Těžké časy nákladní železniční dopravy. Švýcarské SBB Cargo prodělává a propouští
Lokomotivy Siemens Vectron v barvách SBB Cargo International. Foto: Siemens

Většímu propouštění zabrání přesun některých profesí do osobní dopravy.
Už tady mockrát zaznělo, jaké by asi byly reálné náklady se započtením skutečně všech externalit při silniční dopravě? Nicméně na druhou stranu ona síla železnice byla vždy v té „hmotě“… Rozvážky vlakem jsou mimo realitu a to je to o čem dnes nejpoptávanější typ přepravy je.. kus toho tam, onde zas přiložit a tam zas složit…
Hmm. Taky vlády napříč Evropou oproti kamionové dopravě pro podporu nákladních železničních dopravců toho moc nedělají. Spíše nic.
Švýcarské včetně.
Tak pokud je kamion i dálnice ekonomicky efektivnější, tak samozřejmě že nebudou dělat více. Už dnes je to spíše zelené dotování železnice, tahle vláčkařská dětska představa, že společnost bude schválně podporovat něco, co ji přináší menší užitek, je dost mimo.
Aha, takže v támci dospěláckého logického myšlení budeme s těžkými neelektrizovanými kamiony ničit silnice, vzduch i zdraví lidí. Jen proto, že z toho mají fosilní společnosti a výrobci kamionů aktuálně zisky. To dává smysl. Já bych však řekl, že to je bezohledné plundrování našeho místa k životu, tedy sebedestruktivní kálení do vlastního hnízda a šikana vlastních občanů.
Jakákoliv doprava je neekologická. Jediná cesta k větší ekologii je vozit co nejméně přes půl planety. Zase země které měli přístup k levné dopravě a obchodovali s celým světem byli nejbohatší.
Takže místo fosilních a kamionových společností se jenom zisky přesunou železničním společnostem, to je komunisticko-vláčkařská logika lol. Železnice byla postavena pro velké podniky a velké zásilky, ty dnes ubývají proti těm mnohem menším, kde jsou vlaky mnohem dražší a pomalejší, vlakům začaly ubývat procenta už od začátku dopravy nákladními auty, sebedestruktivní je i finančně vykrvácet na něčem, na co lidé a společnost nemají peníze, což se přesune k šikaně občanů, protože o to více se od nich bude chtít práce. Schválně si udělejte osobní průzkum, jestli ti vaší občané budou chtít pracovat jen třeba o 2 měsíce déle do důchodu,… Číst vice »
Bývalým národním nákladním dopravcům se opravdu hrubě nedaří a to v minulosti byla představa, že budou dosahovat snadno zisku.
Tak si to shrňme:
DB Cargo – velký špatný, schválená restrukturalizace a rozpad do menších firem
PKP Cargo – jen tak tak že nekrachlo, stále složitá situace
Green Cargo -stále ztráta
SNCF Fret – už neexistuje – nyní Hexafret
CFR Marfa – prakticky krachuje, má být Carpatica Feroviar
RCA – zatím výsledky nezveřejněny
ale ČD Cargu se zatím docela daří (ikdyž hlavně kvůli dceřinkám)
Která dceřinka to nejvíc táhne? Ono, kdyby nebylo na GŘ tolik židlí, tak by to tak neprodělalo.
A co takhle podpora státu pro JVZ, jako je v článku zmíněno.
Dopravní cestu zadara a na každý vagón dotaci nebo pobídku 1009. €.
JVZ jsou mrtvé už dávno. To si na sebe už nevydělá. Kamiony to zvládnou lépe, rychleji, včas.
tak jestli u toho budou podvádět jako doteď, tak budou určitě levnější
Já jen nikde nevidím tu „zhoršující se ekonomickou situací“.
Lidé utrácejí, mají se jako prasata v žitě (ač se je snaží různí bolševici a náckové přesvědčit o opaku) a třeba cestovní ruch jede jako nikdy v historii.
Asi se prostě jen méně převáží, možná se omezily různé dřívější re-exporty v rámci „úprav ekonomických ukazatelů“ a Coca Colu již není nutné převážet z Řecka do ČR a zpět.
