Tramvaje v Ostravě mají samy zabránit srážce. Nákup systému ale zatím nevyšel
Dopravní podnik Ostrava hodlá dál potvrzovat roli technologického lídra v tuzemské MHD. Dopravce má aktuálně za sebou první pokus o
Dopravní podnik Ostrava hodlá dál potvrzovat roli technologického lídra v tuzemské MHD. Dopravce má aktuálně za sebou první pokus o dovybavení tramvají systémem, který by byl schopný automaticky zabránit hrozící kolizi. První na řadě měla být čtyřicítka nových tramvají od Stadleru.
Pokus ale nevyšel, podnik musel pro nezájem dodavatelů zakázku v předpokládané hodnotě 16 milionů korun zrušit. „V současné době vyhodnocujeme, z jakého důvodu jsme nedostali žádnou nabídku. Na základě tohoto vyhodnocení se rozhodneme zda výběrové řízení vypíšeme znovu,“ uvedla mluvčí DPO Karolína Rycková.
Ostrava tak může být prvním tuzemským městem, které antikolizní systém ve větším měřítku do svých vozidel osadí. Systém by měl pomocí kamer rozeznávat překážky na kolejích a automaticky bránit hrozící srážce. Něco podobného loni ve spolupráci s ČVUT a americkou firmou Protran Technology testoval i dopravní podnik v Praze.
Antikolizní systém ve vozidlech MHD se zatím prosazuje jen pomalu, průkopníkem je především Německo a město Duisburg. To si už koncem roku 2017 objednalo u Bombardieru 47 tramvají Flexity s nově vyvinutým systémem pro rozeznávání překážek, který má bránit srážkám s dalšími účastníky provozu. Ještě předtím Bombardier kamerami osadil i své starší tramvaje ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se systém v minulých letech testoval.
DPO během posledního roku instaloval do všech svých vozidel jiné moderní komunikační systémy. Vozidla díky nim mohou komunikovat nejen mezi sebou navzájem, ale i s dispečinkem, zařízením na dopravní cestě a cestujícími skrze aplikaci na mobilním telefonu. Cestujícím instalovaná jednotka ve voze nabízí i wifi.
Antikolizní systém pak představuje další krok směrem k automatizaci provozu.