Tramvají po železniční trati. DPP začal soutěžit unikátní rozšíření sítě na východě Prahy
Vizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPP

Východním směrem bude trať zjednokolejněna a vedena s využitím železniční místní dráhy.
Proč se čekalo tak dlouho od vydaného stavebního povolení? Přijde mi to škoda, když je povolení záměru často nejtěžším úkolem z celého projektu tramvajové tratě.
Proč máš pocit, že se „čekalo“ ?
Nerozumím odpovědi otázkou. Pokud je povolení od ledna a začátek soutěže na dodávku je na konci srpna, zajímalo by mě, co bránilo dřívějšímu vypsání tendru. Je teď můj dotaz srozumitelnější?
Mám trochu obavu, že hlavní město fakt bude potřebovat mít a koupit nějaké obou směrne tramvaje. Třeba 20. Běžně to bude jezdit tam, kde dnes jezdí krátké vozy, když bude potřeba, nebo stavebně to jinak nepůjde, využijí se.
Atomový Hřib sice zabednene říká, že ne, ale KT8 aby už začali klonovat. Navíc to pomalu bude retro linka hned po výstavbě.
On je problém že se vůbec připustilo stavět tratě s úvratí na konci. Jednou je Praha provoz s (převážně) jednosměrnými vozy, tak mají být všechny tratě uzpůsobené pro jejich provoz – smyčkou nebo trojúhelníkem. Úvratě by měly být přípustné pouze během výluk.
Slepě trvat na „by měl“ nikam nevede, důležitější je realita. A ovšem i pro ty výlukové účely se s KT8 na věčné časy nevystačí.
Zatím to ale přesně tak je. Úvraťově se staví jen provizoria a dočasná řešení, definitivně se staví smyčky.
Však s nákupem obousměrných vozů se samozřejmě počítá…
Odpor k obousměrným tramvajím rozhodně nepochází od Hřiba.
Zas talkový unikat to není.
Tramvajova trať v Modřanech kolem čokoladoven taky byla postavena ve stopě púvodní železniční tratě do Vraného
Tramvaje jsou fajn. Jen skoda ze se jedou jen tramvaje: Po bývalého trati se chodim občas projít a v její ose by byla fajn i pesi cesta s cyklostezkou. Myslím ze zelena osa nove zástavby je stejně potřebná jako tramvajová – třeba pro nove domy na Harfe nebo v Karline jsou drazni stezky zásadní, naopak tramvaj primo pod okny tam nemají.
Pro pěší cestu a cyklostezku se musíš obrátit jinam, to ti DPP fakt budovat nebude…
Co považuju za velký problém je to, že na tuhle trať se má odklonit linka 5, bez jakékoliv náhrady na původní trase. Tzn. oblast Ohrady, kde jsou tramvaje i autobusy už nyní velmi přetížené, přijde ještě o část kapacity.
No jo, ale taková Seifertova a křižovatky v centru taky nejsou nafukovací.
Vytížení linky 5 je v úseku NNŽ – Vápenka malé a linka 9 zde má naprosto dostatečnou kapacitu
No nevím, 5 je tam pořád celkem nová, navíc jezdí jen do vozovny, tady přebere část kapacity jiným a delším vedením po opačné straně zastávby, která je spádnová k Hartigově a nová zástavby na nádraží Žižkov.
Umístění zastávek. Snažil jsem se odhadnout střed.
50.0848097N, 14.4717508E
50.0854119N, 14.4762408E
50.0855961N, 14.4832817E
50.0862553N, 14.4879353E
50.0874875N, 14.4927525E
50.0883686N, 14.4969342E
A na těch vizualizacích mají 15T proč?
Protože to je vizualizace? 🤔
I kdyby tam byla parní lokomotiva, ponorka nebo letadlo, je to jen vizualizace🤦🏻♂️
Protože jí mají v databázi? Vždyť je to úplně fuk.
Jestli si dobře pamatuji, tak ve vizualizacích nějaké nadzemky kdesi v Jižní Americe jsem zahlédl RegioPantera. Hádám, že se tam dostal hodně podobným způsobem.
A přesně proto v různých architektonických soutěžích vídáme vizualizace s TGV, ICE a podobně, protože jsou to dobře dostupné 3D modely, často i bez licenčních poplatků.
SŽ si ve vizualizacích nových tratí už dává víc záležet a obvykle se tam pohybují plus/mínus odpovídající vozidla, ale pro ilustrační účely je to fakt jedno.
Jak může být neexistující trať zjednokolejněna? Jednokolejná být postavena může, tomu rozumím, ale zjednokolejněna? Znamená to snad, že ta trať už dneska existuje a má více kolejí, které se budou redukovat?
Trať existuje, byla to jednokolejná vlečka. Slovo to není ideálně použité, mysleno zjevně bylo, že budoucí dvoukolejná TT přechází v daném úseku v jednokolejnou.
Jen takový šotodoplněk: dráhy z Malešic na NNŽ nebyla vlečka, ale byla součástí „celostátní dráhy“ 🙂
Pravda, žádná vlečka. Dík.
Nejdřív byla znickolejněna a teď ji zase zjednokolejní..
