Trasa A slaví 40 let, DPP otevře poprvé i spojku na trasu C
Cestující na trase A pražského metra čeká o víkendu překvapení v podobě nasazení původních souprav metra. Dopravní podnik hl. m.
Cestující na trase A pražského metra čeká o víkendu překvapení v podobě nasazení původních souprav metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) tím oslaví výročí 40 let od zahájení provozu na trase A. Kromě toho nabídne speciální jízdu v noční výluce, během které bude mít veřejnost možnost jet poprvé po spojce mezi trasami A a C.
DPP v neděli od 11:45 do zhruba 15:10 nasadí historické sovětské soupravy 81-71 do běžného provozu mezi stanicemi Dejvická a Náměstí Míru. „Jízdu doprovodí dobové hlášení staničního rozhlasu a i strojvedoucí budou v dobových uniformách,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel DPP s tím, že všem cestujícím budou stačit standardní jízdenky nebo časové kupóny.
Soupravy vyráběné v Mytiščinském strojírenském závodě u Moskvy jezdily na trase A až do roku 2005. V letech 1996 – 2011 proběhla jejich modernizace na typ 81-71M, který je i dnes k vidění na trasách metra A a B.
Zatímco jízdy historickou soupravou jsou už poměrně běžné, DPP si připravil zejména pro fanoušky veřejné dopravy jinou variantu, jak metro poznat: v noci z pátku na sobotu exkluzivní možnost navštívit úsek mezi stanicemi Náměstí Míru a Dejvická v době noční přepravní výluky metra.
Průběh bude odpovídat skutečnému předvečeru zahájení provozu trasy metra A v roce 1978. Začátek akce bude 11. srpna v cca 0:40 ve stanici metra Kačerov. Po projetí Nuselského mostu budou mít návštěvníci unikátní příležitost svézt se po kolejích traťové spojky spojující trasu C s trasou A (v historii pražského metra se tak stane úplně poprvé, kdy tato místa navštíví zástupci z řad veřejnosti – dříve byla jízda po traťových spojkách zapovězena i stranickým delegacím ze SSSR).
„Ze stanice Náměstí Míru bude následovat komentář v každé stanici s možností fotografování. Zajímavostí bude i jízda soupravy v nesprávném směru,“ dodává Ladislav Urbánek s tím, že program skončí přibližně ve 3:45 ve stanici metra Kačerov. Detaily o akci jsou na webu DPP.
Rozvoj trasy metra A
12. 8. 1978
Leninova – Náměstí Míru
7
stanic: Leninova (Dejvická), Hradčanská, Malostranská,
Staroměstská, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru
19. 12. 1980
Náměstí Míru – Želivského
3
stanice: Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského
17. 10. 1985
Želivského – Depo Hostivař
zahájen
provoz depa Hostivař (v úseku Strašnická – Depo
Hostivař jen levý traťový tunel, pouze manipulační provoz
bez cestujících)
11. 7. 1987
do provozu uvedena stanice metra
Strašnická
nový úsek s cestujícími Želivského
– Strašnická
4. 7. 1990
do provozu uvedena stanice metra
Skalka
nový úsek s cestujícími Strašnická – Skalka
26. 5. 2006
do provozu uvedena stanice metra
Depo Hostivař
nový úsek s cestujícími Skalka – Depo
Hostivař
6. 4. 2015
Dejvická – Nemocnice
Motol
4 stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín,
Petřiny, Nemocnice Motol