Infrastruktura Stavebnictví Železnice

SŽDC zadala projekt modernizace kladenských nádraží a spojovací trati Metroprojektu

Stanice Kladno-Ostrovec. Pramen: SŽDC
Stanice Kladno-Ostrovec. Pramen: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty učinila zásadní krok k modernizaci železnice na území Kladna, když v tendru vybrala zpracovatele projektu pro vydání stavebního povolení. Stal se jím Metroprojekt s cenou 96 milionů korun, předpokládaná cena byla 90 milionů.

Součástí zakázky je i autorský dozor během výstavby; ta by měla začít podle aktuálního návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury v roce 2021, hotovo by mělo být za další dva roky. Konkrétně jde o úsek od stanice Kladno po Kladno-Ostrovec, a to včetně přestavby nádraží. Ta by se měla dočkat například nových nástupišť, podchodů či zabezpečovacích a informačních systémů. Jde o součást chystané modernizace celé trati Praha – Kladno s odbočkami na letiště.

„Vše připravujeme koordinovaně s městem, … , zapracovali jsme dva nové prostupy, které umožní vybudovat nové podchody pro chodce a cyklisty,“ uvedl už v únoru náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC Pavel Paidar. Samotné město chce zajistit lepší prostupnost trati hlavně směrem ze Sítné a Kročehlav na Sletiště, kde vzniknou bezbariérové podchody.

Trať zůstane po modernizaci ve stávající stopě, bude dvoukolejná; v konečné fázi modernizace dojde i na elektrifikaci, zatím SŽDC hovoří o přípravě na ni. Podrobnější informace jsou na speciálních stránkách SŽDC.

Kladno přitom zasáhlo do plánů celé tratě na letiště. Prosazuje napojení přes Jeneček, což nedávno podpořila i SŽDC. Ta počítá s tratí, která povede k letištním terminálům ze stanice Praha-Ruzyně přes oblast zvanou Dlouhá Míle. V kombinaci s napojením na Jeneček, což je odbočka v Hostivici, by vznikla velká smyčka, která by umožnila i přímé napojení Kladna na letiště.

O aktuálním stavu celého projektu chtějí dnes zástupci státu i Letiště Praha informovat u kulatého stolu Hospodářské komory, deník Zdopravy.cz to bude sledovat.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Několik postřehů cestujícího (jen ke Kl. – Kl.-Ostrovec, tj. teď nebrečím nad Praha – /letiště/ – Kl.) : K vizualizaci zast. Kl.-město: 1/ Užitečnější než megalomanské kotasí oblouky by byla pěší lávka od Billy ke Klikorkově místo dnešní frekventované pěšiny divoce křižující dopravní cestu cca u ostroveckého konce nástupiště; 2/ ?Zůstane zachovaná temperovaná čekárna, i když k pražskému nástupišti bude trochu dál než teď, a od kralupského bude za kolejemi? Nebo bude nová pod mostem? 3/ Přijde mi, že dvojkolejka může na Kl.-městě skončit (odstavnou kolejí pro předměstskou jednotku) tj. že Ostrovec má takovou frekvenci, na kterou by stačila zastávka… Číst vice »

Honza
Host
Honza

Ja jsem dodnes nepochopil, proč se neustále bazíruje na stávající stopě v úseku Ruzyně – Kladno, když mnohem logičtější by bylo vedení trasy z letiště podél D7, poté kolem Buštěhradu (obsluha) a směr Kladno (dokonce obydlené, nikoli nádraží v lese) v lese. Kdybych chtěl být jó megaloman, klidně jednou opravit i starou trať, v úseku letiště-Kladno jízda protisměrných vlaků, takový polookruh s cílem na masaryčce. Nářky jak ke to zbytečné jsou nesmysl, ono totiž co je Postupim Berlínu,to Kladno Praze. Jasně že Potsdam je 4,5x větší, ale i „díry“ typu Bernau, Oranienburg, Erkner maj spojení na úrovni. Šel bych dokonce… Číst vice »

Ušatá
Host
Ušatá

Ono by to chtělo úplně přeložit přes obec Unhošť, Kyšice, Braškov, Pletený Újezd a skutečně z toho udělat příměstskou trať jako hlavní páteř. Na nádraží v Unhošti mít termínal i pro autobusovou dopravu do okolí. Trasu na letiště zaokruhovat přes Buštěhrad a Kladno.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ukažte ten obrázek ukrajinci, rumunovi… a budou si myslet, že to je u nich, jen ty vlaky jsou nějaké divné.
Ukažte ten obrázek švýcarovi nebo rakušanovi. A dejte jim k tomu raději panáka šnapsu, aby rozdýchali, že toto je příměstká doprava v okolí Prahy.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Metroprojet, to znamená, že to bude strašně hnusný. na druhou stranu, aspoň to na to Kladno zapadne.