Neplánovalo se původně, že ta trať má končit kolejovým trojúhelníkem?
Ano. Majitel pozemku – Auto Jarov reality s umístěním na svém pozemku nesouhlasil.
Pokud to má být jednokolejka s jednostranným nástupištěm, musely by tam jezdit oboustranné tramvaje. Takové zatím DPP nemá (když nepočítám obousměrné, ty nepotřebují ani triangl), narozdíl od DPMO.
Jak je na tom dlouho slibované prodloužení trati na Jižní město?
Pořád se čeká na zakrytí Spořilovské. Do té doby to skoro nemá cenu řešit.
Tak po dokončení stavby 511 okruhu se to tam dost zklidní, asi by i bylo místo na zabrání části prostoru pro tramvaje. Ale teda radši bych tam měl zpátky tu 70, co tam byla, což se s přechody neslučuje.
Nesouhlasím. Už se rozhodně může tendrovat projektant na veškeré dokumentace až ke změně záměru. Kdyby se dnes začal vybírat projektant, stavební povolení nebude dříve než za tři roky. Kvůli složitějšímu zastřešení Spořilovské nejspíše dýl.
D0 511 už ale budou tou dobou dávno otevřená!
Teď koukám, že minimálně projekt TT je součástí projektování zakrytí Spořilovské, které už běží. Takže snad se k tomu dostaneme dřív než později no.
Taky mě znepokojuje, že se tento projekt nechává usnout. Obávám se, že Hřib přijde s podobnými projekty (spolu s potřebnou TT Dvorce-Budějovická apod.) až před volbami… marketing mu jde výrazně lépe, než příprava projektů.
Je super, že se to začne stavět brzy, a Nový Žižkov tak bude mít velmi komfortní obsluhu MHD téměř od nastěhování. Je super, že se v Praze konečně trochu daří Transit-oriented Development, i když jsou to jen jednotky projektů. Je super, že se spolu s tím zkvalitní i obsluha Jarova, Třebešína a tamní SPŠ, kde to dlouho s autobusy bylo dost slabé. Je super, že tato trať hezky pokryje i nové bytovky na Malešické, kde 133 přestává stačit. Je super, že bude zastávka hned u Červeného Dvora a Zvěřinovy. Je tam spousta nových bytů. Roky jsem jezdil do práce do… Číst vice »
Co myslíte těmi budoucími vlakovými zastávkami na malešické trati? Děkuji.
To, co původně měla být linka S61:
Praha-Malešice, Depo Hostivař, Jiráskova čtvrť, Jahodnice a Hostavice/Dolní Počernice.
Zatím se nic z toho nezrealizovalo, ale čekal bych, že se to bude plánovat v kontextu tramvajové expanze, třeba aby existovalo lepší spojení od vlaku přímo na Prahu 3.
Aha. To těleso někdejší dráhy na NNŽ snad zůstane zachováno až po žst Malešice, aby zůstala možnost pokračování TT. Ale souhlasím, nějakou širší vizi by to chtělo. Oblast kolem Dřevčické skýtá značné rozvojové možnosti.
Souhlasím s Vámi, že nějaká vize pokračování by byla skvělá. Já jsem si třeba vysnil tramvajovou tangentu vedoucí někde od Vysočanské přes Nádraží Libeň, Jarov, pak s použitím už nevyuživaného tělesa železniční tratě do Starých Malešic, někudy to napojit na Úvalskou a skončit na Průběžné / žst. Zahradní Město. Bylo by to super nahrazení autobusových linek 177 a 195, které jezdí přeplněné a kvůli semaforům a husté dopravě mají často nepravidelnosti. No a propojilo by to všechny tyto nedořešené komečné plánovaných tratí. Já vím, je to fantazie a musí se v území počkat tak 30 let na dokončení MO. Ale… Číst vice »
Vize existuje – předpokládá protažení obou žižkovských tratí do terminálu vybudovaného společně s mimoúrovňovou křižovatkou Městského okruhu, kde bude společná smyčka a zastávky autobusů. Současná smyčka Spojovací bude zrušena a existují úvahy o městském bydlení na jejím místě. Dále směrem do Malešic je vývoj nejistý, nikdo zatím netuší, jak se ten prostor bude dále rozvíjet. Od konečné této trati to bude k nejbližší železniční zastávce více než 1,5 km, to je opravdu daleko, aby to bylo zahrnuto do tohoto projektu. Díky idiotskému ukončení metra u hostivařského depa namísto u železniční trati, zanikla možnost vybudování přestupního terminálu metro A – železnice… Číst vice »
Když už jsme u toho Depa Hostivař, tady do toho vstupuje nový pirátský návrh na využití kdysi založené odbočky metra A na Nádraží Zahradní Město a dál směr Malý Háj – Dubeč – Běchovice.
Tam by se přímo nabízelo opustit terminál Depo Hostivař, napojení na železnici vyřešit na Zahradním Městě a autobusy zkrátit do terminálu někde u štěrboholské křižovatky s napojením na metro A…
Zahradní Město je bohužel pro cestující nepřátelské. Mezi zastávkou tram/bus je velmi frekventovaná vozovka, kde musí cestující často dlouho čekat na zelenou, případně (na druhém konci s místem pro přecházení), než nic nepojede. Tam se prováhala možnost udělat napojení MHD na vlak přímo, bez přecházení vozovky.
