„Tatrováci“ Strnad a Matera ovládli chorvatského výrobce nákladních vagonů

Výroba vagonů v továrně Đuro Đaković. Pramen: Đuro ĐakovićVýroba vagonů v továrně Đuro Đaković. Pramen: Đuro Đaković

Pro rok 2023 má skupina Đuro Đaković zajištěny zakázky na zhruba 800 vagónů.

Čeští průmyslníci René Matera a Jaroslav Strnad, kteří jsou známí především jako majitelé kopřivnické Tatry, většinově ovládli chorvatskou skupinu Đuro Đaković Group (DDG). Ta se zabývá především výrobou nákladních vagonů, minoritně má aktivity i v obranném průmyslu.

Investiční proces byl završen konáním valné hromady DDG poslední srpnový den. Na té čeští investoři vložili do DDG celkem 232 miliónů HRK (cca 750 mil. Kč). Vůči tomuto kapitálu bude upsáno 23,2 milionu nových akcií. Výsledný vlastnický podíl české strany bude 82 procent.

Čeští miliardáři vstoupili do největší chorvatské strojírny prostřednictvím společnosti DD Acquisition, kde mají rozdělené podíly jako při vstupu do Tatry v roce 2013. Skupina CE Industries Jaroslava Strnada má 65 procent, skupina Promet Group Reného Matery 35 procent.

O potřebě vstupu strategického investora do DDG rozhodla chorvatská vláda v roce 2020, kdy byla vyhlášena na záhřebské burze veřejná pozvánka k účasti ve výběrovém řízení na strategického investora. „Důvodem pro prodej DDG byla neutěšená finanční i odbytová situace společnosti, která měla problémy s likviditou a potřebovala zásadní restrukturalizaci,“ uvedl předseda představenstva CE Industries Adam Šotek.

Česká nabídka zvítězila v konkurenci dalších dvou zájemců. „Zatímco ostatní účastníci soutěže předpokládali omezování aktivit společností a rozprodej majetku, my jsme slíbili nejen zachovat pracovní místa a aktivity skupiny ve všech stěžejních oborech, ale také je významně navyšovat a rozvíjet přes nové zakázky,“ doplnil Martin Kamarád, finanční ředitel Promet Group.

Hlavním úkolem managementu, který byl dosazen do Duro Dakovič v loňském roce a v jehož čele stojí v pozici člena představenstva a generálního ředitele Pavel Maroušek, bylo pro roky 2022 a 2023 získat zakázkovou náplň v oblasti výroby vagónů a zvýšit výrobu na trojnásobek objemu roku 2021.

To se podle českých podnikatelů podařilo. Prodeje v roce 2022 vzrostly z 260 vagonů v roce 2021 na cca 600. Pro rok 2023 je zajištěna zakázková náplň na zhruba 800 vagónů. Zároveň roky 2022 a 2023 přinesou nejvyšší čísla prodejů vagonů v historii Duro Dakovič.

Historie transakce vedoucí ke vstupu českých investorů

V roce 2019 a 2020 dostala skupinu DDG na kolena série stávek zaměstnanců poté, co likvidita firmy neumožnila vyplatit včas mzdy. Skupina měla za sebou několik ekonomicky velmi špatných let. Dne 16. ledna 2020 rozhodla chorvatská vláda o poskytnutí státní pomoci do skupiny ve formě státních garancí na povozní financování ve výši 300 miliónů HRK. Schválení státní pomoci na úrovni Bruselu proběhlo v polovině 2020 pod podmínkou přípravy restrukturalizačního plánu a vstupu silného strategického investora.

V polovině 2020 byla managementem DDG vyhlášena na záhřebské burze veřejná pozvánka k účasti ve „výběrovém řízení“ na vstup strategického investora, který by provedl rekapitalizaci a stal se majoritním akcionářem skupiny. Vedle konsorcia CEI & PG se účastnilo soutěže několika dalších potenciálních investorů. Vážní uchazeči byli včetně českého investora DDA čtyři. Z nich tři, včetně DDA, postoupili do druhého kola. Ve druhém kole byla nabídka DDA byla vyhodnocena jako nejlepší.

Investor získá ve společnosti majoritu přes kapitálový vstup ve výši 232 miliónů HRK, část bude poskytnuta v hotovosti a druhá část v podobě vkladu stálých aktiv.

Celkový přínos investora pro společnost je 480.5 miliónů HRK (z toho 232 miliónů HRK tvoří prvotní kapitálový vklad, zbývající částka je kombinací např. závazku realizace významných rozvojových investic v řádech vysokých desítek miliónů HRK, poskytnutí financování nebo rozvojových obchodních kontraktů). Tyto celkové vklady budou realizovány v průběhu období formální restrukturalizace DDG, tzn. čtyř let.

O Đuro Đaković Group d.d.

Skupina Đuro Đaković Group d.d. (dále též „DDG“), s dceřinými společnostmi Đuro Đaković Specijalna Vozila d.d (DDSV)., Đuro Đaković Strojna obrada d.o.o. (DDSO), Đuro Đaković Energetika I infrastruktura d.o.o. (DDEI). Centrála skupiny i výrobní areál je ve městě Slavonski Brod na východě Chorvatska.

Skupina byla založena v roce 1921 a dlouhá léta patřila mezi největší zaměstnavatele ve střední a jihovýchodní Evropě (v 80. letech zaměstnávala více než 17 tisíc lidí). V současnosti zaměstnává okolo 1000 lidí, a to již díky přičinění českého investora. Před jeho manažerským vstupem měla skupina 730 zaměstnanců.

V současnosti je hlavním businessem výroba nákladních železničních vozidel v DDSV, která je největší společností skupiny a která se vedle railway věnuje i obranému programu. Sesterskými společnostmi jí jsou DDSO (obrobna a nářaďovna) a DDEI (poskytovatel a distributor energií, vlastník rozvodné infrastruktury).

Pramen: CE Industries, Promet Group

 

Tagy CE Industries Chorvatsko Đuro Đaković Promet Group Tatra
9 komentářů