A.R.
Host
A.R.

A znáš někoho, kdo by to uměl líp?

VRT
Host
VRT

Že to musí být SUDOP/Metroprojekt to je nějaký zákon? Nikde jinde v Evropě nikdy nevyprojektovali a nepostavili trať a nádraží?

A.R.
Host
A.R.

Nikdy jsem nenapsal, že to musí být zrovna tyhle dvě firmy. Ale kolik znáš v Česku projektantů, kteří dokážou vyprojektovat takhle velkou a náročnou stavbu??? To není kurník!

VRT
Host
VRT

Nutně z Česka? Proč?

A.R.
Host
A.R.

Nemusí být z Česka. Třeba Šantovku II v Olomouci projektují nějací Angličani. Ale z nějakého důvodu se sem zahraniční projektanti nehrnou. Víš proč?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Protože lidi na úřadech umí perfektně anglicky nebo německy, takže není problém se domluvit. Rovněž je zde stabilní právní prostředí, takže nehrozí, aby se Stavební zákon změnil víc než jednou mezi zadáním DÚR a odevzdáním DSP.
A za to že byl stavební zákon v roce 2016 novelizován 4x a další dvě novely byly v tom samém roce již připraveny, ta to může Mach (bez Šebestové).

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

Koukám, že tady si většina lidí plete roli architekta a projektanta. Architekt je tu od toho, aby vytvořil především vizuální stránku a na projektantovi je, aby to převedl do projektové dokumentace, která splňuje všechny normy. Bohužel tady zase dochází k tomu, že projektanti si hrají na architekty vytvoří…………vytvoří povětšinou něco hodně nevzhledného, něco, proti čemu se mnohdy i lidé bouří. Viz hrůzy v Černošicích atd..

A to, že jsou všude třeba zastřešení nástupišť jiná, to je také děs běs. Přiznám se, že všude bych vzal za vzor zastřešení nástupišť v Říčanech. Je to celkem pohledné a jednoduché:https://en.mapy.cz/zakladni?x=14.6622935&y=49.9980141&z=19&pano=1&base=ophoto&pid=43391411&yaw=1.926&fov=1.257&pitch=-0.055

Lektor
Host
Lektor

Tak dneska jsou projekční práce asi tak třetina práce projektanta, dnešní době různých softwarů máte navržený a nakreslený most, silnici nebo trať za chviličku. Zbytek práce projektanta (projekční firmy) spočívá především ve schánění povolení, vyjdření všech možných úcastníků, různá projednání s obcemi a majiteli atd. To prostě z Paříže a v angličtině neuděláte

A.R.
Host
A.R.

Jo, s tím souhlasím. O co méně se stráví nad samotným řešením, o to více se běhá po úřadech, správcích a spoluautorech.

Kamui
Host
Kamui

Prostě to tak je. Dovedete si představit, že by si Němci nechalli projektovag VRT třeba od Francouzů neboItalů? To se prostě nedělá.

