Dopravci Železnice Železniční průmysl

Testování nových vlaků ve Velimi běží v omezeném režimu, kvůli zákazům stojí schvalování čínských jednotek

Elektrická jednotka "Sirius" od CRRC pro Leo Express po vykládce z lodi v Brémách. Foto: Leo Express
Elektrická jednotka "Sirius" od CRRC pro Leo Express po vykládce z lodi v Brémách. Foto: Leo Express

Vládní opatření omezující pohyb osob a zejména cestování do zahraničí tvrdě zasáhly klíčový byznys Výzkumného ústavu železničního. Provoz na zkušebním železničním okruhu ve Velimi je omezen kvůli tomu, že řada výrobců nemá dostatek zaměstnanců, kteří by se na testování podíleli.

„Naštěstí jsme nemuseli zastavit provoz úplně. Přesvědčili jsme zákazníky z Polska, Slovenska a Rakouska, aby tu zůstali a dál pokračovali. Vyhráli oni i my, od ledna jsme postupně přijímali hygienická opatření na COVID. K omezení ale přesto došlo, jedeme na méně jak 50procentní kapacitě,“ řekl předseda představenstva VÚŽ Martin Bělčík.

Do budoucna je výhled spíše negativní, pokud se v Evropě neotevřou hranice a u nás nebude povolen pro příjezd cizinců, tak fakticky budeme postupně stále provoz utlumovat, naopak pokud vláda přístup cizinců umožní, pak bude řešit přetlak na kapacitu. Jsme vyprodaní do konce roku 2021 a již máme rezervované termíny na rok 2022. Čeká nás velmi náročné řízení kapacity a harmonogramů jednotlivých projektů podle tohoto, jak jednotliví zákazníci budou přijíždět do ČR,“ dodává Bělčík.

Problém s vládními opatřeními se dotkl například schvalování jednotek Sirius, které si objednal od čínského výrobce CRRC Leo Express. Jednotky se dosud kvůli tomu nedostaly například ještě ani na velký zkušební okruh pro další část zkoušek. Podle Bělčíka aktuálně na okruhu není ani jeden čínský zaměstnanec. „Pracují tu v turnusech a ke střídání mělo dojít v termínu, na který bohužel připadl zákaz příjezdu cizinců do ČR. Téměř dva měsíce tu tak od nich nikdo není,“ řekl Bělčík.

Podle mluvčího Leo Express Emila Sedlaříka práce na schvalování probíhají nyní „dálkově“. „Ve spolupráci s našimi techniky pracujeme na řešení, jak schvalovací proces dokončit i ve chvíli, kdy je omezeno cestování. Prodlužování schvalovacího procesu pro nás znamená poškození, protože již nyní jsme mohli standardně prodávat jízdenky na nové spoje s jednotkami Sirius šest měsíců dopředu, jako to děláme u stávajících spojů. Jedná se o další ekonomický dopad koronaviru, který jako dopravce pociťujeme,“ dodal Sedlařík.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ythomas_ct

…obávám se, aby dalším „tvrdým zásahem do klíčového byznysu“ nebyla nečinnost našich zákonodárců v oblasti transpozice nové směrnice o interoperabilitě. Tedy abychom vůbec od půlky června měli v ČR nějaké to NoBo… : – /

Pavel P.

To mít nebudeme, to si můžeme říct rovnou. Není komu požádat o notifikaci a notifikační proces trvá, když to jde dobře, půl roku.

eLKá

Nejsem si jist, jestli toto visí je na zákonodárcích, nebo spíš na Ministerstvu dopravy…

Vladimír

Mě osobně zajímá lobby Škody z Plzně, jestli se jim podaří zajistit aby tyto vlaky nebyly homologované. Je to velký konflikt zájmu a to PPF se hojně chlubí, že jsou to oni, kdo inicializovali schůzky a vztyky z Čínou a ejhle najednou PPFku Čína leze do malého středoevropského rybníka.

Ten_z_Bíliny

I já bych se připojil s informací o Škodě pro DB. Je pravda, že je DB už nechce?

Mirek111

Ten z Bíliny, Kde Jste tuto informaci vzal, že DB Push -Pully od Škodovky nechtějí?? Máte důvěryhodný zdroj??

martye

Tak keby mal doveryhodny zdroj, tak sa asi nepyta, ci to je pravda…

Haha
X 1

Já vyčetl, že DB Regio Škodovky nehodlá převzít z důvodů přetrvávajícího většího množství technických závad. Proto také se zmíněnými soupravami nehodlají zahájit zkušební provoz.

Michal

no možná brzy uslyšíme za kolik miliard je ČD koupí.

Kubrt

Pak budou muset vymyslet nějakou legendu, k čemu by ČD byly dobré; lokomotivy umí jen 16,7 Hz a vlaky zase mají vysoko dveře a napájení asi taky nebude řešitelné ze stávajících ČD lokomotiv. Ale to by se dalo řešit, na rozdíl od dveří. Takže jedině prohlásit, že ČD budou pronikat na open-access do Německa 🙂 Co je tam dál? Nějaký švédský nákladní dopravce??

Ondřej

Tak když koupí LEO, tak to můžou nacpat flixtrainu 😀

X 1

Koupit Leoše a Škodovky nacpat Flixtrainu v Germánii?
Taky řešení.
Ale kdo to zacvaká? Kellner, Babiš, Mao CE tung?

A jestli to bude poruchové jako naše 380-tky a první Pantery?

