lot
Infrastruktura Železnice

SŽDC chystá modernizaci stanice Brno-Židenice a architektonickou soutěž na hlavní nádraží

Stanice Brno-Židenice. Foto: palickap/Wikimedia Commons
Stanice Brno-Židenice. Foto: palickap/Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se chystá podepsat smlouvu s projektantem, který zajistí první stupeň dokumentace pro modernizaci stanice Brno-Židenice. Jde tak o úvodní krok celkové modernizace železničního uzlu, jejíž hlavní částí je přesun hlavního nádraží na místo dnešního dolního, řekl náměstek pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. V ideální variantě by se v Židenicích mohlo začít stavět v roce 2023.

Perony židenického nádraží se posunou výrazně blíže k viaduktu nad Bubeníčkovu ulici, aby se snáze přestupovalo na tramvaj. Zároveň pěší získají přístup ke Kauflandu i směrem k Nové Zbrojovce za zábrdovickým koupalištěm.

„Součástí dokumentace je posouzení vybrané varianty modernizace uzlu s ohledem na nákladní dopravu. Intenzivně to řešíme se sdružením nákladních dopravců ŽESNAD.cz,“ řekl Nejezchleb.

V budoucnu by měly být mezi hlavním nádražím a židenickým čtyři koleje pro smíšený provoz. Podle něj se dají očekávat ještě úpravy v Maloměřicích.

S městem také SŽDC chystá architektonickou soutěž na návrh podoby nového hlavního nádraží, v níž se má řešit jak dopravní podoba nádraží, tak podoba odbavovací haly, přednádraží a přilehlé městské infrastruktury. „Chtěli bychom ji vypsat v únoru. Vítěz pak bude návrh dále rozpracovávat,“ uvedl Nejezchleb.

SŽDC také pracuje na zadávacích podmínkách soutěže pro stavbu výjezdu z hlavního nádraží do Slatiny a do Blažovic, což je poslední úsek nové přerovské trati, jejíž ostatní části už jsou ve výrazně pokročilejším stadiu přípravy. Nová trať umožní jezdit z Brna do Přerova dvousetkilometrovou rychlostí.

ČTK

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jiný Petr

Brno-Židenice není stanice, ale odbočka.

Jiří Kocurek

Což je běžnému cestujícímu úplně jedno.

jiný Petr

Ano, pro běžného cestujícího to je nádraží. Jinak kromě odbočky je to taky zastávka, rozhodně ne stanice.

Dalibor

Většina lidí prostě říká Židenický nádraží…

mgr.pavel

Posun směrem k šalině je určitě dobrý nápad. Jen jsem zvědav, jak tam stihnou narvat rozplet a křížení kolejí od peronů až po velmi blízké rozdělení trati směrem na Hbf a směrem do Slatiny. Ale možná že třeba křížení kolejí bude stačit mít na opačné (severní) straně stanice.

Bludný Elektron

Na jih se předpokládá finálně 4kolejka směr dolní (tedy Slatina) a na současné hlavní nic, to je jednoduché. A než bude nové hlavní, tak se tam udělá nějaká jednoduchá spojka pro sjezd ze 4 nástupních hran na 2 koleje směr současné hlavní…víc netřeba.

mgr.pavel

No než bude to odsunuté nádraží u řeky, tak v řece uplyne hoodně vody. A do té doby musí být nějaké funkční rozdělení trati směrem na Hbf a směrem na Slatinu.

František

Nebo „se to“ právě nechce…

Zlámalík

A ta jednoduchá spojka tam vydrží aspoň 40 let a po celou dobu bude k vzteku všem, kteří ji budou muset používat. Když jsem byl malý, stavěla se Zvonařka (bus nádraží) s tím, jak to bude základ přesunutého uzlu a vše bude již brzy krásně pohromadě. Děkuji, nechci.

Jiří Kocurek

Jinak teda tohle bude složité, jelikož se to bude muset nějak udělat za provozu. Tady rozhodně neplatí, že za provozu se to nádraží rekonstruovat nedá. Stejně jako se to udělalo v Olomouci, v Přerově, v Břeclavi, tak snad se bude dařit a ne „dařit!“. Brno Hlavní již velkou opravou prošlo. Zbývají Hranice na Moravě, v článku již zmíněné Židenice, Královo Pole, Jihlava, Zlín a Prostějov, řazeno dle ošuntělosti k nejhoršímu. Nejsem si však zcela jist pořadím Jihlavy, Zlína a Prostějova, co z toho je největší ostuda. Ve výčtu je zahrunuto nádraží v sídle s více než 30.000 obyvateli nebo na… Číst vice »

Tomáš Ramert

Pokud máte na mysli Prostějov hlavní nádraží, tak si dovolím nesouhlasit s tím, že je ve špatném stavu. Pokud však Prostějov místní nádraží, tak to nevím, tam jsem nebyl.

dopravák

Prostějov hlavní nádraží (staniční budova) byla přece docela dobře opravena někdy před (odhadem) asi 10 – 15 roky, ale místní nádraží bylo už tehdy ve špatném stavu, a pokud si správně vzpomínám, objevovaly se v té době tlaky na úplnou likvidaci tamní budovy.