Chtěl jsem říct „mezi zastávkou tram/bus a schody do železniční stanice“.
A kam se bude pokračovat? Napojení na Lehovec na jednu stranu a Zborov druhou stranou?
Nějak nechápu tu šástečnou jednokolejnost. Tak buď to postavím celé jako dvoukolejku, nebo celé jako jednokolejku (s jednou výhybnou uprostřed) a srazím náklady téměř o polovinu. A na konec by se fakt nedal napasovat alespoň trojúhelník, aby trať nebyla odkázaná na KT8 na věčné časy?
Tak stejně ta KT8 bude potřeba kvůli jednostrannému nástupišti (to nespraví ani PX). Určitě ale se časem stane, že se ta jednostrana rozšíří a obratiště furt nebude.
V návrhu pár let zpět vratný trojúhelník byl. https://praha.camp/magazin/detail/jarovska-trida-pomuze-pretizenym-ulicim-zizkova-doplni-ji-platanova-alej-i-cyklostezka
Ve starším článku na zdopravy.cz byl i znázorněn (poslední obrázek): https://zdopravy.cz/dpp-ma-povoleni-novou-tramvajovou-trat-okolo-byvaleho-zizkovskeho-nakladniho-nadrazi-228702/
Když to takto bylo prezentováno, tak jsem si myslel, že bude vratný trojúhelník dočasné řešení a po dostavbě vnitřního městského okruhu se smyčka dokončí.
Tak si vyberte, trať možná 2 roky nebo dalších 10 let čekat na vizi budoucnosti…
Já to teda chápu tak, že dvoukolejná trať bude od Olšanské přes areál bývalého nádraží Žizkov, tedy území k zastavění a nová trať a to až k pěší lávce, kde i dříve byly koleje dvě (jedna výtažná), dál je těleso jen jednokolejné, tak se využije tak jak je.
Bude se stavět celá? Kdysi se uvádělo ze se to bude stavět různě na etapy, ted v vlanku nic takového není.
Toto je první etapa, další je ve hvězdách…
Je v plánu i doplnění druhé koleje v budoucnu (až bude území plně osídleno) ?
Samozřejmě.
Myslím (a doufám), že to je v plánu spolu s realizací nové Jarovské třídy.
Ten jednokolejný konec je proč?
Byla to jednokolejná trať a zdvojkolejnění by vyžadovalo zemní práce.
Třeba proto, že trať vede v současném zářezu? Ten by se musel pro druhou kolej rozšířit, tedy vykoupit pozemky okolo, vykácet pás stromů atd. Nebo do něj vestavět svislé opěrné zdi, což bude drahé a hnusné. Na ten kousek (600 m) před konečnou se přece dá míjení tramvají zorganizovat.
To nejsou moc relevantní důvody, vykoupení je to v dostatečné šířce, stromy se budou kácet stejně, opěrné zdi tam být nemusí, stačí sttmejsi svahy aktuálně tam jsou dost velkorysé a neměl by být problém je zestrmit.
Později se bude stavět nová třída, v jejímž rámci dojde ke zdvoukolejnění. To bude mít na krku TSK.
Možná že to zestrmění právě problém je.
Ještě připomenu nadjezd převádějící přes trať Malešickou ulici – tam projde jen jedna kolej a pokud se to tam v budoucnu bude celé předělávat, nemělo by smysl teď stavět na pár let nový.
Asi aby to nebylo moc jednotvarne, moc nechápu kvůli jedné zastávce, tam budou na celé lince moct jezdit jen obousměrné tramvaje.
Krásně to všechno Adam Scheinherr rozjel, a teď z toho těžíme. Nicméně místo toho, aby se pokračovalo v dalších projektových přípravách, tak se to pod Hřibem celkem zaseklo.
Asi šetří na Blanku 2 a Radlickou. Viděl jsem ho na prezentaci Dčka a přišel mi dost arogantní. Výsledky za ním taky nic moc.
Scheinherr nebo Hřib?
Na prohlídce Déčka neuměl ani pozdravit, když ho pozdravil někdo jiný. Létal tam ze strany na stranu se svojí pirátskou helmou a potomkem a kolem něj pendlovali 2-3 fotografové a jediné co je zajímalo, odkud se udělají nejlepší záběry.
Chlubení cizím peřím mu jde na 1*.
Existuje nejaka sance napojit konec trati pres Osikovou na Spojovaci?
Snad se jim další prodloužení podaří doprojektovat a projednat rychle, aby aktualní stavební tempo pár km tratí za rok vydrželo.
Dvě soutěžené stavby ve dvou dnech, pěkný.
No aby se ty souteze nezasekly, jako metro D nebo ted nejnoveji klimatizace pro 15T. Metro se bude tahnout asi dlouho, klimatizace vcera zrusili a planuji je vypsat znovu, snad co nejdrive.
Tramvajové tratě se celkem daří soutěžit a i s poklesem ceny.