Švýcarské dráhy se spojily se soukromým dopravcem, spustí dotované noční vlaky do Švédska
Nádraží v Basileji (Basel SBB). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Švýcarsko plánuje dotovat vlak do roku 2030 částkou přes miliardu korun.
Tak jsem zvědav, zda ta dotace bude schválena a jaké k tomu bude odůvodnění. Pokud jsem neudělal chybu, tak mě vyšla ta dotace kolem 550Kč/vkm. To mi nepřípadne jako normální. Ať je to s tou dotaci tak jako tak, tak bych měl poznámky: Ta partnerská společnost RDC je ta samá co je partnerem SJ a DSB na Švédskem a dotovaných nočních vlacích Stockholm – Hamburg (- Berlin je na vlastní riziko SJ, to nebylo podmínkou kontraktu). Navíc se objevují zprávy, že po skončení dotace chce RDC ty vlaky do Stockholmu provozovat na sebe. V každém případě by měli vědět do… Číst vice »
Tak on je tam výhled, že tu cestu dost zkrátí a zrychlí tunel mezi Dánskem a Německem. Tak jim asi přijde dobrý být tam vidět už teď.
Do toho tunelu bude potřeba vzduchotěsné vozy. Mají SSB takové k dispozici v lůžkovém provedení?
Myslel jsem to obecne jako odpoved na to, kolik dopravcu se o ten smer ted zajima.
Tedy ze je to smer, kde se pomalu blizi velmi citelne vylepseni a zvyseni konkurenceschopnosti zeleznice celkove.
Já bych klidně jel, kolik bude stát jízdenka, neví někdo? I cesta může být cíl…
Počítám správně, že každá jízdenka bude dotována ve výši 2,2 tis Kč?
1.233.000.000/5(let provozu)/6(vlaků týdně)/52(týdnů za rok)/360(míst ve vlaku)?
Nebude dotována, investovaná částka se každý rok zhodnotí 2x v externalitách.
Tak určitě, pokud tím někdo pojede. Strávit šestnáct hodin ve vlaku je v dnešní době drahý luxus.
Ne všichni pojedou celou trasu. Proto jsou tam řazené i sedačky.
Pokud tím někdo bude jezdit. Strávit v dnešní době šestnáct hodin ve vlaku je drahý luxus.
To u nočních vlaků zdaleka není tak jednoduché. Noční vlaky totiž vozí mnohem méně cestujících na vozidlo, než vlaky s místy k sezení. Lůžkový vůz může být vyprodán i deseti cestujícími, kteří pojedou mezi 70 a 80 % trasy. Plně vyzbrojený lůžkový vůz váží téměř 50 tun.V praxi to znamená, že lokomotiva ke každému cestujícímu táhne více než devět tun techniky. To je desetimetrový Solaris. A to vše na šílenou vzdálenost 1300 km. V Německu v noci fosilní zdroje pokrývají vždy alespoň 50 % spotřeby, v zim je číslo často horší. Ekonomická třída v obsazeném letadle na dlouhé vzdálenosti zatěžuje životní prostředí méně než… Číst vice »
Na druhou stranu kde jezdí jen lůžkové vozy? Bývá to mix lůžek, lehátek a sedaček. Plus případ, kdy všechna lůžková kupé obsadí single cestující asi taky bude dost extrémní. Plus i při stejný hmotnosti má vlak výrazně nižší jízdní odpor než silniční vozidla a umí i rekuperovat. Jo energetickej mix Německa taky není furt ideální, ale pracujou na tom a zlepšuje se to. Jo, máte pravdu v tom, že ty noční vlaky maj určitě emise na cestujícího horší než čistě sedačkové denní. Možná i horší než plně obsazené letadlo. Ale tak strašný, jak počítáte, to fakt v průměru nebude. Plus… Číst vice »
Asi ještě více, protože mít po celou cestu a ve všech dnech jízdy prodáno všech 360 míst je hodně idealistický předpoklad.
