„To se jim ale líbit nebude.“ Drážní inspekce popsala, jak mohla Správa železnic zabránit srážce vlaku se štěrkem

Nehoda nákladního automobilu u České Třebové, při které došlo k vysypání kameniva na kolejiště. Foto: Drážní inspekceNehoda nákladního automobilu u České Třebové, při které došlo k vysypání kameniva na kolejiště. Foto: Drážní inspekce

Drážní inspekce konstatovala, že se ztratilo zbytečnou diskuzí několik desítek sekund. Ty chyběly pro včasné zastavení provozu.

Zpět na článek
363 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Q

Rekl bych že v daném případě je efektivnější běžet po trati a mávat na vlak. (Pokud po nehodě jste schopen běžet)

Y.K.

Chutné je v té zprávě od str. 51 i grilování SŽ(DC), kdy dostali z nehody u Moravičan bezpečnostní doporučení k řešení: „stanovit integrovanému záchrannému systému prioritu (důležitost v pořadí) telefonních kontaktů ….) je toho celý odstavec.

Načež SŽDC to sfoukla tím, že prý „instalovali v úseku GSM-R, je tam TRS, plus vnitřní papírové opatřeníředitele CDP … tedy něco co vůbec není k tématu ISZ a kontaktů. Takové „vyfakování“ se DI vůbec nelíbilo. Drsné čtivo. Tak to byl 2014, máme 2022 a nic se nezměnilo.

Stanislav Fanta

Správně to má být takto. Svědek volá hasičům na 112/150, V době, kdy operátor IZS stále mluví se svědkem, vyhledá si v mapě konkrétní trať a klikne myšína ikonu „ZASTAVENÍ PROVOZU“, je čas t: 00:00:00 čast t: 00:00:01: v řídícím sále CDP, u vedoucího dispečera, operátora HZS SŽ se rozezní alarm a na monirotech vyskočí hláška „STOP PROVOZ TRAŤ 123, KOPIS HZS HRADEC KRALOVE, v témže čase se aktivuje G-STOP čas t: 00:00:05 Pokyn generálního stopu přebírají lokomotivy, odpadá ventil VZ, případně ječí na stanovištích vysílačka a bliká nápis !STOP!, jiskří se od kol, sviští magety a skřípou brzdy. čas… Číst vice »

Filip Jirsák

Budou takhle mít operátoři IZS na kliknutí myši všechny události, které potřebují stejně často nebo častěji než zastavení dopravy na železniční trati? Zastavení provozu metra, vyhlášení evakuace na každé škole nebo v každém nákupním centru kvůli nahlášené bombě, vyhlášení evakuace v každé větší budově nebo v každé továrně kvůli požáru atd. atd.? To by operátoři IZS museli mít možnost v podstatě řídit vše v ČR na kliknutí myši…

Mirek Zv.

No tak bylo by to bezva, nevím, co se vám na tom nelíbí. Myslíte jako, že operátoři by to zneužili, stejně jako vše zneužívají cestující? Pokud by k tomu byl mechanismus, jak to odvolat a rozjet do 10 minut a ne do 90 minut. Něco jiného je třeba výroba, kde se zastavením i na krátkou dobu dojde k obrovským škodám. Nebo myslíte, že ohrožení cestujících na životě a 11 milionů škody (tedy spíš šťastně málo) za to nestojí?

Filip Jirsák

Nelíbí se mi na tom to, že že by bylo extrémně drahé něco takového zprovoznit a pak to udržovat.
Ano, myslím, že za ty miliardy, co by to stálo, to nestojí. Třeba na železnici by mnohem víc užitku udělal vlakový zabezpečovač nebo nahrazování úrovňových přejezdů nadjezdy/podjezdy.

SYN

V případě překážky (strom, štěrk…) vám je zabezpečovač naprd, pokud se 5 minut domlouváte co, kde a jestli opravdu, ale jako OPRAVDU ho chcete aktivovat…
Jinak datová výměna mezi HZS a dispečerem vlaku je formalita a nestojí miliardy, stačí jen chtít. I když si na to SŽDC nechá dát všechna možná razítka co jich je, budou to max. desítky mega. Hlavně že to „hlasové rozhraní“ měli odladěné a otestované jako totálně „foolproof“. Jako by to nestačilo když se minule dohadovali na kterém že to přesně přejezdě stojí auto… nic se nezlepšilo.

Filip Jirsák

Já jsem nepsal, že vlakový zabezpečovač řeší štěrk v kolejišti. Řeší daleko častější situace.

To samé datová výměna mezi HZS a dispečinkem SŽ. Ano, tahle jedna věc by nestála miliardy. Jenomže když byste to chtěl implementovat pro všechny rizikovější nebo stejně rizikové případy, miliardy by to stálo. A pokud to nebudete implementovat pro rizikovější situace, proč zrovna pro tyhle? Jinak opravdu nestačí jenom chtít, muselo by se to implementovat do systémů na obou stranách, zajistit propojení, udržovat to.

XYYY

Četli jste prosím tu komunikaci PEČLIVĚ ? Ale opravdu PEČLIVĚ. Já ano … V telefonní komunikaci se hovoří o kilometru 243. V obvodu CDP Přerov se tato kilometrická poloha nachází v obvodu ŽST STUDÉNKA. Kilometr 243 se nachází v obvodu CDP Praha – provozní obvod ŹST Česká Třebová mezi stanicemi Opatov a Česká Třebová, přesně mezi odbočkou Zádulka a Českou Třebovou … Pokud byl vedoucí dispečer CDP Přerov informován o kilometrické poloze 243, tak reagoval – je to obvod CDP Praha … teprve později Původní oznamovatel na linku 112 žádné číslo neuvedl. Kilometrickou polohu zmínil jako první operátor IZS –… Číst vice »

Hádej

Haha, kilometrická poloha, to fakt netušíte, jakej je ve staničení na SŽ nepořádek?

Y.K.

To je snad jedno jaký kilometr, jen je to odvádělo od podstaty a minuty řešili nějakou pitomou hranici. Jistý byl mezistaniční úsek a pak není co řešit, není nutné se dvě minuty vybavovat, prostě to PROMTNĚ zastavit v tom úseku až pak řešit kde přesně co a jak.

Mirek Zv.

No jo, to bude vždy stejné. U mě to není, protože si teď musím jít udělat kafe. Viz Jaroslava Haška povídka Neštěstí v Tatrách (nebo tak nějak). (Pro neznalé: než se zjistí, do kterého policejního okrsku se turista zřítil, ohlodá ho v kosodřevině medvěd)

lokodepo

Ohromná spousta předpisů, vše příliš složité, spousta finančních prostředků nalitých do nejrůzněšjích sdělovacích a informačních systémů, přesto to nefunguje, jak má.

zdeněk

Některé národy ví, proč mají tlačítka na přejezdech, že..

vbb

A tlačítko na kterém přejezdu mělo být v tomto případě stsknuto???

PepaM

Nejbližší přejezdy na trase toho vlaku LE jsou v Žichlínku a Bezpráví.

Tumor2017

V Žichlínku žádný přejezd není, když už tak v Lukové!!

PepaM

Ne, přejezd se nachází v k.ú. Žichlínek. Navíc na tom vůbec nezáleží, je mezi těmi zastávkami zhruba na půl cesty a očividně je pochopitelné, který jsem měl na mysli.

Vašek

Nemám čas pročítat vše, ale z logiky věci: Pokud vytvořím překážku na kolejích a jsem sám, prostě si vyberu jednu stranu a jdu- běžím- co nejdál po kolejích vstřvstříc vlaku, abych ho zastavil. Šance je 50/50, že vlak přijede odtud, kam běžím. Na dvoukolejce mám větší šanci odhadnout, odkud vlak přijede, ale po laikovi to asi chtít nikdo nemůže .Tady byl možná i řidič druhého auta, tak se mohli rozdělit a běžet na obě strany. Přitom mohli mít mobil na uchu a telefonovat. Myslet si, že někam zavolám, oni někam zavolají, ti oni zavolají strojvedoucího, no, i když vše klapne… Číst vice »

roman

Problém je v tom že většina lidí neví jak vypadá návěst stůj zastav všemi prostředky.

Vašek

Pokud poběžíte proti vlaku a budete mávat nad hlavou rukama, všichni zastavíme. Rozhodně lepší, než stát u hromady kamení, nebo sedět v autě uvízlém na přejezdu.

Jan Petrus

A teď si představte, jak to „běžení proti vlaku“ bude vypadat: násep zarostlý dvoumetrovými kopřivami, kudy budete procházet rychlostí asi tak metr za minutu. Nebo poběžíte přímo po kolejích a ještě vás ten vlak sejme (nebo vlak z opačného směru). Nebo poběžíte padesát metrů vedle po poli nebo louce, budete něco mávat a fíra vám ještě zvesela zahouká…

Vašek

Takže je lepší nedělat nic a počkat, jak to dopadne.

SYN

Ne, nejlepší je zpravit o tom dedikovanou záchrannou linku. Že v tom bohužel kvůli hraní si na svém políčku mají dál bordel oni, to je ostuda…

XYYY

Protože se to v autoškole neučí …
Zpracovatelé osnov výuku, ani učebnice pro autoškoly podobnou informaci neobsahují ….

Gwann

Pokud milý dispečer se vymlouvat, že to nemá v obvodu, poslal volajícího někam, v obvodu to měl a do překážky najel vlak, tak mu patří udělit podmínka, vyrazit a zakázat pracovat u zeleznice.

Kdyby tam ten náves byl celý, mohlo to dopadnout hodně špatně.

A podobnému alibistovi by neměla být dána možnost svoji chybu zopakovat.

Na dané pozici musí být člověk odvazny, který nepřemýšlí komu se, co libi nebo ne. Nebo to dopadne jak na kanárech, kde se druhý pilot tak bál arogantniho sefpilota, až zařvalo 600 lidi.

roman

To není správný postup. Protože pak každý se bude bát samostatně rozhodovat. SŽ by měla celou událost analyzovat a zavést takové opatření aby se událost neopakovala. Bohužel toto je ideální svět. Ve skutečnosti dostane maximálně po prémiích a bude muset jít na přeškolení kde mu stejně nikdo neřekne jak má v takovém případů postupovat. Jenom dostane hromadu předpisů které se musí strojně naučit.

Ondra

Znalost obvodu

Ondra

Neznalost vlastního obvodu je trestuhodná, tam se stala zásadní chyba

XYYY

To je pouze hypotéza.

Jsou černé vlaky vybaveny zařízením Generální stop ?

SYN

Teď se sice nebojí vyhazovu, ale taky se nebojí to posouvat někam jinam kde to má řešit někdo jiný, na základě jednoho údaje který se zrovna hodí a kterého se drží jako klíště (traťový kilometr v jiném obvodu)…

Znalec

SŽ je plná arogantních šéfpilotů a většinou ani neumějí létat.

PepaM

Problém je, že z volání drážních hasičů podle zprávy vyvodil, že se to stalo už v obvodu stanice Česká Třebová. Takže kde má obvod zřejmě věděl, ale špatně pochopil popis místa události – což se mu teda moc nedivím, z toho, jak to operační HZS SŽ popisoval.
To nic nemění na tom, že i když se to podle něj stalo těsně za hranicí obvodů, mělo mu dojít, že to ovlivní i vlaky jedoucí v tu chvíli stále v jeho obvodu a měl jednat.

PepaM

Mít informaci, že „někde“ se na trať vysypal štěrk a odbít ji s tím, že to jde mimo mě a neudělat lautr nic, ať si to řeší ostatní, to je samozřejmě špatně.

