SŽ opraví trať ze Suchdola nad Odrou do Budišova nad Budišovkou, práce vyjdou na 40 milionů
Motorový vůz 811 ve stanici Budišov nad Budišovkou. Foto: Miroslav Puchalter
Stavět by se mělo začít v polovině roku, dokončení je plánováno na rok 2026.
Tyjo wow no 40 milionů po 60 letech. wow. Ale jako děkujeme za ty dary..
hlavně vrt..
No, jsem zvědavý jak se tam ten rok bude makat. Jestli bude zase vyloučen celý úsek kvůli jednomu bagříku, co bude měsíc hrabat 500 metrů odvodňovací strouhy.
Nečetl jsem ani zdaleka všechno, ale přidávám se k tomu, co už tu nějak popsali jiní: první, co mě zarazilo, byl termín nepřetržité výluky stanovený na prázdninové měsíce, kdy ta lokálka má mimo běžnou dělnickou dopravu fakticky hlavní smysl jako turistická záležitost pro Ostravsko – takže jakkoli se snažím pochopit problematiku stavebních kapacit, je to ze strany SŽ docela dobrá sabotáž bránící využívání železnice pro výletnickou a turistickou dopravu. A pokud jde o kamenolom v Jakubčovicích nad Odrou, pokud se nemýlím, patříval kdysi „dráze“ (podobně jako třeba lom u Jablonného nad Orlicí), takže udělat nepřetržitou výluku na trati, na níž… Číst vice »
Tááák – tak je to krásné: pěkně po kouscích, kdepak někde, nedejbože, postavit 20+ km najednou! Mimoto bych navrhoval, aby rekonstruovaný úsek byl tak do osmi měsíců opět uzavřen, důvod už někdo jistě vymysli!
Třeba kácení náletových dřevin….
To je tak na dvoutýdenní výuku, co myslite?
Možná před 35 léty kdy sem sloužíl u železničního vojska a za den nebyl problém udělat od 600 po 1000 metrů štreky.. dělala se buď na 50 či 80 Km/h
Jo, jenže v jaké kvalitě, soudruzi…
Zase další půlroční výluka v turistické a stavební sezóně, při které se udělá jeden perón a půl kilometru svršku? Bez zvýšení rychlosti, nebo lepšího zabezpečení? Se pak nedivím, že tam vlakem jezdí čím dál míň lidí a omezuje se provoz za Vítkovem. Nemluvě o jednom z největších kamenolomů v ČR, který je obsluhovaný skoro výhradně po silnici, když se tam po většinu stavební sezóny nedá na vlečku dojet… Už loni si provozovatel vlečky stěžoval na dlouhodobou vyluku a nemožnost obsluhy a byl ze strany SŽ celkem odpálkován. Holt infrastruktura SŽ má asi opravdu primárně sloužit pro kšefty stavebních a dalších… Číst vice »
Odpálkován? Co by se dělo, kdyby podal žalobu?
SZ nevadí provozovat koleje ale nechce ať jim tam jezdí vlaky.
Strašné. Co si to dovoluje, těžař chtít aby po železnici pro něj jezdili nákladní vlaky. I když po tom, co jsem si pustil Kupky, tak se přístupu SŽ ani ani nedivím. Rozkaz zněl jasně.
Hlavně by to chtělo předělat na D1 a zvýšit rychlost. A nasadit něco lepšího než tu zmasteninu 811.
Však tam budou jezdit bateriové Pantery. To co nyní jezdí na S8
Ale BEMU mají jezdit jen o víkendech.
Otázka kdy
Vzhledem k napojení Suchdola n. O. na lokálky do Vítkova, Fulneku a N. Jičína by neškodilo, kdyby tam stavěly některé vlaky i od Olomouce.
Mohlo by se to udelat na střídačku s R8, pomalý a rychlý vlak jak do Brna tak na Prahu
Taková je vize roku 2050, kdy to budou obsluhovat dva couravé rychlíky R18 a R28, jeden na Brno a druhý na Prahu. Souvisí to s uvolněním kapacity staré trati po převedení expresů na VRT.
https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194
Stojí tam Leoš a ranní a večerní ex „Hutník“. Zase takový „nával“ cestujících by to negenerovalo. Suchdol a připojné tratě mají něco přes 40 tisíc obyvatel a Studénka a připojné tratě přes 50. Vycházelo by, aby ty expresy stály v obou stanicích, ale byly by to už expresy, když stojí „všude“? Přípoje každou hodinu s přestupem v Hranicích mi přijdou dostatečné a dokonce nově takto funguje i většina Os vlaků, které v minulosti měli velký pobyt v SnO a nedaly se tak použít.
