Doprava ve městě Metro

Trasa A slaví 40 let, DPP otevře poprvé i spojku na trasu C

Historická souprava metra 81-71 ve stanici Vyšehrad. Foto: DPP
Historická souprava metra 81-71 ve stanici Vyšehrad. Foto: DPP

Cestující na trase A pražského metra čeká o víkendu překvapení v podobě nasazení původních souprav metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) tím oslaví výročí 40 let od zahájení provozu na trase A. Kromě toho nabídne speciální jízdu v noční výluce, během které bude mít veřejnost možnost jet poprvé po spojce mezi trasami A a C.

DPP v neděli od 11:45 do zhruba 15:10 nasadí historické sovětské soupravy 81-71 do běžného provozu mezi stanicemi Dejvická a Náměstí Míru. „Jízdu doprovodí dobové hlášení staničního rozhlasu a i strojvedoucí budou v dobových uniformách,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel DPP s tím, že všem cestujícím budou stačit standardní jízdenky nebo časové kupóny.

Soupravy vyráběné v Mytiščinském strojírenském závodě u Moskvy jezdily na trase A až do roku 2005. V letech 1996 – 2011 proběhla jejich modernizace na typ 81-71M, který je i dnes k vidění na trasách metra A a B.

Zatímco jízdy historickou soupravou jsou už poměrně běžné, DPP si připravil zejména pro fanoušky veřejné dopravy jinou variantu, jak metro poznat: v noci z pátku na sobotu exkluzivní možnost navštívit úsek mezi stanicemi Náměstí Míru a Dejvická v době noční přepravní výluky metra.

Průběh bude odpovídat skutečnému předvečeru zahájení provozu trasy metra A v roce 1978. Začátek akce bude 11. srpna v cca 0:40 ve stanici metra Kačerov. Po projetí Nuselského mostu budou mít návštěvníci unikátní příležitost svézt se po kolejích traťové spojky spojující trasu C s trasou A (v historii pražského metra se tak stane úplně poprvé, kdy tato místa navštíví zástupci z řad veřejnosti – dříve byla jízda po traťových spojkách zapovězena i stranickým delegacím ze SSSR).

Ze stanice Náměstí Míru bude následovat komentář v každé stanici s možností fotografování. Zajímavostí bude i jízda soupravy v nesprávném směru,“ dodává Ladislav Urbánek s tím, že program skončí přibližně ve 3:45 ve stanici metra Kačerov. Detaily o akci jsou na webu DPP

Rozvoj trasy metra A

12. 8. 1978

Leninova – Náměstí Míru
7 stanic: Leninova (Dejvická), Hradčanská, Malostranská, Staroměstská, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru

19. 12. 1980

Náměstí Míru – Želivského
3 stanice: Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského

17. 10. 1985

Želivského – Depo Hostivař
zahájen provoz depa Hostivař (v úseku Strašnická – Depo Hostivař jen levý traťový tunel, pouze manipulační provoz bez cestujících)

11. 7. 1987

do provozu uvedena stanice metra Strašnická
nový úsek s cestujícími Želivského – Strašnická

4. 7. 1990

do provozu uvedena stanice metra Skalka
nový úsek s cestujícími Strašnická – Skalka

26. 5. 2006

do provozu uvedena stanice metra Depo Hostivař
nový úsek s cestujícími Skalka – Depo Hostivař

6. 4. 2015

Dejvická – Nemocnice Motol
4 stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
K.S.
Host
K.S.

Jenom dotaz k té spojce, byla by využitelná i normálně pro vedení nějaké linky A-C?

DP
Host
DP

Můžete se dnes zeptat. Za 400 Kč (cena vstupu na akci) vám to strojvedoucí určitě rád sdělí 🙂

To
Host
To

Ještě před pár lety se jezdilo „historicky“ po lince C za 200 (Kačerov – Holešovice).

Milan
Host
Milan

Leda mimo špičku, ale hlavně by takové spojení nemělo smysl, jelikož by minulo hlavní stanice v centru (I.P.Pavlova, Muzeum) – kolik lidí potřebuje spojení Vyšehrad-Nám.Míru?

Honza
Host

Spojení Nám. bří Synků – Nám. Míru bude na trase D…