Y.K.

Já nevím, pokud to bylo u hranice obvodů, tak měl prostě „Safety first“ zastavit vlaky, které tam směřovaly nebo všechny v místě a pak řešit detaily. Kdyby se další už časově nekritickou komunikací ukázalo, že se to místa netýká, tak to zruší a do pěti minut zase můžou jezdit. Jestli by mu za takové rozhodné jednání cokoliv hrozilo, tak to by na SŽ bylo něco vážně nezdravého, pevně doufám, že ne. Řešit „jestli vlak stošedesátkou vletí nevím přesně do čeho u mě nebo u souseda je trestuhodně byrokratický přístup v momentech, kdy může jít o životy (tady byla jen klika,… Číst vice »

PepaM

Ano, vždyť to tak píšu, že to stejně byla chyba. Reaguju jen na tvrzení o neznalosti obvodu, příčina tohoto omylu byla ve vzájemném nepochopení se s operačním HZS SŽ.
Ale v původním komentáři i v tom doplňujícím píšu, že měl postupovat jak píšete.

Y.K.

jasný

XYYY

Takto konstrukce trestního práva z hlediska odpovědnosti nefunguje, tím spíše z hlediska pracovně-právního.

Gwann

Zanedbal svoji pracovní povinnost?
Zanedbal.
Vletel kvůli tomu vlak plný lidi do sutru?
Vletel.
Ohrozil je?
Ohrozil.

Sorry jako.

Zákaz činnosti v čemkoliv podobném na 10 let je minimum.

Co přesně trestní právo požaduje a umožňuje je na pečlivě studium skutkovych podstat a dalších ustanovení. Ale hodnotit toto méně zavazne než toho polovodiče onehdy na prejezdu ve sluknovskem výběžku mi nepřijde spravne

Pedestrian

No, dispečer CDP Přerov nikoli. Místo události bylo v obchodu CDP Praha. Jen si vemte, že dispečer hodí Stop na vlaky v jeho obvodu v blízkost udalosti mimo jeho obvod. Čistě teoreticky může zabránit mimořádce ze strany jeho obvodu s vlaky co vjíždějí do obvodu sousedního. Bohužel se ale tím pádem bude vyšetřovat i dispečer, proč použil stopku v jeho obvodu, když se nic v jeho obvodu nestalo. (Bezdůvodné zpožděný vlaků půjde na jeho hlavu) a nikoho nebude zajímat, že ne že zabránil, ale potenciálně zabránil srážce). Tak to prostě je. Svým způsobem to je to samé, jako by použili… Číst vice »

Filip Jirsák

Ne, je to mnohem jednodušší. Pokud se dispečer dozvěděl o hrozícím nebezpečí, jeho povinností je jednat tak, aby nebezpečí odvrátil nebo alespoň minimalizoval. Takže pokud měl možnost rychle zastavit alespoň některé vlaky blížící se do toho místa, bylo jeho povinností je zastavit. Žádné obvody v tom nehrají roli – roli hraje jenom to, zda technicky těm vlakům dokáže signalizovat, aby zastavily, nebo to nedokáže a musí o to požádat někoho jiného.

SYN

A pak se někdo diví že železnice je na zrušení… dokud bude fungovat takto.
Jestliže to co je „metr“ mimo obvod CDP mě nezajímá (a to prosím ani nehoda ohrožující bezpečnost!) tak je to hodně špatně. Vzhledem k jízdní době v průběhu „vyjednávání“ a dále zábrzdné dráze (5min x 160kmh je nějakých 13km) je absolutně nutné aby se obvody CDP pro případ nehody překrývaly, a navzájem komunikovaly!

SYN

Toto byla klasická ukázka přístupu „toto není MOJE starost“ místo „co bych s tím mohl udělat“… to jako FAKT máme ten generální stop vybudovaný tak že pokud se v některých místech u hranic (obvodů) splete o 1km v poloze tak to bude stát minuty (potažmo životy) než se domluví??

Martin

Netyka se to teto udalosti, ale me desi pri dnesni frekvenc vlaku a jejich rychloste reseni typu vem telefon , jdi se podivat co je to za cislo trate nebo cislo prejezdu, ti zavolaji zase jinam, a ti zase dal, az pak nekdo zastavi provoz a kdyz jede vlak, tak mu jit mavat naproti…

Alespon na tech prejezdech by melo byt bezpecnostni tlacitko, kamera a v pripade potizi proste staci stisknot, a na dispecinku by ihned videli ze se neco deje…
Dalsi moznosti je alespon cislo na dispecink, cislo prejezdu, cislo trate viditelne, aby se dalo zavolat…

vbb

Vy na té fotce vidíte nějaký přejezd?

Jan Petrus

Tak jistě, tady ne, to je dost specifický případ (byť zdaleka ne ojedinělý), ale drtivá většina těchto střetů se děje na přejezdech. A pokud jste svědkem takové události (auto na kolejích v zabřeném přejezdu), tak jediné, co můžete jako laik dělat, je „někam“ volat a při troše štěstí vědět, že mají přejezdy svá čísla.

vbb

Ale probíraný případ je něco zcela jiného než nehoda na přejezdu. Právě tím, že chyběla jednoznačná identifikace místa, což by bylo právě to číslo přejezdu, kdyby se ta nehoda stala na přejezdu.

SYN

Proč proboha potřebují precizní informaci o místě když stejně zastavují provoz na mnohem větším „fleku“ než je to přesné místo?? To už jako neuznáváme „v nebezpečí raději víc než míň“?? Však mu nevolá nějakej hejhula ale operátor z nouzové linky, tady je pravděpodobnost že si vymýšlí zanedbatelná, tak se přece trochu snažím ne?? Stejně se nakonec ukázalo že volali správně, to jen dispečer chvíli „doufal“ že to není „jeho“ ale ono přecejen bylo…

Paprťála

Nj, Zkáza Železniční Dopravní Cesty. Ale modrá zábradlí jsou pěkná, ne?

elvis

Je to furt dokola, dokud nebude moderní zabezpečovací systém na celé železnici bude to pořád to samé.

mgr.pavel

Jak by prosím právě zabZař pomohl právě tomuto incidentu předejít?

ZabZař rozpozná i štěrk vysypaný na trati?

Já to vážně nevím, ptám se.

elvis

Předpokládám, že v 21. zavoláš na centrální dispečink, nahlásíš číslo trati a tam jen dispečer zadá totalstop pro danou trať a pak se řeší co dál. Nebo by IZS mělo přístup třeba v aplikaci na mapu tratí SŽDC, tam by se kliklo na požadavek a na dispečinku by to jen někdo odentroval.
ETCS má datový přenos, to je otázka pár sekund.

krtek

obávám se že řidič nákladního vozu čislo trati znát nebude, ale určitě bude vědět odkud – kam ta trat vede

Hádej

Ale prdlajs číslo trati a kilometr. Kde si to má jako civil asi vycucat z prstu? Lidi netuší ani co to je cedule „kilometrická poloha“.
Každej mobil dneska umí určit polohu v zeměpisných souřadnicích systému WGS 84 (lidově „GPS“), to stačí nahlásit (nejlépe elektronicky) a nazdar. Nějaký evidenční kejkle s číslem trati a kilometrem jsou sto let za opicema.

SYN

kór když se takový čísla měněj z „důležitejch organizačních důvodů“ za dobu života jednoho člověka tak 3x…

roman

Jenže tady není chyba v ZZ. Tady je chyba že dispečeři neví jak mají postupovat při krizových situacích. A jednotky IZS nemají na dispečery přímý kontakt.

elvis

Tak já bych řekl, že je to systémový problém, vzhledem k tomu počtu nehod a nedorozumění za poslední roky. A) Je tu problém v předávání informací po telefonu přes 3 lidi, ztráta času v řádu minut a možnost lidské chyby. (viz Mělník níže) B) Řízení provozu z různých míst – stanice, dálkařina, centrální dispečink. C) Typ zabezpečovacích zařízení mechanické, přes reléová po elektronické. D) Předání informací mašinfírovi na trati. (viz Zlín níže) Teď si vemte, že jste hasič u nehody na trati, víte, že vám tam může jet vlak a pomalu nevíte, kam zavolat, jak zastavit provoz, bo na této… Číst vice »

Bob

Jestliže dispečer není vycvičen na krizové situace, pak už je to na kriminál natvrdo. Pro ty nahoře, kteří se na takovou základní věc vy…li. To aby se fakt člověk bál jezdit vlakem.

elvis

Telefonát: operační důstojník policie – výpravčí z Vraňan Operační: Policie Mělník. To jsou Vraňany-nádraží? Výpravčí: Vraňany-nádraží, ano. Operační: Pane výpravčí, prosim vás, máme teďka zprávu, že na železničním přejezdu mezi Lužcem a Horníma Beřkovicema, na tý hlavní trati, nějakej blbec sjel ze silnice a zůstal viset na kolejích mimo přejezd. Nepouštějte tam teďka nic. Já tam hned posílám policejní hlídku. Výpravčí: No, mně tam teď nic nejede a pak mi zavolejte, ju, až to bude v pořádku. Operační: Jo, zavolám, samozřejmě. Policista na dispečinku poté objednal odtahovou službu a zalarmoval i hasiče, aby jeli zaklíněné auto z kolejí vyprostit. Ujistil… Číst vice »

Martin V.

Mne šokovaly na této MÚ dva momenty – popis místa MÚ od operačního důstojníka policie je je šílený … měl minimálně říci číslo tratě dle JŘ a ne přívlastek ˝hlavní˝ … přesto policista i výpravčí spolu nabyli dojmu, že si vzájemně rozumí, ale každý mluvil o jiném přejezdu … Na základě této MÚ se zavedlo označení přejezdů písmenem P a čtyřmi číslicemi, aby se dal přejezd jednoznačně identifikovat. Ale co nechápu dodnes – přejezd P2403 ( Cítov ) je v naprosté rovině, na místě je přítomna policie … blížící se vlak aktivuje přejezd do výstrahy, policisté vidí v dálce reflektory… Číst vice »

Gwann

Promiňte, ale nazvat koridor hlavní trati, je víc než jasně. Oproti tomu lokalka do luzce ci horních berkovic vypadá jinak.

A číslo trati je vyřazené na koleji? Vždyť ani není v běžné mapě, to mají všichni s sebou mít mapu sabotaze železnic? A nejlépe už nevydávány KJR a ještě to kontrolovat v grappu?

Jinak policajti asi nemají drážní školení…návest stůj. A je otázka jako mají baterku…

Martin V.

Sice se popis jasně jeví, ale evidentně se výpravčí a operační důstojník policie vzájemně nepochopili. Soudy se nejprve postavili na stranu výpravčího … pak se někdo v případu odvolával a výpravčí byl následně odsouzen k podmíněnému trestu. Postup operačního důstojníka mělnické policie byl hojně kritizován a rozhodně by mu pusa neupadla, kdyby upřesnil trať číslem či směrem, kde to auto bylo narafičené … nebo mohl říci na přejezdu u Cítova – podrobnější popis lokality by zřejmě zabránil nehodě. Když tento operační důstojník volal k nehodě hasiče, byl mnohem, mnohem sdílnější a poskytl podrobnější info – mimo jiné uvedl, že se… Číst vice »

vbb

To byste musel buďto proškolit všecky policajty anebo vyhradit a proškolit část z nichj, kteří „smějí“ zasahovat na železnici.