Přesně tak.
Ono ovšem hodně záleží na tom, čemu ty rychlé spoje mají sloužit: zastavovat tam třeba dálkový expres z Prahy do Košic určizě smysl nemá, ale rychlé vlaky relace jen Praha – Ostravsko/Opava by rozhodně měly zastavovat na začátku i na konci trasy často a mezi tím naopak maximum projet = v tomto případě tedy zastavovat v Praze i v Libni a pak Pardubice, Česká Třebová, Olomouc a od Hranic na Moravě až do cíle zase ve všech místech, kde zastavují běžné rychlíky, protože ty rychlé vlaky by neměly zbytečně nasávat úsekovou příměstskou dopravu (Praha – Kolín, apod.). Ale při bídné… Číst vice »
Jinak mezi Ostravou a Prahou se jezdí bez závazku takže čistě dopravce rozhoduje jestli se takové zastavení vyplatí nebo ne. Taky bych byl rád, kdyby se zastavovalo, ale dokážu nezávisle posoudit, že zastavit 5-10 vozový expres pro přibližně 10 cestující je neekonomické. Také je třeba mít na paměti širši vazby, že například ty velké sídla Nový Jičín, Příbor (Kopřivnice přes Příbor) obsluhují přímé autobusy FlixBus a Regiojet ve směru na Olomouc (přímo před nádraží) takže o tyto cestující je také železnice ochuzena. Nakonec když přijedete do stanic v ~xx:25-xx:35 a zjistíte že přípoje jezdí xx:05-xx:15 pomyslíte si k čemu to… Číst vice »
Dokonalý popis. Díky za něj.
S8 teď třeba spasí nasazení BEMU jednotek, uvidíme
Ale jaksik jste zapomněl že rychlý vlak na Brno není. Jen kodrcací R8.
Za 40 mega to nebude žádná sláva…
Jojo, jak to není lokálka za čtvrt miliardy, tak to nestojí za řeč.😀
Samozřejmě že ne. Si jako fakt myslíte, že to něco zásadně zlepší, popř. na větším než malém kousku?
A co je na těch deseti km lokálky v úplné díře světa potřeba zásadně zlepšovat? Tam je nevratná investice i těch 40 mega.
Já bych vědělo co tam chybí.
Přesně tak.
Ale zvýší se jistě „komfort“.
Jaké je využití té zastávky Mankovice? Neuvažuje obec o vybudování chodníku?
A obnoví se pak intenzivnější provoz za Vítkovem, jak ho omezovali někdy tak dva roky zpátky?
A je pro to přepravní důvod? Různé důvody typu broušení kolejí z důvodu jejich existence neberu.
Možna v létě o víkendech by to za to stálo
V létě tu musí být výluka, nedivil bych se, kdyby se to stalo tradicí.
Víkendy problém nejsou (pokud tedy pomineme novou tradici letních výluk), ale v prac. dny se nedá do Budišova dostat v rozumný čas (z pohledu turisty) – buď v 6.23 nebo pak až v 15.28. Chtělo by to aspoň jeden dopolední spoj s příjezdem 9-10. Tu redukci spojů z mého pohledu přehnali.
Příjezd autobusem v 9:12 by nestačil? Nebo tam těch turistů ve všední dny bývá tolik, že se do autobusu nevejdou? Sorry, ale tyhle požadavky už mi přijdou poněkud přes čáru.
Bohužel nestačil. Vím od lidí ze svého okolí, že přestup z vlaku na bus ve Vítkově je od použití VHD úplně odradí.
Hele, a když prohlásím, že mě od použití VHD odrazuje jakýkoliv přestup, tak mi kraj/stát musí zaplatit taxi (tedy elektro, aby to bylo správně eko)?
Nikdo netvrdí, že jim kraj/stát něco musí zaplatit, ale ti lidi tak prostě (se zavazadly, koly apod.) nepojedou. Takže jedou autem, případně VHD někam jinam. Jeden dopolední spoj o prázdninách (ideálně i v červnu v období školních výletů) by kraj nezruinoval (část nákladů by pokrylo zrušení souběžně jedoucího busu) a zvýšila by se díky němu i obsazenost odpoledních spojů zpět z Budišova.
Vadí něčemu jedno auto do Budišova? Vzhledem k počtu takových cestujících to bude ekonomičtější i ekologičtější než aby tam jel vlak.
Je třeba si ujasnit, co je cílem. Pokud podpora a rozvoj cestovního ruchu, je potřeba mít možnost se do Budišova (aspoň přes to léto) vlakem pohodlně dostat i v prac. dny. Pokud je cílem jen ušetřit a definitivně odříznout Budišov od civilizovaného spojení se zbytkem světa, pak je zbytečné tam stavět tu nabíječku BEMU za desítky milionů.
