umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Swiss uzemnil všechna letadla A220, mimořádné kontroly motorů se chýlí ke konci

Airbus A220-100 v barvách společnosti Swiss. Foto: Swiss
Airbus A220-100 v barvách společnosti Swiss. Foto: Swiss

(Aktualizováno 16.10. 19:45) Letecká společnost Swiss se rozhodla dočasně zastavit provoz letadel Airbus A220-100/300. Firma se rozhodla zkontrolovat technický stav všech 29 letadel tohoto typu, které má ve flotile. Kvůli tomu musí rušit desítky  letů. Omezení se dotklo dnes i spojení do Prahy.

K preventivnímu opatření se dopravce rozhodl kvůli třem technickým závadám na letadlech tohoto typu. V červenci z motoru letadla A220-300 upadly jeho části, piloti museli nouzově přistát v Paříži. V polovině září dopravce zaznamenal další problémy s motorem, kvůli kterým nouzově stroj přistál v Ženevě. K uzemnění se rozhodl dnes poté, co opět kvůli problémům s motorem stroj přistál nouzově v Paříži na lince ze Ženevy do Londýna. Problém se týká motorů Pratt & Whitney PW1524G.

Swiss byl prvním zákazníkem Bombardieru pro modely CS100/CS300, později celý výrobní program koupil Airbus a letadla přejmenoval na A220-100/300. Firma má aktuálně 29 letadel tohoto typu ve flotile.

Podle zveřejněného seznamu firma  v úterý zrušila několik desítek letů, je mezi nimi i odpolední let do a z Prahy do Curychu. Na zítřek dopravce zrušil večerní rotaci mezi Curychem a Prahou. Od včerejška probíhá rozsáhlá kontrola motorů, mimořádnou prohlídkou prošla už více než polovina strojů. Krátí se tak seznam rušených letů, firma letadla postupně vrací do provozu. Firma později uvedla na sociálních sítích, že většina letadel už úspěšně prošla kontrolou a většina letů bude obnovena.

Letadla s motory od stejného výrobce používají i airBaltic, pro které je A220 už základem flotily i klíčem k současnému úspěchu a růstu. Lotyšské aerolinky ale používají odlišný typ: PW1500G. Proto dál letadla pokračují v provozu.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Problém s 50 motory PW během dvou let…..to je značně vysoké číslo v porovnání se 13 letadly, kterých se to týkalo.

František
Hedonism.bot

Jestli ono to nebude spíš nezdravou konkurencí v celém leteckém průmyslu kde v kombinaci s toxických vlivem státních dotací vznikl oligopol pár firem… a pak se prostě kouká jen na marže a rychlost dodání a všechno ostatní včetně bezpečnosti se tlačí na nezbytné minimum…

Arimatejsky

Dost si odporujete, buď existuje oligopol a pak zde není konkurence, natož nezdravá, nebo zde je a pak neexistuje oligopol. Státní dotace jsou jen nástroj, a jako každý nástroj mohou být použity dobře nebo špatně, ovšem ani v jednom případě imho nemají na bezpečnost letadel negativní vliv.

Jen tak

Vývoj letadla je v současnosti natolik komplikovaná, komplexní a hlavně drahá záležitost, že to tak nějak už z principu může zvládnout jen pár firem na světě. A s těmi dotacemi je to trošku jinak – dotace jsou toxické, ale přesně z důvodu pravého opaku. Díky dotacím by na trhu mohly přetrvávat i slabé firmy, které nemají na návrh nového letadla, a ty by se snažily vše stlačit na nezbytné minimum. A naopak – absence dotací by vedla k tomu, že k tomu (podle vás) oligopolu by došlo o několik desetiletí dříve. (embraer defakto přežíval jen díky „skrytým“ dotacím do vojenského… Číst vice »

Martin V.

Z článku mi není jasné jaké typy motorů tedy airBaltic používají? PW1500 jsou všechny pro A220. Druhé dvojčíslí kódu označuje přibližný tah v klbf, takže Swiss používá ty výkonnější z nabídky (19, 21, 24 a 25).

MaraSourak

Jen teda nevim s cim bude litat Air Baltic do AUH, kam prave pouzival tenhle typ…

Martin V.

