Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím proti původním plánům nezačala plně používat své nové logo, které představila loni v polovině roku. Důvodem je spor o autorství loga při jeho zapisování u Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV).
Mluvčí SŽDC Marek Illiaš potvrdil, že vedení státní organizace pozastavilo implementaci nového loga. Důvodem je nedokončené řízení u ÚPV, které se zadrhlo loni v listopadu. Podle spisu ÚPV někdo podal námitku proti přihlášení. „Důvodem námitky k přihlášení nové podoby loga SŽDC je zpochybnění autorství grafického ztvárnění na straně dodavatele,“ uvedl Illiaš.
Nové logo připravila pro SŽDC společnost Studio Marvil, která vyhrála veřejnou soutěž. To odmítá, že by jakkoliv pochybilo. „Za nás jako tvůrce návrhu mohu pouze prohlásit, že jsme se prokazatelně jiným dílem neinspirovali,“ řekl kreativní ředitel Studia Marvil Pavel Zelenka.
ÚPV nezveřejnil, kdo námitky podal. „Vzhledem k tomu, že se jedná o neukončené řízení, nelze poskytovat žádné bližší informace týkající se osoby namítajícího a uplatněných námitkových důvodůroti zápisu přihlášky ochranné známky,“ vysvětlila vedoucí oddělení sporných řízení Iveta Matajová. Lhůta pro vyjádření běží do 10. ledna.
Podle zdrojů serveru Zdopravy.cz se spor týká samotného námětu loga. Studio mělo doložit letecké snímky zhlaví, podle kterého vzniklo koleje a kolejová spojka v logu.
Nové logo má podle tiskové zprávy SŽDC z června loňského roku zvýšit image organizace a přispět k jasnému vnímání společnosti širokou veřejností. „Jako ústřední motiv jsme zvolili písmeno Ž stylizované jako schéma kolejiště, tři paralelní koleje propojené výhybkou. Symbol Ž je zároveň zkratkou slova Železnice, které nejlépe shrnuje jinak dlouhý a pro širší veřejnost obtížně zapamatovatelný název Správa železniční dopravní cesty. Ž jako železnice je nejlepší způsob, jak společnost SŽDC učinit všeobecně srozumitelnou a zapamatovatelnou,“ vysvětlil v červnu Zelenka návrh.
Za nové logo a kompletní grafický manuál zaplatí SŽDC 1,9 milionu korun. Obměna loga bude probíhat s ohledem na minimalizaci nákladů postupně během následujících pěti let v rámci provozu, údržby a modernizace. Poprvé využila SŽDC nové logo při zveřejnění nových jízdních řádů pro rok 2018.
Co proboha hledají tak dlouho? Já to měl za tři kliknutí. Hoďte si tu polohu do mapy.cz
49.9957711N, 16.2288517E
Choceň, 2 koleje na Třebovou a výtažka.
2 mega za logo..když to někdo dá, proč ne, jen škoda že mi to nenabídli, udělal bych lepší za polovic, co za polovic , za desetinu!
Symbolem železničních společností často dřív byly variace na téma „okřídlené kolo“. Dává celkem smysl, že se mezi správci železniční infrastruktury objevuje tematika kolejí. Ostatně ŘSD má taky v logu křižovatku, tak klidně ať má SŽDC výhybku 🙂
Kdoví v čem přesně byl problém, snad se to po vyřešení sporu dozvíme…
Já bych tu podobnost s National Rail Enquiries tak jasně neviděl. O logu British Rail se dočtete nejčastěji jako „double arrow“ apod., tohle je proti tomu jasné Ž, navíc se bude jednat I o manuál jako celek a při pohledu na billboard „We are rails“ se moc podobnosti nenajde, jako námět poslouží jakákoliv spojka s tím, že se kus umaže…
A co odstranit z nazdu to „dopravni“ a byt jen „Sprava Zeleznicni Cesty“,…
„Správa železnic“ by úplně stačilo. A vůbec by se správci dopravní infrastruktury (SŽDC i ŘSD) mohli domluvit na společném tvaru názvu. Laická veřejnost by pak lépe chápala rozdíl mezi ČD a SŽDC.
TO: Martin a Dan
Ono SŽDC by se tomu asi nebránilo změně názvu a jeho zjednodušení. Ať už by to bylo „Správa železnic“, „Správa drah“, již zvažované „Česká/é železnice“ či cokoli jiného. Problémem je, že název je dán zákonem, kterým byla SŽDC zřízena, takže zde by byl míček na straně PSP ČR.
Dan: Je škoda že se ŘSD zapláclo tou krkolomnou zkratkou pro silnice, původně to bývalo někdy před válkou Ředitelství Státních Drah. On jakýsi náznak logiky existuje, máme i ŘVC – ředitelství vodních cest, tak mne napadá třeba Generální Ředitelství Drah, nebo, kdoví jak je to s právy, vyhrabat ČSD a udělat z toho Českou Správu Drah. Mě osobně by se líbilo Generální Ředitelství Drah. Jirka: Česká železnice, to ne, to by se už pletlo. Toto je zrovna „jednořádkový“ zákon, který prohlasujete bez zásadnějších problémů, není to nějaké politické téma, zejména pokud by s tím došla petice, nebo sama organizace. Podobných… Číst vice »
O změnu názvu se SŽDC pokoušelo a neprošla právě přes legislativce. Nikdo kvůli marketingu nechce novelizovat zákon.
Kolik těch soutěží a vítězů vlastně bylo, viz. tady: http://www.logopro.cz/projekty/logo/590-logo-pro-spravu-zeleznicni-dopravni-cesty
„Za nás jako tvůrce návrhu mohu pouze prohlásit, že jsme se prokazatelně jiným dílem neinspirovali“
Tak bychom jim mohli dát malou hádanku, kolik zápalek je třeba přesunout aby z již z výše zmíněného loga British Rail bylo logo SŽDC? 😀
Na TOHLE logo potřebovalo grafické studio letecké snímky zhlaví a koleje??? Asi proto, aby zdůvodnili ten počet nul v ceně.
Mnoho povyku pro nic, zjevná inspirace British Rail(ways).
Prectete si to jeste jednou pekne v klidu at vite k cem jsou ty snimky potrebne.
Aha, tak dva miliony jsou i za létání, protože k nakreslení tvaru kolejové spojky je potřeba letecký snímek zhlaví. 😀