- Autobusy •
- Město •
- Nová mobilita •
- Tramvaje •
- Trolejbusy
Téměř 4 miliardy do čistější MHD. Stát rozdělil dotace z emisních povolenek, podívejte se, kam zamíří
Tramvaj Škoda ForCity Smart 45T v Brně. Pramen: DPMB

Podmínkou dotace je vyřazení dieselových vozidel.
Je třeba si uvědomit, že to neplatí stát, ale náš průmysl, případně my. A že vedlejším účinkem je například nespuštění vysoké pece v Ostravě.
Je to daň z nežádoucích jevů, podobně jako spotřební daň na tabák a alkohol. Určitá odvětví průmyslu mají nezanedbatelný dopad na životní prostředí, a i když je zcela pragmaticky nemůžeme eliminovat, jsou negativní externality vyčísleny alespoň finančně a jsou na nich vybudovaná kompenzační opatření.
Na vyloučení nežádoucích jevů jsou hygienické normy.
Vysoká pec se má spustit v místě, kde je:
a) levný uhlí
b) levná železná ruda
c) levná pracovní síla
Nebo
d) výše zmíněné se tam dá levně (= lodí) dopravit
Co z toho je případ Ostravy?
a) levná elektřina
Co je ta modernizace MHD Žďár?
Nejspíš další elektrobusy pro linky MHD.
Zároveň Praha zařezává peníze na většinu projektu umožňujících aktivní mobilitu
JSV sobě…
Nevíte někdo kolik elektrobusů chce koupit Olomouc?
5 krátkých a 5 kloubových to bylo myslím
Ale v Olomouci se ty elektrobusy táhnou. Teprve jsou u průzkumu nabíjecích bodů.
Zajímavé, že DPmÚstí nad Labem, plánuje nákup nových parciálů, jako náhradu dosluhujících Tr27 a Tr28. Maximálně vyřadí dieslové busy, které již delší dobu stojí ve vozovně a nezasahují do provozu.
Naopak v poslední době nakoupil několik dieslových autobusů, protože se odklání od pohonu CNG.
Nová vozidla musí nahradit dieslový nebo CNG autobus kus za kus pokud se nemýlím, takže 27Tr a 28Tr se nahrazovat takto opravdu nebudou. Nehledě na to, že jim je většině teprve 10 let.
Přišlo by mi logické provozovat dieselové autobusy v okrajových částech měst, při provozu na HVO naftu, která ma čistější emise. Museli by to být jen moderní vozy. Bylo by to zároveň jako záloha, evakuační autobusy atd. Nejsem si ale jistý, zda by to bylo v budoucnosti průchodné.
Myslí, že v regionální dopravě přes vesnice se ještě dlouho udrží autobusy na ropu. Už jen podle toho, když vidím ty autobusy jak stojí přes noc nebo i přes víkend u domku řidiče, aby s nimi mohl druhý den o půl čtvrté vyjet. Tam nabíječky jen tak brzo nebudou.
V elektromobilitě se vůbec nevyznám, tak se předem omlouvám za možná blbý dotaz: je pro noční/víkendové dobíjení vesnického autobusu použitelná „domácí nabíječka“ pro osobní auto, nebo je potřeba nějaká extra elektrická přípojka o vyšším příkonu?
Záleží co se objedná, ale u elektrobusů bývá běžné mít instalovanou zásuvku CCS-2, takže by to neměl být problém dobít ze třífázu.
Pokud si správně pamatuju, tak pro větší odběry (elektrické vytápění, odběr v desítkách kW) je nutné žádát o souhlas správce rozvodné sítě – posouzení kapacity distribuční sítě a trafostanice.
Dobíjení elektrobusu bude rovněž v řádech desítek kW, rovněž to bude dlouhodobý odběr, tudíž bude potřeba stejné posouzení kapacity. Běžná stožárová trafostanice to nemusí utáhnout.
Dneska si snad může člověk připojit cokoliv, co dovolí hlavní jistič (podle kterého platí ten tzv. rezervovaný výkon). Dřív, ještě v osmdesátých letech, tahle povinnost byla, musely se hlásit nové spotřebiče jako pračka, žehlička nebo podobné velké odběry.
