Ťok chce lehčí kamiony. Podle autodopravců to problém českých silnic nevyřeší
Mezi ministrem dopravy Danem Ťokem a tuzemskými autodopravci se rýsuje velký střet. Změnou zákona chce ministr dopravy docílit nižší povolené
Mezi ministrem dopravy Danem Ťokem a tuzemskými autodopravci se rýsuje velký střet. Změnou zákona chce ministr dopravy docílit nižší povolené hmotnosti pro kamiony na českých silnicích. Podle autodopravců ale taková změna k ničemu nebude.
Ťok v Hospodářských novinách uvedl, že právě přetížené kamiony jsou jedním z důvodů špatného stavu silnic u nás. Kamiony dosud mohou vozit u nás maximálně 48 tun, podle Ťoka je evropský průměr 42 tun. Podle Ťoka chce navíc ministerstvo omezit udělování výjimek k přepravě nákladu, který přesáhne zmíněný limit a častěji kamiony kontrolovat. Přetížení patří k velmi častým prohřeškům při kontrolách dopravců.
Problematiku přetížených kamionů řešil už na konci června Hospodářský výbor, zatím ale bez jakéhokoliv legislativního materiálu. Šlo spíše jen o debatu poslanců a vyjádření jejich názorů. Ani ministerstvo dopravy zatím nemá žádný návrh změny zákona připravený.
Plány ale narazily na velký odpor u autodopravců. Podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia zní ministrův návrh logicky jen na první pohled, ve skutečnosti by situaci ale zhoršil. „Nelze se ubránit dojmu, že se jedná o čistě populistické prohlášení sloužící snad jen k odvedení pozornosti od skutečného jádra problému,“ říká Martin Felix z Česmadu.
Podle něj jsou v EU země, kde je maximální hmotnost soupravy vyšší, než 48 tun, například až 60 tun. „Všude ovšem platí maximální zatížení nápravy 10 tun. To je rozhodujícím faktorem opotřebení vozovek a zde se nic měnit nemá ani nemůže,“ řekl Felix. Podle něj by se snížení celkové maximální hmotnosti na 40 tun dotklo vícenápravových vozidel, které si dopravci pořídili, aby mohli plně využít zákonného limitu. Podle něj jde nejvíce o vozidla na přepravu stavebních materiálů nebo dřeva. Upozornil navíc na fakt, že snížení hmotnosti povede k tomu, že aut bude jezdit nakonec více.