Tečka za miliardovou proměnou Žabovřeské. Nad silnicí vznikla velká zelená zóna

Dokončené zelené plochy na Žabovřeské. Foto: ŘSDDokončené zelené plochy na Žabovřeské. Foto: ŘSD

Pro ŘSD šlo o jeden z technologicky nejnáročnějších projektů.

Ředitelství silnic a dálnic společně s vedením Brna dnes slavnostně zakončilo mnoholetou proměnu Žabovřeské ulice. Zatímco auta se na kompletní trasu dostala již loni, dnešním dnem došlo k oficiálnímu zakončení všech prací včetně rozsáhlých úprav ploch kolem této části velkého městského okruhu (VMO).

V oblasti kolem Svratky vznikly dva kilometry nových tras pro pěší a cyklisty včetně nového přístupu do Wilsonova lesa. Došlo k rozsáhlé výsadbě nových stromů a keřů. Nad silniční galerií vznikla zelená zóna, opravily se také kaple sv. Antonína a sv. Barbory.

Na dobré věci si člověk zvyká rychle, ale věřím, že řidiči si ještě teď vzpomenou na dobu, kdy tu projížděli krokem, protože se museli vejít jen do dvou pruhů vedle tramvajových kolejí. Průběžně se ke mně dostává pozitivní zpětná vazba, že vymístění tramvaje do tunelu ve skále a rozšíření na čtyři pruhy dopravě opravdu výrazně pomohlo, a pokud nedojde k nějakým nenadálým událostem a nehodám, je místo plynule průjezdné v jakoukoli denní dobu,“ řekla primátorka Markéta Vaňková.

Plynulé napojení na Wilsonův les

Podle ní se podařilo propojit silniční stavbu se vznikem nového prostoru pro relaxaci. „Nad silniční galerií jsme vybudovali zelenou zónu, která se plynule napojuje na oblíbený Wilsonův les a umožňuje do něj zcela nové přístupy po stezkách nebo po schodišti. I v samotném lese se po pětileté uzavírce otevřely znovu tři stezky, které na nový provoz připravila Veřejná zeleň města Brna,“ dodala.

Jedna z nových cest pro pěší vede i ke kapli sv. Antonína, která prošla obnovou. „Kaple byla dříve velice těžko dostupná, kdežto dnes přímo k ní vede nový chodník,“ doplnil radní pro dopravu Petr Kratochvíl. Není to ovšem jediná nová komunikace pro pěší či cyklisty, která v této lokalitě vznikla. „Součástí projektu bylo například vybudování nové stezky pro cyklisty a pěší na levém břehu Svratky nebo dvou lávek, po kterých lidé bezpečně překonají rušnou komunikaci. Pak se můžou vydat třeba po třech nových schodištích přes Wilsonův les k Masarykově čtvrti. Toto propojení zde dosud úplně chybělo. Rozvojem lokality se budeme zabývat i nadále, rádi bychom ji cyklisticky spojili s Anthroposem, doplnili další mobiliář, ale taky například podpořili vznik workoutového hřiště nebo občerstvení,“ nastínil Kratochvíl.

Pro ŘSD šlo o jeden z technologicky nejnáročnějších projektů ŘSD. „Jsme rádi, že i v rámci tak významné silniční stavby vznikají prostory, které slouží i jiné než automobilové dopravě, potěší všechny obyvatele a zkrášlí okolí,“ řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Stavba dvou etap vyšla na celkem 2,5 miliardy korun.

Práce probíhaly ve dvou etapách, začalo se v roce 2018. První etapa byla hotová v roce 2020. Nový tunel pro tramvaje je v provozu od května 2023. Má délku 500 m a šířku 9 m. Pro jeho stavbu bylo nutné odstřelit skálu, k čemuž bylo použito 11,3 tun trhaviny. Silniční galerie začala fungovat v srpnu téhož roku. V listopadu 2024 Ředitelství silnic a dálnic plnohodnotně zprovoznilo celý úsek, kudy denně projede cca 40 tisíc aut. Délka této hlavní trasy je 920 metrů.

Dokončené zelené plochy na Žabovřeské. Foto: ŘSDProstor nad silniční galerií a tramvajovým tunelem v Žabovřeské. Foto: Brno.euProstor nad silniční galerií a tramvajovým tunelem v Žabovřeské. Foto: Brno.euProstor nad silniční galerií a tramvajovým tunelem v Žabovřeské. Foto: Brno.euProstor nad silniční galerií a tramvajovým tunelem v Žabovřeské. Foto: Brno.euProstor nad silniční galerií a tramvajovým tunelem v Žabovřeské. Foto: Brno.euDokončené zelené plochy na Žabovřeské. Foto: ŘSDDokončené zelené plochy na Žabovřeské. Foto: ŘSDDokončené zelené plochy na Žabovřeské. Foto: ŘSDStavba I/42 VMO  Žabovřeská. Foto: ŘSDZahájení provozu v silniční galerie v Žabovřeské. Foto: ŘSDProrážka tramvajového tunelu v Brně na Žabovřeské. Pramen: Město BrnoStavba tramvajového tunelu v Brně v Žabovřeské. Foto: ŘSDStavba tramvajového tunelu v Brně v Žabovřeské. Foto: ŘSDŽabovřeská ulice v Brně, záběr ze stavby I. etapy. Foto: ŘSDI. etapa Žabovřeské. Foto: ŘSDTrasa II.etapy VMO Žabovřeská

 

Tagy brno I/42 I/42 VMO Žabovřeská Ředitelství silnic a dálnic ŘSD VMO Brno
8 komentářů