Robert Šalda

V takovém případě si skoro říkám, jestli by pro DB nebylo raději rozumnější po vychytání much ty soupravy převzít, než si je nechat jezdit u konkurenčního dopravce. Výška dveří bude asi ten největší problém pro to, aby to mohlo jezdit u nás. Pro low-cost dopravce jako Flixtrain by to nebylo až tak špatné řešení, ale to by museli dostat za nějakou rozumnou částku. Když jsem viděl ten zelenej cirkus v Berlíně, tak jsem se divil co ještě v Německu může jezdit.

Petrpavel

No tak hlavně že to neschválení mají trapáci z Leoexpresu na co hodit……to že před karanténou se ty jednotky podívaly jednou na malý okruh, a od té doby v podstatě stálý asi není důležité. Si asi u Lea představují že se tomu dá razítko jen tak nějak z principu.

eLKá

To jako fakt? Od půlky září 1x malý okruh?
Tomu nevěřím.

Erik

Nakonec tady zůstanou jako pomník socialistické Číny. Leo krachne a nikdo o ně nebude mít zájem. Nakonec se přesunou do Třebový na hřbitov. Pro bezdomovce super ubytování.

Y.K.

Taková technická, Čína je všechno možné, jen ne socialistická.

eLKá

To si spíš odvezou a prodají jinde, kde se nemusejí řídit TSI.
Mne jen udivuje, že od půlky září (tedy za více než sedm měsíců!!!) ta jednotka není ve stavu, aby mohla na velký okruh. Pět měsíců z toho je v tom Covid-19 naprosto nevinně.
Dvě otázky. Ví někdo, proč? A druhá: pamatuje někdo podobnou situaci? Totiž, vozidlo je fyzicky na okruhu, ale dlouhé měsíce ani nevyjelo…

Petr Novotný

Mám obavy aby zájem ČD koupit Leoška nebyl spíše zájmem soudruhů z hradu a jejich poskoků v podhradí právě zajistit jejich provoz v EU.

HolyTrinity

Právě, že údajně ČD zájem o čínské vlaky mají.
Tady (https://zdopravy.cz/ceske-drahy-jednaji-o-koupi-leo-express-potvrdil-ministr-havlicek-47475/) se píše: ,,Týdeník Hrot na svých stránkách s odvoláním na dva nezávislé zdroje uvedl, že odkup Leo Expressu státním dopravcem má zajistit, že čínské jednotky Sirius, které procházejí v Česku již několik měsícům schvalováním a které si objednal Leo Express, budou v Česku mít u koho jezdit.“ 🙂 O tohle bych se fakt nebál. Na expresech do Budějc (nebo až do Linzu, pokud by se podařilo je schválit i v Rakousku) nebo na rychlících do Děčína by to byl docela game changer.

Pavel P.

Naštěstí to neumí 15 kV, jinak bychom až do smrti poslouchali breky, jak zlý Němec zaklekl poctivého podnikatele z Čech.

X 1

Tak do Budějc, Děčína nebo Šumperka by bylo cokoliv lepší, než je tam nyní.

Honza446

Přesně, ty jejich tramvaje dělají na Orlické neplechu

Petrpavel

No bohužel…… udělala se jízdní zkouška jestli ten krám vůbec může jezdit po kolejích pak ještě jednu noc to samé a tím jízdní zkoušky skončily…..tedy prozatím.Jako netvrdím že by se to nedalo schválit ale přístup Leoexpresu který tvrdí že to v létě bude jezdit je takový…… vtipný…. Pravděpodobně se cynicky snaží ujistit investory že je všechno v pohodě.

Y.K.

To jako fakt? Každopádně představa LE, že by za 6 měsíců mohli jezdit a teď na to prodávat jízdenky je z říše fantasie a značí zavírání očí před realitou a to i kdyby to byly jednotky od výrobce s produkcí pro EU a ČR sběhlého.

Luděk S.

Přesně. Jediné přijatelné vlaky jsou od Jediného Správného Výrobce a samozřejmě v modrém laku! Tyhle novoty tu nechceme!

Jarek

Tak to je možná zase extrém, ale kolejových vozidel od Číňanů v Evropě zas tolik nejezdí (pokud vůbec nějaká), takže očekávat od tohoto pokusu (nota bene v režii Leo Expresu) něco převratného je trochu naivní.
(Ostatně nevzpomínám si na jediný příběh z poslední doby, ve kterém vystupovali Číňani a vyústilo to v něco pozitivní pro nás – největší aktivitu vyvinula 1. Hradčanská PR agentura, zbytek bylo vyšumění do ztracena.)

Kubrt

Nejvíc čínských vozidel jezdí v Bělorusku – nákladná elektriky na bázi Primy. Několik lokomotiv a jednotek je v Makedonii a dvě lokomotivy u TENT v Srbsku. Před časem vyšel v ŽM článek o těch lokomotivách pro makedonské dráhy a výsledek byl asi takový, že se jedná, aspoň zatím, o stejně „úspěšnou“ jako akci jako Sirius. Na druhou stranu, v tom Bělorusku a Srbsku se jim pravděpodobně vede dobře, do Běloruska už proběhly dvě dodávky dvou typů s nějakým časovým odstupem.

Lukáš

Ale ty vozidla neschvaluje LE, ale Číňani. Tak jak Pantery neschvaluje ČD, ale Škodovka.
Takže LE říká jen to, co jim řeknou (nabulíkují) Číňani.

noerf

A jak to vypadá se schválením lokomotiv traxx MS 3 (řada 388) pro ČD Cargo? Děkuji.

55p

Ledy se daly do pohybu, v úterý tahaly několik vozů uhlí pro chvaletickou elektrárnu.

Dušan

Blbě, lokomotivy na testech neprošly testy na EMC.