Systém, který zabránil nehodě Smartwings. Co umí a kdy se aktivuje
Přistání Boeingu 737-700 s hokejisty Třince v Českých Budějovicích. Foto: Smartwings
Povinné zavedení systému výrazně snížilo počet "řízených letů do terénu".
Některé fráze Davida Jágra byc h si mě zapsat,, ev. naučit zpaměti. Taková demagogie se dnes určitě hodí.
„Řízené lety do terénu“ jsou pouze výsadou pilota sebevraha. Většina ostatních nechtěných kontaktů s terénem je dílem chybné pilotáže.
Dil chybne pilotaze ve smyslu chybne navigace nedela nerizeny let.
Typicky priklad rizeneho letu do terenu byl treba let slovenskeho An-24, ktery na vizualni priblizeni vyklesal na okruhovou vysku, a narazil do kopce ktery piloti ve tme zretelne nevideli. Let byl rizeny, akorat byl o nejaky kilometr vic napravo nez mel byt. Zadny samovrah, chyba.
Největší tragédie na tom všem je ta, že ,,pull up, pull up,, nechce žádný dopravní pilot na světě v reálném provozu nikdy slyšet.. Zde v ČR letecký úřad CAA napíše, že se vlastně nic tak hrozného nestalo a uzavře to.. Oni si skočí na sim a hotovo. V každé jiné letecké společnosti by pánové dostali okamžitě výpověď a ještě by byli souzeni za ohrožení. Ale holt v ČR je takováto situace OK.
Jinde to často funguje naprosto stejně.
Psal jsem Vám již v původní diskuzi, že jsem zvědavý, jak dopadne trochu podobný případ v USA z poloviny listopadu. Kdyžtak tam mrkněte.
Bez toho abych tuto posádku jakkoliv omlouval tak v letectví by měla fungovat tzv. just culture. Tedy chyby se stávají a pokud se k tomu postavím odpovědně a nesnažím se to ututlat tak to na vyhazov není. Identifikuje se důvod jak to vzniklo a přijmou se opatření aby se to neopakovalo. Když by se to řešilo vyhazovem tak se budou průšvihy zatajovat a ve výsledku by bezpečnost utrpěla mnohem víc.
Ale opět neobhajuji ani posádku, ani konkrétní leteckou společnost – myslím si o ní svoje.
To není moc pěkný příběh o SW
Kdyby se někdo setkal s akronymem TAWS a neznal ho, tak ten je sjednoceným označením všech systémů které se snaží zabránit CFIT (což je mnoho desetiletí užívaný pojem který se doufám nikdy nebude překládat, je to nehoda „kolize s terénem“ kdy nedošlo k poruše letadla „jenom“ chybě pilota a/nebo navigačního systému = Controlled Flight Into Terrain) tedy GPWS/EGPWS/případně dalších budoucích systémů.
Navíc měly vysunuté vzdušné brzdy při klesání, které během záchranného manévru zapomněli zavřít a mašina nemohla hned stoupat, málem tam všichni zařvali🤷♂️
* provézt okamžitý manévr
je tam hrubka
Jinak díky za dovysvětlení.
ups, díky
Ještě je tam „příliž“ (Mód 2) a nahoře o GPWS nad vloženým odkazem na článek je slovo „radio-výškoměrů“, které se píše dohromady bez pomlčky. Díky.
Velmi dobře sestavený článek. (E)GPWS a TCAS jsou asi nejužitečnější systémy co se v letectví povinně zavedly z hlediska možnosti zachránit na poslední chvíli nebezpečnou situaci.
V diskusích se objevila informace, že ten systém jde uživatelem vypnout. Existují nějaká pravidla, kdy se tak smí učinit?
napr. pri spoofingu GPS, kdy EGPWS vychazi z GPS pozice a mysli si, ze je nekde jinde.
Dnes diky deni na ukrajine vcelku bezna praxe.
nicmene i tak jsou porad funkcni basic mody GPWS.
Systém Enhanced GPWS teoreticky nemusel v případě tohoto letu fungovat korektne, zejména v souvislosti s tím, že v blízkosti Řecka pravidelně dochází k podvržení GPS, viz:
https://www.flightradar24.com/data/gps-jamming.
a v kontextu toho, že Skyros je převážně vojenské letiště (podle wiki jsou tam dokonce baterie Patriotu) s minimálním civilním provozem.
terrain terrain pull up, bude pokud se nepletu mode 2, coz je basic GPWS vychazejici z RA.
EGPWS by rvala terrain ahead, pull up.