Vy ji nikde nevidíte, ale podívejme se na statistiky Evropy. resp. EU. Eurostat uvedl, že prosincový meziroční růst průmyslové výroby je -2,0% (čili jak nominálně (-2,0%) a ještě více reálně klesá půmyslová výroba v EU).
Celkové HDP Eurozóny za 4Q 2024 stagnovalo (změna 0,0% mezikvartálně) – reálně tedy znamená pokles – z nominální stagnace pak EU, pak Německo -0,2%, Francie -0,1%, Itálie 0,0%.
Logicky pak z toho plyne, že objem dopravy a hlavně železniční – viz průmyslová výroba – musí klesat. 4% růst Malty na přepravu ve Švýcarsku mít žádný vliv nebude.
A u železniční nákladní dopravy ten pokles bude výraznější, než průmysl celkově, protože ubývají tradiční přepravy uhlí atd.
Souhlasím. Myslím, že je to tím, že někteří lidi prostě spokojení být nechtějí, takže spousta z nich přešla do defaultního módu „Všechno špatně.“ A vzhledem k tomu, že novináři i politici jsou taky jenom lidi, tak to ta mediální situace reflektuje.
Já osobně si nemám absolutně na co stěžovat, tak si nestěžuju 🙂
Pokud to myslíte ve vztahu k Česku a ne železnici ve Švýcarsku – tak pokud vezmete objem sociální dávek (tím nemyslím důchody, ale třeba dávky na bydlení apod.) a počet příjemců – tak se ekonomická a životní úroveň v ČR nelepší, resp. podle výše uvedených údajů spíše zhoršuje.
A jsme snad už poslední / jedinou zemí v EU, kde reálné mzdy dosud nedosáhly úrovně před Covidem (přičemž třeba v Rumunsku a Bulharsku reálné mzdy vzrostla o dvouciferná procenta
Data byste měl, prosím?
na tomto odkazu si stáhnete PDF:
https://op.europa.eu/webpub/empl/lmwd-annual-review-report-2023/chapter2/nominal-wage-developments-and-prospects.html
Tuto brožuru vydala Evropská komise a hned na druhé stránce najdete graf růstu reálné mzdy – TOP1 je Bulharsko s reálným růstem 33.9% mezi lety 2019 a 2024 (jsou zmíněny i v poznámce) no a na posledním místě je ČR s -5% (minus) – jsme úplně nejhorší v EU.
Toto si nemohu odpustit: Asi Evropská komise málo poslouchá Fialu, který nám vysvětluje, jak se máme skvěle a jak jsme nejlepší. Data Evropské komise ukazují něco jiného
Sorry – tady je lepší odkaz:
https://euagenda.eu/publications/download/609881
kdyby nefungovalo hledejte text:
Labour Market and Wage Developments in Europe
probůh argument Rumunskem a Bulharskem, které rostou ze dna. Přičemž Bulharsko je stále ve všech ekonomických ukazatelích kromě dluhu na posledním místě EU
Jistě, mnohým lidem je celý život zametána cestička ke kariéře a ti si jisté nemaji na co stěžovat. Jsou to ti, co sklízejí. Ale jsou tu i ti, kteří tvrdé pracují a nikdo jejich práci neoceni. Ti se jak prasata v žitě vždy nemají, vše si musí tvrdé vydřít.
Pohybujete se po velmi tenkém ledě, příteli 😉
Co ty jsi za Čecha, že si nestěžuješ… 🙂
Tak v první řadě, něco jiného je ekonomická situace rodin, a druhá věc je ekonomická situace fabrik, firem a podniků. Německý průmysl (a nejen ten, ale celá ekonomika ) je v útlumu (ono teda nejen v německu). To se projeví i na průmysové produkci a spotřebě – a to se projeví i na dráze a nákladní dopravě. A že se máme jako prasata v žitě? No, někteří se tak máme. Ale jak velká část populace to je? Zas bych tolik nepřeháněl. Medián mezd v ČR je 40 tisíc (hrubýho), což je (u bezdětných) necelých 32 tisíc čistýho. Nevím, mě to… Číst vice »
Bydlím na větší vesnici (2000+), znám opravdu hodně lidí osobně, ale nikoho, kdo by se měl vloni hůř než v roce 2023 a kdo by očekával, že se bude mít hůř letos.
