Těsný rozdíl v obří zakázce pro švýcarské dráhy. Siemens vyhrál, Stadler byl o 0,6 % dražší

Vizualizace nových dvoupodlažních vlaků pro SBB. Foto: Siemens MobilityVizualizace nových dvoupodlažních vlaků pro SBB. Foto: Siemens Mobility

Nové vlaky nahradí soupravy z 90. let minulého století.

Obří zakázku na dvoupodlažní jednotky pro švýcarské spolkové dráhy SBB vyhrál německý výrobce Siemens Mobility. Pro provoz v rámci městských a příměstských linek S-Bahn v Curychu a okolí a regionálních linek okolo Ženevského jezera dodá dopravci 116 jednotek. Výsledek soutěže byl velmi těsný: domácí Stadler Rail nabídl jen o 0,6 % vyšší cenu.

Vítězství Siemensu oznámily SBB v tiskové zprávě. Součástí zakázky je i opce na dodání dalších 84 jednotky. Podle SBB Siemens předložil nejvýhodnější nabídku. Stadler jako druhý v pořadí v reakci na výsledek uvedl cenový rozdíl.

Nové jednotky nahradí soupravy, která SBB přebíraly v 90. letech minulého století. Vyjedou na počátku 30. let. Výběr výrobce trval déle než rok.

Celkem 95 jednotky z této zakázky bude jezdit v síti S-Bahn v Curychu, 21 bude jezdit ve frankofonní části Švýcarska v provozních souborech RER Vaud a na trati RE33 Martigny–Annemasse.

Každá jednotka bude dlouhá zhruba 150 metrů, bude mít kapacitu 540 míst k sezení. Součástí bude osm multifunkčních zón pro stání nebo přepravu jízdních kol, jednotky půjde spojovat. Podle SBB budou mít jednotky o 30 % více místa ke stání než soupravy první generace, míst k sezení bude o 45 více. V první třídě budou nastavitelná sedadla.

Vizualizace nových dvoupodlažních vlaků pro SBB. Foto: Siemens MobilityVizualizace nových dvoupodlažních vlaků pro SBB. Foto: Siemens MobilityVizualizace nových dvoupodlažních vlaků pro SBB. Foto: Siemens MobilityVizualizace nových dvoupodlažních vlaků pro SBB. Foto: Siemens MobilitySouprava DPZ pro provoz v S-Bahn Curych. Foto: SBBJednotka DPZplus pro příměstskou dopravu v okolí Curychu. Foto: SBB

Zklamání Stadleru

Hodnota zakázky činí zhruba 2 miliardy švýcarských franků (přes 52 miliard korun). Velikostí jde o jednu z největších soutěží na nová kolejová vozidla v Evropě za poslední rok. SBB hodnotily nejen cenu, ale i provozní náklady.

Stadler Rail ve svém prohlášení uvedl, že rozhodnutí SBB lituje. „Jsme jedinou firmou, která vyrábí vlaky kompletně ve Švýcarsku,“ uvedla společnost v prohlášení.

Nové vlaky v Curychu nahradí soupravy DPZ s lokomotivou a řídicím vozem. V provozu jsou od roku 1990. Po 20 letech prošly vozy modernizací, došlo ke vložení jednoho nízkopodlažního vozu do každé soupravy. Dál budou v provozu po nákupu nových jednotek ještě vozy druhé generace curyšského S-Bahnu označené jako DTZ (RABe 514, výrobce Siemens) a Regio-Dosto (RaABe 511 = Stadler KISS) od Stadler Rail.

Obří zakázka na dvoupodlažní vlaky. SBB shání až 200 jednotek s kapacitou přes 500 cestujících

Tagy SBB Siemens Mobility Stadler Rail
4 komentáře