Tajný seznam, kdo chce peníze na nové vlaky. Ovlivnilo by to chování žadatelů, vysvětluje ministerstvo

Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: AlstomNová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom

Zatajování informací stát vysvětluje údajnou hrozbou ovlivňování chování žadatelů.

Státní fond životního prostředí (SFŽP) i ministerstvo životního prostředí odmítá zveřejnit seznam žádostí, které kraje s jakými projekty žádají o peníze z programu TRANSGov na pořízení nových vlaků. Jde o 15 miliard korun, které má fond v rámci dosud největšího dotačního programu na nová kolejová vozidla rozdělit.

SFŽP odmítl poskytnout seznam žádostí na novinářský dotaz, proto deník Zdopravy.cz požádal o poskytnutí údajů na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

„Poskytnutí požadované informace by mohlo narušit rovné podmínky pro žadatele v rámci předkládání žádostí v 2. kole Výzvy, a to s ohledem na soutěžní charakter 1. kola, které dosud běží a nedošlo k vyhodnocení předložených záměrů. Uveřejnění seznamu žadatelů v 1. kole by tedy mohlo ohrozit rovnost účastníků a SFŽP ČR tak tímto odmítnutím předchází možnému ovlivňování a zneužívání informací hrozícímu v případě, že by tento seznam byl uveřejněn,“ uvedl fond v odpovědi.

Deník Zdopravy.cz s touto odpovědí konfrontoval ministra životního prostředí Petra Hladíka. Jeho mluvčí Veronika Krejčí odpověděla, že kdo by informace jako je seznam žadatelů včetně údajů o finančních a technických parametrech projektu získal, mohl by z něj těžit ve svůj prospěch. Řada krajů se přitom veřejně pochlubila, že žádost podávají. Celkem přišlo 17 žádosti.

Z programu půjdou peníze na pořízení nových elektrických, bateriových či vodíkových vlaků. Uzávěrka pro podání takzvaných projektových záměrů uplynula na konci července.

Měrná dotační náročnost

Balík peněz na nové vlaky zásadně ovlivní kvalitu cestování po železnici a také může výrazně prohloubit rozdíly ve stáří kolejových vozidel v jednotlivých krajích.

SFŽP vypsal výzvu na pořízení nových kolejových vozidel loni v listopadu, termín pro podání žádostí byl prodloužen o dva měsíce. Na rozdíl od původní výzvy došlo ke změnám velikosti vozidel, na které dotace mohou jít, ještě v květnu nebylo možné pořídit z dotace například nový vůz Stadler RS Zero, nově už podmínky dotace splní.

O tom, kdo v programu uspěje, se rozhodne podle takzvané měrné dotační náročnosti (Kč/kWh/rok) předkládaných záměrů, a to v pořadí od nejnižší po nejvyšší hodnotu. Vypočtená měrná dotační náročnost se stanovuje na základě energetické náročnosti výchozího, resp. cílového způsobu dopravy. Zjednodušeně řečeno, čím větší energetická úspora s novým vlakem bude, tím je větší šance na dotaci. Hodnoty kontroluje Centrum dopravního výzkumu.

Peníze na nové vlaky půjdou z výnosu prodeje emisních povolenek. Stát podpoří pořízení elektrických jednotek, akutrolejových jednotek (BEMU) nebo elektrických vodíkových jednotek (s palivovým článkem, HMU/HEMU). Mají sloužit jako náhrada za dieselová vozidla nebo „zastaralá vozidla s elektrickým napájením“.

Podmínky programu znevýhodňují zejména kraje, kde je dosud nízký nebo žádný podíl elektrifikace. Mohou žádat maximálně o dotaci na výrazně dražší vodíkové vlaky, protože elektrické či akutrolejové vlaky u nich nemohou jezdit. Jde především o Liberecký kraj, kde není dosud ani kilometr elektrifikované tratě.

Výše dotace může činit 70 % výdajů v případě náhrady za dieselové vlaky, 40 % u pořízení za starší elektrické vlaky. Řada krajů v posledních měsících představila své plány na nákup nových vlaků, zejména pak BEMU. Jde například o Jihomoravský, Ústecký kraj, Plzeňský nebo Pardubický kraj.

Tagy Státní fond životního prostředí TRANSGov
19 komentářů