Systém, který zabránil nehodě Smartwings. Co umí a kdy se aktivuje
Přistání Boeingu 737-700 s hokejisty Třince v Českých Budějovicích. Foto: Smartwings
Povinné zavedení systému výrazně snížilo počet "řízených letů do terénu".
To není moc pěkný příběh o SW
Kdyby se někdo setkal s akronymem TAWS a neznal ho, tak ten je sjednoceným označením všech systémů které se snaží zabránit CFIT (což je mnoho desetiletí užívaný pojem který se doufám nikdy nebude překládat, je to nehoda „kolize s terénem“ kdy nedošlo k poruše letadla „jenom“ chybě pilota a/nebo navigačního systému = Controlled Flight Into Terrain) tedy GPWS/EGPWS/případně dalších budoucích systémů.
Navíc měly vysunuté vzdušné brzdy při klesání, které během záchranného manévru zapomněli zavřít a mašina nemohla hned stoupat, málem tam všichni zařvali🤷♂️
* provézt okamžitý manévr
je tam hrubka
Jinak díky za dovysvětlení.
ups, díky
Velmi dobře sestavený článek. (E)GPWS a TCAS jsou asi nejužitečnější systémy co se v letectví povinně zavedly z hlediska možnosti zachránit na poslední chvíli nebezpečnou situaci.
V diskusích se objevila informace, že ten systém jde uživatelem vypnout. Existují nějaká pravidla, kdy se tak smí učinit?
napr. pri spoofingu GPS, kdy EGPWS vychazi z GPS pozice a mysli si, ze je nekde jinde.
Dnes diky deni na ukrajine vcelku bezna praxe.
nicmene i tak jsou porad funkcni basic mody GPWS.