Železnice Železniční průmysl

Švýcarský výrobce vlaků a tramvají Stadler si jde pro peníze na burzu

Nová jednotka Stadler Flirt Traverso. Foto: SOB
Nová jednotka Stadler Flirt Traverso. Foto: SOB

Jeden z největších evropských výrobců kolejové techniky míří na burzu. Společnost Stadler Rail oznámila, že po více než sedmdesáti letech v rukou soukromých majitelů firma uvede akcie na curyšskou burzu SIX, aby získala peníze na další rozvoj. Investorům se zájmem o železnici se tak otevírá možnost vložit peníze do firmy, jejíž produkty v Česku jezdí a částečně i vznikají.

Plán vstoupit na burzu oznámil při prezentaci výsledků firmy většinový vlastník Peter Spuhler, který drží 80 % firmy. Stadler za poslední roky prošel velkým rozvojem a z původně regionálního hráče se stal celosvětovým dodavatelem kolejové techniky.

Spuhler na prezentaci uvedl, že věří v další rozvoj železnice a další růst poptávky. Stadler loni dosáhl tržeb 2 miliardy švýcarských franků a provozního zisku 151 milionů franků. Vstup na burzu Spuhler označil jako přirozený vývoj firmy. Podle listu Neuer Zürcher Zeitung chce Stadler na burze získat až 5 miliard franků. Na burzu chce umístit zhruba 40 % akcií. Firma se chce více zaměřit i na byznys železničního zabezpečovacího zařízení, kde v Evropě vládne hlavně Alstom a Siemens.

Od Stadleru jezdí na českých kolejích motorové vozy RS1 a jednotky Stadler Flirt, v Ostravě pak tramvaje. České dráhy nedávno koupily i 12 starších jednotek Stadler GTW. Firma má v Praze i část svého vývoje.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

Skoda, ze rada ceskych firem tuto moznost nevyuziva, i burze by to prospelo…

Xaver
Host
Xaver

Jak se ochrání před nákupem akcií Číňany?

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Proč by se měl chránit před Číňany? Pokud si chtěl vybírat investory tak měl zůstat bez veřejného obchodování.

Xaver
Host
Xaver

Asi ze stejného důvodu, proč se před investicemi z Číny začínají chránit skoro všude ve vyspělém světě…

Jiřík
Host
Jiřík

Jako fór je to dobrý – to se s tím začalo brzo, když už pronikli naprosto všude a přes bílé koně vlastní půlku Evropy a podstatnou část Afriky

Xaver
Host
Xaver

Většinou se s něčím začne až v momentě, když se to stane zřejmou hrozbou. Taková je už lidská povaha.
Btw. půlku Evropy opravdu nevlastní, není třeba dramatizovat

A.R.
Host
A.R.

Co mám udělat, kdybych měl zájem?

Filip
Host
Filip

založit si učet u brokera, který obchoduje na švýcarské burze, vložit peníze a nakoupit. Ale nemyslim si že to bude nejak extra výhodná koupě. Zvlášt pro vás jako člověka co o tom nic neví

A.R.
Host
A.R.

A to nemůžu sám? Myslel jsem, že je to něco podobného, jako když si založím účet u banky. Pak si vyberu, do čeho chci investovat a sleduju, jak to kolísá.

Filip
Host
Filip

Muzes vsak jsem ti to psal vyse, ale nic o tom nevis. Radsi nejdriv studuj, abys pak nebrecel ze mas ztratu 50%. Nadruhou stranu chybama se clovek nejlip uci tak do toho 😀

A.R.
Host
A.R.

Nevím, to máš pravdu. Ale nikdo tomu nerozuměl od narození. Takže co bys mi k tomu studiu doporučil?

Filip
Host
Filip

Knizky od Daniela Gladise potom od Benjamina Grahama. To je zaklad na dlouhodobe investovani, pokud chces trading tak to ti neporadim ten odmitam. 🙂

A.R.
Host
A.R.

Dobře. Děkuju. 🙂
Existuje na to nějaký výukový kurz?

Filip
Host
Filip

Zajdi si na seminare fio banky, jsou zdarma a pochytis tam zaklady jak to funguje. Nejake analyzy se musis ucit sam pokud nechodis na nejakou ekonomickou fakultu nebo nepracuje v nejake financni instituci. Kdyby to bylo takle jednodusse dostupne jak si prejes, dela to kazdy trochu emocne stabilni jedinec. Ikdyz pravda tech je hodne malo.

jan
Host
jan

Problém možná může být čínská kunkurence, a že Švýcarsko je dost drahé.

Kubrt
Host
Kubrt

Problém pro co – pro vstup na burzu?
Sídlo je sice ve Švýcarsku, ale výrobní i konstrukční činnosti se odehrávají v řadě jiných zemí (od Španělska po Bělorusko). Jak se uplatní čínská konkurence, ukáže čas, zatím v Evropě nic moc. Uvidíme.

X 1
Host
X 1

Kubrt
Nezapoměl jsi na USA?

Kubrt
Host
Kubrt

Nezapomněl, protože jsem nevěděl, že Stadler je i v USA 😉 Asi jsem to někdy někde četl, ale neudržel. Díky za doplnění.

Partneři



CSCARGO