tiché.

mark56156

není pravda, jel jste v tom vůbec někdy ? … že vnímáte hluk proudícího vzduchu v rychlosti řekněme nad 100kmh je samozřejmě pravda i u BEV ale tam je to to jediné co vnímáte a proto si vduchu všimnete víc, jinak nic nemlátí, volat nevibruje, nic nevrčí, pustíte si do toho vážnou hudbu a jste jako na procházce v mírném vánku. To se vůbec nedá srovnat … spalováky dělají příšerný kravál v každé rychlosti když odmyslím ten smrad.

mark56156

kulturu na silnici vám změní až nástup autonomního řízení, tím odříznete všechny ty vystresované opice za volanty které myslí jen na to jak předjet toho co překračuje povolenou rychlost jenom o 5kmh

Twix

Opravdu už od 30 km/h? Při té rychlosti vůbec vzniká nějaký aerodynamický hluk? V městském provozu je hlukový rozdíl mezi elektromobilem a spalovákem patrný ihned.

mgr.pavel

Tak ony spalovací motory mají nepřímé dotace. Negativní externality z jejich provozu neplatí provozovatel, ale stát.

Tomáš R.

Mě by hrozně zajímalo, jak by v naší kotlince vypadala debata na téma přechodu od koňských potahů ke spalovacím motorům, kdyby v té době existovala média a sociální sítě v dnešní podobě.
„To je prostě naprostý nesmysl, to byste potřebovalii táááákovouhle rouru, obří rafinerie a tisíce benzínek, abyste všechna ta auta nakrmili, to nikdy nemůže fungovat.“

Air Traveller

jisty rozdil mezi temito dvema “udalostmi” je treba v tom, ze prechod od potahu k autum byl celkem prirozeny a samovolny proces, takze infrastruktura a pocet aut se zvedaly vicemene ruku v ruce.

U prechodu k elekteomobilite je to ale malinko jinak, kdy sice stat tlaci elektroauta “na sílu”, ale na infrastrukturu s tom spojenou se kasle a ta bezi az v zavesu.

mgr.pavel

A proč na to český stát kašle?

Protože je populistický a myslí výfukem.

Vážně by mnme zajímalo, proč český stát nemůže podporovat infrastrukturu dobíjecích stanic podobně, jako třeba v Norsku.

Nose Peak

Jo. Jasně. Sudetenländische Treibstoffwerke AG, alias litvínovská rafinérka, vznikla úplně tržně přirozeně. A ropovod Družba nám taky postavila neviditelná ruka trhu…

kix

český stát, že kašle na infra? Dyť tu máme nabíječek mraky na to jak málo tu je EV.. https://fdrive.cz/clanky/v-cesku-mame-jednu-verejnou-nabijecku-na-pet-elektromobilu-12810

Honzas

Zase kecáte nesmysly, v době když se zaváděli spalovací motory tak existovaly elektromobily. Ovšem největší měrou se v dopravě využíval parní stroj ale co je nejdůležitější, v té době, to je před více jak 120 lety, neexistovaly dotace. Žádný stát na světě se nepodílel finančními dotacemi na Prosazování spalovacích motorů.

superhero

V té době to ještě byly spíš oligarchické struktury než stát.

průměrný nevolič

Ano, to tak bývá, když vám někdo přijde odprezentovat vynález, který uveze třikrát víc nákladu třikrát vyšší rychlostí do třikrát větší vzdálenosti. Jsme totiž všichni debilové.

A totéž je případ bateriových aut, samé výhody a sociální jistoty.

none

Nijak, bylo by mnohem min lidi, protoze by je zabijela spousta nemoci, Treba takove nestovice… Byt v te dobe internet, jsou tu mezi nami spolu s bojovniky proti ockovani, ktere zabiji.

Gunduľ neubiješ

Ale to víme zcela přesně z doby budování železnic a zavádění parních lokomotiv. Bylo to přesně takové. Těch záznamů jsou hromady, včetně toho, že krávy přestanou dojít a dívky rodit, že vlakem nelze jet rychleji než 42 km/h a podobně. A stejně tak je to vidět v mapách, jak musela železnice ty nejzabedněnější zpátečníky stejně obejít. A do Chrudimi posíláme hezkou písničku a perníček.

superhero

No problém je v tom, že to fakt dlouhodobě fungovat nebude. Akorát si to část společnosti pořád ještě není ochotna přiznat, protože externality s tím spojené sanuje stát z daní. Zajímavý účet na vrub státu jsou ostravské laguny po bývalém Ostramu. Ještě chvíli potrvá než to lidem dojde i v Kralupech a Litvínově, že je čeká podobný osud.