Martin V.

Protože se policisté mohou pohybovat při výkonu služby v kolejišti nebo na trati, tak musí mít pro tuto činnost základní předpoklady a být patřičně proškoleni,, třeba v rozsahu pro cizí právní subjekty … ale nevím, zda se na policii nevztahuje nějaká výjimka.

vbb

Ale ti policisti mohou zasahovat nejen na železnici, ale třeba v chemičce, v elektrárně, v nemocnici… a v každém takovém zařízení platí specifická pravidla a postupy. Takže by to znamenalo je proškolit úplně ze všeho možného, což je prakticky nemožné.

Honza

Mají, normálně se to benga učí.
I měšťáci to mají v dopravce.
Stejně jako Kemler kódy.

vbb

Jenže policajti nejsou šotouši, aby znali číslo tratě, číslování kolejí a drážní návěsti.
Aspoň že z toho vzešlo to číslování přejezdů.

Martin V.

Tak hluboké znalosti po policiszech snad nikdo nechce …ale svůj rajon by měli znát včetně řelezničních tratí a jednu důležitou návěst se také rádi naučí, pokud chtějí oblékat stejnokroj policie a mít v budoucnu výsluhy .

vbb

A mají znát, kudy v jejich rajonu vedou plynovody, ropovody, čísla linek vedení VN a VVN,…???
Nebo čím je železnice specifická, že by policisti měli znát právě železniční specifika?

Martin V.

To železniční specifikum je naprosto zřejmé – občan ( a klidně 10 leté dítě ) může uvést při nahlašování nějakého nebezpečí číslo tratě dle VEŘEJNÉHO JŘ a policista by se měl umět velmi rychle zorientovat, reagovat a konat – hrozí nebezpečí z prodlení. Plynovody a čísla vedení VN a VVN – není mi známo, že by na těchto produktovodech a sítích docházelo k častému ohrožení obyvatel ve srovnání se železnicí; nelze vyloučit, že jako strategickou infrastrukturu státu si trasy a důležité komponenty vedení policie eviduje; ale můžete přece položit dotaz přímo policii, pokud Vás tato problematika zajímá – nepochybně budou… Číst vice »

vbb

Když ze země utíká plyn, evidentně je poškozený „nějaký“ plynovod, a dle vaší logiky by policajt měl vědět, který plynovod to je a nejlépe i jeho běžný kilometr. Obdobně – praskne třeba izolátor na vedení VVN a drát se nebezpečně přiblíží k silnici. Policajt by měl vědět číslo linky VVN, aby se nevypínala půlka okresu. Prostě každé odvětví má svá specifika a není důvodu, proč by se policajti měli učit ZROVNA ta drážní. Na druhou stranu, dnes existuje univerzální identifikace všeho – GPS, takže policajti by měli zavolat dispečerovi SŽ a nahlásit, že na trati v souřadnicích XXXN, YYYE (ty… Číst vice »

Martin V.

Já jsem bral na základě nehodové události u Cítova v úvahu pouze veřejnosti přístupné komunikace a tratě, kde lidem hrozí nebezpečí – střetnutí s železničními dopravními prostředky a také kde hrozí nebezpečí nehody těchto prostředků třeba v důsledku najetí do možné překážky; důvodem je nebezpečí z prodlení. Na železnici zbytečně dochází často k nehodám, leckdy s tragickým úmrtím. Dobrá místní znalost může podstatně omezit a zrychlit potřebné zastavení provozu, tedy zabránit nehodě s vážnými následky. Proto má IZS ( policie) tyto komunikace a tratě, kteří užívají běžní občané, jež mohou hrozící nebezpečí ohlásit, ve svém obvodu důkladně znát, aby se… Číst vice »

vbb

Dost dobře nerozumím , proč s železnicí srovnáváte sítě VN, VVN Jak jsem už psal: prasklý izolátor a prověšený vodič VVN, nebezpečně nízko nad silnicí. Vámi uváděné sítě mají třeba ochranu polohou … která v tomto případě neúčinkuje funguje zde automatické odpojení od zdroje Protože ještě nedošlo k zemnímu spojení, tak ochrana nezaúčinkuje a monitoruje si je distributor Protože ještě nedošlo k zemnímu spojení, tak distributor nic neví. ne každý potencionální nahlašovatel je vybaven technikou My se tu ale bavíme o policii a ta vybavená je. Když problém (ať už prověšený drát nebo náklaďák v kolejišti) zjistí „Civil“, tak nezjišťuje… Číst vice »

Martin V.

Hezký večer … po přečtení Vašeho příspěvku jsem si celou konverzaci vytiskl, abych si ji v klidu mohl rozebrat. Pořád nevidím v mém názoru problém … cestou domů jsem potkal jednu známou a nechal ji text přečíst, zajímala se, co studuji … říkal jsem si – víc očí více vidí. No a výsledná reakce mne překvapila – oba mluvíme sice o policii, ale každý možná zvažujeme jiného policistu; já mám od prvopočátku na mysli operačního důstojníka policie, který ve velíně přijímá hlášení na lince 158 a dle potřeby vysílá hlídky do terénu na místo, který uvede nahlašovatel … a řeší… Číst vice »

vbb

Když někde vidím problém na trati, tak číslo tratě v KJŘ je asi to poslední, co řeším. Pokud je to v okolí mého bydliště (chaty,…), tak (ASI !!!) vím, odkud-kam ta trať vede, ale pokud na chatu nejezdím zrovna vlakem a nepotřebuji si spojení pokaždé hledat v JŘ, tak číslo tratě v hlavě jednoduše nenosím (ne každý občan ČR je šotouš!).
A pokud jsem někde „na výletě“, tak číslo tratě už nemusím znát vůbec.
Zato mobil s GPS má dnes už téměř každý a pro identifikaci přejezdů je na na každém uvedené číslo, díky Bohu za něj.

Martin V.

Já jízdní řády při cestách řeším tak, že pokud někde předpokládám jízdy po železnici, tak si JŘ příslušné traťi vytisknu … a zde je uvedeno i číslo tratě dle KJŘ, nikoliv číslo dle TTP. Tratě v okolí místa bydliště znám …

SYN

dtto výpravčí, plus možná test IQ…

Hádej

Číslo trati dle JŘ? Spadl jste z višně? Čísla trati dle JŘ slouží jen a pouze k řazení těch tabulek s časy příjezdů a odjezdů v publikaci zvané „knižní jízdní řád“, aby se hezky vešly pod sebe na stránky! A podle toho se taky mění. Rozhodně nikdy neslouží a v žádném případě nemají sloužit ke geografické orientaci v terénu! Řada tratí žádné takové číslo nemá (překvapivě, když tam nejezdí osobáky, že)… Bohužel nejen šotoušstvo, ale ani řada „odborníků“ jak na MD tak na SŽ (včetně investičáků) tohle absolutně nechápe a snaží se používat KJŘ jako nějaký etalon. A cpe to… Číst vice »

Martin V.

Ale vůbec jsem nespadl z višně a nemohu s Vámi souhlasit … když budu jako občan svědkem nějaké anomálie na trati a oznámím IZS problém … a uvedu, že událost je na trati XXX dle KJŘ, tak IZS musí vědět, o čem mluvím. Máte zcela pravdu ale v tom, že nepokryji naprosto všechny tratě … nicmáně drtivou většinu tratí ano. Kdybyste ležel zraněný v kolejišti a já se snažil pomoci, myslím, že by Vám vůbec nevadilo, kdybych IZS nahlásil číslo tratě dle KJŘ, aby se k Vám dostala zdravotnická pomoc co nejrychleji … jde o čas … a ne číslo… Číst vice »

SYN

Evidentně jste šotouš který si pamatuje všechny trati v okolí, to je jistě záslužné, ale automaticky předpokládat že je znají též všichni ostatní je buďto naivita, nebo víra že „ta moje metoda je jediná strávná“.
GPS je natolik jednoznačné že se mu bude muset přizpůsobit i železnice. Jak si to pak uvnitř zařídí dále je její interní věc, ale musí to mít hlavu a patu, a musí to být prokazatelné (jako u spusty jiných firem interní příkazy). A bude se to taky párkrát do roka testovat, doufám že včetně úmyslně nejasných nebo nepřesných informací, jak si dokážou poradit.

Martin V.

Vaše analýza mé osobnosti je mylná a chybná … ale s GPS s Vámi souhlasím.

elvis

00:00 – patnáct sekund po půlnoci přijímá telefonní centrum tísňového volání 112 ve Zlíně hlášení řidiče o požáru auta 00:02 – vyjíždí první jednotka hasičů ze Vsetína 00:02 – operační důstojník HZS Zlínského kraje informuje operační středisko drážních hasičů v Přerově a žádá vypnutí proudu i zastavení dopravy 00:11 – rychlý zásahový vůz hasičů je na místě požáru 00:12 – operační důstojník dostává informaci od pracovníků železnice, že byl vypnut proud v trolejích 00:18 – velitel zásahu hlásí spuštění zvukového a světelného výstražného zařízení přejezdu a spuštění závor 00:18 – ve stejné minutě přichází od policie informace, že se pracovníkům… Číst vice »

Gwann

Zde není nic o příčině, kdo kde chrapal

Vašek

Žasnu, co máme po bitvě generálů. Chtěl bych vás vidět.

Rudolf Tuček

Bohužel několik podobných bitev už proběhlo a poučení z nich 0.

Bob

Jak by to asi vypadalo, kdyby DI dostala právo ne pouze vydávat doporučení, ale přímo nařizovat?

Gwann

Spíš by měla mít právo trestat

Bob

Jak a koho? Podle zákona padajícího výkalu toho posledního Jardu, když to vypadá na selhání systému? Celou SŽ? Fajn, ale kdo pak ten provoz bude řídit? A ještě drobnost – SŽ je státní instituce.

Leinad

Hlavně kdyby druhá a další nehoda se stejným
systémovým pochybením byla trestaná daleko více, než první.

Marek

Příběh…. Vlak jede, je vybaven návěstním opakovačem, trať kóduje. Dojde ke změně přenášené návěsti z dovolující jízdu na jízdu zakazující na dalším hlavním návěstidle. Strojvedoucí si všimne, raději zastavuje, a volá výpravčímu. Došlo ke změně návěsti, poruše, či něčemu horšímu? Vteřiny tikají, ve vysilačce hrobové ticho, pak informace… no děje, jede proti tobě vlak. Další vteřiny plynou, co budeme dělat? Jdu zkusit generální stop říká výpravčí a vlak pořád proti jede. Soudě podle signalizace na vysilačce byl úspěšně vydán. Ale informace o tom, zda vlak proti opravdu zastavil není, další vteřiny pryč. Volá se zpět, co tedy, stojí ten vlak,… Číst vice »

Gwann

Další pěkný případ, rovněž na zavření mnoha lidí a minimalne vyhození několika od policie

Jan Neruda

Pro tyto případy je nutná stručná komunikace, např.: „zde velitel směny HZS Horní Dolní, ZASTAVTE VLAKY mezi stanicemi X-Y z důvodu xxxx!“
Ne žádné dohadování o kompetencích, prostě ať zavolá na CDP Praha nebo Přerov, nemůže vědět, hranice řízení oblastí a dispečeři si to stejně rychle musí předat a vyslat generální stůj pro ten úsek. Pak se teprve mohou dohadovat a teoretizovat.