Ja vám neviem. Cestoval som nočnými vlakmi 15 rokov a aj keď sa to neustále zlepšuje, je to stále nepohodlné a drahé. Myslím si, že na tú vzdialenosť už dáva zmysel lietadlo. Inak, nám na univerzite v Lausanne preplácali pracovnú cestu lietadlom, len ak bola destinácia vzdialená viac ako 10 hod cesty vlakom, čo mi príde fér. Tento spoj je však fakt na dlho (áno, je aj pravda, že na letisku treba čakať a vo vlaku cez noc spíme, v lepšom prípade) a asi nemá zmysel obmedzovať emisie CO2 na úkor výrazne zníženého komfortu cestovania. Koniec koncov, lietadla nevymysleli len… Číst vice »
Každý nový noční vlak je velký plus. Osobně mně bude hodně chybět nightjet Wien – Paris ale tak naštěstí se pořád bude dát dostat do Paříže přes Brusel ale i tak je to velká škoda. Ono je pravda že ten nightjet z Vídně do Paříže nebyl zrovna spolehlivý několikrát byl ten nightjet zrušen ať už bez důvodu nebo kvůli stavebním pracím což je samozřejmě špatně. Blbé také bylo že ten nightjet do Paříže jezdil jen třikrát do týdne já osobně už jsem doufal že bude od nového grafikonu jezdit konečně každý den a oni ho pro jistotu úplně zrušili. Já… Číst vice »
Ty emise…bych rad viděl jak vlak bude mit nižší emise než letadlo. Navic to letadlo bude bez dotací. Za ty peníze mohli klidně zalesňovat a nebo předělat nějakou uhelnou elektrárnu na plyn
Františku, jsou to peníze švýcarských daňových poplatníků, nechte to na nich, jak s nimi naloží.
A kromě toho uhelné elektrárny, resp. tu jednu jedinou, už Švýcaři pokud vím odstavili 🙂
Ono to ale většinu trasy jede přes Německo, kde se v noci podíl plynových a uhelných zdrojů blíží 50 % a často je přesahuje. Přes všechny marketingové žvásty o storpocentně zelené energii DB, by ta země bez fosilních paliv chcípla. Obzvláště v zimě.
Že by si vezl celou cestu elektřinu ze Švýcarska, to se zrovna říct nedá. Pojede na energetický mix Německa, kde odstavili jaderné elektrány ve prospěch fosilních zdrojů.
Letadla mají efektivní dotaci v tom smyslu, že kerosene je jediné palivo, které není zdaněno.
Samozdřejmě. Letadlo z Istanbulu/Dubaje, atd. si může přivést palivo bez zeleného výpalného v nádržích i na zpáteční let, čímž může zavařit nejen Evropským aerolinkám. Jak by jste řešil cenu paliva a zachoval konkurenceschopnost ? Zatím spravedlivé efektivní řešení níkdo nenašel.
A dělá se to? Pokud vím, letadla si „vozí“ vždy jen palivo na konkrétní jednosměrný let plus nějaká rezerva.
Po zavedení daně se to dělat může. Limitem je max. přistávací hmotnost daného stroje.
U kratších spojů se to samozřejmě dělá už dnes.
Líbí se mi ty mínusy. Kdyby zelené výpalné u kerosinu neohrozilo kokurenceschopnost EU aerolinek, už tu dávno bylo zavedené.
Letečtí dopravci udělají to, co je pro ně ekonomicky nejvýhodnější. Bude–li letecké palivo v Evropě zatíženo daní ve výšii cca 35 – 40 % z ceny, jako je tomu u paliv ostatních, pak do Evropy budou přílétat letadla plná zcela pravidelně. Palivo tvoří cca 20 – 25 % nákladů leteckých společností. Když jej daň zdraží o 40 %, pak cena letenky stoupne nanjevýš o 10 %. To v bohaté Evropě poptávku po létání sníží nanejvýš na dva roky.
Český překlad anglického kerosene je petrolej. Palivo do proudových motorů se spisovně jmenuje letecký petrolej a v obecná češtině je velmi rozšířen pojem kerosin. Pokud máte potřebu vystavovat světu na odiv svou nevzdělanost, přístě tak čiňte způsobem, který nebude znásilňovat mou rodnou řeč.
Emise vlaku určitě nebudou vyšší než letadla.
Letadlo je bez dotací, ale má zase vyšší externality, což je vlastně skrytá dotace.
Pokud bude lůžkový vůz obsazen 10 single cestujícími a ti jím pojedou 80 % cesty, pak je letadlo ekologičtější ve všech ohledech. Ani při obsazení 20 cestujícími celou cestu není ten vůz nějak významně ekologičtější.
Letadlo je bez dotací?
A nedaněné letecké palivo, pobídky regionálních letišť, různé krizové bailouty jsou prosím co?
Taky letadlo pro 360 cestujících zaplatí za přelet nad Německem od jihu až na sever nějakých 400 eur. Schválně, kolik je to na poplatcích za drážní DC…
No a je snad chyba letadla, že nepotřeube velmi drahou dopravní cestu ležící na zemském povrchu?
Nejde jen o emise, jde i o moznost volby. Klidne muze byt pro nejakou relaci prijemnejsi na vetsinu cest, vzdycky se najdou pripady, kdy to letadlem bude nahouby. A pak je vzdycky dobre, kdyz to jde i vlakem a jeste lip, kdyz to muze byt i nocni.
Dobre, rozumiem, a ak si to môžu dovoliť dotovať, tak je to len na nich, jak píš p. Sůra.