Systém, který zabránil nehodě Smartwings. Co umí a kdy se aktivuje

Přistání Boeingu 737-700 s hokejisty Třince v Českých Budějovicích. Foto: SmartwingsPřistání Boeingu 737-700 s hokejisty Třince v Českých Budějovicích. Foto: Smartwings

Povinné zavedení systému výrazně snížilo počet "řízených letů do terénu".

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stanislav Nikl

Některé fráze Davida Jágra byc h si mě zapsat,, ev. naučit zpaměti. Taková demagogie se dnes určitě hodí.

ijantajaja

„Řízené lety do terénu“ jsou pouze výsadou pilota sebevraha. Většina ostatních nechtěných kontaktů s terénem je dílem chybné pilotáže.

Rn42

Dil chybne pilotaze ve smyslu chybne navigace nedela nerizeny let.

Typicky priklad rizeneho letu do terenu byl treba let slovenskeho An-24, ktery na vizualni priblizeni vyklesal na okruhovou vysku, a narazil do kopce ktery piloti ve tme zretelne nevideli. Let byl rizeny, akorat byl o nejaky kilometr vic napravo nez mel byt. Zadny samovrah, chyba.

Pilot

Největší tragédie na tom všem je ta, že ,,pull up, pull up,, nechce žádný dopravní pilot na světě v reálném provozu nikdy slyšet.. Zde v ČR letecký úřad CAA napíše, že se vlastně nic tak hrozného nestalo a uzavře to.. Oni si skočí na sim a hotovo. V každé jiné letecké společnosti by pánové dostali okamžitě výpověď a ještě by byli souzeni za ohrožení. Ale holt v ČR je takováto situace OK.

Náhodný Kolemjdoucí

Jinde to často funguje naprosto stejně.

Průvodce původní Aleš

Psal jsem Vám již v původní diskuzi, že jsem zvědavý, jak dopadne trochu podobný případ v USA z poloviny listopadu. Kdyžtak tam mrkněte.

Martin

Bez toho abych tuto posádku jakkoliv omlouval tak v letectví by měla fungovat tzv. just culture. Tedy chyby se stávají a pokud se k tomu postavím odpovědně a nesnažím se to ututlat tak to na vyhazov není. Identifikuje se důvod jak to vzniklo a přijmou se opatření aby se to neopakovalo. Když by se to řešilo vyhazovem tak se budou průšvihy zatajovat a ve výsledku by bezpečnost utrpěla mnohem víc.

Ale opět neobhajuji ani posádku, ani konkrétní leteckou společnost – myslím si o ní svoje.

Tom

To není moc pěkný příběh o SW

SYN

Kdyby se někdo setkal s akronymem TAWS a neznal ho, tak ten je sjednoceným označením všech systémů které se snaží zabránit CFIT (což je mnoho desetiletí užívaný pojem který se doufám nikdy nebude překládat, je to nehoda „kolize s terénem“ kdy nedošlo k poruše letadla „jenom“ chybě pilota a/nebo navigačního systému = Controlled Flight Into Terrain) tedy GPWS/EGPWS/případně dalších budoucích systémů.

Smrtwings

Navíc měly vysunuté vzdušné brzdy při klesání, které během záchranného manévru zapomněli zavřít a mašina nemohla hned stoupat, málem tam všichni zařvali🤷‍♂️

Lysimachia

* provézt okamžitý manévr

je tam hrubka

Jinak díky za dovysvětlení.

Jan Sůra

ups, díky

Zlámalík

Ještě je tam „příliž“ (Mód 2) a nahoře o GPWS nad vloženým odkazem na článek je slovo „radio-výškoměrů“, které se píše dohromady bez pomlčky. Díky.

Y.K.

Velmi dobře sestavený článek. (E)GPWS a TCAS jsou asi nejužitečnější systémy co se v letectví povinně zavedly z hlediska možnosti zachránit na poslední chvíli nebezpečnou situaci.

Michal M

V diskusích se objevila informace, že ten systém jde uživatelem vypnout. Existují nějaká pravidla, kdy se tak smí učinit?

Sundikcloudik

napr. pri spoofingu GPS, kdy EGPWS vychazi z GPS pozice a mysli si, ze je nekde jinde.

Dnes diky deni na ukrajine vcelku bezna praxe.

Sundikcloudik

nicmene i tak jsou porad funkcni basic mody GPWS.

Pavel

Systém Enhanced GPWS teoreticky nemusel v případě tohoto letu fungovat korektne, zejména v souvislosti s tím, že v blízkosti Řecka pravidelně dochází k podvržení GPS, viz:

https://www.flightradar24.com/data/gps-jamming.

a v kontextu toho, že Skyros je převážně vojenské letiště (podle wiki jsou tam dokonce baterie Patriotu) s minimálním civilním provozem.

Sundikcloudik

terrain terrain pull up, bude pokud se nepletu mode 2, coz je basic GPWS vychazejici z RA.
EGPWS by rvala terrain ahead, pull up.