Jiří Kocurek

Z úvodní fotografie je skvěle vidět, že rozbitá a zaplivaná dlažba, orezlé a tekoucí zastřešení je zcela nezávislé na vzdálenosti nádraží od přestupního uzlu MHD. Pokud se na údržbu …jako ti holubi… bude to vypadat vždycky takhle.

Petr

Tak co taky čekat když se za posledních 50let, provedl pouze nátěr fasády+sloupů a nové dveře u průchodu.

gringoAD

Ale to je to co říkám taky … Brno si pořád myslí že stav jejich otřesného nádraží a podchodu vyřeší přesunem jinam. Ne, nevyřeší. Pokud budou sr** na údržbu a čistotu tak jako doteď, bude to pár let po otevření vypadat stejně … Brněnský podchod mezi šalinama a Tescem a odbočky k vlakovým kolejím neviděly vodu od výstavby …

Jiří Kocurek

Mno já tam viděl chlápka s mycím strojem. Jenže tenhle podchod je v majetku města a rozhoduje si o něm město samo.

Zatímco o údržbě nádražní budovy a peronů rozhodují Dráhy, a to v Praze. A o údržbě budovy Pošty rozhoduje Pošta, rovněž v Praze. Ta budova by potřebovala alespoň natřít okna, když už ne vyměnit.

K.S.

Máme informace podle které varianty se Židenice budou stavět? Vzhledem k opačnému gardu (prvně Šimice, potom HBf), předpokládám využití nákresu z var B s tím že se pak předělají jen koleje od peronů a trochu dodělá zhlaví. Otázka na někoho od ŽESNADu, co brání tomu aby bylo 5 kolejí ze Židenic po trojúhelník na Olomoucké? Z nákresů varianty A si pamatuji že tam asi na 200m kolej mizí a pak se zase objevuje v podobě koleje na Slatinu. Nešlo by to ještě nějak tam protlačit s tím že by se pak udělala i výhybka, která by kolej napojila i na… Číst vice »

Martin V.

Jsou někde ty varianty A a B k vidění? Jak níže poznamenal MildaIV, trochu tam zavazí výhybky. Já si nějak nedovedu představit jak to zhlaví „zkomprimovat“, aby se pořád dalo jezdit od židenických perónů i na dolní a přitom tam nebyly všechny výhybky na 40 km/h.

K.S.

Je to dostupné, europointbrno. cz/ke-stazeni/ Někde tady by měl být archiv s variantami, výkresy mám někde uložené, ale nevím teď které to jsou na webu. Myslím že je to B1 přílohy. Ve variantě B mají ta nástupiště myslím 250m a jejich konec je asi 20m za výlezem ze současného podchodu, takže místa na to bude dost. Nejsem si jistý, ale rychlosti tam jsou stejně všude psané na 60-80km/h pro obě varianty. Reálně se přes Brno asi moc rychleji nebude dát skrz malé poloměry.

Martin V.

Jo díky. Našel jsem to tam. Dvě nástupiště mají mít délku 220 metrů a pointa je v tom, že z odbočky se udělá stanice, protože bude mít nově i severní zhlaví. Zato ale z dolního půjde dojet jen k prvnímu nástupišti (tedy dnes druhé pro směr z Brna na sever), ze severu na dolní by se muselo po spojkách a taktéž k němu. Podle mě by se na tomto schématu letošní výluka hl.n. nevyjezdila. Ale napojení podchodů na západní stranu tam nevidím (ani do Lazaretní, která by byla zhruba v polovině nástupišť. Možná ale v jiné variantě na jiném výkresu… Číst vice »

K.S.

Ten plán je starý a mění se to za pochodu (současné severní zhlaví Dolního je také trochu jiné než v projektu) a otevření se má řešit nějak v souvislosti s přestavbou zbrojovky. To se v době vzniku tohoto snad ani neřešilo a nevědělo se co a kdy tam bude. Zničeho nic tam vzniká čtvrť pro pár tisíc lidí a prostory pro firmy, což je dost velká změna k tomu co se dalo uvažovat dřív.

Teoreticky by nemělo nic bránit ani tomu aby se u koleje 958 postavil peron, pokud by to bylo třeba v budoucnu.

Jiří Kocurek

Co brání rozšíření ze 2 na pět koleji k Zábrdovickému trianglu? Tak především obyvatelé Nevrklovy ulice a obyvatelé ulice Klíny. Je to asi 60 až 70 domů. Dvojkolejný protihlukový tubus lze postavit. Pětikolejný? Uff, no estakáda by se odřenýma ušima a ukousanýma předzahrádkama vejít mohla. Pár domů by šlo i tak k zemi. Narozdíl od možnosti přidat 3. kolej do souběhu s Krokovou ulicí, totiž na druhou stranu k fabrikám, na opěrnou zeď. Tohle by odnesl 1 pneuservis, aby bylo kam dát vlečku. To kdyby se chtělo mít těch 5 kolejí seskládanmých „trochu“ jinak. V součastnosti jsou totiž Židenice od… Číst vice »

K.S.