Ušatá
Host
Ušatá

To budeme pořád všechno dovážet? Tedy už i včetně projektování? Skutečně se řítíme do stadia kolonie a rozvojové země? Co tu vlastně občané ČR budou dělat? Marketing, poradce, manekýnky apod.? Není už na čase, aby tato země byla co nejvíc soběstačná a aby konečně i absolventi škol měli odbornou úroveň a nedostávali maturitu třeba za docházku? Lidi tu byli vždy schopní a něco uměli a ve světě měli zvuk. Takže je třeba to navrátit a ty neschopné nechat dělat něco pro ně přijatelného. Třeba obsluha WC apod.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Proč v Čechách? Pokud vím, jsme součástí jednotného trhu EU a mám dokonce pocit, že alespoň v některých dalších členských zemích železnici znají a dokonce ji dokáží rozvíjet tak, že to nevypadá, že letopočet se zasekl někdy v první půlce devadesátejch. Jenže, on ten důvod není v tom, že by to nikdo jinej nedokázal (hele, fakt si to myslíte, nebo jen předvádíte argumentační akrobacii?), ale že systém je nastavenej tak, že to prostě nikdoi než SUDOP (což je to samý, co Metroprojekt) nikdy nedostane. Takže budem mít komplet zkurvený veškerý nádraží jen proto, že je tu léta zaběhanej systém pokročilýho… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Vůbec nevím, o čem píšeš. Argumentační akrobacie? U tebe je to spíš neznalost v oboru. A taky jsem nikdy nenapsal, že se bráním zahraničním firmám. My sami působíme ve 40 zemích světa od Kanady po Austrálii. Ale jak už jsem napsal VRT, z nějakého důvodu se sem takoví projektanti nehrnou. Jestli tady budou nádraží projektovat Poláci nebo Nizozemci, je mi jedno.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Nehrnou, protože 100 % projekčních prací bagrujou automaticky dvě firmy, resp ta jedna, co vlastní i tu druhou. Vaše intergalaktická korporace se běžně uchází o zakázky na trzích, které má neprůstřelně obsazeny někdo jiný? A snaží se vyhrát ve výběrových řízeních, která nebyla vyhlášena? Tak to pak jo.

A.R.
Host
A.R.

Moje? Žádná moje není ani nejsem jejich zaměstnancem. Čili je zase ta tvoje dojmologie úplně mimo.

Míra
Host
Míra

Ty asi doufáš, že projekt bude dělat zkušený projektant z Německa, Francie, Rakouska? Ale třeba to bude projektovat nějaký projektant-začátečník z Rumunska, Bulharska, Řecka… Ale stejně si myslím, že hlavní slovo má investor (ten, kdo to celé zaplatí), české technické normy, zákony (např. pro veřejné zakázky) schválené poslanci, povolovací úřady, dodavatelé… Ale je pravda, že je to tragédie.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Stačilo by vyhlásit výběrové řízení. Tahle představa, že to „nikdo jinej neumí!“ vede pouze k jednomu – že téměř veškeré rekonstrukce na české železnici vypadají jak z prdele. Mimochodem, doporučuju mrknout se třeba na „štábní cvičení“ studentů FA ČVUT na téma zastávky Praha – Výstaviště, z jehož výstupů vyplývá, že lépe než Metroprojekt / Sudop to dá v podstatě kdokoli, kdo jde zrovna kolem. https://magazin.aktualne.cz/bydleni/jak-by-vypadala-zeleznicni-stanice-vystaviste-kdyby-ji-navrh/r~d1f791fc096511e781eb0025900fea04/

VRT
Host
VRT

V podstatě každý, kdo udělá přijímačky na FA, to nakreslí líp.

A.R.
Host
A.R.

Výběrové řízení je jedna věc. Kolik firem se ti do ní přihlásí, je zase věc druhá. Ne každý zvládne tak náročnou stavbu.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Ano, a proto se na dráze výběrová řízení na projektanta pro jistotu vůbec nevyhlašují.

A.R.
Host
A.R.

Můžeš se přihlásit sám, pokud to zvládneš. Nikdo ti nebrání. Všichni okolo na projektanty nadávají tak, že by jejich práci hravě zvládli sami.

a8n
Host
a8n
A.R.
Host
A.R.

O projektové činnosti a vůbec o činnosti projektantů by se toho mohlo psát víc. Zatím jsou všude upřednostňováni jen stavebníci, kteří si vezmou jen hotové výkresy.

VRT
Host
VRT

Ano, stavebník většinou postaví na co má výkres. Ale ty kotasoviny, zábradlí a spol musí mít toho, kdo to takhle vyprojektoval. Tam je hlavní chyba.

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Většinou? No spíše stavebník postaví vždycky přesně to, co je na výkresu. A projektanti se zase odvolávají, že to co je na výkresu požadují normy. To peklo začíná u tradičního českého sebemrskačství, kdy naše normy jsou vždy ve všem nejpřísnější na světě, to za a). A taktéž jsme nejpřísnější na světě, co se týká jejich dodržování, to za b).

