Tendr na EMU 400 je v plném procesu, chválí si kraj. Adepty na nové „panťáky“ si jezdí prohlížet po Evropě

Jednotka 471 CityElefant v barvách PID. Foto: Pražská integrovaná dopravaJednotka 471 CityElefant v barvách PID. Foto: Pražská integrovaná doprava

Jméno pro nové kapacitní jednotky spojující Prahu se Středočeským krajem má vybrat veřejnost.

Obří zakázka Středočeského kraje a Prahy na provoz příměstských vlaků na páteřních elektrických linkách v síti Pražské integrované dopravy (PID) na dalších 30 let je v plném proudu.

Středočeská hejtmanka Petr Pecková a radní pro dopravu Petr Borecký na Národním dnu železnice v Nymburce potvrdili, že tendr na dopravce je plně rozeběhnutý a první jednotky EMU 400 vyjedou na koleje na konci roku 2029.

O rekordní zakázku s odhadovanou cenou dosahující 142 miliard se uchází tři dopravci. Jde o České dráhy, RegioJet a Arrivu vlaky.

Vítěz zakázky získá třicetiletý kontrakt. Jde zároveň o první soutěž na železničního dopravce v Česku, v níž je podmínka, že všichni zájemci si musí vybrat dodavatele vlaků podle pravidel zákona o zadávání veřejných zakázek, tedy rozeběhnout vlastní soutěž na vozidla.

Všichni tři tak již svého dodavatele soutěží, přestože nemají jistotu, že v tendru uspějí. Kraji a Praze musí nabídnout nejméně 60 velkokapacitních elektrických jednotek s alespoň 380 místy k sezení. Jediným kritériem v soutěži je cena.

Spanilé jízdy

Přestože kraj vozidla přímo nenakupuje, podnikl v uplynulých měsících několik cest do výrobních závodů po celé Evropě.

Radní Petr Borecký to pro Zdopravy.cz vysvětlil důležitostí projektu, který je vůbec největší železniční zakázkou v historii republiky. „Když to teď uděláme blbě, tak to bude blbě na následujících 30 let,“ řekl Borecký.

U výrobců si krajská delegace ověřuje, zda jsou požadavky tendru splnitelné a všichni výrobci jsou schopni se s nimi popasovat. „Abychom třeba nějakou drobností, i nezamýšlenou, nějakého výrobce z toho tendru nechtěně nevyloučili,“ popsal Borecký.

Úplně stejně podle něj kraj postupuje i u dopravců, kde si ověřuje, co po nich může chtít a čeho jsou schopni. „Jde o více než sto čtyřicet miliard korun, tak to prostě odfláknout nelze,“ doplnil Borecký.

Čtyři potenciální výrobci

Je zřejmé, že finální nabídku dopravců cena a způsob pořízení elektrických jednotek, náklady na jejich provoz, údržbu a technologické zázemí výrazně ovlivní.

Návštěvy se podle Boreckého týkají výrobců kolejových vozidel Siemens, Alstom, Stadler a tuzemské Škoda Group.

Nové elektrické jednotky s pracovním názvem EMU 400 v provozu doplní a zároveň nahradí část flotily starších jednotek řady 471. Zvyšovat budou i přepravní kapacitu v celé aglomeraci, zejména pak na pražské letiště a do Kladna. Pořízení části nových vlaků by proto mělo být spolufinancováno z dotací. Jméno pro nové kapacitní jednotky spojující Prahu se Středočeským krajem má vybrat veřejnost.

Zástupci kraje vyrazí v listopadu také do italského závodu společnosti Hitachi, ta se však o výrobu EMU 400 neuchází. Produkuje však bateriové jednotky BEMU 120-145, na které kraj rovněž připravuje tendr.

Tagy alstom EMU 400 EMU400 Hitachi Petr Borecký PID siemens Škoda Group Stadler Středočeský kraj
6 komentářů