Rudolf Tuček

Je to hlášení zastavte vlaky mezi x-y nemusí být přesné, protože třeba ne všichni mají přehled kudy vedou tratě, tak může dojít k zmatkům viz Vraňany.
Jinak souhlas.
PS: když vám hasiči nebo policie nahlásí zastavte provoz mezi Pleteným újezdem a Malým Přítočnem tak vy jako dispečer SŽ zastavíte provoz kde?

Lukáš Chytil

Kladno – Unhošť, co tam máte dál?

Gwann

Tam je jedina trať, ne? KND je už celkem dlouho passe

Pavel

Takže státní zástupce, trestní čin obecného ohrožení i pro lidi z dispečinku, toto nemusí skončit jen podmínkou. No asi je to potřeba, protože jinak se těch 10 paragrafu nezbavime

Jirka P

Oni snad chtěli někoho ohrozit? Kroutím hlavou nad těmi, kteří tady (většinou) strojvedoucího „vyviňují“ i když udělal chybu a tím způsobil vážnou nehodu, ale tohle je zase druhý extrém. Ale když nejde o strojvedoucí…

I kdybyste to chtěl navléknout na nedbalost, těžko ji prokážete tím, že někdo volal špatnému člověku.

Gwann

Ale tady to na CDP jasně někdo podelal.

Dokud nepostavíte proti sobě strach z soudu a šéfa, pak se budete bát akorát šéfa. Jak hrozí klepeta, kaslete na šéfa. Pokud nekaslete, máte být vyhozen ci zavřen, až spáchané to, co onen alibista v Přerově

Karel Karel ( původní Karel )

ll

Aaabbb

Ještě si nemohu odpustit dovětek. A nejkrásnější je ten závěr Závěrečné zprávy DI – ostatně skoro jako vždy: „Provozovatel dráhy SŽ nepřijal ani nevydal v návaznosti na MU žádná opatření k předcházení mimořádným událostem.“

Inu, dobrá správa. #mynic

VýpravčíXY

A jaké opatření by se podle vás například mohlo zavést ?

DuDr.

Zaměstanaci CDP by měli procházet školením krizové komunikace a komunikace vůbec. Nevím zdali tomu tak už třeba není, ale spíše to nevypadá….

Jirka P

Přesně, tohle opravdu nechápu, že komunikace s výpravčími často vypadá, jako když drbou báby na trhu. Pak často i po dlouhou dobu strany nevědí, o čem je řeč.

Třeba: „dávám ti k tomu svolení a souhlas“. NE! Správně mělo být třeba „Dávám ti souhlas k odjezdu do Prahy Libně.“ A bylo by jasno. Vůbec, použití zájmen („k tomu“, „tam“ atd.) by se mělo co nejvíc eliminovat. Letečtí dispečeři taky neříkají „můžeš tam letět“, ale třeba „změna kurzu na xyz povolena“.

pukhakeren

Přesně tak. Když to srovnáte třeba s řízením letového provozu, kde mají více méně formalizovanou řeč a zákaz se vyžvaňovat o nepostatných věcech.

Jenže to je potřeba trénovat a mít na to metodiku…

Aaabbb

Operační HZS SŽ bude mít přímé kontakty na osoby reálně řídící drážní dopravu.

Všichni zúčastnění budou mít jasné instrukce ohledně postupů a komunikace, kdy priorita č. 1 je zastavení drážní dopravy, pak se řeší zbytek. Tady řešil operační HZS SŽ že tam pojede Scanií, vedoucí dispečer řešil hranice obvodů, místo aby řešili zastavení provozu.

Komunikace měla znít:
Hasiči SŽ, zastavte okamžitě provoz v úseku Česká Třebová – Třebovice v Čechách.

Dispečer se měl postarat o zajištění, a poté řešit nějaké kilometrické polohy, čísla kolejí, proč, nač, zač, na jak dlouho.

Aaabbb

Doplním, vždyť to je jedna firma! A v tomhle konkrétním případě to bylo v České Třebové, řešili to drážní hasiči přímo z České Třebové, a nedokázali se s vlastními kolegy pořádně domluvit.

VypravciXY

Všechny složky IZS mají přímé kontakty k dispozici. Stačilo do příslušné aplikace nahlédnout.

Filip Jirsák

Ne, IZS má volat dispečinku SŽ. Provoz na železnici je odbornost SŽ, tam musí na základě informací od laika (IZS) vyhodnotit, co je potřeba udělat. Ne že bude IZS řešit vnitřní organizační strukturu SŽ a učit se organizovat drážní dopravu.

Dotaz

Ale ty kontakty mají i všechny složky IZS. Proč nebylo voláno přímo, ale přes hasiče SŽ.

Martin V.

Ano, přímé oznámení ze strany IZS by byl logický postup … pokud by např. zůstalo nepojízdné auto na přejezdu, řidič zavolá na policii, oznámí, že s vozem uvízl a uvede číslo přejezdu ( PXXXX) … policista poté volá výpravčímu či na CDP a oznámí požadavek na zastavení provozu přes inkriminovaný přejezd; ale nevolá hasičům, aby požadavek policie tlumočili výpravčímu či na CDP. Tuto komunikaci by měl v případě překážky na širé trati přímo zajistit a oznámit IZS, který prvotní oznámení přijal, na SŽ; a to z důvodu omezení časového prodlení … určitě by se takto ušetřily drahocenné sekundy.

Filip Jirsák

Nebyl by to logický postup, protože dispečer IZS nemůže znát ani zjišťovat detaily organizace drážní dopravy a zjišťovat kdo co má na starost.
To je jako kdybyste po lidech chtěl, ať nevolají 150, ale najdou si číslo na nejbližší hasičskou stanici a volají přímo tam.

Martin V.

Nenohu s Vámi souhlasit, pane Jirsáku … v případě uvízlého auta na přejezdu IZS volá přímo výpravčího / (CDP) – proč by tento postup neměl platit a fungovat na překážku v širé trati ??? Ve Vašem popisovaném případě -> naopak ať lidé volají na 150 … ale 150 ať vyrozumí dotčenou požární stanici přímo a nevkládají do nahlašovacího pavouka další složku, která má volat konkrétní stanici – naprosto zbytečný hovor a ztráta času. Myslím, že IZS by naopak měla přesně vědět a znát, kdo má co v kompetenci a může vypnout či stopnout – plynem a elektřinou počínaje; železnicí s… Číst vice »

Jirka P

Jak může IZS vědět, kdo má co v kompetenci, když se to mění z hodiny na hodinu prakticky libovolně? Navíc je tu problém, že přejezdy jsou jednoznačně identifikovatelné vnějším označením, ale širá trať ne.

Martin V.

Je problém zřídit pro IZS centrálně jednu linku na CDP , kam by volali třeba policisté svoje požadavky? S případnou možností přesměrování příchozího hovoru dle potřeby, abych vyloučil změny z hodiny na hodinu ???Potřebná informace by se tak na CDP dostala mnohem rychleji … Širá trať je definována jako úsek trati, ohraničený na každé straně buď stanicí, dopravnou D3, dopravnou RB nebo koncem dráhy (zakončením tratě např. na zastávce, na nákladišti) – takže identifikace existuje; pokud například uvedu, že potřebuji zastavit provoz mezi žst A a žst B. , tak logicky se mezi těmito stanicemi nachází určitě dotčená širá trať.

Filip Jirsák

Myslím, že jste právě vynalezl vynalezené.

eLKá

Že ta opatření nenapadla vás, výpravčího XY, je smutné.
Že však podle všeho nenapadla ani SŽ, to považuji za naprosto tragické.

VýpravčíXY

SŽ, pokud vím, ty kontakty dala všem složkám IZS. Proč je nepoužívají , to nevím.

Gwann

A to jak vlastního kolegu poslali z Přerova do Prahy, to jak vyřeší, že by se tam dovolal primo z IZS?

Osobně bych si spíš představoval…že po daném průšvihu si na CDP Přerov pro dané umělce rovnou přijde policie.

Aaabbb

Ono to bohužel tak je u většiny MU, co šetří Drážní inspekce. Správa železnic to uzavře s tím, že pochybil strojvedoucí, vedoucí posunu, řidič silničního vozidla. To, že tam byla třeba i dílčí pochybení na její straně, mlčky přechází. Bohužel realita.

Pavel H.

V první řadě je třeba zavést nějaký systém řízení (včetně způsobu komunikace uvnitř i navenek) při mimořádných událostech, do kterého by byly zahrnuty všechny potřebné složky, zaměstnance proškolit a procvičit. Běžný člověk určitě neví, jak je železnice organizovaná, takže až někdo zavolá na 112, mělo by to fungovat až na toho dispečera SŽ. Není to poprvé, kdy se ukázalo, že to nefunguje. Vzpomeňme na evakuaci cestujících v Běchovicích s následnou srážkou vlaků. Právě zmatek v chování dispečerského aparátu SŽ a Hasičů SŽ dovedl strojvedoucího panťáku až k mimořádné události.

Lukáš Chytil

Těch případů by se našlo více, např. Vraňany – Dolní Beřkovice, nebo u Jakblunky, taky přejezd.

Leinad

MU, která vlastně zachránila zadek Sprželi.
Nápad poslat rychlík mezi evakuovavou soupravu a evakuační panťák, to je docela dobře že skončilo jen plechy.

Bob

Pokud jste zaměstnancem SŽ, zejména pokud se přímo podílíte na řízení provozu, tak vaše otázka mnohé vysvětluje.

Leinad

1) Ve školení mít krizový postup, jak se rychle zastaví vlak (bez přemýšlení co se komu nebude líbit, odkud pojedou hasiči)
2) Změnit styl, jak jsou výpravčí a dispečeři školení ze svých rajónu. Ten co řekl „já ne, to CDP Praha“ nevěděl, co řídí.

Stepan

Stylu SŽ by odpovídali, že by na žádost IZS reagovali po 30 dnech dopisem podepsaným právním odborem. Takhle oni vyřizují většinu operativních podnětů – čím jednodušší, tím déle.

Aaabbb

Čtu si tu závěrečnou zprávu celou. Takže svědek to nahlásil ve 14:13, a oni do 14:20 nebyli schopni zastavit provoz. Jak může vedoucí dispečer CDP odmítnout takto naléhavou žádost a posílat hasiče někam od čerta k ďáblu? Proč HZS Správy železnic volá nějakému vedoucímu dispečerovi, který je s kafem ve výtahu, a nemají kontakty přímo na lidi, kteří sedí u těch knoflíků a můžou to zastavit napřímo bez prodlení?

Karel Karel ( původní Karel )

Ty kontakty mají. V aplikaci „seznam přejezdů“, která sice není veřejně přístupná, ale složky IZS ji údajně mají k dispozici, je u každého přejezdu přímé číslo na toho, kdo ten přejezd obsluhuje.

Gwann

Jen tohle nebyl prejezd

eLKá

Vím o případu, kdy (ještě) VB na 158 odkázala člověka, který byl v bytě, kam se vloupával zloděj, ať se obrátí na místní oddělení VB. Dobré bylo, že mu nadiktovali telefon…

Lukáš Chytil

Já jsem takhle u České Třebové urval sběrač, taky LE. Ve 2.TK urval sběrač Bastard (371 ČD) po první prohnali motorový osobák a já jsem pak v první urval sběrač taky, prověšené směrové lano. Samozřejmě ticho po pěšině, ne aby mi někdo řekl, dávej pozor, na vedlejší koleji urval rychlík sběrač.
Ještě pak tvrdili, že mi nařídili jízdu se staženými sběrači, naštěstí GSM-R potvrdilo, že mi nikdo nic nenařídil.
Dvě minuty po mně prohnali po vedlejší koleji rychlík od Brna, ten naštěstí projel v pořádku.