A.R.
Host
A.R.

Ne většinou. Vždycky. Když nedodržím normu, revizní technik mi to neschválí. Když něco udělám tak, jak sám uznám za vhodné, zadavatel mi to vrátí, že to chtěl jinak. Výkres udělám tak, jak ho chce zadavatel a investor. Tak mi řekni, kde mám nějaký prostor.

VRT
Host
VRT

Nevím, jestli ta křivá zámková dlažba na Petřinách byla v projektu…

A.R.
Host
A.R.

V projektech, pokud vím, nebývá, jak přesně má být postavena zámková dlažba. Nejspíš to tak špatně udělali řemeslníci.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Jenže ta norma se dá dodržet a zároveň to nemusí vypadat jak z prdele. Jen to soudruhům ze SUDOPu asi eště nikdo neprozradil, takže dokolečka opakují svoji zcela nesmyslnou mantru a dál ploděj neuvěřitelný pitomosti.

A.R.
Host
A.R.

Ano, dá. Jenže to by se do toho nesměli srát lidi, kteří tomu nerozumí. I já dokážu dodržet normu a zároveň do výsledku vnést eleganci a smysl. Ale ty si pořád myslíš, že jsi mistr světa. Bylo by dobré, kdybys nějaký projekt vyhrál a pak bychom viděli, jak se to má dělat.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Taková ta hovězí logika „pokud nejsi kuchař, nemáš co pitchovat, že je guláš připálenej“ či „pokud nejsi hospodskej, nemáš co kritizovat načepovanýho podmíráka“. Alke chápu, dialektika se asi na ČVUT neučí…

Jinak, s tím, že by se do toho neměli srát lidi, co tomu nerozuměj, samozřejmě souhlasím. Jak píšu, taky se mi nelíbí, že právě takoví lidé mají na projektování na českých kolejích monopol. Jinak je zajímavý, že už jsi sám uznal, že by to šlo lépe, tak ještě by sis na základě tohoto prozření mohl položit otázku, proč se tedy správa dráhy zuby nehty brání pustit k projektování kohokoli jinýho.

A.R.
Host
A.R.

Nejsem ze ČVUT. Mě fascinuje, jak si něco vymyslíš a pak na základě toho výmyslu stavíš další lži. 😀 Copak je ČVUT jediná škola v republice? Nedělám pro SŽDC, takže nevím, jaké tam mají podmínky a proč nechce pustit někoho jiného. Pokaždé píšu v obecné rovině. A já jakožto projektant vím, že to není sranda. Moje pozice je potlačena pryč a všude se mluví jen o tom, kdo projekt zadal a kdo projekt postaví. Když se něco nepovede, může za to projektant, který však figuruje jen na výkresech. Čili žádný podíl na základním kameni, žádný podíl v novinových článcích. Město… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Což třeba Němci? Mistři světa v dodržování všeho? Jak to, že umí postavit vkusné a funkční nádraží.
Jo, jasně. Letiště nezvládli.

Hanzi
Host
Hanzi

Na ty počty lidí, co zde z Kladna jezdí vlakem do Prahy je to dost megalomanska stavba. Kdyby už dávno před lety celou trasu malinko narovnali a hodili k tomu druhou kolej, nemuselo by vznikat nic tak nákladného. Z Kladna je prostě zvyk používat autobus který projede skrz celé město a poslední dobou i auta a ne vlak co jede po okraji města.

MPu3000
Host
MPu3000

Pokud by vlaky do Prahy jezdili častěji a časem, za který to projede rychlík, nikdy bych autobusem nejel. Nemluvím sice za všechny, ale pro mě je výhoda autobusu z Kladna pouze v tom, že jede častěji než vlak.

Hanzi
Host
Hanzi

A ono po 30 minutách je to málo? Odpoledne z Prahy dokonce po 20? Nebo z toho udelat rovnou metro? Možná by pomohlo kdyby nebyli lidi tak rozcourany.

A.R.
Host
A.R.

Nemůžeš to posuzovat podle toho, kolik lidí jezdí vlakem dneska. To bys nepostavil nic. Je potřeba být prozíravější a nahnat lidi do vlaků i odjinud.

...
Host
...

