Švýcarské dráhy vyjíždějí s novými dvoupodlažními jednotkami od Stadleru, budou jezdit až ztrojené
Šestivozové jednotky nahradí starší soupravy a částečně rozšíří kapacitu švýcarské železnice.
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) nasadí od 17. července na první spoje nové jednotky IR Dosto od společnosti Stadler Rail. Postupně se jich na švýcarských kolejích objeví šedesát.
Jde o nové jednotky, které vychází z modelové řady KISS. SBB si je objednaly před dvěma lety využitím opce z rámcové smlouvy se Stadlerem. Hodnota zakázky je 1,3 miliardy franků. Stadler je vyrábí ve svém novém závodě Rheintal na hranicích s Rakouskem. U SBB budou jezdit jako řada RABe 512 IR Dosto.
Zahájení provozu oznámily SBB v tiskové zprávě. Jako první se objeví na trase Curych–Schaffhausen, kde zatím bude jezdit jen čtyřvozová jednotka. Od změny jízdního řádu v prosinci 2023 budou jezdit na trasách Bern – Curych – Chur (IR35), Basilej – Letiště Curych a Curych-Schaffhausen (RE).
Kapacita nové šestivozové jednotky je 466 míst k sezení, délka je 159 metrů. Jednotka je nízkopodlažní, nabízí multifunkční oddíly pro přepravu až osmi jízdních kol (včetně vybavení zásuvkami pro dobíjení elektrokol), kočárků a invalidních vozíků. Detailněji je jednotka popsána na stránkách SBB.
SBB objednala více vlaků z této rodiny vozidel v letech 2010 a 2015. Dnes SBB vlastní 93 vozidel Regio-Dosto a IR-Dosto. Vlaky se používají v Curychu na S-Bahn a na dalších trasách jako vlaky Regio-Express a InterRegio. Všechny jednotky mají být dodány do konce roku 2026. SBB uvedly, že ve špičkách počítají s nasazením až tří spojených jednotek.
Z celkem 60 jednotek bude 41 sloužit k nahrazení starších souprav, které už nesplní požadavky zákona o rovnosti osob se zdravotním postižením v dálkové dopravě. Zbytek je na pokrytí vyšší poptávky po cestování vlakem.