Gwann

A zaplatila sz ten sběrač?

cema

Mám podobnou zkušenost z hlášení MU – vysvětlení operátorovi HZS, na jaké trati a kde na ní jsme, trvalo asi minutu. Koneckonců mi přijde, že právě tohle zmatený telefonování je přesně důvod, proč každá mimořádnost na železnici trvá 2 hodiny.

Aaabbb

Mimochodem, je to již několikátá mimořádná událost, kdy Drážní inspekce zjistila, pracovník Správy železnic nevěděl, nechtěl nebo neuměl v krizové situaci rychle a efektivně přijmout potřebné bezpečnostní opatření, tedy zastavit provoz na trati. Četl jsem to v závěrečných zprávách DI u minimálně třech nebo čtyřech dalších nehod. Přece první co musím v takové situaci udělat je zastavit provoz, a pak teprve řešit zbytek… lepší aby se tam 10 minut preventivně zbytečně nejezdilo, než aby z toho byla hromada.

medical examiner

Hmm…být to prvně, tak by to člověk pochopil.
Ale když je to už počtvrté…

Zyx

Zijeme snad v bananistanu? Ne, predpokladam, ze jsme v civilizovanem svete, kde doprava uz nejaky patek existuje a staly se i nejake nehody. Takze ani první pochybeni se netoleruje.

Vedle trestnepravniho potrestani konkretnich osob z SZ by mel zrizovatel trvat na potrestani organizacnich slozek v SZ – tady selhaly SZ v procesnim rizeni. Anebo potrestat rozdelenim SZ a prevedenim nekterych casti pod nezavislou instituci a nezavisle provadene kontroly SZ. Ostatne SZ si koleduje o oddeleni investicne-stavebnich oddeleni, tam to tezce nezvladaji.

Lukáš Chytil

Kde to SŽ zvládá? V provozu to stojí za prd, výluky stojí za prd, stav sítě stojí za … (Každý si doplňte sám)

Jiří Kocurek

„Jako to bude problém, protože to je koridorová trať, “

A kdž ten vlak narazí do překážky a vykolejí, tak to bude lepší?

milan

Z anty systému fungování SŽ. Pracovník, který by zastavil provoz a nebylo by toho náhodou třeba, by obdržel minimálně dvě A4 ve kterých by mu bylo vysvětleno, co všechno z bezchybného předpisu D1 a mnoha dalších jiných porušil s dovětkem, že si snad nezaslouží, aby si říkal člověk. K tomu samozřejmě sundání z funkce a na oko opětovné získání s dalším dovětkem, Fando my jsme ti tehdá pomohli, tak na nás nezapomeň.

Horák

Ano,tohle je myslím podstatné.Pracovník, který v dobré víře zastaví provoz s podezřením na hrozící nebezpečí ,byť by se pak ukázalo že nic nebylo,tak nemůže být trestán.

Aaabbb

To vyplývá snad už ze zákona přímo. Pokud tohle nějaký vedoucí pracovník SŽ nechápe a podřízené takto trestá, je chybou vedení SŽ, že tam takový člověk ještě ve vedoucí funkci pracuje.

Jiří Kocurek

„K tomu samozřejmě sundání z funkce“

… když konal na žádost bezpečnostních složek státu. Proč se mnozí nádražáci pořád jenom chtějí mstít komukoliv za cokoliv?

milan

Protože to velmi dobře funguje. Strach, patolízalství, myšlenková korupce, rektální alpinismu, to je SŽ.

Gwann

Takže institucí oddělit a půlku ansamblu vyrazit

Karel

Karel, co tu „upřímně říká“, nejsem já, ale někdo jiný ……

Karel

Pane Sůra, zkoušel jste se optat hasičů IZS, proč nevolali rovnou Správu železnic a požadovat zastavení provozu, ale Hasiče SŽ ?

IGCT

Protože taky mají „třísku v oku“

eLKá

Otázka, jaké kontakty IZS od SŽ má. A vůbec bych se nedivil, kdyby to byly kontakty jen na hasiče SŽ…

Karel

Zcela upřímně říkám, že potom, co si nejen tady čtu, jak funguje SŽ, se začínám bát jezdit vlakem.

Karel

Můžete si dát jiný nick ? Aš nás lidi nepletou . Děkuji .

Karel

Jak praví jedna lidová hláška z filmu

“ Ráda bych vám představila naše řidiče. Řidič za volantem je pan Karel a řidič na pravo je taky pan Karel. Správně oba naši řidiči se jmenují Karel.“

Já tu přispívání do diskuse jednou za kvartál a taky pod jménem Karel ( tak se skutečně jmenuji) a asi by to chtělo nějaké řešení aby měl každý svůj unikátní nick. Aby bylo hned jasno kdo je kdo.

Karel

Pro upřesnění přidal jsem se do tohoto vlákna jako Karel č.3

Karl vB.

Tak si k těm vlastním jménům dejte pro rozlišení ještě:
a) přídomek – odkud pocházíte
nebo
b) římskou čislici

medical examiner

Ale aby to nedopadlo jako ti 2 piloti, jak hlásili věži, že zapomněli volací jména – „žádný problém, přidělím vám náhradní – Tupec 1 a Tupec 2″… 😀

Stepan

To by spíš chtělo jiný redakční systém, kde by fungovaly normální registrace a přihlašování. Tenhle hybridní systém, kde admin sice vidí všechno, ale jinak tu může být pět diskutérů k nerozlišení, není zrovna dobře vymyšlen.

Petr Moravec

Promiňte, ale co Vám brání používat svá normální občanská jména? Vy se něčeho bojíte?

Stepan

Občanská jména jednak nezaručují jednoznačnou identifikaci a rozlišení diskutérů (Petrů Moravců jsou desítky, možná i stovky – jeden z nich je známý ze špičkových funkcí v dopravních firmách, ale stejně se z pouhého jména nedá poznat, zda jste to vy), jednak mě občanská identita ostatních řadových diskutujících ani nemusí zajímat a ostatním diskutérům není nic do té mé. Pokud by se někdo ostatním představoval jménem a příjmením pokaždé, když nastoupí do vlaku či vstoupí do obchodu, vypadalo by to asi divně a zbytečně, až trochu exhibicionisticky – identita zákazníka je důležitá do té míry, aby bylo zřejmé, s jakými závazky… Číst vice »

Petr Moravec

Máte pravdu. To je férové vysvětlení. Děkuji.

Karel IV.

Když jsem tady už před nějakým časem začal občas trousit svá moudra, tak jsem v diskuzích na žádného Karla (je to mé skutečné jméno) nenarazil. A když jsem před několika měsíci, kdy nás tu Karlů začalo přibývat, nick zkusil změnit (emailová adresa zůstala stejná), tak bylo chvíli napsané, že se příspěvek prověřuje (nebo něco takového) a pak se už nezobrazil.

Poněvadž jsme se tu nyní sešli 4 Karlové (včetně z nádraží), tak se tedy pokusím změnit na toho 4. (snad ten nick zde nikdo doposud nepoužívá).

Honza

No, snad Vás nikdo nebude obviňovat, že jako otec vlasti „nic moc“, a že Váš most, univerzita, Vary, Studánka atp. vlastně nejsou Vaše. 😆 přeji hezký den

Honza

Vy snad máte nějaký monopol na Vaše jméno?

Souhlas k posunu

Ty se možná začneš bát, ale my musíme s CDP komunikovat a většinou jsou to otravné blbosti. Úplně největší blbost při zpoždění kolem 30 minut zaviněné výlukami nebo špatným řízením dopravy zavolá, že na něho vyskočil “bubák”, co tam má napsat na tu “minutu” prodloužení doby pobytu ve stanici!!! To se ho zeptám, jestli to je nějaký CDP humor a sluchátko položím

Karel Karel ( původní Karel )

Nás to také se….. Ale když tam napíšu třeba K3 ( zvýšená frekvence, například z důvodu nástupu cyklistů, nebo zavírání dveří průvodčím na druhém konci vlaků ) tak se nám to často vrátí od vašeno dopravce, že to prošetřili, a že to není pravda. Proto se často ptáme, co tam napsat …..Bohužel v tomto jsme na tom stejně. Páni si něco vymyslí a my se pak dole hádáme ….

M152

Ono někteří výpravčí tam dávají co nemají. A tak se dopravci brání. Nedávno sem stal pár minut u vjezdu (zda tam byl nějaký posun, porucha, výpravčí musel na záchod.. nevím), ale důvod zpoždění bylo „zaviněné zaměstnancem dopravce“ nebo jak to tam je. Případně jízda na OP, z toho důvodu prodloužení jízdní doby, ale důvod „technické závady hnacích vozidel“, místo „poruchy ZZ“.
Už sem zažil i jízdu „na foukaček“ a zdůvodnění prodloužení jízdních dob byla taky nějaká kravina o zaměstnanci nebo závadám HV.

Je to těžký oboustranně. V některých věcech by mezi námi měla být větší tolerance a ohleduplnost.

Pája

Na tohle přesně narážím. Křičí po nás cestující a ještě se někdy hádáme navzájem. I když je třeba námraza a čekání na Kocoura s chlapem je nekonečné. Nebylo by lepší se sejít třeba u pití a probrat to? Klidně i virtuálně. Řekněme si na rovinu – nikdo nevstává do práce s cílem vyrobit hromadu nebo zpoždění. Já jsem už mimo soutěž, ale prostě mi to nedá. Jinak je to o tom, kdo má smůlu a zákon padajíciho exkrementu se do něj trefí. Stejně to mají kluci co jezdí – čemu například pomůže zvýšení pokut za projetí Stůj? Nevěřím, že potrestáním… Číst vice »

Souhlas k posunu

Ok děkuju za věcnou a objasněnou odpověď!!!

M152

Jestli to je u osobní dopravy, řekl bych nastupovala větší skupina, cyklisti, invalida,… a není co řešit. Napíše se zvýšená frekvence cestujících a všichni budou spokojeni.

Souhlas k posunu

Zkusím to napsat ještě jednou, máte 30min zpoždění a tady se řeší minuta, kterou díky nataženým jízdním dobám stejně doženete hned po odjezdu. Nikomu nebráním na příjezdu ani odjezdu. Ano už budu hlásit zvýšenou frekvenci. Děkuju

Saiph

Jenže vašeho zaměstnavatele nezajímá, že je to blbá minuta nebo dvě, které hned doženete. Prostě v daném bodě vznikne zpoždění, které se musí zdůvodnit, aby bylo jasné, na čí straně vzniklo.

Souhlas k posunu

A těch 30min co jsem nabral zdůvodní jak? Stání v Poříčanech, stání v Pečkách, stání v Brandýse, stání v Dluhonicích. 30 min

Saiph

Pokud stojíte kvůli výluky, tak je příčina na straně SŽ a zdůvodňuje si to dispečer/výpravčí sám, protože tu příčinu zná.

vbb

Jen bacha na „zvýšenou frekvenci“ v neděli v 5:30 ráno 😉

Karel

Přečetl jsem celou diskusi. Brečíte tu většinou správně, ale často na jiném hrobě a navíc realita je nejméně z 90 % úplně jiná, než tu popisujete.

hank

A jaká je teda ta realita?

Stepan

Na hrobě SŽ bychom určitě poplakali raději než na hrobech obětí zbytečných nehod.