Pajin

V červnu jsem byl na severu, a je tam opravdu elektroaut dost. Půjčovna neměla nic než hybrida. Tromso – Nordcapp a zpět 1400km za 3,8L/100km eliminuje vyšší cenu benzínu.
Po celé cestě byly nabíječky neviditelné, ale pokud jsme zastavili
a hledali, dalo se najít. Při použití aplikace by se cesta asi dala pořešit přískokama vpřed i čistým elektromobilem.
Daleko větší zážitek je mládež (okolo 16 let) masově se pohybující v pidiautech nebo na čtyřkolkách s „nasazovací“ kapotou a cyklisté ( 12 – 70 let ) s jointem v puse a mobilem v obou rukách )

Pajin

Nabíječky jsme hledali z hecu. Naše auto nebylo plug in )

Tomáš R.

Já jezdil po Norsku půjčeným Fordem Kuga, který sice byl plug-in, ale nenabíjel jsem ho, jel jsem čistě na benzín. Přestože cesta vedla přes hory, tak díky rekuperaci a neuvěřitelně plynulému a klidnému provozu, tohleto celkem velké auto žralo 4,5 litru.

moje jméno

A celý tento eko-nesmysl financují prodejem ropy a plynu. To nevymyslíš…

David

Oni mají i stabilní nadbytek levné elektřiny

PetrD

Ale hlavně vše OZE elektřina. Vodní 92%, větrná 6%.

PetrD

Kdyby tu ropu a plyn nevyváželi, tak se se světovou cenou ropy (nebo svetovou spotřebou)vůbec nic nestane. U plynu by se v Evropě zvedla cena, kdyby ji Norsko netěžilo.

Nose Peak

Norsko je bohatý právě proto, že tu ropu draze prodává různým křovákům, kteří ji potom lejou do pojízdnejch kamen. To víte, křováci…

Tom

Na druhou stranu Vám za peníze jejich daňových poplatníků testují novou technologii a její nasazení v masovém měřítku.

David Peca

A je to pořád trh, pokud se to zakáže? 🙂

Xaver

Ne není. Je to samozřejmě komunismus jako řemen. To jste chtěl slyšet? 😉

peter

No, pokial extremen zdanim jeden produkt a poskytnem vyhody druhemu produktu da sa to este nazvat trhom ?

Nori uvalili prihlasovaniu CO2 dan – brala sa do uvahy produkcia CO2, NOx a hnotnost vozidla. EV nic take neplatili.
Z EV sa neplatila 25% DPH.
EV neplatili ziadne cestne dane.
EV maju zlavu na zpoplatnenych cestach.
EV mali zlavu pri preprava trajektami.
EV mali znizenu dan pri firemnych vozidla
EV pri leasingoch mali odpustenu 25% DPH.
EV moznost vyuzivat vyhradene autobusove pruhy
EV mali zadarmo parkovnie

Xaver

Takovéhle „pokřivování“ trhu je ale docela běžné v různých segmentech. Úplně volný trh bez regulací je v podstatě utopie. To si nakonec uvědomoval už i Adam Smith, který tu známou hlášku o neviditelné ruce trhu zavedl.

Mengo

Presne tak jak pisete. Zil jsem v Norsku a reci vyletniku jak si uzivali el auto pri slunicku v lete jsou fakt k smichu. Zkuste jezdit od podzimu do jara od Osla na sever kde muzete kdykoliv zustat stat kvuli snehu nekde. A pak vam bude vase el auto na dve veci. Masirka od statu na lidi aby kupovali el auta je vyrazna. A az budou chybet penize v rozpoctu tak zacnou vsechny vyhody osekavat postupne. A ta elektrina uz davno neni jen z prehrad ale z uhli z Nemecka a z Anglie. Protoze pravicova vlada uzavrela vyhodne smlouvy tak… Číst vice »

nekdo

Parní auta taky nikdo nikdy nezakázal a jejich prodeje U NÁS jsou zcela marginální…

Joe

Mno, a to je právě ono. Lidi si na to přišli sami, že to je pokrok. Kdežto nyní je jim ten pokrok vysloveně cpán a skoro až nařizován.

vlachjan

Ono to „prosazování“ elektromobilů má i hlubší strategický smysl: Nákupem hydrokarbonů jsme závislí z velké části na mimoevropských dodavatelích, značná část z nichž, včetně těch jenž přímo stanovují cenu ropy, má zálibu v podpoře relativně nesnášenlivé větve islámu, jež pak produkuje různé celkem nefajn skupiny, jenž mají tendenci ohrožovat onen způsob života na který jsme tady celkem zvyklí. Nicméně s Vámi zcela souhlasím v tom, že cpát lidem elektromobilitu formou daňových úlev nebo dokonce dotací na pořízení vozidla je naprosto příšerný nápad. Pokud chtějí evropské státy na elektromobilitu přejít, pak je zcela nutné začít pracovat na levné a dostupné elektřině.… Číst vice »

mark56156

to je samozřejmě důležitý strategický prvek … .je jasné že elektřinu umíme bezpočtem cest vyrábět přímo na domácí půdě a prakticky kdekoliv si jen usmyslíte. Ta závislost na totalitních režimech sedících na ložiscích ropy je vlastně zcela zbytečná.

mark56156

nenařizuje vám nikdo nic, nebuďte nervní z toho že existuje nějaká dotace BEV za kterou jsou naprosto racionální ekologické, zdravotní a bezpečnostní motivace – to je politika. Pokud budete chtít za každou cenu spalovat tak spalujte dál, jen prostě nečekejte, že se vám na nákladech na společnou infrastrukturu, logistiku a zpracování související s pohonnými hmotami bude v budoucnu skládat stejný počet nadšenců i za deset let … většina tou dobou prostě jen píchne káru do zásuvky doma v garáži, pod pergolu s fotovoltaikou, na parkovišti zaměstnavatele atp protože je to prostě ve finále komfortnější po všech stránkách.

David Peca

To byla evoluce.

Tom

Ona povinná školní docházka taky nepřevládla na základě svobodné soutěže v tom, jak se bude využívat volný čas, ale tak nějak se akceptuje, že to je pro společnost přínosnější než dětská práce na poli. Stejně tak nechat elektronobilismu “volný průběh” nemusí být taková výhra, jak se spoustě lidem zdá – pokud by EU jela na spalovácích a Čína, která nějakým sentimentem vůči benzínu rozhodně netrpí, naučila v mezičase dělat levná elektroauta s dobrým dojezdem a za rozumnou cenu, tak by taky mohl nastat dost dobrý masakr evropského autoprůmyslu. Neříkám, že je tlačení elektroaut bez rizika a důvody zatím jsou zcela… Číst vice »

mimochodem

Cimpak je zpusoben takovy dramaticky rozdil mezi Norskem (pretrvavajici popravka po BEV bez ohledu na snizeni dotaci) a Nemeckem (propad BEV od osekani dotaci zatim nenasel dno)?

Ze by ten vtip spocival v extra zdaneni spalovaku?

Tak o jakem „trhu“ je rec?

Hoermalmeister

Tak v Neměcku dostanete za firemní dieslový zweitwagen bonus, tak proč byste kupoval baterky

kix

jaký bonus?

Nose Peak

Nory neživí autoprůmysl. Prostě si koupí co chcou…Němec si musí koupit německý auto. A německý elektroauto stojí za …

mark56156

na tom něco je, ne že by němec musel ale chtě nechtě jsou tam velmi silné lobbistické tlaky které cílí na politiku i na ohýbání postoje veřejnosti, kterým v tom norsku jako tady a v německu zřejmě nikdo nečelí. Není zájem takový tlak vytvářet a o to snáze se prosazují výhody pro majitele BEV v běžném provozu.

Jan

Nakonec se ukáže, že ty nekonečné diskuse o zákazu *nových* aut se spalovacím motorem od roku 20?? byly úplně zbytečné, protože to za 10 let stejně už pořádně nikdo kupovat nebude. I bez zákazu ten podíl klesne na zanedbatelné jednotky procent.

Frantisek

Me osobne prekvapilo za kolik jsou ted novy a dobry EV jako Ioning 5/6, Kia EV6/EV9 … to je vysoce konkurece schopne proti spalovakum. Osobne, uz bych z hybridu sel rovnou do EV, stoji to stejne.

