Tři procenta trhu. O auta se spalovacími motory není v Norsku zájem, ukazují poslední data

Elektromobily Tesla S v Norsku. Foto: Norsk Elbilforening / Wikimedia CommonsElektromobily Tesla S v Norsku. Foto: Norsk Elbilforening / Wikimedia Commons

Čtyři z pěti prodaných nových aut v Norsku jsou auta jen na baterie.

Prodeje nových elektromobilů v Norsku dosáhly za první pololetí letošního roku nového rekordu v podílu na trhu nových vozidel. I přes výkyvy v některých měsících dosáhl podíl 84 % všech prodejů, když na auta vybavená jen spalovacím motorem připadlo jen 3,7 % všech nových registrací, v červnu pak jen tři procenta.

Vyplývá to z dat Norské silniční federace. Žádná jiná země na světě nemá takový podíl elektromobilů, Norsko chce prodeje aut se spalovacím motorem příští rok zcela zakázat. V praxi k zákazu nemusí ani dojít: kombinace různých podpor pro elektromobily a vyšší zdanění aut se spalovacím motorem přineslo Norsku během desetiletí kompletní proměnu trhu, kdy je nové auto jezdící na benzín či naftu na trhu již spíše raritou a okrajovou nabídkou.

Tříprocentní podíl v přepočtu na čísla znamená, že z více než 17 000 zaregistrovaných vozidel v Norsku za červen jich čistě se spalovacím motorem bylo jen lehce přes 500. Relativně vysoký podíl kolem deseti procent si ještě udržují hybridy.

Norský trh s novými auty prochází letos velkými výkyvy, v dubnu dosáhl podíl bateriových vozidel v registracích již 89 %. Dlouhodobě ale podíl elektromobilů roste: ještě v roce 2020 tvořily jen polovinu trhu. Lídrem trhu je v Norsku dlouhodobě Tesla.

Obliba elektromobilů v Norsku roste, i když vláda již seškrtala některé úlevy pro jejich majitele. Od roku 2023 už se například z dražších modelů odvádí při nákupu DPH.

Tagy BEV Norsko OFV
227 komentářů