Švýcarsko plánuje nový 23 kilometrů dlouhý tunel, propojil by dvě tratě s metrovým rozchodem
Pokračování příprav doporučila těsně parlamentní komise.
Ambiciózní plán postavit nový železniční tunel ve Švýcarsku pokročil do další fáze. Státní dopravní komise ve švýcarském parlamentu odsouhlasila pokračování příprav nového tunelu Grimsel, který by se v případě dokončení stal třetím nejdelším tunelem ve Švýcarsku. Propojil by obec Innertkirchen v kantonu Bern se stanicí Oberwald v kantonu Walis.
Pokračování přípravy vyplývá z informací na stránkách parlamentu. Komise vyzvala Spolkovou radu (sedmičlenná celostátní vláda), aby do konce roku zažádala o úvěr na stavbu. Tunel bude unikátní tím, že kromě dopravy bude sloužit i k vedení vysokého napětí.
„Nový tunel znamená nejen novou kapitolu švýcarské železniční historie, ale také kombinuje inovace, efektivitu nákladů a podporu cestovního ruchu,“ uvedla komise v tiskové zprávě. Hlasování bylo těsné, pět členů bylo pro, pět proti, tři se zdrželi. Nakonec rozhodl hlas prezidenta komise Hanse Wickiho. Deník Blick upozornil, že je současně i předsedou představenstva společnosti, která tunel připravuje. Wicki to za střet zájmů nepovažuje.
Nový tunel má vyřešit kromě lepšího dopravního napojení i problém se stárnoucími stožáry pro vedení drátů velmi vysokého napětí přes Grimselpass. Elektřina by měla proudit dráty pod zemí společně s tunelem.
Návrh počítá s délkou tunelu 21,72 kilometru. Vlaky dosud končí na severní straně v Innertkirchen (trať Zentralbahn z Meiringenu), na jižní straně je stanice Obwalden. Ta je součástí Matterhorn Gotthard Bahn a trati z Vispu do Churu. Obě tratě jsou na metrovém rozchodu. Jejich propojením by vznikl souvislý úsek 844 kilometrů tratí na metrovém rozchodu.
Aktuální odhadované náklady jsou 600 milionů franků. Z toho zhruba 350 milionů připadá na železniční trať a 250 na položení vedení vysokého napětí. Výstavba by měla trvat sedm let. Projekt má vlastní webové stránky, kde je zevrubněji popsán.