Netvrdím, že si VŠICHNI vyskakují, ale NIKDO se nemá špatně. A jestli si to nějaká osoba myslí, tak neví, co to fakticky znamaná.
Ačkoli neznám nikoho, kdo volí Babiše. A přesto má 35%.
To, že někoho znáš, a není mezi nima nikdo ze skupiny „XXX“, ještě neznamená, že „XXX“ neexistuje.
Kdepak se jenom schovávají …
Ne, právě naopak. Z mého okolí volí Babiše a spol. většina. Krajské volby: ANO 42%, Stačilo 6%, SPD 7% Volby do EP: ANO 25%, Stačilo 11%, SPD 9%, Motoristé 10% A jsou to přesně ti, co rádi poslouchají, jak se mají špatně, jak se jiní mají líp než oni a že za to mohou všichni ostatní (zlá EU, zlá vláda, zlí Ukrajinci…), jen ne oni samotní. Vlastní baráky nebo byty (tady nájmy prakticky neexistují), mají auta, jezdí na dovolenou. Ale podle nich se mají strašně a těší se, jak to „fyjalové“ vládě na podzim spočítají. Poslouchat ty jejich kecy, to… Číst vice »
A nejhorší je, že tihle lidé tady byli vždycky, jen je ANO přebralo od ČSSD. Já jsem v devadesátkách měl takhle kamarády na střední, kteří pořád nadávali na „nový režim“ a „ten starý byl zlatý“. Jeden měl tátu manažera a byl naštvaný, že už nemá stejnou cestu ke kariéře jako on (vstoupit do strany, teď bude inženýrů moc). Rodina toho druhého stavěla druhý barák, za maturitu v 96. dostal auto. Věřili Zemanovi všechny ty kecy o spálené zemi a že udrží důchodový věk na 60 (to už se začalo mluvit o zvyšování) a oni (18let) tedy půjdou dřív do důchodu…… Číst vice »
Když jste z Prahy, tak nemůžete chápat, že v menší obci si všichni lidi nejsou cizí, anonymní, že opravdu potkáváte pořád dokola ty stejné lidi, pracujete s nimi atd. Navíc mimo Prahu je ten poměr voličů Ano a spol. ve společnosti větší. (já vím, zase budete v mysli z principu proti, protože někdo napíše něco opačného. ale i tohle mentální nastavení je víc typické pro větší města, každý sám na sebe, za sebe a o sobě)
Volby a materiální status jsou rozdíl. Lidé obvykle neřeknou, koho volí, obzvlášť, když si myslí, že je to něco nepopulárního. A já se na tohle ani nikoho neptám, ani by mne to nezajímalo (pravděpodobně bychom se ještě pohádali, na tohle mám tu mizernou zkušenost s těmi kamarády z 90. let).
Za to jak se lidi mají, je celkem dobře vidět.
Žito se prasatům moc nedává, spíš pšenice.
Je zajímavé, kde se to rčení vzalo, když prasata opravdu žito nežerou.
Nejlépe pšenično-ovesný šrot a k tomu sušené kopřivy.
Původně se žitem nazývaly všechny obilniny, až později se jedna z obilnin nazvala žitem. Rčení z dob minulých, kdy se prasata krmila obilím, zůstalo…
Moje teta na Valašsku sypala slepicím pšenici a mluvila o žitu. Zjevně v nějakých nářečných oblastech to „žito“ přežilo dodnes.
Pro záchranu nákladní dopravy by byla potřeba další kůrovcová kalamita. To byla pro železniční dopravu skvělá věc. Ironicky oproti jiným.
Přitom osobní doprava narůstá, takže žádná tragédie. Holt nákladní doprava vozila opravdu hlavně uhlí a uhlí.
