Hlavní město Praha chce do konce letošního roku vypsat soutěž na provozovatele takzvaného městského mobiliáře, tedy zejména přístřešky pro cestující v MHD na zastávkách. Výměnou za přístřešky v nich budoucí provozovatel bude moci prodávat reklamu. Smlouva na jeho provoz s JCDecaux končí v roce 2021.
Podle vyjádření radního pro majetek Jana Chabra (TOP09) pro ČTK mají zájem o účast i dva zcela noví velcí hráči. „Dle dostupných informací se do tendru zvažují přihlásit dva zahraniční subjekty, které doposud na českém reklamním trhu nepůsobily,“ řekl Chabr.
Zadání tendru připravuje magistrátní komise a podle radního by jej měla v září schválit rada a poté zastupitelstvo.
Podle informací ČTK se do pražského tendru chystá vstoupit například společnost Clear Channel Outdoor. Jedná se o jednoho z největších světových provozovatelů venkovní reklamy, tento rok po vítězství v tendru převzala správu velké části mobiliáře od JCDecaux v Paříži.
Ředitel pro rozvoj a inovace Clear Channel Mats Lundquist ČTK sdělil, že pro Prahu jsou reálné výrazně výhodnější podmínky nastavení smlouvy. „Mohu říci, že stávající smlouva Prahy je mizerná,“ uvedl a dodal, že podepsat smlouvu se stávajícími podmínkami je v současnosti v jiných městech Evropy nereálné.
Minulé vedení města označilo smlouvu s JCDecaux za nevýhodnou a rozhodlo o jejím neprodloužení, podle firmy jsou podmínky pro město naopak výhodné. Tendr chce vedení magistrátu vypsat do konce roku.
Na pražském trhu venkovní reklamy v současnosti působí primárně firmy z české skupiny BigBoard a JCDecaux. Ta smlouvu na provoz přístřešků pro MHD s městem uzavřela v roce 1994 a podle analýzy PwC, kterou si nechal vypracovat magistrát, je s platností 26,6 roku nestandardně dlouhá a platby pro město velmi nízké. Zástupci JCDecaux analýzu zpochybnili s tím, že byla vypracována ve spěchu a srovnává nesrovnatelné.
Lundquist její závěry naopak potvrdil. „Běžná délka smluv na provozování městského mobiliáře v západní Evropě je 10-12 let,“ řekl a dodal, že současný provozovatel má podepsaný „zlatý kontrakt“. „Odvody městu by měly být výrazně vyšší,“ doplnil.
Podoba přístřešků v české metropoli by podle něj také mohla být modernější. „Z toho, co jsem viděl, je stávající stav mobiliáře v Praze trochu zastaralý,“ uvedl. Dodal, že přístřešky pro MHD mohou například zahrnovat displeje s dopravními a jinými informacemi v reálném čase.
Mediální zástupce JCDecaux Martin Lánský pro ČTK zopakoval, že se firma do tendru určitě zapojí. Město však podle něj nemá jasno ani v jeho základních parametrech. „Toho by se Pražané měli začít bát. Dosud se mluvilo o dvacetiletém kontraktu a dvojnásobném navýšení reklamních ploch, a to na základě studie, kterou si město nechalo samo vypracovat,“ sdělil.
Podle Chabra Praha plánuje novou smlouvu uzavřít na deset let a součástí dohody má být to, že firma mobiliář pořídí a po skončení kontraktu přenechá městu. Podle Lundquista to Clear Channel Outdoor dělá u všech obdobných smluv s municipalitami. „Město by mělo mobiliář převzít do svého vlastnictví, aby se nedostalo do pozice, kdy jsou jeho obyvatelé bráni jako rukojmí,“ řekl.
S využitím ČTK
Oba pristresky v zastavce Tuzimska pamatuji pravdepodobne jeste soudruha doktora Gustava Husaka…
Chtělo by to zmodernizovat. Minimálně větší tramvajové a autobusové uzly už měly mít dávno digitální tabule zobrazující odjezdy nejbližších spojů. Už i v mnohem menších městech u nás je to běžný prvek k vidění.
Treba Praha takticky vyckava. 😀
A viděli jste ten reklamní nesmysl v pátečním plátku Metro?
Neviděli. Co tam bylo?
To tedy stálo za to, ihned letělo celé Metro i s přílohou do koše.
Jste mohl vytrhnout jen tu první stranu.
Rika se ze IPR pristresek pripravil, aby vyhovovsl mmCite…
Zajímalo by mě, v čem? mmcité sice vyrábí kvalitní mobiliář, ovšem zrovna zastávkové přístřešky jim moc nejdou (např. také geomere je prvotřídní hrůza). To, s čím přišlo IPR je naopak moc elegantní dizajn.
No co je nejdůležitejší, výrobce přístřešků si nevolí město nýbrž přímo dodavatel (tedy JCD nebo kdo to vyhrá).
Pokud vítězem na vybudování a správu přístřešků bude nějaká mezinárodní firma, tak nejspíš nebude problém, aby přístřešky dle dokumentace vyrobil jeho stálý partner ve, kterém má třeba i podíl. Proč by nemohly být polské nebo bulharské?