Tendr na EMU 400 je v plném procesu, chválí si kraj. Adepty na nové „panťáky“ si jezdí prohlížet po Evropě

Jméno pro nové kapacitní jednotky spojující Prahu se Středočeským krajem má vybrat veřejnost.
Obří zakázka Středočeského kraje a Prahy na provoz příměstských vlaků na páteřních elektrických linkách v síti Pražské integrované dopravy (PID) na dalších 30 let je v plném proudu.
Středočeská hejtmanka Petr Pecková a radní pro dopravu Petr Borecký na Národním dnu železnice v Nymburce potvrdili, že tendr na dopravce je plně rozeběhnutý a první jednotky EMU 400 vyjedou na koleje na konci roku 2029.
O rekordní zakázku s odhadovanou cenou dosahující 142 miliard se uchází tři dopravci. Jde o České dráhy, RegioJet a Arrivu vlaky.
Vítěz zakázky získá třicetiletý kontrakt. Jde zároveň o první soutěž na železničního dopravce v Česku, v níž je podmínka, že všichni zájemci si musí vybrat dodavatele vlaků podle pravidel zákona o zadávání veřejných zakázek, tedy rozeběhnout vlastní soutěž na vozidla.
Všichni tři tak již svého dodavatele soutěží, přestože nemají jistotu, že v tendru uspějí. Kraji a Praze musí nabídnout nejméně 60 velkokapacitních elektrických jednotek s alespoň 380 místy k sezení. Jediným kritériem v soutěži je cena.
Spanilé jízdy
Přestože kraj vozidla přímo nenakupuje, podnikl v uplynulých měsících několik cest do výrobních závodů po celé Evropě.
Radní Petr Borecký to pro Zdopravy.cz vysvětlil důležitostí projektu, který je vůbec největší železniční zakázkou v historii republiky. „Když to teď uděláme blbě, tak to bude blbě na následujících 30 let,“ řekl Borecký.
U výrobců si krajská delegace ověřuje, zda jsou požadavky tendru splnitelné a všichni výrobci jsou schopni se s nimi popasovat. „Abychom třeba nějakou drobností, i nezamýšlenou, nějakého výrobce z toho tendru nechtěně nevyloučili,“ popsal Borecký.
Úplně stejně podle něj kraj postupuje i u dopravců, kde si ověřuje, co po nich může chtít a čeho jsou schopni. „Jde o více než sto čtyřicet miliard korun, tak to prostě odfláknout nelze,“ doplnil Borecký.
Čtyři potenciální výrobci
Je zřejmé, že finální nabídku dopravců cena a způsob pořízení elektrických jednotek, náklady na jejich provoz, údržbu a technologické zázemí výrazně ovlivní.
Návštěvy se podle Boreckého týkají výrobců kolejových vozidel Siemens, Alstom, Stadler a tuzemské Škoda Group.
Nové elektrické jednotky s pracovním názvem EMU 400 v provozu doplní a zároveň nahradí část flotily starších jednotek řady 471. Zvyšovat budou i přepravní kapacitu v celé aglomeraci, zejména pak na pražské letiště a do Kladna. Pořízení části nových vlaků by proto mělo být spolufinancováno z dotací. Jméno pro nové kapacitní jednotky spojující Prahu se Středočeským krajem má vybrat veřejnost.
Zástupci kraje vyrazí v listopadu také do italského závodu společnosti Hitachi, ta se však o výrobu EMU 400 neuchází. Produkuje však bateriové jednotky BEMU 120-145, na které kraj rovněž připravuje tendr.