Martin V,

Pokud občan nahlásí dopravní nehodu na 112 a zárověň oznámí materiál v kolejišti (překážku), tak proč operátor 112 nevolá rovnou přímo na CDP s požadavkem zastavení dopravy dle oznámeného místa překážky mezi sousedními stanicemi ? Logicky bych nejprve z důvodu možného prodlení nejprve zastavil dopravu … následně volal a vyslal HZS SŽ do nahlášené lokality.

Stepan

Na tohle bych čekal nějaký efektivnější a rychlejší postup než žvanění po telefonu. S táhlem záchranné brzdy se taky nevykecávám, ale prostě zatáhnu. Čekal bych, že operátor IZS něco odklikne v mapě, půl vteřiny na to se rozezní siréna na CDP a v další vteřině dispečer CDP zastaví provoz přesně na tom místě, kterého se to týká. Pak se můžou začít vykecávat.

Bob

Dostal jste se do čela pořadí soutěže „Vtip roku“…

Pája

Mohl bych poprosit o anonymní vyjádření nějakého dispečera? Klidně i zde v diskuzi? Tak nějak z toho tuším, že problém možná není v jednom konkrétním dispečerovi a zákon padajíciho exkrementu taky znám. Nikoho se nezastávám, ale ani nesoudím. Prostě mně to jen zajímá.

Franta

Problém je v Dobré správě.

medical examiner

Problém až na výjimky nebývá v jediném konkrétním člověku, ale v systému.
Asi proto existuje trestní odpovědnost právnických osob…

Karel

Máte pravdu. Můj kontakt : Lupens@seznam.cz

Franta

Dobrá správa ve své plné kráse. Víc není třeba dodávat.

VIZEK2442

S těma kopancema ,které předvádí to není Dobrá správa ale Špatná správa!. Používejte toto odpovídající označení!

Franta

Říká se tomu ironie 😉

VIZEK2442

To už není ironie ale fakt.

Franta

Život je vždycky o krok napřed.

erik127

HZS SZ povazuji za kompetentni resit tak maximalne „evakuaci“ lidi z vlaku na trati nebo vyjet ke srazene osobe, kde je uz davno RZS, akorat kvuli HZS se tam dyl ceka. Chteli je zrusit, tak se delaj dulezitymi, dokonce se nechali napsat natvrdo do zakona…Vypravci maj tusim pokyn je volat kvuli kazdy drobnosti, aby statistiky rostly..

V tyhle „zkousce“ teda neobstaly. Omluva tem schopnym.

erik127

neobstali 😉

medical examiner

No…existovali už v době nehody ve Vraňanech?

Tomáš

Jak jsem tak koukal, byly ustanoveni zákonem z roku 1985, ale jak moc fungovali v té době nevím

IGCT

No, já bych to neviděl zase tak černobíle. Kdyby se ukázalo, že se jednalo o planý poplach, tak by to zase schytala SŽ od dopravců. Bylo by fajn, kdyby SŽ práskla do stolu a v určitých ohledech řekla, že kapacita dráhy je vyčerpaná a více se jezdit nebude. Bohužel vedení SŽ poslouchá nářky dopravců až příliš. Pak to bohužel vede k tomu, že jsou rušeny mnohé pravidelné údržby infrastruktury v plánovaných výlukách. Strojvůdci dopravců mnohdy ani nehlásí stržení sběrače a poškození trakčního vedení atp. Arogance ze strany strojvůdců a dopravců.

Původní Pražák

Takže se bojíte víc toho, že vám bude někdo nadávat za planý poplach, než že zbytečně zabijete lidi??

IGCT

Známý dělá výpravčího. Přišla na něj nedávno stížnost od ČDC za to, že nahlásil v systému příčinu zpoždění nakladního vlaku, že ČDC nasadilo loko 742 místo 750, která běžně jezdí. Přispívá takovýto tlak dopravců na SŽ a její zaměstnance ke klidnému pracovnímu prostředí, které je třeba ke kvalitnímu vykonávání svého zaměstnání???

M19

No tak přišla, důležitější je snad reakce SŽ a zda to co uvedl byla pravda.

Filip Jirsák

Tahle příčina byla jen jeho spekulace, skutečnou příčinou, kterou znal, bylo nejspíš to, že vlak jel pomaleji, než obvykle.
Jinak stížností může přijít milion, podstatné je, co je předmětem té stížnosti a jak to adresát (SŽ) vyhodnotí.
Každopádně takováhle stížnost nijak nesouvisí s tím, že když někdo SŽ upozorní na závadu na trati, která může ohrozit životy lidí, SŽ to v žádném případě nemůže ignorovat, a to ani s odůvodněním „co kdyby to byl planý poplach“. To už by se totiž dotyčný pracovník pohyboval v rovině nedbalostních trestných činů.

Gwann

Sz by měla stížnost hodit do koše. Pokud měl vyprávci pravdu

Franta

Vy možná ne, vyšetřovatelé naštěstí ano.

M19

Myslíte, že když vám volají hasiči či PČR, tak by to mohl být planý poplach? Co to má společného s kapacitou dráhy? Už někdy někomu přidělili kapacitu dráhy, když nebylo místo?

medical examiner

No…jsou známy případy, kdy PČR delegovala nějaký úkon nevhodné organizaci. Ale planý poplach nikoliv.

Karel

Když volá PČR tak to nepoznám. Vidím „skryté číslo“, takže se klidně někdo za policajta může vydávat.

Jiří Kocurek

A napadlo vás, že skrytí čísla volajícího je pro běžného joudu naprosto nedostupné?

Stepan

Pokud nějaká složka IZS skrývá své číslo při komunikaci s jinou složkou IZS nebo kýmkoliv dalším při řešení krizové situace, tak je jouda ta složka. Nikoliv běžný, ale extrémní jouda.

eLKá

Obávám se, že skrytí čísla volajícího je standardní funkce GSM od prvopočátku…
https://www.t-mobile.cz/identifikace-volajiciho-a-jeji-zamezeni

M19

Tak to vám volal vyšetřovatel ne, operační. Nemichejte jabka s hruškama. A i kdyby, skryté číslo lze dohledat, to by byl od volajícího trestný čin. Ti raději risknete nehodu? Už vidím jak takto argumentujete v případě tragické nehody v důsledku vaší předpokakanosti pozůstalým do očí. V případě, že by na vás následně spáchali násilný trestný čin, měli by dostat milost.

VýpravčíXY

Zrovna včera jsem volal na PČR 158. Trvalo to cca 40 sekund, než to někdo zvednul. Jelikož mne to automaticky spojilo na 158 v Praze a já potřeboval řešit situaci v Pardubicích, požádal jsem o přepojení na operačního v Pardubicích, Prý by to šlo, ale povídejte. No a vysvětlujte někomu v Praze, kde je v Pardubicich přejezd na ulici Dašická. Uvedl jsem číslo přejezdu P4903 a dotyčný po mě chtěl číslo popisné …….Co k tomu dodat …… ?

Stepan

Od operátora nikdo nemůže chtít, aby znal zpaměti každou uličku a každý šutr ve své oblasti. Ale s mapou a daty by pracovat měl umět, a to bez ohledu na to, jestli dané místo je v jeho rajónu. Najít přejezd podle čísla by měl umět za vteřinu. Ověřovací dotaz (aby bylo jasné, že v čísle není chyba) je namístě, ovšem že přejezdům se nedávají čísla popisná, to by asi vědět měl.

eLKá

Pokud se nepletu, tak „drážní telefony“ jsou do telefonní sítě napojeny v Praze, takže „pražská 158“ je v tomto případě logická. To, že policista je zvyklý na „silniční“ adresy asi také.
V případě přejezdu bych radši volal jednak z mobilu, jednak na 112, která končí u hasičů. Hasičský systém má v sobě snad veškeré identifikace vč. čísel lamp veřejného osvětlení. Hlavně ale – z mobilu získají vaši lokaci vůči sítím, ke kterým je váš mobil připojen (typicky v ČR GSM a LTE) a zejména ve městě je tato poloha překvapivě přesná.

Stepan

Jako že operační na 158 nemá plnohodnotný přístup do mapy IZS nebo s ní neumí pracovat? To by bylo dost na pováženou.

eLKá

Netuším, jak je na tom PČR na lince 158, vím ale, jak mají hasiči zařízenou 112. Toť vše.

M19

Zrovna včera a tuto storku jsem slyšel už předrokem či dvěma… Taky záleží jakým způsobem komunikuje volající…

Jiří Kocurek

Samozřejmě, složky IZS přece volají na CDP na příkaz shora se zcela jasným záměrem ublížit železnici. Ať žije paranoia!

Ten kdo vi

Neblbněte,SŽ je nejhorší a všichni ostatní nejlepší a bezchybní, zejména strojvůdci.

VýpravčíXY

To byl taky jeden strojvedoucí ( kolem roku cca 1980 šel do důchodu ) který veřejně hlásal, že dispečerský aparát není potřeba, že si to strojvedoucí zorganizují sami. A jak si to představoval ? Třeba tak, že v jedné stanici, kde ho vyhnuli na předjetí rychlíkem vběhl do dopravní kanceláře a kladivem tloukl výpravčímu do stolu a křičel, že ho nějaký rychlík nezajímá, že on je těžkotonážník a má přednost. ……A to samé se často děje i dneska ( bez toho kladiva (-: ….. ) že strojvedoucí z rychlíku nezajímá náklad a strojvedoucího z nákladu zase nezajímá nějaký rychlík. Zvláště… Číst vice »

Gwann

Myslíte jako že s urvanym smetakem jedou dal?

Jarda

měli by je školit a brát podobně jako se bere řízení letoveho provozu, aby museli obdobně to co oni, pak by tam nebyl takový chlív, kdyby stejně tak fungovali letadla, tak se pobijou už na ranveji.

Franta

Vzpomínám na svou návštěvu v centrálním dispečinku na Balabence. Domníval jsem se, že tam uvidím režim provozu jako na ŘLP. Odcházel jsem v lehkém šoku s konstatováním, že už sám fakt, že vlaky vůbec jezdí, je za těchto okolností malý zázrak.

Znalec

Takhle to funguje v cele Správě. Vždycky nahoru vyplují ti co stáli za hovno ve škole nebo v provozu, nejlépe však obojí. Všichni okolo to vědí jen manažeři pohledem (všechno vidí když si sjedou vlakem) mají pocit, že jsou lovci talentů. Vítány jsou také škraloupy (my jsme tě vytáhli tak budeš kejvat) , příbuzenské vztahy atd. V jednom kraji se dodnes schází bývalí bolševici důchodci z OŘ pravidelně v hospodě a vymýšlí kde kdo bude sedět! A nepochybujte, že jsou úspěšní viz druhá závorka. SŽ je nereformovatelná, ale zatím úspěšně dojí rozpočet a dotace tak to zatím nějak funguje. Hlavně… Číst vice »

M19

Ještě ten plat leteckého dispečer,když stejné požadavky.

hank

Tak to je snad samozřejmé. Jenže sám ten plat to nespraví. Je potřeba vymyslet a vytvořit systém, najít lidi splňující požadavky kladené na ně systémem, naučit ty lidi obsluhovat ho, ověřit jeho fungování v provozu, a pak se můžou řešit platy.

M19

Samozřejmé jsou věci do chvíle, kdy vám někdo vysvětlí, že o tom nebyla řeč. Systém ještě není vymyšlený? K čemu je generální stop atd. A jak najdete schopné lidi, když jim řeknete to co jste psal? Poděkují vám a vy je mít nebudete. Nejsou zvědaví na další potom. To je právě tento způsob uvažování, který vede k tomu proč to funguje, jak to funguje…

medical examiner

To by šlo…ale asi by bylo potřeba, aby měli i podobné platy jako ti manažeři…
Nemusel by to být základní plat – stačily by jen vysoké prémie odvíjející se od kvality práce.

