Travel Service ovládne ČSA, vykoupí podíl Korean Air i státu

A319, foto: ČSAA319, foto: ČSA

(AKTUALIZOVÁNO/ České aerolinie získají nového majoritního vlastníka. Travel Service se dohodl s Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu

(AKTUALIZOVÁNO/ České aerolinie získají nového majoritního vlastníka. Travel Service se dohodl s Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů, v ČSA bude mít necelých 98%. Vznikne tak silná skupina s více než 60 letadly a bezkonkurenčně největší hráč na Letišti Václava Havla.

Plánovanou transakci, která se má finalizovat dnes, potvrdily serveru Zdopravy.cz dva na sobě nezávislé zdroje. Odpoledne dohodu potvrdila i mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. 44 procent akcií odkupuje Travel Service od Korean Air, 19 procent od státní firmy Prisko.

„Český stát reprezentovaný společností Prisko ještě ale může od smlouvy odstoupit ve lhůtě 5 pracovních dnů po obdržení posledního souhlasu příslušného antimonopolního úřadu v případě, že se tak rozhodne,“ uvedla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

Cíl: dopravce až s 80 letadly

„Společnost Travel Service dlouhodobě usilovala o vstup do Českých aerolinií a svůj zájem vyjádřila již v roce 2009 účastí v privatizačním procesu. Cílem získání majoritního podílu v ČSA je vybudovat silného leteckého dopravce provozujícího flotilu 70 až 80 letadel,“ říká Jiří Šimáně, předseda představenstva Travel Service.

Více k budoucnosti obou firem zatím firma nesdělila. Dá se ale počítat,že vzniká nová silná letecká skupina. Podle Dufkové je tento krok dalším krokem v naplňování dlouhodobé strategie stát se silným evropským leteckým dopravcem fungujícím na bázi koncernu. To by znamenalo, že by vedle sebe existovaly ČSA i Travel Service. Náznaky budování leteckého koncernu ukazuje i nedávná zpráva o akvizici podílu v cateringové firmě Alpha Flight.

Vypořádání prodejních transakcí by mělo proběhnout v horizontu zhruba 3 měsíců poté, co budou uděleny souhlasy příslušných úřadů pro kontrolu hospodářské soutěže v několika zemích.

Korean Air ve firmě končí po čtyřech a půl letech od vstupu. Příchod Korejců v roce 2013 uklidnil zejména věřitele ČSA.

Travel Service se stal největším českým dopravcem už v minulých letech, kdy využil potíží ČSA. Ty přitom ještě v roce 2005 jednaly za dob vedení Jaroslavem Tvrdíkem s majiteli Travel Service o tom, že by soukromého dopravce koupily. Později se ještě spory v době záchrany ČSA z peněz letiště a státní firmy Osinek ještě vyhrotily, Travel Service si stěžoval u Evropské komise. Spory nakonec skončily, firmy začaly spolupracovat a sdílet si některé lety, v roce 2015 Travel Service koupil třetinový podíl v ČSA.

Transakce znamená i posílení čínských investorů na českém a evropském nebi. Čínská skupina CEFC má v Travel Service těsnou minoritu, hlavní slovo má stále skupina Unimex Group Jiřího Šimáněho a Jaromíra Šmejkala společně s šéfem aerolinek Romanem Vikem.

Jako větší skupina budou mít spojené aerolinky lepší vyjednávací pozici například u výrobců letadel. Zatímco Travel Service je dlouhodobě věrný Boeingu, flotila ČSA je postavena na Airbusu a ATR. Travel Service měl v létě k dispozici 49 letadel provozovaných na 12 bázích po Evropě, ČSA 19.

Travel Service loni přepravil 6,7 milionu cestujících, letos čeká ještě větší růst. ČSA letos také rostou, za loňský rok svezly 2,8 milionu cestujících. V Praze mají oba dopravci letos podíl 34% z celkového počtu cestujících. V součtu cestujících za loňský rok jsou obě aerolinky velké zhruba jako Finnair či Air Europa.

 

 

Tagy ČSA Korean Air Travel Service
4 komentáře