Navic ceny paliv pujdou asi hlavne nahoru, kdyz to nabijeni z FVE me porad nic moc stat nebude.

mark56156

ten pojem NIC MOC je velmi výstižný, speciálně na spotových cenách kde cena dobíjení skutečně osciluje mezi nic a moc a vy si můžete snadno naplánovat dobíjení na časy kdy je to spíš NIC

V.N.

Všechno záleží na tom, kam půjde vývoj baterií , jakým tempem bude vznikat dobíjecí infrastruktura a kolik elektřiny bude vůbec k dispozici. Toto jsou tři klíčové oblasti nutné pro rozjezd elektromobility.
Aby se elektromobily prodávaly v masovém měřítku, musí z nich být stejně praktická auta , jakou jsou auta se spalovacím motorem. Tj. nabíjení 5 minut, dojezd na jedno nabití více než 700 km a nabíječky na každém rohu…

Peter

Skute4ně potřebujete dojezd 700 km bez zastavení? Abyste s tím jel jednou ročně do Chorvatska?
Podle mne bohatě postačí, když bude tolik nabíječek, jako je už dnes třeba v Holandsku a auto bude stejně praktické alespoň pro ty, co můžou nabíjet doma.

Lukáš

Pokud by nabijeni trvalo 5-10 min a nebyly by fronty na nabijecky, tak mne odobne by vubec nevadil dojezd do 400 km.

V.N.

Ano , chci dojezd 700 km. Protože nechci trávit permanentně čas někde na nabíječkách.

David

A víte, že u toho nabíjeného auta nemusíte po celou tu dobu stát a můžete si zajít i na záchod, nakoupit a nebo na kafe?

Nebo jste jeden z těch borců co vozí LC70 vakcíny po Africe pro lékaře bez hranic? V každé diskuzi pod EV se nějací najdou…

XXyy

Ty jo, tak to asi dostanete infarkt, bude přežranej a na ten hajzlík už to půjde samo, to je fakt.

peter

Pod kazdou diskusiou ohladne EV, sa najde majitel EV, ktory kazdych 150 km chodi na obed, dava si kavicku a stravi na nabijacke pol hodinu.

Ked niekde skoncim o 11 vnoci a domov to mam 3 hodiny autom, tak sa mi fakt nechce po ceste dalsiu pol hodiny kavickovat, aby som vobec dorazil domov.

kix

většině lidí by se nechtělo v 11 večer jezdit 3h autem domů…krom toho, to není nic co by to ev nezvládlo na jeden zátah..

peter

Idete napr. na koncert, idete na hokejovy zapas na MS. Vsetko som mal v dosahu 3 hodin autom a koncili tak po 10 vecer.

Pred par dnami som videl 300 km jazdu s BMW I3 na jeden zatah. No len fakt nechcem ist po dialnici 80 km/h a v aute nekurit, len aby som sa dostal domov.

none

Nekdo to auto proste nechce. To je normalni.

V.N.

Já nechci chodit pořád na záchod, já nechci kafe. Já chci co nejrychleji natankovat/nabít a rychle pryč.

kix

na záchod se chodit jaksi musí..ale každý odpůrce EV jezdí s plínkou, já chápu..

Frantisek

tech 700km jedete bez zastavy a curate do lahve? Berete si kvuli tomu takovy ty s tim sirsim hrdlem a nebo mate nejaky trik na ty s tim normalnim?

Mower

On každý není prostatik, nebo nemá potřebu vychlastat litr sójového latté. Také mi jeden podobný pomatenec doporučoval, abych si během nabíjení zasportoval, to je, při cestě na jednání v obleku, opravdu ideální. Jinak elektro ve městě může být skvělé, ale pro mé soukromé potřeby a mé podnikání nepoužitelné. Nechte to na každém, ať si vyhodnotí, co mu vyhovuje.

none

Zalezi, jak se domluvime s Cinou. To je vse…
https://www.lidovky.cz/byznys/evropske-automobilky-cinsti-vyrobci-ohrozeni-cina-byd-volkswagen.A240729_085513_ln_ekonomika_lsva
Oni to sem budou cpat horem, dolem. Jelikoz planuji dopredu, vcas si koupili staty s dulezityma surovinama.

