Švýcarské dráhy patnáctiletou koncesi zatím nezískají, jistotu mají jen na dva roky
Vedení Švýcarských spolkových drah (SBB) prožívá v těchto dnech zklamání. Tamní dopravní regulátor BAV (Bundesamt für Verkehr) oznámil, že zatím
Vedení Švýcarských spolkových drah (SBB) prožívá v těchto dnech zklamání. Tamní dopravní regulátor BAV (Bundesamt für Verkehr) oznámil, že zatím podniku neprodlouží koncesi na dálkovou dopravu o 15 let. SBB jako monopolní dopravce na dálkových linkách žádaly o prodloužení koncese v září, neboť ta nynější vyprší v polovině prosince s koncem platnosti jízdního řádu.
BAV ale vydal oznámení, že potřebuje na rozmyšlenou víc času a mezitím prodlouží SBB koncesi provizorně jen o dva roky. „BAV vydá konečné rozhodnutí do poloviny roku 2018,“ napsal regulátor. Mezitím chce mimo jiné zpracovat hlubší analýzu situace a absolvovat konzultace s kantony a správci infrastruktury.
Důvod odkladu je jediný. Vedle SBB podala žádost o koncesi na dálkovou dopravu i konkurenční společnost BLS. Její doménou je bernská S-Bahn. Na dálkové linky by přitom chtěla vstoupit až koncem roku 2019, ovládnout chce například páteřní severojižní linku z Romanshornu do Brigu i další klíčové spoje.
Vedení Švýcarských drah už nad postupem regulátora vyjádřilo lítost. „SBB mrzí, že koncese bude prodloužena zatím jen na dva roky,“ napsalo v tiskovém prohlášení. BLS vlastní z většiny 55 procent kanton Bern, zbytek mají další kantony, federální vláda a soukromí akcionáři. SBB je ve federálním vlastnictví. Dálková doprava nepobírá ve Švýcarsku žádné dotace, na ty má nárok pouze regionální doprava.
O zavedení podobného systému s koncesí na dálkovou dopravu se občas mluví i v České republice, především v souvislosti s tratí Praha – Ostrava, kde dálkovou dopravu zajišťují téměř výhradně vlaky bez dotací. Důvodem pro takové úvahy je přetíženost koridoru.