Jo pokud stávající přípojka nestačí, to je něco úplně jiného, to si na Vás energetici navymýšlí (právě protože můžou a protože to je jediná situace, kdy na zákazníka můžou), že si to radši rozmyslíte.
Pro nabíječku elektrobusu můžeme uvažovat přípojku zcela novou a s vlastním elektroměrem.
Ano, je možné, aby šofér parkoval před domem a nabíjel z vlastní domovní elektropřípojky přes podružný elektroměr a zaměstnavatel mu elektřinu proplácel. Ale asi tušíte, že tohle je spíš anekdota než reálný scénář.
Tak zrovna EON/Eg-D si při navýšení hlavního jističe nic nevymýšlí, pouze se platí poplatek 500,- Kč/A, takže při navýšení z 3x25A na 3x32A zaplatíte 10500,- Kč poplatek (3 fáze x 5A x 500,- Kč).
Jeden čas umožňovali zdarma krátkodobé navýšení na 3x 32A u staveb kvůli použití omítačky.
No, neměl by být problém… pokud by to měl být elektrobus co jezdí celý den bez dobíjení, tak ten by potřeboval něco jako 300kWh+ denně nabíjet… zdaleka ne každý má doma přípojku 3x 32A, a i to by poskytovalo nabíjecí výkon 22kW (a to by si ještě nesměl mezitím pouštět pračku nebo sporák)… to by vycházelo tak na 12+ hodin nabíjení.
No, nejsem si jistý, že se do všech elektrobusů instaluje nabíječka Typ-2 – Mennekes. Všechny mají určitě CCS2 konektor, což je Mennekes+DC vývody. Nevím však, jestli mají všechny plnohodnotou AC i s měničem.
Reálně by to však nebyl problém a tam je stabilních třeba 22 kW AC a baterka má třeba 350-500 kWh. Takže teoreticky je to jeden den nabíjení na AC. Nicméně třeba u některých autosalonů mají i třeba jen 30kW DC nabíječky a je to taky řešení.
Můj dotaz mířil tím směrem, zda je do budoucna reálné pokrývat vesnické linky, kde bus parkuje stabilně někde poblíž bydliště řidiče, pomocí elektrobusů s tím, že se bude někde u toho bydliště nabíjet přes noc. Takže to chápu tak, že je to možné – když se na to myslí při nákupu busu.
Ano, možné to je. Nicméně třeba když to vezmu za naši vesnici, tak stejně autobusy už nějak neparkují u řidičů doma, ale mají lokální huby, kde je údržba a je možný tam udělat i nabíječku.
Třeba zrovna ve vedlejším městečku je takový hub. No a relativně nedaleko jsou nabíječky 150-220 kW pro osobáky.
Asi se to liší dopravce od dopravce. U nás jezdí ČSAD Střední Čechy a ty busy stojí různě po vesnicích. Samozřejmě se děje, že řidič skončí a bus pak parkuje jinde, toto by lokální nabíjecí huby řešily lépe.
Lokální hub obvykle znamená že se tam těch busů bude nabíjet několik zároveň… takže požadovaný příkon násobně poroste… v tom případě řádově 100+ kVA
Možné to určitě si myslím, složitější to bude asi administrativně, protože to řidič určitě nebude chtít platit ze svého (kontraktu s distributorem). 🙂
To je snad nějak řešitelné 🙂
Na regionálku by se hodily spíš hybridy.
Zveřejnění seznamu žádostí na výzvu k modernizaci vozidel MHD asi nebyl problém skrze jednokolový systém?
Jsou nějaké nové informace k výzvě k modernizaci dopravy na železnici? Nenašel jsem termín, do kdy běží druhé kolo výzvy. Děkuji.
Ještě nebyly zveřejněny ani výsledky 1. kola výzvy (ani žadatelům). Takže je otázka, k čemu by informace o 2. kole byly.
Výsledky 1. kola výzvy: https://mzp.gov.cz/cz/pro-media-a-verejnost/aktuality/archiv-tiskovych-zprav/jedenact-projektu-na-modernizaci-zeleznicni
Děkuji za odkaz