Joe

Nebude z vlastního přesvědčení? A nebo nebude protože nebude smět? Celkem rozdíl.

mark56156

tak přijde na to zda se bavíme o zákazu jak jej vnímají ti co si zpřísňování emisních norem hodili do grafu a určili rok kdy nebude možné prodat další spalovací motor nebo o zákazu kde je přímo uvedena tecnologie a přímo zmíněn zákaz 🙂 to první zbytečné rozhodně není to druhé jistě ano, ale tak ten zákaz ani nikdy nebyl koncipován.

Prngr

Tak zájem by byl, ale ty daně jsou děsně vysoké

cbtrk

I bez znezvýhodnění spalovacích aut tam EV dává smysl, v Norsku jsou nízké ceny el. energie, takže i provozně je EV o dost výhodnější.

Avoda

Daně na co?

moje jméno

Na vlastnictví spalováku.

mark56156

to je dost nepřesné označení … pokud se bavíme o norsku jsou to konkrétně registrační daň (ta se odvíjí od hmotnosti, výkonu ale i emisí co2), dále roční silniční daň (kterou mají elektroauta nižší), DPH (která je u elektroaut odpuštěna), poplatky za vjezd do bezemisní zóny v řadě měst, daně uvalené na prodej samotného paliva samozřejmě.

Liposh

Divím se, že Norové tak málo věří hybridům. Nebo to už není zvýhodněné? Celoelektro auto v tuhle chvíli (2024) ještě není vhodné řešení.

Y.K.

Proč by plné EV nebylo vhodné? Je to otzáka infrastruktury. U nás zatím není úplně vhodné, protože není rozvinutá síť pro nabíjení (a rychlonabíjet při občasné dlouhé cestě), to je celé. Když EV kupují, tak to zjevně vhodné je.

Liposh

Elektromobil je slepá ulička. Pamatuji si, jak jsem v roce 2000 četl článek od nějakého odborníka, který říkal, že nahradit spalovací motory v autech elektromotory je relativně jednoduché ale nic to neřeší. Až teprve budou hybridy Vodík – Elektro, nebo pohon jen Vodík, pak je to udržitelný směr.

Jiří Kocurek

„Jen vodík“ má být spalování v pístovém motoru?

… elektromobily normálně fungují, jen jsou na něco vhodné více (po městě) a na něco méně (dálky). Trolejbus vs dálkový autobus to ukazuje myslím dostatečně. Podobně je to v bateriové trakci.

cbtrk

Jak budete získávat vodík, aby to dávalo smysl?!

Xaver

Ano, v r. 2000 takový článek možná ještě dával smysl. Dnes jsme o čtvrt století dál 😉

Dejf

to jsem už před válkou probíral s naším okresním hejtmanem….

Y.K.

Jó, v roce 2000 byl celkem hype kolem vodíku. Dnes, když to reálně hrozí, do toho vstupuje příšerná ekonomika a neefektivita vodíku. A naopak nebyly rozvinuté Li-něco baterie dnešních možností, ty se teprve opatrně se začínaly probojovávat do elektronky, myšleno masový rozvoj a vylepšování technologie.

none

Dokud nejsou teleporty, je vsechno spatny.

Jiří Kocurek

Mají na to vysoké dotace, takže se jim elektromobil ekonomicky vyplatí, ikdyž nemají možnost nabíjet doma.

Na dotace mají, jsou největším těžařem ropy v Evropě, 75 % exportu Norska v roce 2022 činily ropné produkty.
https://oec.world/en/profile/country/nor#historical-data

Prngr

Je to pro ně vhodné jen kvůli daním a poplatkům

V. F.

Tady pan Lipoš zná Norsko jako málokdo. Narodil se tam a prožil tam celý život, proto může zodpovědně odsoudit 90% tamních obyvatel, kteří jezdí elektromobily i skoro celý zbytek těch 10%, kteří mají hybridy za to, že využívají tato auta, byť je to pro ně momentálně velmi nevhodné. Tak prosím zdejší komentující, aby respektovali názor odborníka v dané oblasti 😀

Prngr

Není problém dát na pivo v ČR takové daně, že ho taky nikdo nebude kupovat …
Ten trh je tam zcela pokřivený

Avoda

Norové v naprosté většině případů jezdí „kolem komína“. A na to hybrid nevyužijete.
Ty vzdálenosti (a např. díky nutnosti používat trajekty) i cestovní časy jsou tak šílené, že se všude létá. Když potom jedou na dovolenou, půjčí si kamper.
Neznal jsem nikoho, kdy by z Trondheimu jel do Osla autem. A opačně. Včetně mého šéfa, který to létal 1-2x měsíčně.

