Systém, který zabránil nehodě Smartwings. Co umí a kdy se aktivuje

Přistání Boeingu 737-700 s hokejisty Třince v Českých Budějovicích. Foto: SmartwingsPřistání Boeingu 737-700 s hokejisty Třince v Českých Budějovicích. Foto: Smartwings

Povinné zavedení systému výrazně snížilo počet "řízených letů do terénu".

Odebírat
Upozornit na
guest
9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

To není moc pěkný příběh o SW

SYN

Kdyby se někdo setkal s akronymem TAWS a neznal ho, tak ten je sjednoceným označením všech systémů které se snaží zabránit CFIT (což je mnoho desetiletí užívaný pojem který se doufám nikdy nebude překládat, je to nehoda „kolize s terénem“ kdy nedošlo k poruše letadla „jenom“ chybě pilota a/nebo navigačního systému = Controlled Flight Into Terrain) tedy GPWS/EGPWS/případně dalších budoucích systémů.

Smrtwings

Navíc měly vysunuté vzdušné brzdy při klesání, které během záchranného manévru zapomněli zavřít a mašina nemohla hned stoupat, málem tam všichni zařvali🤷‍♂️

Lysimachia

* provézt okamžitý manévr

je tam hrubka

Jinak díky za dovysvětlení.

Jan Sůra

ups, díky

Y.K.

Velmi dobře sestavený článek. (E)GPWS a TCAS jsou asi nejužitečnější systémy co se v letectví povinně zavedly z hlediska možnosti zachránit na poslední chvíli nebezpečnou situaci.

Michal M

V diskusích se objevila informace, že ten systém jde uživatelem vypnout. Existují nějaká pravidla, kdy se tak smí učinit?

Sundikcloudik

napr. pri spoofingu GPS, kdy EGPWS vychazi z GPS pozice a mysli si, ze je nekde jinde.

Dnes diky deni na ukrajine vcelku bezna praxe.

Sundikcloudik

nicmene i tak jsou porad funkcni basic mody GPWS.