Muv

Tak se nám zase jednou potkala západní optimalizace s východní mentalitou… Jako sorry, ale dokud budou oligarchové typu Jančura s politickými nohsledy v dozorčích radách tlačit na ježdění přes mrtvoly a dokud budou v managementu SŽ ekonomové MBA., jejichž největší kvalifikace jsou propagační videa Deutsche Bahn, bude těchto situací přibývat. Kolik těch uměle dosazených dispečerů na CDP, kteří ještě před rokem zalévali kytky v žst. Horní Dolní, zvládne tlak moderních politruků, co chtějí zároveň jezdit bez zpoždění, stavět koridory, dělat údržbu, flexibilně řešit mimořádnosti, a to všechno ve dvě ráno, kdy pracují „jenom ku*vy a zloději?“

Georg

tahle nehoda se stala ve dve rano?

Vladislav

Nebýt Jančury tak dodnes nevíte co je komfortní a levné cestování.

medical examiner

No…ale věděli bychom to nebýt těch věčných EC a IC… 😀
To by ty kvalitní Ampz a Bmz jezdily na R… 😀

vbb

Ne, ty kvalitní Ampz a Bmz by buď jezdily u jiného soukromníka (mimo ČR) nebo by byly v hutích. ČD by neměly důvod je kupovat, B249 for ever.

Muv

Berete mě za slovíčko, pánové. 🙂 „Oligarchové typu Jančura,“ protože pane Sůro jsme na bulvárním dopravním webu a Jančuru jako prototyp dopravního oligarchy znají všichni. A většina SŽ šlape, jak takoví písknou. Když jsme u konkrétních jmén: Kdo z dozorčí rady/vedení SŽ nezná osobně pana Jančuru? Komfortní cestování za cenu lidských životů, Vladislave? Chápu správně to baťovské myšlení? Ano, vždycky někde byl ten první tahoun. On i Hitler rozjel výstavbu dálnic v Německu, ale dobrý člověk to nebyl. Nehoda se nestala ve dvě ráno, Georgi, ale to nijak nemění poselství mého příspěvku. Vy jste někdy byl na výluce ve dvě… Číst vice »

P_V

notýbrďo, došlo i na Godwinův zákon

Muv

Super, zase jsem se poučil. 🙂

Péťa

SŽ šlape jak Radim píská, jo kéž by to tak bylo.
(ironie)

Muv

Když myslíte… Zkuste v rámci investigace propátrat, proč mají dispečeři takový strach ze zastavení provozu. Raději bych znal jádro pudla, než ukazovat na toho posledního Jardu na CDP.

Muv

Na to se jich musíte zeptat. Nejsem dispečer.

Muv

Aha, v tom případě jsem dispečer. Už nás ve vlacích prosím neotravujte.

eLKá

Jen technická:
Česká železnice je velmi malá, takže lze říct, že po 10 letech v oboru se osobně znáte (téměř) s každým.

Muv

Vím, někdy bohužel nezůstává jen u nestranného tlachání.

Jiří Kocurek

Takže za to může Jančura. Vy ho nemít, ta si budete muset někoho vymyslet.

Muv

Tlak dopravců. Použití Jančury jsem vysvětlil.

Muv

To jsem někde napsal?

Muv

Jaké nekvalitní služby poskytuje?

Muv

Ptám. Očividně máte k SŽ averzi, takže asi nemůžu čekat nic objektivního. Já si zažil železnici z více stran, proto se možná bráním rychlým soudům. Jasně, většina těchto organizací má manažerské hochštaplery, mnoho lidí myšlenkově uvízlých v komunismu, protekční zaměstnance, ale také spoustu kvalitních srdcařů, kterým se v tomto prostředí vůbec nedělá dobře, ale bez nich by ten vlak prostě nevyjel… A abychom si tady nepsali dvě vlákna, ubezpečuji Vás, že z Vašich daní se platí daleko více daleko hloupějších věcí.

Petr

Ja bych snad ani SZ za tohle neplisnil. Chyba se stat muze. Dulezity je jak k tomu pristoupi aby se to za rok nestalo znovu. Tady jsem ale dost skeptickej…

Franta

Kdybychom byli v U. S., kde vyšetřovací komise rozpitvají (ne zrovna nutně železniční) nehodu či mimořádnou událost do molekuly, aby následně přepracovaly postupy, předpisy etc., souhlasil bych s Vámi.
Tady si ale jen zalamentujeme, možná obětujeme jednoho-dva pěšáky – a všechno zůstane při starém. Přece „se to tak dělalo vždycky“ a to by tak hrálo, aby železničářům do jejich složité a tajuplné práce, které v celém Vesmíru rozumějí jen oni, někdo kecal!

medical examiner

Výborně řečeno…ale jak to udělat s těmi vyšetřovacími komisemi…kdo by je tvořil…

eLKá

To rozpitvání každé nehody tady DI dělá také. Dokonce doporučí, co udělat, aby se to „víckrát nestalo“.
Smutné je, že DI, DÚ (a další instituce) nemají takovou moc, aby tato doporučení mohly/chtěly i učinně vymáhat.

Jirka P

Vy si ty US hrozně idealizujete. Naopak, bezpečnostní kultura je tam dost strašidelná.

roman

V řízení drážní dopravy není místo na chyby. Příště taková chyba může stát lidské životy.

Petr

Tak to tem chybam bezte poradit, ony se uz priste v rizeni drazni dopravy nevyskytnou.

roman

V letectví se po každém incidentu snaží zjistit proč se stal a jak mu příště můžou zabránit. Piloti, dispečeři, letušky všichni jsou vyškolení jak zvládat krizové scénáře. Bohužel SŽ, ČD, ČD Cargo na něco takového kašle.

Stepan

Naopak, řízení rizik v drážní dopravě (a kdekoliv jinde) může fungovat jen tehdy, když se o chybách ví, počítá se s nimi a zjišťují a odstraňují se jejich příčiny.

eLKá

Máte naprostou pravdu, nicméně chyby se dějí. To je prostě život a je třeba fungovat tak, aby se ty chyby pokud možno už neopakovaly.
Konečně, příklad z nedávné doby – ECM. ČD musely nedávno odstavit desítky vozidel (ač zavedení ECM bylo známo asi 2,5 roku dopředu).

Filip Jirsák

Kolik mají pokusů? Vraňany, teď tohle… Pravda, bylo to později než za rok, ale nejsem si jist, že něco nebylo ještě mezi tím.

Petr

Jak kolik maji pokusu? Jestli nezijete v nejakym pohadkovym kralovstvi, tak byste mel vedet, ze nehody se stavaly a stavat se budou. Muzeme si jen vybrat jak na ne reagovat. Bud muzeme rozhazovat rukama a rozcilovat se „Jak je to mozny?“ nebo muzeme odsoudit dva zamestnance z provozu a tvarit se, ze je to jen jejich vina a vsechno je ok, nebo si prizname, ze system pro reseni techto situaci proste nemame a je potreba ho vytvorit.
Po Vrananech vznikla jednoznacna identifikace prejezdu. Tohle nebylo na prejezdu. Je to jina situace.

Filip Jirsák

No kolik mají pokusů. Psal jste, že se z toho snad poučí. Ve Vraňanech nedokázali na základě požadavku IZS zastavit provoz, tohle byl druhý pokus a zase to nezvládli, tak mne zajímá, po kolika pokusech už by to zvládnout měli. Právě že se nehody stávaly a stávat budou, tak by se SŽ měla (systémově) naučit reagovat na požadavky na zastavení provozu ze strany IZS. Tohle není jiná situace, znovu se opakuje to, že UZS dá požadavek na zastavení provozu a SŽ není schopna na to adekvátně reagovat. Protože adekvátní reakce je 1. může dojít k ohrožení životů, je potřeba jednat… Číst vice »

Indian

Jak víte, že tohle byl druhý pokus? Vy máte nějakou statistiku, kolika nehodám bylo hlášením IZS zabráněno/nezabráněno? O úspěšném odvrácení nehody se málokdy píše, protože to není takový clickbait.

Filip Jirsák

Petr psal „aby se to za rok nestalo znovu“. A ono se to stalo znovu. Tak se ptám, kolikrát se to ještě bude muset opakovat, aby se začalo řešit, co je potřeba systémově změnit, aby se to nestalo příště. Navíc si myslím, že o zastavení veškerého provozu na nějaké trati by se minimálně tady psalo. Případy, kdy se „nic nestalo“, jenom vlaky zastavily několik desítek nebo stovek metrů od sebe, tady popsané rozhodně byly (a psalo se o nich i v obecných médiích). Takže přesnou statistiku sice nemám, ale takhle od oka to vypadá, že úspěšnost SŽ je v těchto… Číst vice »

Leinad

2) Když to nejde jednoznačně domluvit, raději zastavit víc a až pak po dohodě s IZS v bodě 4 rozjíždět čeho se to netýká.

Původní Pražák

Jestliže říkáte, že v roce 2021 ani v roce 2022 SŽ nemá systém, jak na podnět z vnějšku zastavit provoz na trati, na kterou se vysype štěrk z náklaďáku, spadne strom, skála nebo cokoliv, co ohrožuje bezpečnost, možná by bylo nejlepší to celé zavřít. Tohle není žádná mimořádná situace, která ještě nikdy v historii nenastala a se kterou nikdo nemohl předem počítat, aby se to dalo vaším způsobem omlouvat.

Leinad

Jenže tohle právě nebylo poprvé, co SprŽel měla informaci a vlak jel do průseru. Takové případy se stávaly i před nehodou ve Vraňanech.

Ten kdo vi

To je zase odborníků v diskuzi. Chci Vás frajeři vidět v podobné situaci, jak jí dokonale a bezchybně zvládnete. Ale samozřejmě že Vaši bezchybnost a přesnost budu vyhodnocovat pár měsíců a hledat sebe menší pochybení v podobě půl vteřinové pomlky mezi větami. Škoda že se inspekce podobně nezabírá komunikací strojvedoucích, pravda měla by hodně málo práce když strojvůdce neumí zmáčknout jedno tlačítko a říct mám problém, a o neschopnosti na trati musí informovat dispečer ČD po deseti minutách. Co je bez diskuze že je třeba na IZS zavést systém který umožní přesně označit místo na trati a mít k němu… Číst vice »

IGCT

Přesně jak říkate. Krásně se o tom mluví, když se situace rozebírá vklidu a pohodičce při kafíčku v kanceláři. Ale něco jiného je rozhodování v reálné situaci.

Franta

Jasně, chlapci z Třebové, Žiliny a Pardubic, jen si ta bebíčka navzájem pofoukejte. Svět je na vás zlý a nechápe vás.

Filip Jirsák

Pokud se dispečer drážních hasičů neumí rozhodovat v situaci, kdy je závada na trati a je potřeba zastavit provoz, nezvládá svou práci.

hank

Což přiměřeně platí pro kohokoli, kdo řídí provoz čehokoli v reálném čase a pro síťové systémy dvojnásob.