V oficiálním plánu (var A) je 5 kolejí po Filipinského, pak 4 po Táborskou. Místo tam vypadá že je, nebo by bylo pokud se v Klínech zruší chodník, který tam na straně tratě je (k čemu tam bude vedle betonové zdi, netuším. Jinak se bavíme tedy o Černovickém trianglu. Pořád mi přijde nějak jednodušší do schválené varianty A dodat ještě jednu kolej která by napojila Maloměřice v zásadě bez kolizí s hlavním. Jak tam je 6 kolejí z Dolního (var Ax), tak tam vede dvojkolejka na Slatinu a pak čtyřkolejka Židenice-Dolní, takže tato jedna kolej by mohla být napojená na… Číst vice »

Radim Cenek

Pěti kolejím od Židenic na Olomouckou brání územní plán. Získat územní rozhodnutí pro čtyři koleje v tom úseku trvalo přes tuhý odpor místních obyvatel 15 let, takže vrátit se nyní o dva kroky (cca o třicet let) zpět asi nikomu na SŽDC nepřipadá jako dobrý nápad.

Pavel

Problém nákladní dopravy u Židenic spočívá v tom, že vlak jedoucí z Maloměřic do Břeclavi musí úrovňově překonat 2 koleje s osobní dopravou na Tišnov a Blansko (S-bahn v 15 min taktu + rychlíky).
Podle mě je větší problém je plán 6 kolejí mezi Hlavním a Černovicemi. Na 6 kolejí se mají dostat směry Blansko, Tišnov, Slavkov, Chrlice (vše v taktu Os/Sp 15 minut), nákladní průtah a ještě VRT (Praha-)Brno-Ostrava. Osobně čekám že bude nutný SJKD a úsek Hlavní nádraží-Černovice úsek řešit jako 3 dvoukolejky vedle sebe (VRT, Vlára, Třebová), přičemž náklad se bude muset nacpat mezi osobáky.

Jiří Kocurek

Aneb koncepci pro nákladní dopravu máme následujcí „nějak se to vyjezdí“. A když ne, tak nákladní vlak „se někam odstaví“, například na 12 hodin v Heršpicích. Kdyby jel vrchem přes Přerov, byl by už v Drážanech. A kamiony jsou zlé.

Tomáš Gottschalk

Z vyjádření není úplně zřejmé, jak bude vypadat zhlaví na mostě přes Bubeníčkovu s ohledem na to, že v době realizace bude odsun nadále chimérou. Ale předpokládám, že napojení na stávající HBf. musí zůstat. Projekt bude nutné koordinovat s městem kvůli úpravě silnice a zastávek pod mostem. Tato část Bubeníčkovy právě kvůli tomu neprošla úplnou rekonstrukcí.

Tuzemák
LKB

Nove umisteni stanice u ulice Bubenickova zni super! A je dobre, ze bude upraveny vychod smerem k Nove Zbrojovce. Bohuzel tam zatim chodi lidi po kolejich.

Chtelo by to take na nadrazi Brno Zidenice i vsechna ostatni brnenska nadrazi pridat kose na trideny odpad obdobne jako v Praze na hl.n. Bohuzel nejsou standardem.

MildaIV

Jo super to zní, ale zavazí tam tak trochu výhybky.

Jiří Kocurek

To sice ano, ale:
− Opravdu je nezbytná možnost postavit vlakovou cestu od nezápadnější židenické koleje na nákladní průtah?
− Nedají se vysounout výhybky jižněji za most? Kontrétně tu, která umožňuje jízdu z Maloměřic na Hlavní, na peron k budově?
− Nelze ten nepořádek kolem posvitavské vlečky „ubytovat“jinde a získat tak trochu prostoru?

Markv

Při čekání na vlak jsem měl možnost vidět, jak se ten odpad v Praze třídí. Ke koši přijede vozík a sesypou to všechno do jednoho pytle!

Radim

Markv:
Tohle už je starý téma. SŽDC, potažmo SEŽEV Facility, se k tomu už dávno vyjádřilo. Bohužel jim do těch oddělených košů sypou lidi kdeco, bez ohledu na typ odpadu, takže oni to musí svézt a ručně celý přetřídit. Bohužel to tak asi budou dělat dokud budou lidi debilní prasata… 🙁

Dalibor

Myslím, že třídění tohoto odpadu je zbytečné. Je tp margonální část odpadu celkem. Pokud buou důsledně třídit firmy a domácnosti, tak to bude víc než dostatečné. Ty veřejný odpoďáky by mohly zůstat směsný odpod.

K.S.

Ne že bych úplně souhlasil, ale ano, třídit odpad od cestujících na nádražích je už dohánění věci ad absurdum a nedivil bych se kdyby to již podléhalo nějaké obdobě zákona o klesajících výnosech.

Jinak si zkuste najít starší díl Gebrian versus kde se odpaďákům ve veřejném prostoru věnoval. Nejsme po této stránce moc kulturní.