Tak vám nevím. U airBaltic jsem našel jediný IFSD (jen nízký tlak oleje), ale je to taky PW1524. http://avherald.com/h?article=4bc115f1&opt=0 Nicméně ve Francii stále hledají titanový nízkotlaký kompresor z červencového incidentu, na listopad připravují rojnici až 150 dobrovolníků. Zjevně je eminentně zajímá, proč se takhle nové součástky rozpadají za letu.

Georg

precist si clanek je asi pro nekoho moc slozite, ze? 😀

Tango Sierra

Tak zas tak tezke to neni☺…jenze – Baltic pise ze provozuje jinou verzi, nikoliv typ jak je v clanku…nelze nez uznat ze Swiss a Air Baltic provozuji kazdy jinou verzi motru(Baltic slabsi). A copak pise FAA ve svem AD ktere zminuje nize Y.K.? „SUMMARY: The FAA is adopting a new airworthiness directive (AD) for certain Pratt & Whitney (PW) PW1519G, PW1521G, PW1521GA, PW1524G, PW1525G, PW1521G-3, PW1524G-3, PW1525G-3, PW1919G, PW1921G, PW1922G, PW1923G, and PW1923G-A model turbofan engines.—– these IFSDs occurred on PW PW1524G-3 model turbofan engines, the FAA is including PW PW1900 engines in the applicability of the AD because similarities… Číst vice »

MaraSourak

Je to dobre! Svycari byli vzdycky uvedomeli.

Michal Štěpán

Tomuto se říká příkladný přístup ke Continued Airworthiness ze strany provozovatele. I když zatím neexistuje EASA AD, tak se ve Swiss rozhodli, že celý dotčený letadlový park odstaví a provedou mimořádné inspekce. A jsem si hodně jistý, že je k tomu ani nemusel tlačit tamní úřad – BAZL (FOCA). Taková je tam uvědomělost. Prostě Švýcarsko není Česká Republika. To platí nejen na železnici, ale i v letectví, armádě a civilní obraně. Se Švýcary pravidelně spolupracuji a jejich přístup je možná pro někoho pedantský, ale já si nestěžuji, mě to nevadí, naopak to usnadňuje práci. Česká republika dokázala dotáhnout do konce… Číst vice »

Nekdo

a takhle muzeme probirat dalsi a dalsi aspekty zivota. ve Svycarsku jsem zil asi pul roku a dodnes tam mam nekolik znamych, kamaradu a byvalych kolegu a je to zcela jiny svet. v mnoha vecech se od nich mame hodne co ucit, zejm. v dlouhodobem planovani, v jinych bych byl malinko opatrnejsi (policejni stat napr.). jinak s Vami souhlasim naprosto ve vsem. je to zeme, od ktere se mame ucit a se kterou se mame neustale srovnavat!

Patrik Kuncl

Pěkně jste to napsal. Naprostý souhlas.Akorát nechápu toho mínusáře.

Y.K.

Já bych tady krotil vaše nadšení, ač jistě do jisté míry oprávněné. Protože tohle nejsou lecjaké poruchy typu vysadil motor a nejde nahodit. FAA k tomu v září vydala bulletin a nařidila kontroly nových letadel do 300 cyklů a nařizuje boroskopii každých 50 cyklů. Třetí závada v řadě už je přeci jen „výstrahou“. U Swissu nejedná jen o nějaké poruchy, ale už o dvě „uncontained engine failure“, což by se česky dalo říci jako explosivní selhání motoru, kdy z nějakého důvodu dojde k selhání rotujících sočástek (lopatek či celého disku rotoru), které vysokou energií odstředivou silou „vystřelí z motoru“, prorazí… Číst vice »

Přemek

Doporučuji nekupovat novější US produkci. Těch problémů s produkty made in USA je poněkud více nž je zdrávo. Boeing, PW, banky a finanční instituce, vojenská technika, Tesla… Tak lze pokračovat.

Tomáš V.

Vielen dank für Ihr Empfehlungen.
Liebe Grüße a nezapomente na klicenku.

marty-t2

ehm…kdyžtak “Ihre Empfehlungen” anebo ještě lépe – zůstaňte u češtiny, prosím

Tomáš V.

Mate recht, to mi trochu ujelo:-)

Gajda

Zato evropskej Rolls Royce vůbec žadný problémy s motorama nemá.

Jiří Kocurek

A co doporučujete pořizovat místo toho? …. Redstar Linux?

X 1

Tupolev? Iljušin?

Partneři


Czechtoll

pst
podcast