Busy směr Budišov jezdí kolem nádraží. Pokud je řeč o spojení z Ostravy, existuje spojení s přestupem bus-bus na autobusovém nádraží ve Vítkově.
Většina ano, ne všechny. K vlakům 13320, 13326 a 13330 autobusové přípoje do Budišova nejsou. Přitom spoje autobusové linky 236 v příslušných časech (+-) jedou, ale nezajíždějí k nádraží.
Je ten přestup aspoň garantovaný? Nrbo to do ODISu ještě nedorazilo?
Přímo garantovaný ne, ale busy mají v JŘ poznámku, že vyčkají příjezdu vlaku nejvýše 10 min. Kdyby bylo zpoždění větší (ale nebývá, i na takto pomalé trati je ještě v JŘ „vata“), tak smůla…
Opačným směrem (z busu na vlak) není přestup garantován vůbec, a ještě byste si měl stihnout koupit na nádraží jízdenku. (Pokladna je ale otevřená již jen dva dny v týdnu, a ve vlaku je možnost nákupu jízdenky v samoobslužném terminálu, pokud má cestující platební kartu nebo tzv. ODISku.)
Ještě doplňuji, že se od začátku bavíme o létě, případně obecně o prázdninách. Ne o prac. dnech školního roku, kdy je těch turistů opravdu minimum.
To mě těší. Mě ten první příspěvek zněl jak od důchodce s režijkou.
Vzhledem k budoucímu provozu BEMU jednotek, které budou mít napájecí bod v Budišově, bych tipoval, že ano
Nevím a ptám se, není ten napájecí bod určený pouze pro soupravy, které tam nocují? (Protože pro ty co pojedou zase zpět by krátkodobé nabíjení nebylo nijak podstatné.) Pokud to tak, je, existence napájecího bodu neříká nic o zahuštění provozu do Budišova.
No jelikož nahoru dojede s vyštavenou baterkou. Tak i krátkodobé nabijení má cenu. Kdyby tam nekončily. Tak kde by jinde na trati končily?
Ještě mě napada, když tam má dojed BEMU z Ovy, tak určitě bude vyjiždet nějaký spoj mezi 7-9 z ovy a pojede do Budišova.
Co jsem četl, tak to má dojezd cca 80 km, takže ze Suchdola do Budišova a zpět by to bylo těsně na hraně.
Jen těch 80km je po rovince. Vyškově by to mělo být kolem 200m převyšení, což bohužel odpovida cca 20km po rovině (dle energetické bilance (rovnice o zachovaní energie)). Takže tam je to necelých 40km + převyšení převedeno na dojezd 20km…. ale zase shora dolů to rekuperuje.
Ta BEMU tam opravdu do toho kopce vyjede? A má to smysl, když tam bez výletníků stačí 810?
Když vyjede ze Štamberka do Veřovic, tak vyjede snad i na Budišovce. Tam je aspoň výhoda, že ze Svatoňovic to je do cíle z kopce a může se to zas trochu dobít před cestou zpět.
Štramberk Veřovice 116 m výškový rozdíl, Suchdol Svatoňovice 300 m výškový rozdíl, do Budišova klesání o 50 m. Netroufám si hodnotit trakční možnosti řady 690, jen uvádím výškové rozdíly.
Do tech Verovic jede BEMU na baterky uz od Sedlnic. Vime to prevyseni na celem useku Sedlnice – Stramberk ?
100 m.
Takze Sedlnice – Verovice: 216 m na cca 21 km.
Suchdol – Svatonovice: 300 m na 34 km.
Ciste pomerem vychazi ty Verovice jako prudsi.
To spíše bude problém lokalní stoupání v určitém useku než celkové. Ale obecné pokud tam jezdí 811, tak panter asi nebude mít problém, navíc má lepší přenos výkonu.
Na Verovice je dle verejne dostupnych info max sklon 30 promile, na Budisov 25.
Díky.
Takže problém vyřešen.
Aspoň ti otravní cyklisti pojedou do Poodří pěkně autem a nebudou zabírat místo ve vlaku, stejně jako tomu bylo při výluce v létě 2024. A trať bude na zimu v cajku.
Škoda že ta výluka nezačne už 1.5., když tam jede cyklovlak.
Dobrý nápad pro rok 2026 🙂
Makovice budou mít pořádné nástupiště.
Co tak udělat rozumná „budišovská“ nástupiště i v Suchdole?
a také v Odrách, což je pokud vím po Suchdolu 2. nejpoužívanější stanice na trati.