Tendr na přístřešky pro MHD v Praze láká velké firmy
Hlavní město Praha chce do konce letošního roku vypsat soutěž na provozovatele takzvaného městského mobiliáře, tedy zejména přístřešky pro cestující
Hlavní město Praha chce do konce letošního roku vypsat soutěž na provozovatele takzvaného městského mobiliáře, tedy zejména přístřešky pro cestující v MHD na zastávkách. Výměnou za přístřešky v nich budoucí provozovatel bude moci prodávat reklamu. Smlouva na jeho provoz s JCDecaux končí v roce 2021.
Podle vyjádření radního pro majetek Jana Chabra (TOP09) pro ČTK mají zájem o účast i dva zcela noví velcí hráči. „Dle dostupných informací se do tendru zvažují přihlásit dva zahraniční subjekty, které doposud na českém reklamním trhu nepůsobily,“ řekl Chabr.
Zadání tendru připravuje magistrátní komise a podle radního by jej měla v září schválit rada a poté zastupitelstvo.
Podle informací ČTK se do pražského tendru chystá vstoupit například společnost Clear Channel Outdoor. Jedná se o jednoho z největších světových provozovatelů venkovní reklamy, tento rok po vítězství v tendru převzala správu velké části mobiliáře od JCDecaux v Paříži.
Ředitel pro rozvoj a inovace Clear Channel Mats Lundquist ČTK sdělil, že pro Prahu jsou reálné výrazně výhodnější podmínky nastavení smlouvy. „Mohu říci, že stávající smlouva Prahy je mizerná,“ uvedl a dodal, že podepsat smlouvu se stávajícími podmínkami je v současnosti v jiných městech Evropy nereálné.
Minulé vedení města označilo smlouvu s JCDecaux za nevýhodnou a rozhodlo o jejím neprodloužení, podle firmy jsou podmínky pro město naopak výhodné. Tendr chce vedení magistrátu vypsat do konce roku.
Na pražském trhu venkovní reklamy v současnosti působí primárně firmy z české skupiny BigBoard a JCDecaux. Ta smlouvu na provoz přístřešků pro MHD s městem uzavřela v roce 1994 a podle analýzy PwC, kterou si nechal vypracovat magistrát, je s platností 26,6 roku nestandardně dlouhá a platby pro město velmi nízké. Zástupci JCDecaux analýzu zpochybnili s tím, že byla vypracována ve spěchu a srovnává nesrovnatelné.
Lundquist její závěry naopak potvrdil. „Běžná délka smluv na provozování městského mobiliáře v západní Evropě je 10-12 let,“ řekl a dodal, že současný provozovatel má podepsaný „zlatý kontrakt“. „Odvody městu by měly být výrazně vyšší,“ doplnil.
Podoba přístřešků v české metropoli by podle něj také mohla být modernější. „Z toho, co jsem viděl, je stávající stav mobiliáře v Praze trochu zastaralý,“ uvedl. Dodal, že přístřešky pro MHD mohou například zahrnovat displeje s dopravními a jinými informacemi v reálném čase.
Mediální zástupce JCDecaux Martin Lánský pro ČTK zopakoval, že se firma do tendru určitě zapojí. Město však podle něj nemá jasno ani v jeho základních parametrech. „Toho by se Pražané měli začít bát. Dosud se mluvilo o dvacetiletém kontraktu a dvojnásobném navýšení reklamních ploch, a to na základě studie, kterou si město nechalo samo vypracovat,“ sdělil.
Podle Chabra Praha plánuje novou smlouvu uzavřít na deset let a součástí dohody má být to, že firma mobiliář pořídí a po skončení kontraktu přenechá městu. Podle Lundquista to Clear Channel Outdoor dělá u všech obdobných smluv s municipalitami. „Město by mělo mobiliář převzít do svého vlastnictví, aby se nedostalo do pozice, kdy jsou jeho obyvatelé bráni jako rukojmí,“ řekl.
S využitím ČTK