Těžké časy dieselů. Prodeje v Evropě padají, od většího propadu je drží obliba SUV
Diesel začíná být u řady politiků i zákazníků automobilek pomalu sprosté slovo. Na odbytu nových aut je to vidět: podíl
Diesel začíná být u řady politiků i zákazníků automobilek pomalu sprosté slovo. Na odbytu nových aut je to vidět: podíl naftových motorů u nových aut je v Evropě nejnižší od roku 2009. Zatímco celý trh s auty roste, prodeje aut na naftu klesly o 4,3 %.
Vyplývá to z dat, které zveřejnila společnost JATO Dynamics. Podíl naftových motorů u nových aut klesl na 45,3 %, ještě před dvěma lety byl nadpoloviční. Česko následuje evropský trend ještě rychleji: prodeje klesly v absolutním vyjádření o procento, tržní podíl se během roku zmenšil z 43 na 39 %.
Nejde přitom jen o dopady aféry Dieselgate, ale dlouhodobější trend, kdy roste podíl aut s alternativními pohony. Jejich podíl dosáhl v první polovině roku už 4,2 %. V tomto případě jde růst tažený především Toyotou: její hybridy tvoří přes polovinu všech registrovaných aut v kategorii vozy s alternativním pohonem.
„Zatímco vlády vymýšlí podporu aut s alternativními pohony, v případě dieselů naopak plánují jeho zákaz,“ říká Felipe Munoz z JATO Dynamics. Efekt zákazů je dobře patrný ve Francii, která byla dlouho bezkonkurenčně největším trhem pro diesely. Ještě v roce 2008 bylo 78 % všech nově prodaných aut na naftu, letos klesl podíl pod 50 %. Tamější vláda chce zakázat prodeje klasických spalovacích motorů do roku 2040, ještě dříve chce provoz naftových aut zakázat například Paříž.
Právě hrozba zákazů řadu potenciálních zákazníků výrazně odrazuje od pořízení naftového motoru a raději volí benzínový motor. Poprvé za devět let překonaly prodeje aut se zážehovým motorem vozy se vznětovými motory.
SUV jako záchrana dieselů
JATO Dynamics ve své analýze upozorňuje na fakt, že pokles naftových motorů by mohl být ještě vyšší, kdyby v Evropě právě nebyla tak v kurzu auta kategorie SUV. V jejich případě lidé volí často naftových pohon, v prvním pololetí to bylo 58 % všech celkových registrací. Prodeje SUV rostou v Evropě nejrychleji ze všech typů aut.
JATO předpokládá, že podíl dieselů klesne v příštích třech letech pod 35 %, především na úkor hybridů a elektromobilů, u kterých čeká desetiprocentní podíl na trhu.
Zajímavé je i pořadí zemí podle podílu dieselových motorů. Vede Irsko nad Portugalskem a Itálií, Česko je s podílem pod 40 % až v druhé polovině tabulky. V případě jednotlivých značek má největší podíl naftových motorů Land Rover následovaný Volvem. To ale oznámilo, že od nafty zcela upustí.
I když v Česku se prodává méně naftových aut, než je evropský průměr, v případě dovážených ojetin je situace zcela jiná. Diesely podle zprávy Cebia report tvořily letos 59 % všech registrací ojetin ze zahraničí.