A ten autobus pak stojí na každých semaforech a skončí na Veleslavíně. Vlak může jet rychleji a to až do centra Prahy. Zkuste si to třeba z Úval, z Černošic nebo z Říčan, pokud máte dobře dostupné nádraží, je to velmi praktické. Chce to jen kapacitní rychlou trať, snesitelné množství zastávek a žádného srbského kamionistu na přejezdu.

Hanzi
Host
Hanzi

No nevím, pokud se má někdo kodrcat půl hodiny MHD přes Kladno k vlaku, pak na něj čekat, další min pulhodiny jet do Prahy je na tom úplně stejně jako když pojede busem, který mu ale jede de facto skoro od baráku a přímo

...
Host
...

V některých konkrétních případech patrně ano. Ale bude jich asi menšina.

Míra
Host
Míra

Kdysi jsem jezdil do Kladna do oceláren do práce. Jen autobusem, vlakem nikdy. Stanice Kladno byla nepoužitelná. V jízdních řádech bývala za názvem této stanice dvojka v hranaté závorce. To neznamenalo pásmo integrované dopravy, ale vzdálenost do města v kilometrech. Z tohoto pohledu dráhu na letiště už dávno máme, dráha na letiště byla postavena ještě dřív než samotné letiště, vzdálenost stanice Praha – Ruzyně od letiště (původně stejného jména) je zhruba stejná jako od nádraží Kladno do centra města. Jiná železniční dráha z Prahy dokonce křižovala stávající vzletovou a přistávací dráhu 6/24 pro letadla. Pro jistotu dříve postavenou železnici odsunulo… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A co jiného je 810, než autobus? Někdo se rozhodl reinkarnovat Ešelu, jen ji narouboval na železniční podvozky.

pamětník
Host
pamětník

Hanzi: na takové řešení = dvoukolejka pro V = 100 – 120 km/h v podstatě téměř ve stávající stopě mezi (minimálně) Hostivicí a Kladnem (v tehdejších cenách v řádu milionů Kčs) existovala studie zpracovaná SPŽUP + pražským SUDOPem už někdy na přelomu 80. a 90. let minulého století – bohužel ji nemám a ani nevím, zda a kde by ještě bylo možno ji nalézt.

rýpal
Host
rýpal

bože tam to vypadá jako by tam snad ani autobusy nezajížděly.

Kladenak
Host
Kladenak

Autobusy tam jezdi. A pro velkou cast Kladna budou rychlejsi nez vlak po modernizaci…(ani tunel za 13 miliard na Orechovce to nezachrani).

Zapa
Host
Zapa

Ten tunel ovšem nevznikl kvůli požadavku na zrychlení.

Hanzi
Host
Hanzi

Pokud neni pro zrychlení kde je potom něco jako ekonomická navratnost?

Jakub
Host
Jakub

V tom, že „P666“ do toho nebude ustavičně házet vidle… 😉

Ušatá
Host
Ušatá

Na to je nejlépe se zeptat místních „politiků“ na Praze 6, zejména z ODSa podobných a zeptat se jich, zda to také zaplatí ze svého. Je vůbec zarážející, že něco takového může projít a být realizováno.

...
Host
...

To možná ne, ale kdyby to byl příjemný vedlejší efekt, který jízdní dobu vlaku zatraktivní, prospělo by to všem.

S49
Host
S49

Pokud bude dvoukolejka až do Prahy-Buben, tak by tam kromě toho příjemného vedlejšího efektu v podobě zrychlení spojení na Kladno docela (nebo možná mnohem víc = i pro Prahu 6) prospělo vybudování dalších zastávek a proložení těch rychlých vlaků dalšími „městskými“ zastávkovými vlaky třeba odbočujícími z Hostivice do Rudné u Prahy + do Noutonic (nově i zastávky Lichoceves a Svrkyně) a obsluhujícími i příměstskou zástavbu solidním spojením s centrem rychlejším než silniční VHD. Právě třeba ML-S49 je dobrým příkladem toho, jak železnice může výhodně sloužit i pro dopravu po městě – jak funguje ML-S34 (KŽC), to jsem zatím neměl příležitost… Číst vice »

PokOkt
Host
PokOkt

To je ale prekvapeni. Druchy uchazec byl SUDOP Praha se stejnym vlastnikem nebo se ani s druhou nabidkou nenamahali?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce