Svitavy se dočkaly obchvatu, ŘSD otevírá provoz po nové přeložce
Dosud přes Svitavy jezdí kolem 14 000 aut denně.
Ze spojnice Hradec Králové – Brno mizí dnešním dnem jedno z problematických míst. Ředitelství silnic a dálnic dnes zprovozňuje silnici I/43 mezi Hradcem nad Svitavou a Lačnovem, která bude sloužit zejména jako obchvat města Svitavy.
Nová silnice přinese nejen plynulejší a bezpečnější jízdu, ale také přesune tranzitní dopravu ze Svitav. Denně tu projede kolem 14 000 aut.
Silnice I/43 je hlavní spojení východních Čech a Jihomoravského kraje. „Nový desetikilometrový obchvat odvede veškerou tranzitní dopravu ze Svitav, Lačnova i Hradce nad Svitavou a výrazně tak zlepší životní podmínky místních obyvatel,“ upozornil ministr dopravy Martin Kupka.
Nebezpečnými místy v trase původní I/43 byly zejména dva nízké a úzké podjezdy pod železniční tratí, kde musely nákladní automobily využít pro průjezd obou jízdních směrů. Celou situaci ještě zhoršovaly špatné rozhledové podmínky. Nová trasa silnice I/43 se s železnicí v žádném místě nekříží.
Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla novou trasu ocení zejména řidiči nákladních automobilů, kteří od dnešního dne již nebudou muset jezdit skrz úzké podjezdy pod železnicí.
Hotovo za rok a tři čtvrtě
„Zásadního zlepšení se ovšem dočkají všichni řidiči, neboť vedením trasy mimo zastavěnou oblast dojde k výraznému zvýšení plynulosti a také bezpečnosti dopravy, sníží se riziko nehod chodců a cyklistů a dojde také k poklesu imisní zátěže a hluku,“ uvedl Mátl.
Součástí stavby bylo osm mostů, jedna mimoúrovňová křižovatka a šest protihlukových stěn. Stavba 9,4 kilometru dlouhé silnice začala loni v březnu, zakázku získalo sdružení firem Eurovia CS a M-Silnice. ŘSD stavbu vysoutěžilo skoro o půl miliardy levněji oproti původním předpokladům. Odhadovaná cena v soutěži byla 1,2 miliardy korun, nakonec spadla na 786 milionů korun. To je 63 % původního odhadu.
Otevření přinese i změnu režimu dopravy pro nákladní vozidla. Nově bude v obcích Mikuleč, Kukle, Javorník a v některých částech Svitav platit zákaz vjezdu kamionů. Silnice druhé třídy mezi Litomyšlí a Svitavami sloužila řidičům jako zkratka. Tranzitní kamionová doprava bude muset vést po silnicích první třídy.