Filip Jirsák

Dispečer železničního provozu běžně řídí normální provoz a tohle je pro něj mimořádnost. Měl by na ni být trénovaný, ale přeci jen je to něco, co ho může vykolejit. Drážní hasiči ale řeší jenom mimořádné situace. Je to jako kdyby chirurga zaskočilo, že má řezat do člověka.

hank

I řešení mimořádností by se mělo s pracovníky řízení provozů pořádně nacvičovat. Existují branže, kde se to dělá, třeba energetika.

Bob

A kdo ten nácvik MU nezvládne, jednoduše na dané pozici končí.

Filip Jirsák

Ono by se to mělo nacvičovat se všemi, ne jen s pracovníky řízení provozu. Aby konečně řešení nevypadalo jako že je to první mimořádnost v historii železnice a nikdy před tím se nestalo, že by vlak měl zpoždění / strhl sběrač / nejel / měl nehodu / přejel člověka atd.

Franta

Za to si platíme profesionály. A nemusím být špičkový šéfkuchař, abych měl právo kritizovat zkažené jídlo.

Vladislav

Ale od toho tam ti lidé jsou aby řešili krizove situace v reálném čase to je jejich práce stejně jako letový dispečer musí řešit takové situace takže tam není omluva 😉

Rudolf Tuček

Hlavně měli zastavit provoz a pak až potom řešit kde přesně v kterém kilometru, které traťové koleji. Hlavně není to poprvé co se něco podobného přihodilo viz Vraňany.

medical examiner

Já jsem si myslel, že hektometrovníky jsou u tratí právě kvůli přesnější orientaci…

Ten kdo vi

A je na nich napsáno kam volat? Navíc stejný kilometr se v síti objevuje mockrát.

Stepan

Jak dlouho trvá doběhnout příkopem nebo po šutrech na dohled k nejbližšímu dvouhektometrovníku a pak zase zpátky? To dávalo smysl možná v 19. století, a pokud po trati jezdily tři vlaky za den. Dnes máme GPS, on-line databáze a spoustu dalších vynálezů.

Hádej

Jo, víte hektometr, ale nevíte čeho. 😀

Bubak.cz

Tenhle systém v podstatě už mají, viz
„Hasiči IZS po oznámení události usoudili, že je potřeba okamžitě zastavit na trati provoz, a tento požadavek sdělili Hasičům Správy železnic (SŽ). Ti pak volali na Centrální dispečerské pracoviště (CDP) Přerov. Tam jim ale oznámili, že nejde o událost v jejich obvodu, a odkázali je na CDP Praha, a to i přes to, že vlak i vysypaný štěrk se nacházely v obvodu CPD Přerov.“

Ale když ten kontakt je zrovna člověk, co to má zřejmě celý na háku, je ten systém platnej jako mrtvýmu zimník.

Ten kdo vi

A proč tedy zbytečně volají hasiče, kteří stejně nemohou nic než jen zavolat dál? Úplně zbytečný zdržující hovor. Takže systém zavolám někomu kdo zavolá někam dál moc funkční není, ale chápu strojvedoucí nic jiného neumí než zavolat někomu kdo zavolá dál protože proč použít přímé spojení.

Tomáš

Vy máte číslo na drážní hasiče? Já ne, většina lidí ne. Tak volají na obyč, protože jejich čísl mají. A bohužel ze zákona se pak musí volat na drážní

MildaIV

Upřímě v dnešní době by ti hasiči mohli mít v mobilu appku, kde na pár proklikú zastaví provoz na trati. Následně by se řešily detaily.

Filip Jirsák

Tady ale nebyl problém v tom, že by to nebylo úplně dokonalé a bezchybné. Dispečer drážních hasičů, který neví, co má dělat, když je potřeba okamžitě zastavit provoz na trati, je katastrofa. To není nějaké drobné pochybení, to je selhání v jeho základní roli. A dispečer na CDP, který místo zastavení provozu řeší, jestli pod něj daný úsek spadá, na tom není o moc lépe.

Karel

Třeba IZS ( Hasiči, Policie, záchranka ) má aplikaci, kde je seznam přejezdů s číslem telefonu na toho výpravčího (dispečera CDP ), který ten přejezd má ve svém obvodu. Přesto vždy volají vedoucího směny na CDP, který pak teprve musí vyhledat v seznamu kde ten přejezd je a předat informaci příslušnému výpravčímu ( dispečerovi ).

Gwann

Kdyby mi hasiči volali „vole, pred trebovou máš hromadu štěrku v kolejiště“, tak to tam zastavím.

Nic, co mj za to kdo může udělat, nestojí za doživotní výčitky z vykolejeneho vlaku s mrtvyma

Miloš

Pořád si všichni myslíte, že když se z té lokomotivy chcete nutně neodkladně někomu dovolat a následně se i dovoláte osobě, o které si myslíte, že vám hned problém vyřeší, tak jste na velkém omylu!!!
Protože, řeší dlouhé telefonáty, co musí být již os 1.7.“kurzívou“, zpravování o posunu, zpravováním pv při vjezdu na obsaz. Kolej, pohotovost a připravenost vlaků, poruchy vlaku, telefony s dispečery, strojmistri, vl.četami atd.
A než se všichni vypovídají tak je průšvich na světě!!
Tak hlavně poděkujte gestorovi předpisů a alibistům, co neřeší jednotlivé priority linek i gsm-r a to nebudu rozvádět nouzové zastavení vlaku!!!

Miloš

Kdyby se to stalo ČD, mohl by za to strojvedoucí, že pomalu brzdil……..

medical examiner

To by asi v tomto případě neobstálo…119 km/h na necelých 400 m…

Brzda dopravy

Takhle funguje celé SŽ, chlívkem u vechtrovny to začíná a srážkou vlaků končí… Bohužel někdy i CDP funguje lépe než místní vejpravka. V nejmenované uzlové stanici si mezi sebou předávají službu. Když to má CDP, tak to jakž takž funguje. Když se to řídí místně, tak člověk většinou čeká, čeká, čeká… Pak tam tedy zavolá znova a buď se dozví, že na něj zapomněli, nebo se náhodou rozbila výhybka, která se zase záhadně při hovoru opravila, nebo že jsem to měl volat někomu jinému, i když to není v jeho obvodu, nebo to sice postaví, ale z jiné koleje, na… Číst vice »

František Plášek

…to mi zní jako Kolín….

Brzda dopravy

Palec nahoru pro Vás, 1000 palců dolů pro SŽ, když se podle toho jinotaje dá určit stanice…

Saiph

Dobře, v podobném duchu bych mohl popisovat psí kusy strojvedoucích a jiných zaměstnanců, které v tom lepším případě zdržují provoz.
A kdo jiný by měl o tom co pojede rozhodovat? Strojvedoucí?

Brzda dopravy

Rozhodovat by o tom měl někdo, kdo není neschopný, líný a arogantní.

Martin Chovanec

Bohužel si dokážu představit, že kdyby postupovali rychle a věcně, někdo by to schytal za nedodržení „správného“ postupu.

Z cyklu jeden známý povídal: přijel mu do stanice ŽSR přehřívající se motorák, šel ho s kýblem pomoci chladit, a pak dostal srážku ze mzdy za to, že událost do počítače zadal až potom a ne před tím…

Souhlas k posunu

#mynic na druhou

Jirka Karny

Docela klasický přístup CDP – „to já ne, to má v obvodu někdo jinej“. Naprosto děsivá exkurze do světa dispečerů CDP, neskutečný materiál. Je super, že to někdo napsal na férovku a rozebral. Strašný, strašný…

medical examiner

Ach jo…a přitom se práce mezi Balabenkou a Přerovem předává v Č. Třebové.
Takže jediná možná výmluva by byla na jiného dispečera (ale taky v Přerově)…

Karel

Můžete napsat na kterém CDP a na jakém sále jste to viděl ?

Moe Szyslak

Prosím redakci o zaslání žádosti o vyjádření na SŽ. Jsem moc zvědav na reakci.

Už teď ale vím 2 věci:
– „to se jim ale líbit nebude“
– „Dobrá správa“ žádnou chybu jako obvykle neudělala a se stanoviskem DÚ nesouhlasí

Moe Szyslak

*DI

M19

Ovšem uveřejnit taková arogantní odpověď by se dala. Ať je veřejně známý komunikační styl odboru arogantní nekomunikace.

Franta

Proboha, co s nimi? Cestující jsou z nich zoufalí, dopravci jsou z nich zoufalí – ale oni si prostě dál spokojeně žijí ve svém paralelním Vesmíru… v minulosti podobný princip chování řešily revoluce. Co zabere tady, netuším…

robert

Copak jsou nedotknutelní?

M19

Být členem této indické kasty bych jim nepřál… 😉

Dan

A je možné tu komunikaci zveřejnit? Ať to svět vidí…

Georg

nechci si predstavit jak by to dopadlo, kdyby se na trat vykulil i samotny nakladak.
nevidel bych to tak jednoduse, ze telefon v prerove vzalo zrovna nejvetsi hovado na smene – spis je videt pomerne velke systemove selhani. v podobnych pripadech nema dispecer o nicem premyslet a ma mu automaticky naskocit prubezne trenovane chovani.

hank

„V podobnych pripadech nema dispecer o nicem premyslet a ma mu automaticky naskocit prubezne trenovane chovani.“

Víc k tomu není potřeba dodávat. Teď už jenom zbývá, aby z toho někdo odpovědný vyvodil potřebná opatření. Odborníků na zvládání mimořádných událostí tohoto druhu je ve zdejším státě dost. Teď ještě zbývá otázka, jak je dostat k SŽ a hlavně jak namlátit jejím papalášům do hlav, že přesně tohle je věc, kterou se musí všichni její výkonní pracovníci co nejrychleji naučit.

medical examiner

Černě by to dopadlo…
Čelní vůz 480 úplně zdemolován, v jeho troskách nejméně 15 mrtvých a 50 zraněných, řidič náklaďáku buď mrtvý, nebo těžce zraněný*, provoz přerušen nejméně do večera…

*záleželo by, ze které strany by ke srážce došlo – jestli do kabiny nebo do korby

VIZEK2442

Dotyčný, který telefonát přijal je v CDP Přerov v zácviku a nemá zkušenosti jak vyplývá ze zápisu DI.

hank

No tak v tom případě snad za výkon jeho zácviku někdo zodpovídá…?

Bob

Pokud je v zácviku, tak za něj zodpovídá ten, kdo na něj dohlíží.

M19

Je-li v zácviku, tak tam byl celou dobu někdo s ním, ne? Nebo tam funguje něco jako kolektivní neodpovědnost?

Gwann

Už by ten výcvik neměl ani dokončit a měl jít k lopate

hopa

Nevím, jestli k oživení co a jak přispěla i výše zmiňovaná nehoda. Líbí se mi důraz, kterým je nám u ČD aktuálně vtloukáno do hlavy, že na mašině máme červené (nouzové tlačítko) na vysílačce. Přece jen-fíra je u jakékoliv kolejové anomalie první a než by předal všechny informace na CDP, řekne: „všechny vlaky v úseku … Stůj stůj, stůj , je tady veliká hromada kamení, jdu volat na CDP! “ Jsem přesvědčen, že mu nikdo hlavu neutrhne, jestli zrovna v rozrušení nepoví název stanice v prvním pádu, nebo nezachová správný slovosled….

krtek

jo to je super, ale pokud ho zmáčkne na Smíchově zastaví vlaky i ve Vršovicích na úplně jiné trati

FP1

Lepší zastavit zbytečně než do něčeho vletět.

Jiří Kocurek

Takže raději hromadu mrtvých, než zpoždění?

Marek

Představte si, ze by talhle fungovalo ŘLP🙄

Jura