Já to teda vidím. Pracuju v oboru. Výplata pěkná, všechno fajn, člověk se má dobře, utrácí, cestuje, ale taky šetří, když vidi situaci jaká je. Dřív jsem měsíčně udělal hromadu předčasů – dnes nic, ba naopak třetinu směn sedím doma s odpadlým výkonem. Největší klient který nás živil tak padnul a už se to nikdy nevrátí ve stejném rozsahu zpět. Do toho změny na české železnici generující zvýšené náklady a investice pro dopravce.
Prostě mám pocit že líp už tady v tom oboru bylo, tak do roku 2023.
Je mnoho nákladních dopravců ať z východu nebo soukromých, kteří dokáží fungovat levněji a tím pádem efektivněji než SBB Cargo nebo německé DB Cargo.
A nejen to. PKP Cargo ve ztrátě a SNCF Fret již pro jistotu neexistující.
Když se nějaká firma přejmenuje, přestane tím existovat? De iure ano, ale reálně ne.
to bude tím neustálým protežováním kamió …. oh wait ….
Ve Švajcu pro připomenutí platí kamion každý ujetý km a 22-5h mají zákaz.
asi pořád málo
Ano, povolíme jim jenom dopoledne a zaplatí 4x víc.
Asi tak, spoustou regulací udělají flexibilnější kamionovou dopravu nekonkurenceschopnou a stejně je to málo.
Na posouzení tohoto by bylo třeba se podívat na podíl železnice na nákladní dopravě celkem. Bude to trochu jiné čtení než v ČR (nebo vlastně kdekoli v EU). Neboli ta regulace může v pohodě fungovat i v situaci, kdy objemy o něco klesnou.
Tak si asi někdo spočítal, že když to Švýcarsko kamion objede, tak to vyjde levněji, než dřív. Možná. Taky záleží, do kterého přístavu v Evropě ty sračky z Číny přijedou, a kam mají namířeno. A přes Švýcarsko vůbec třeba nemusí. A dokud bude v Evropě po krámech z Číny na jedno použití poptávka, tak se, milí přátelé, půjdeme do … doplňte si každý podle svého.
Jo. Čínský import se víc a víc soustřeďuje na balkánské přístavy. Např. i Slovinsko se toho snaží využít. Rakousko směrem na jih na Slovinsko železnici stále vylepšuje. Z Balkánu to jde do střední Evropy, takže dopravci jako ČD Cargo podnikající na Balkáně mají pré. A u nás je to pak plné rumunských kamionů.
Taky letecká nákladní doprava se rozvíjí. A dále číňané konečně protáhli Hedvábnou stezku alias železnici přes Bělorusko přímo do Polska, největšího národa kamionů.
Transport přes Švýcarsko byl důsledkem Železné opony, která už padla.
V ostatních zemí to není jiné, DB Cargo propustilo k Novém roku přes 500 strojvedoucích, tímto bohužel nekončí.
Nikdo z evropských nákladních dopravců nemám momentálně ,,na růžích ustláno”, konkurence je veliká a boj o přepravy není lehký.
Ještě pár stávek a zavřou to jako Frantíci.
Počet strojvedoucích celoevropsky ale neroste (v některých zemích i klesá) a volné strojvedoucí od nákladních dopravců si přeberou prakticky ihned osobní dopravci. A pak také přesluhující důchodci budou posláni do důchodu.
Ano, samozřejmě, že většina lidí najde uplatnění u osobní dopravy důchodci nebudou muset zachraňovat dráhu, spíš to byla reakce na článek, kdy SBB propouští lidi, kterých je necelá 80, oproti DB Cargo, která už 500 lidí propustila a dalších 1000 možná ještě propustí.
A ČD Cargo jako jeden z mála státních nákladních dopravců je stále v zisku, to je celkem obdivuhodné.
Ano, ČDC si na evropském trhu vede velmi dobře, určitě to stojí za obdiv.
Poděkujme duu IB + TT, kteří dokázali pohnout „zeměkoulí“ a přesměrovat ČDC do mezinárodna. Jinak by to byl stejný průšvih, jako u ostatních národních dopravců.
jen pro zajímavost DB Cargu vzalo dost zakázek ČD Cargo
Poté co to zde ukázalo RCA a jiné dcery z zahraničí.