Šalina na Špilas

Potvrzuji. Letadlo se mezi Oslem a Trondheimem bere jako klasická věc, znal jsem lidi, kteří část týdne pracovali v Oslu a část v Trondheimu a běžně létali. Auto je v Norsku last mile prostředek, navíc v horách se nedá ani po dálnici (=širší česká jednička) jet příliš rychle, neustále se to klikatí.

peter

Wau, ta trasa je len nejakych 491 km autom. Na Slovensku je trasa Kosice – Bratislava nejakych 440 – 450 km a je uplne normalne, robit tu cestu autom.

Gunduľ neubiješ

No a přesně tak se pozná od sebe zaostala východní džamahírije a rozvinutá země. V civilizaci je na těch 451 km rychlovlak, nebo letadlo, podle hustoty osídlení, velikosti koncových bodů a geografie. V banánové republice všichni chrochtaji blahem, že můžou dlouhé hodiny sedět ve smradlavém autě a myslí si, že je to symbol statusu.

kix

hybrid je kravina..max pro specifické využití, ale v principu je to kravina..

mark56156

spíš jim to už nedává smysl, s hybridem na tu pidi baterku nikam nedojedete, tankovat benzín do toho musíte tak jako tak. Čemu na tom chcete věřít, je to jen přechodné stadium pro ty co se bojí přejít na BEV rovnou.

Fandík

Při jejich cenách pohonných hmot se nelze divit a řekl bych, že jim ty vozidla závidím. Sám bych chtěl osobně elektromobil. Jen mě spíš zajímá, zda je jejich sít připravená na tolik vozidel 🙂

BND30

Norsko je bohaté na zdroje elektřiny a to po celém svém území. Všude jsou vodnaté řeky. Podíl elektromobilů mne letos na jejich silnicích překvapil, je jich tam opravdu velice významné množství. Všude je spousta nabíječek, a to i v kempech.
(nesouvisející obsah smazán)

Pedro72

Aneb jak dostat jeden a ten samý off topic do každé diskuze 😀

Prngr

Po celém území ne.
Na severu je elektřina levnější než na jihu

BND30

Tak oni obecně sever hodně dotují, aby jim tam lidé zůstali.

Avoda

Průměrná čistá mzda v ČR je někde na úrovni 33.000 Kč. Benzín stojí kolem 38 Kč. V Norsku je průměrná čistá mzda podobná, cca 32.000 NOK. Benzín tam ale stojí 22 NOK. Kontrolní otázka: kde je benzín dražší? V Norsku nebo v Česku? Žil a pracoval jsem tam roky. Mýtus o „drahém Norsku“ je mýtus turisty. Pro tamního člověka bylo vše vždy v porovnání na paritu kupní síly levnější než v ČR. Jinými slovy, na litr mléka, litr benzínu, mraženou pizzu, nové kalhoty nebo i nový dům jste tam pracoval kratší dobu, než na stejné věci musel pracovat někdo zde.… Číst vice »

dizgrafy

Gratuluji, objevil jste Ameriku. Neznám nikoho, kdo by si myslel, že Nor má nižší kupní sílu než Čech. Tím „mýtem o drahém Norsku“ se samozřejmě rozumí to, že je tam draho pro cizince, kteří přijíždějí ze zemí s nižší cenovou hladinou…

Avoda

Tak pan Fandík si to evidentně myslí. A rozhodně není sám.

Před lety jsem o tom vedl debatu na foru ceskedalnice s tamním Všeználkem s nickem Dalničiar. Který byl v Oslu několikrát na kongresu a znal Nory, kteří před tamní drahotou utekli, např. do Singapuru.
Prostě on měl Pravdu a nenechal si ten nesmysl vymluvit, že na litr mléka vydělává Nor v Norsku déle než Čech v Česku. Díky němu jsem tam přestal přispívat a už tam vůbec nechodím.

Xaver

Přesně tak. Komentář zcela zbytečný.

Lukáš

V 1. čtvrtletí 2024 činila průměrná hrubá měsíční nominální mzda 43 941 Kč.

Zdroj: Český statistický úřad

none

Zvu te na obed. Ja si dam dva stejky, ty sodovku. Bude ti ten jeden stacit? 😀