TGV dostanou konkurenci. Na francouzské tratě míří poprvé soukromý dopravce Kevin Speed
Ostrý provoz má začít v roce 2028, obslouží i menší nádraží.
Poprvé ve více než čtyřicetileté historii francouzských vysokorychlostních tratí by měly cestující vozit i soupravy soukromých dopravců. Společnost Kevin Speed, která vznikla v roce 2021, oznámila průlomovou dohodu se správcem infrastruktury SNCF Réseau na přidělení kapacity. Podepsání smlouvy oznámilo francouzské ministerstvo pro ekologický přechod a územní soudržnost.
Na francouzské síti vysokorychlostních tratí jezdí sice aktuálně více dopravců (Renfe, Trenitalia), jde ale o firmy vlastněné jinými státy. Soukromý dopravce zde dosud nejezdí.
Kevin Speed má podle dohody získat kapacitu pro provoz vlaků od roku 2026 na třech relacích, vlaky bude provozovat pod značkou ilisto. Na každé trati má mít prostor až pro 16 párů spojů. Zkušební provoz má začít v roce 2026, běžný provoz v roce 2028.
Dopravce počítá zatím se třemi linkami: Lille Flandres – TGV Haute-Picardie – Paris Gare du Nord, Strasbourg – Lorraine TGV – Meuse TGV 1 – Champagne-Ardenne TGV – Paris Gare de l’Est a Lyon Part-Dieu – Mâcon-Loché TGV – Le Creusot-Montceau-Montchanin TGV – Paris Gare de Lyon. „Budeme zastavovat na menších nádražích, kde dosud není tak dobrá obsluha,“ uvedl dopravce.
„Kevin Speed je projektem, který by měl pomoci zvýšit podíl železnice na celkové přepravě,“ řekl ministr Patrice Vergriete. Dobré zkušenosti s konkurencí více dopravců na vysokorychlostních tratí mají především v Itálii a poslední dva roky také ve Španělsku.
Zakladatelem firmy je Laurent Fourtune a další manažeři, firma ještě shání další kapitál na rozvoj. Dopravce má objednáno 20 vysokorychlostních vlaků od Alstomu. Plány dopravce jsou popsány zde.